;
coinex

بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو از زبان وزیر صنعت معدن و تجارت

وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد دلایل افزایش قیمت خودرو سخن گفت. وی همچنین درباره سرنوشت کالاهای احتکار شده نیز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تکراتو، با نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، بازار خودرو نیز آشفته شد و قیمت خودروها به شدت افزایش یافت. اختلاف شدیدی بین قیمت خودروها در بازار و کارخانه وجود دارد و دلالان برای اینکه بتواننند سود خود را افزایش دهند اقدام به افزایش قیمت‌ها می‌کنند.


بیشتر بخوانید: آیا تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار می‌تواند به کاهش آن کمک کند؟


همچنین احتکار خودرو نیز در این بین مشکل ساز شده است. خودروسازان کشور به بهانه نبود قطعه اقدام به احتکار خودرو کرده‌اند. آنها منتظر افزایش قیمت‌ها و گران شدن خودرو هستند تا بتوانند خودروهای خود را با قیمت بسیار بالاتری به مردم عرضه کنند و در این بین بتوانند به سود بسیاری دست یابند.

اما به طور کلی دلایل افزایش قیمت خودرو مشخص نیست. این موضوع باعث شد تا وزیر صنعت خود در مورد دلایل گرانی خودروها توضیح دهد.

بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو

بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با دلایل افزایش قیمت خودرو و انجام راهکارهای لازم برای پایین آمدن قیمت‌ها، اعلام کرد که افزایش قیمت خودرو چند عامل دارد که یکی از آنها نگه‌داری خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای است.


بیشتر بخوانید: طرح‌های عجیب فروش سایپا و ایران خودرو هم نتوانست قیمت خودروها را کاهش دهد


شریعتمداری بیان کرد که یکی از برنامه‌ها اعمال برخی از سیاست‌هایی است که نشان دهد خودرو برای استفاده عمومی است نه یک کالای سرمایه‌ای جایگزین، مانند ارز و دلار؛ بنابراین نباید از خودرو استفاده کالایی شود.

وی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو را محدودیت‌های ارزی کشور دانست و بیان کرد که کشور در سال حدود 2 میلیارد دلار واردات خودرو خارجی داشته‌ است که طبیعتاً این دو میلیارد دلار الان به دلیل محدودیت‌های ارزی که کشور با آن مواجه است یا تنظیم بازار ارز که ضرورت امروز کشور است، محدودشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد که وقتی عرضه‌ای که قبلا در بازار بود الان صورت نمی‌گیرد به‌طور طبیعی تقاضا برای آن افزایش می‌یابد که یکی از دلایل گرانی نیز این موضوع است. وی ادامه داد که برای رفع این مشکل فعلا چاره‌ای نیست چون دولت مجبور است ارز را به نیازهای ضروری‌تر اختصاص دهد.

تکلیف کالاهای احتکار شده چیست؟

محمد شریعتمداری در پاسخ به این سئوال که تکلیف کالاهای احتکار شده چیست و آیا وارد بازار می‌شوند، اظهار داشت که با مسئولیت استانداران، عضویت سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) استانی و تعزیرات حکومتی ستادی برای سیاست‌گذاری امر احتکار تأسیس‌شده است.

به گفته وی این ستاد با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهد در چارچوب آیین‌نامه مصوبی که جلسه سران قوا آن را تائید و تصویب کرده‌اند، به موضوع احتکار رسیدگی و احتکار را در مراکز مختلف شناسایی می‌کند.

وی ادامه داد که اگر کالایی واقعاً تعریف احتکار بر آن بار باشد و محاکم تعزیرات رأی برعلیه دارنده کالا در انبار صادر کنند و آن را احتکار بشناسند موظف‌ هستند آن را توزیع کنند.

 

بیشتر بخوانید:

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: asrekhodro

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر