;
coinex

احیای تالاب انزلی با استفاده از فناوری نانو

احیای تالاب انزلی با بهره‌گیری از فناوری نانو در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان است که با همکاری دو نهاد در ژاپن و اصفهان به انجام خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از احیای تالاب بین‌المللی انزلی با فناوری نانو خبر داد. این تالاب استان گیلان با همکاری آژانس جایکا و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان احیا می‌شود.

قربانعلی محمدپور،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خبر احیای تالاب انزلی با بهره‌گیری از فناوری نانو را تایید کرد و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را به عنوان همکاران این پروژه معرفی کرد. بنابر گفته وی، قرار است با فناوری نانو مواد آلی ناشی از بقایای گیاهی و جانوری که بخشی از آن دارای مواد معدنی است، برای موجودات آبزی به غذا تبدیل شود.

احیای تالاب انزلی با استفاده از فناوری نانو به بودجه زیادی نیاز دارد

به گفته محمدپور استفاده از فناوری نانو در روند احیای تالاب انزلی باعث می‌شود “عمق لجن‌ها آلی” در بستر این تالاب بین‌المللی کاهش پیدا کند. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان بیان داشت که بر اساس مطالعات انجام شده 6 تا هفت هزار هکتار از تالاب انزلی را که دارای مواد آلی هستند، می‌توان با استفاده از این روش رسوب‌زدایی کرد.

محمدپور با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب بین‌المللی انزلی ادامه داد :

برای اجرای این طرح هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که دولت تلاش می‌کند در مدت سه سال این اعتبار را اختصاص دهد. هم اکنون طرح استفاده از فناوری نانو برای پاکسازی تالاب بین‌المللی انزلی بصورت آزمایشی در ۵ استخر ۱۲ هکتاری شیلات در حاشیه تالاب انزلی اجرا شده که در مراحل پایانی است. در زمان کنونی ۲۰ هزار هکتار از مساحت تالاب انزلی آب دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان شش عامل : 1. تغییرات آب و هوایی (اقلیمی) 2. کاهش آب دریای خزر 3. ورود انواع فاضلاب‌ها 4. ورود حجم انبوهی از رسوبات 5. رشد بی‌رویه گیاهان مهاج وارداتی مانند سنبل آبی و 6. تجاوز به حریم تالاب را از جمله مهمترین دلایل خشک شدن بخشی از آب تالاب بین‌المللی انزلی عنوان کرد. وی در پایان تصریح کرد :

در سه دهه گذشته میانگین عمق آب تالاب بین‌المللی انزلی از ۱۱ متر به کمتر از ۲ متر و در مناطقی تا ۷۰ سانتی‌متر کاهش یافته کرده است.

تالاب انزلی
اعتبار : ایسنا

به گزارش تکراتو، تالاب به اکوسیستم حدواسط میان آب و خشکی اطلاق می‌شود که ماندگاری آب بالایی دارد. تالاب‌ها را می‌توان از مناظر گوناگون تقسیم‌بندی کرد. تالاب‌های شور و شیرین، “تالاب‌های همواره دارای آب” و “تالاب‌های گاهی خشک، گاهی آبدار” و تالاب‌های طبیعی و مصنوعی. به علاوه تالاب‌ها را از نظر پوشش گیاهی می‌توان به 5 دسته باتلاق (دارای انواع درخت)، مانداب (دارای گیاهان کوتاه مثل نی معمولی و علف و نیز آب راکد)، خلاش (دارای خزه و گیاهان پوسیده)، خلنگزار (دارای گیاهان خلنگ، علف جارو یا کالونا) و پوداب (سرشار از پوده) طبقه‌بندی کرد.

اکوسیستم تالاب انزلی ؛ آیا احیای تالاب انزلی ممکن است؟

تالاب انزلی هم اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است؛ به این معنا که در حال خشک شدن است و مراقبت‌های ویژه می‌طلبد. این تالاب از طریق یک کانال کشتی‌رانی به دریای خزر متصل است و وجود چندین جزیره در آن از نقاط برجسته‌اش به شمار می‌رود. 11 رود اصلی، بیش از 30 رود فرعی و جریان‌های سطحی مجموعا بیش از 374 هزار هکتار حوزه آبریز را به نام تالاب انزلی ثبت کرده‌اند. سوسر روگا، پیربازار روگا، چپ خاله و رست خاله از جمله رودهای مهم حوزه آبریز تالاب تالاب انزلی به شمار می‌آیند.

اکوسیستم تالاب انزلی پناهگاه بیش از 100 گونه پرنده مهاجر و 50 گونه ماهی است. کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک و کاکایی از جمله مهمترین پرنده این تالاب هستند. لاله تالابی معروف ترین گیاه تالاب انزلی است. به طور کلی گیاهان این تالاب را می‌توان را به سه دسته حاشیه‌ای (مانند نی معمولی و پونه آبی)، شناور (مانند مریم آبی و علف 7 بند) و غوطه‌ور تقسیم بندی کرد.

تالاب انزلی نوعی تالاب آب شیرین در استان گیلان با مساحت حدود 20 هزار هکتار است که جزء مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر مهاجر به شمار می‌آید. آبزیان بسیاری نیز در این تالاب تخم‌ریزی می‌کنند. تالاب انزلی از جمله نخستین تالاب‌هاب ثبت شده در “معاهده رامسر 1971” است. معاهده‌ای برای حفاظت از تالاب‌های بین‌المللی که نام تالاب بزرگ هورالعظیم یا هویزه در آن دیده نمی‌شود.

خطرات و چالش‌های رو به روی تالاب انزلی

آلودگی آب مهمترین چالشی است که تالاب انزلی با آن دست و پنجه نرم می‌کند. تقریبا فاضلاب تمامی خانه‌ها و اغلب کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی شهرهای به خود تالاب یا رودهای حوزه آبریز آن می‌ریزند. به عنوان مثال فاضلاب شهر رشت از طریق رودهای گوهر رود و زرجوب به رود پیربازار روگا می‌ریزند و از این طریق مستقیما آب تالاب را آلوده می‌کنند.

یکی دیگر از مسائلی که حیات تالاب انزلی را تهدید می‌کند و منجر شده احیای این تالاب به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان محیط زیست بدل شود، افزایش سطح رسوبات است. رسوبات طبیعی، صنعتی و خانگی 5 شهرستان مجاور به تالاب انزلی می‌ریزد که به نوبه خود منجر به کاهش سطح آب و در نهایت خشک شدن این اکوسیستم حیاتی استان گیلانی می‌شود.

مسئله دیگری که در طول چند دهه اخیر به عنوان یک چالش تالاب انزلی مطرح است،‌ تغییر کاربری زمین‌های حاشیه تالاب است. بسیاری از زمین‌های اراضی حاشیه تالاب امروزه به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده‌اند. همه این چالش‌های در مجموع باعث شده است در طول 4 دهه گذشته سطح آب تالاب انزلی از حدود 8 متر به کمتر از 70 سانتی‌متر برسد.

بیشتر بخوانید :

منبع : isna

اخبار محیط زیست را با تکرتو دنبال کنید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر