;
coinex

آیا مالباختگان سکه ثامن به پول خود می‌رسند ؛ بانک مرکزی هیچ مسئولیتی ندارد!

بازگشت پول مالباختگان سکه ثامن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. امروز رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از روند رسیدگی و تحقیقات بیشتر درباره کلاهبرداری سکه ثامن خبر داد.

دیگر کمتر کسی است که نام سکه ثامن را نشنیده باشد. یک وب‌سایت ایرانی که محلی برای معاملات آنلاین سکه و طلا بود. وب‌سایت سکه ثامن از سال 95 کار خود را آغاز کرد، اما در چند ماه اخیر با توجه به شرایط آشفته بازار و عطش شدید مردم برای خرید دلار، سکه و طلا، این وب‌سایت با تبلیغات مختلف در رسانه‌های متعدد توانست اعتماد بسیاری از کاربران را به خود جلب کند.

آیا مالباختگان سکه ثامن به پول خود می‌رسند ؛ بانک مرکزی هیچ مسئولیتی ندارد!

هنوز رسیدگی به پرونده سکه ثامن ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد که مالباختگان این پرونده، رقم حیرت انگیز 15 هزار میلیارد تومان را از دست داده‌اند، اما آیا مالباختگان می‌توانند به پول‌های خود برسند؟

بازپرداخت مالباختگان سکه ثامن به چه نهادی مربوط است؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مصاحبه‌ای با ایبنا در خصوص پرونده ثامن می‌گوید:

شرکت سکه ثامن باید تا آخرین ریال نسبت به پرداخت سرمایه مالباختگان اقدام کند، اتحادیه طلا و جواهر یا بانک مرکزی مسئول بازپرداخت سرمایه مردم نیست چرا که بارها برای معاملات سکه و طلا به صورت آنلاین هشدار داده شده بود و اتحادیه و بانک مرکزی هیچگونه مجوز یا تبلیغاتی برای این کسب و کار نداشته که حالا بعد از اعلام ورشکستگی نسبت به پرداخت خسارت‌های آن اقدام کند.

آیت محمد ولی به این نکته نیز اشاره می‌کند که پرونده سکه ثامن در حال رسیدگی است و مالباختگان سکه ثامن برای مشخص شدن تعداد مالباختگان و رقم کلاهبرداری صورت گرفته توسط این شرکت می‌توانند برای شکایت به دادگاه مراجعه کنند.

دارایی سکه ثامن برای بازپرداخت چقدر است؟

به نظر می‌رسد که نه این اتحادیه و نه بانک مرکزی مسئولیتی در قبال بازپرداخت اموال مالباختگان نخواهند داشت و این خود شرکت سکه ثامن است که باید این ضرر و زیان را جبران کند، اما دارایی های این شرکت چقدر است؟


بیشتر بخوانید: کلاهبرداری سایت سکه ثامن ؛ چگونه طی دو سال ۱۵ هزار میلیارد کاسب شویم؟


آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره سرمایه فعلی مدیر سکه ثامن می‌گوید:

با توجه به توقیف حساب‌های مدیر سکه ثامن با همکاری بانک مرکزی و تحت تعقیب قضایی گرفتن این فرد توسط دستگاه قضایی، اطلاعاتی به ما رسیده که عنوان می‌کند مدیر سکه ثامن در حدود ۵۰ میلیارد تومان در حساب‌های بانکی خود دارد و صاحب چندین املاک و زمین است

او در ادامه تاکید می‌کند که در چارچوب قوانین دستگاه قضایی این سرمایه‌ها بررسی شده و از آنها برای بازپرداخت خسارت سکه ثامن استفاده خواهد شد.

آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر
آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر

وب‌سایت سکه ثامن علاوه بر دریافت مجوز از اتحادیه سکه، طلا و جواهر، نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد) را نیز در اختیار داشت، اما آیت محمد ولی می‌گوید که اتحادیه طلا و جواهر با همکاری وزارت صمت به دنبال توقف فعالیت‌های چنین سایت‌هایی است؛ چراکه بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 1393 معامله هرگونه ارز و سکه در فضای مجازی ممنوع است.

اما او به این موضوع اشاره نکرد که چگونه سکه ثامن مجوزهای لازم از این اتحادیه را دریافت کرده است؟ این قانون در سال 1393 تصویب شده و سکه ثامن فعالیت خود را از سال 1395 آغاز می‌کند!

سکه ثامن به شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین متعلق است. این شرکت حدود دو سال در زمینه‌های معاملات حواله شنبه ای طلا، معاملات جهانی انس طلا، گشایش اعتبارات و ال سی، واردات و صادرات کالاهای مجاز، اخذ وام و اعتبارات ارزی و ریالی از تمام بانک‌های خارجی و داخلی به صورت مجازی مشغول بوده است.

اطلاعات غیر رسمی جمع مبلغ از دست رفته مالباختگان را حدود 15 هزار میلیارد تومان عنوان کرده‌اند، یعنی درست 5 برابر اختلاس مشهور محمود رضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران، که هم اکنون در کانادا به سر می‌برد.

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: iribnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر