coinex
راهنمای خرید تکراتو

گروهک الاهوازیه چیست ؛ بررسی تاریخچه و عملکرد گروهک تروریستی الاحوازیه

گروهک الاهوازیه چیست و چه دیدگاهی دارد. فارغ از تاریخ تاسیس الاحوازیه و عملیات‌های انجام شده توسط آنها، اطلاعات مهمی درمورد این گروهک تروریستی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ساعتی پس از حمله تروریستی به مردم اهواز مقامات رسمی این فاجعه را به گروهک تروریستی الاهوازیه نسبت دادند. ساعاتی بعد، سخنگوی فرقه الاحوازیه در مصاحبه با ایران اینترنشنال، به طور رسمی مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.فرقه الاحوازیه چیست

تاریخ تشکیل گروهک الاهوازیه

به گفته مصطفی تاجزاده از فعالین اصلاح طلب، فرقه الاهوازیه در واقع، شکل استحاله شده جدایی طلبان مرتبط با شیخ خزعل هستند. هرچند، سخنگوی این گروه در مصاحبه با ایران اینترنشنال، زمان تاسیس این گروه را سال 2005 اعلام می‌کند. – نکته جالب اینکه، شاخه نظامی این گروه نیز در همین سال به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمود…-

یورو نیوز نیز در رابطه با گروهک الاحوازیه چنین می‌نویسد:

هدف اصلی این گروه جدایی طلبی و اتصال به دیگرکشورهای عربی مجاور ایران است.

در تکمیل این اطلاعات و با استناد به یورو نیوز، الاحوازیه احتمالا جزئی از حرکات به جا مانده از جنبش خلق عرب که در سال 1357 به رهبری شیخ شبیر خاقانی ایجاد شده، هست. با ایجاد اختلافاتی در درجه اول، این گروه نام خود را به سازمان اسلام سنی تبدیل می‌کند، هرچند پس از مدتی برای ایجاد جذابیت در منطقه و جذب بیشتر اعضا، نام خود را به جنبش الاحوازیه تغییر داد.گروه تروریستی الاهوازیه

از سوی دیگر، برخی معتقدند سازمان اسلام سنی از ابتدا به طور مستقل از جنبش خلق عرب تشکیل شده است، اما پس از آن برای جلوگیری از اختلافات مذهبی، نام خود را به الاحوازیه تغییر داده است.

عملیات‌های تروریستی فرقه الاحوازیه

بر طبق اطلاعات موجود در ویکی پدیای انگلیسی، حرکت النضال العربی لتحریر الاحواز در سال 1999 به منظور جدایی مناطقی از هرمزگان، اهواز و… از خاک ایران تشکیل شد. در 12 ژوئن سال 2005، گروهک تروریستی الاهوازیه با انفجار 4 بمب، 8 نفر را به شهادت رسانده و 75 نفر را مجروح نمود.

در 24 ژانویه 2005 نیز با انفجار 2 بمب در اهواز، 9 نفر را به شهادت رسانده و 46 نفر را زخمی کرد. اولین بمب در ساعت 9:30 صبح، بیرون بانک سامان منفجر شد. نیم ساعت بعد بمب دیگری در جلو ساختمان اداره منابع طبیعی منفجر گردید. فردای این روز، گروهک تروریستی الحوازیه مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت.

در سال 2013 نیز بر اساس اطلاعات منابع عربی، الاحوازیه به همراه تروریست‌های سوری توانست به چاه‌های نفتی در جنوب شرقی اهواز آسیب برساند.

در 16 می سال 2015، این گروهک مسئولیت حمله به یک ساختمان دولتی در سوسنگرد را به عهده گرفت.

در سال 2017 نیز فرقه الاهوازیه ادعای انفجار دو خط لوله انتقال نفت را در ایران مطرح کرد.الحوازیه

رهبر پیشین فرقه تروریستی الاهوازیه در نوامبر سال 2017، به ضرب گلوله در جلوی منزل خود در هلند به هلاکت رسید.

اطلاعات تکمیلی در رابطه با گروهک تروریستی الاهوازیه

در بررسی‌های بیشتر انجام گرفته توسط تکراتو، در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با این گروهک تروریستی اطلاعات قابل توجه بیشتری به دست آمد. علاوه بر این، با جستجو در میان مصاحبه‌های انجام شده توسط اعضای این گروه و نظر تحلیلگران در رابطه با گروهک تروریستی الاحوازیه به نکات بسیار جالبی رسیدیم.

اولین نکته جالب در بررسی گروهک تروریستی الاحوازیه مشاهده وب سایت‌ و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی توسط این گروه بدون هیچگونه اشکالی است. شبکه‌های اجتماعی، نظیر فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و… همواره در راستای مبارزه با گروه‌های تروریستی، اقدام به مسدود کردن کانالهای گروه‌های تروریستی مختلف می‌نمایند. –شاید هنوز این گروه در مجامع بین المللی رسما به عنوان تروریست شناخته نشده است!-

محتوای تعداد زیادی از این شبکه‌ها، مدت زیادی است به روز رسانی نشده‌اند. وب سایت این گروهک تروریستی نیز اخبار جدیدی را منتشر نکرده است. هرچند در فیسبوک، پیام رهبر این فرقه تروریستی با نام حبیب جابر در رابطه با مشروعیت بخشیدن به این حمله تروریستی منتشر شد.

در حساب توییتر الاحوازیون نیز به اخبار لحظه‌ای مربوط به این حرکت تروریستی پرداخته شده است، البته در رابطه با نقش مستقیم این گروهک تا این لحظه در این اکانت اظهار نظری صورت نگرفته است.

در یوتوب اما، به نکته نسبتا جالبی دست پیدا کردیم. در این صفحه تماما تصاویر عملیات‌های آشوب طلبانه فرقه الاحوازیون یا حرکات تروریستی این گروه به چشم می‌خورد. در قسمت درباره ما در کانال یوتوب الاحوازیه نیز به روشنی اهداف خود رااین گروهک در درجه اول، جدایی از ایران و سپس تاسیس دولت مستقل عربی عنوان شده است. علاوه بر این، به طور آشکار استفاده از هر حرکتی در راه هدف تعیین شده برای این گروه مجاز شمرده شده است.

هرچند فعالیت این گروه در یوتیوب بسیار بالا است، اما تعداد دنبال کنندگان آن تنها حدود 4000 هزار نفر است. کانال مرتبط دیگر با این گروه نیز که به انتشار تحلیل و خبرهای مرتبط با الاحوازیه اختصاص دارد، حدود 1000 نفر دنبال کننده دارد.

کانال تلگرام گروه الاحوازیه نیز مدت زیادی است فعالیتی ندارد. هرچند پیش از این، فعالیت بسیار زیادی داشته است، به طوریکه تنها حدود 1400 عکس در آن منتشر گردیده است. در نقطه مقابل اما، تنها 130 عضو در کانال تلگرامی الاحوازیه عضو هستند.

به هر حال، جالب‌ترین نکته‌ای که در گشت و گذار و رصد این گروهک تروریستی در شبکه‌های مجازی پیدا کردیم، تبریک سالروز تغییر نام نجد و الحجاز به عربستان سعودی بود! عجیب اینکه، سالگرد این واقعه، روز 23 سپتامبر است، اما حبیب جابر (جبیب جبر) ترجیح داده است تا 20 سپتامبر مصادف با عاشورای حسینی را به عربستان سعودی تبریک بگوید.

یعقوب تسطری سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در مصاحبه با شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی دخالت داعش در این حمله تروریستی را رد کرد. نکته جالب اینکه، با توجه به شمار شهدای بالای این حادثه تروریستی و وجود تعداد زیادی افراد غیر نظامی در بین این شهدا –به گزارش العربیه از مجموع 29 شهید، 17 غیر نظامی- تسطری تیر اندازی به افراد غیر نظامی را تکذیب نمود!وابستگی به سعودی

افزون بر این، سخنگوی این گروهک تروریستی دلیل اعمال خشونت آمیز خود را مشکلات مختلف منطقه از جمله انتقال آب دانست. جالب اینکه، همانطور که پیش از این توضیح دادیم، پروژه انتقال آب از ایران به عراق و کویت، پایه و اساس چندان قوی ندارد و جالب‌تر اینکه، همین شایعه در عراق نیز به صورت کاملا متضاد نسبت به انتقال آب از عراق به ایران عنوان می‌شود و در نتیجه به عنوان توجیه کننده حملات تروریستی بصره به شمار می‌رود!

به هر حال، در رابطه با نحوه تامین مالی، تسلیحاتی و… فرقه تروریستی الاحوازیه اطلاعات جالبی از سوی مقامات ایرانی عنوان شده است. به عنوان مثال، جواد ظریف صراحتا آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه را حامی این گروه‌ تروریستی می‌داند.

اطلاعات تکمیلی در رابطه با نحوه ساپورت گروهک تروریستی الاحوازیه در ادامه مقاله به زودی منتشر خواهد شد.

منابع:

به دلیل احتمال سو استفاده از افراد ناآگاه، آدرس شبکه‌های اجتماعی فرقه تروریستی الاحوازیه در قسمت منابع ذکر نمی‌گردد.

alef / wikipedia / euronews / alarabiya

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    اون عکس رو چرا نوشتید خلیج نجسیه.
    درستش خلیج فارس تا اببببببد
    درضمن این گروه تروریستی به سوسمار خوردن شون برسن ممنون

    پاسخ

    خدا لعنت کند منکوحی را که عطش ریاست‌طلبی‌اش ریختن خونهای بیگناه را توجیه میکند

    پاسخ