;
coinex

علوم فضایی به کتاب‌های درسی راه پیدا می‌کند

علوم فضایی به کتاب‌های درسی راه پیدا خواهد کرد. بر اساس تفاهم نامه‌ای که میان سازمان فضایی ایران و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان علوم فضایی جزئی از کتب درسی می‌شود.

به منظور ارتقای بینش علمی دانش‌آمزوان، بینش علمی دانش‌آموزان، دانش‌پژوهان، معلمان، اساتید و اعضای کمیته‌های المپیادهای علمی نسبت به دستاوردهای علمی، آموزشی و فرهنگی کشور، یک تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان امضاء شد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان فضایی ایران و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان دکتر مرتضی برابری آموزش و پرورش نسل جوان را موضوع مهمی خواند و بر ضرورت آموزش فناوری‌های نوین به این نسل تاکید کرد. وی شناسایی استعدادها و ایجاد شرایط لازم برای شکوفایی آنها در زمینه‌های مختلف و توسعه دانش و سطح علمی نسل جوان از وظایف اصلی دولت‌‌ها برشمرد. براری در ادامه افزود :

بی‌شک آینده روشن کشور به توان علمی و دانش نسل نوجوان و جوان امروز گره خورده است و سازمان فضایی ایران علاوه بر ترویج همگانی علوم فضایی، آموزش تخصصی نسل نوجوان و جوان را در راس برنامه‌های ترویجی و آموزشی خود قرار داده است تا با تربیت نیروی مستعد، خلاق و جوان کشور، بتواند گامی در راستای اعتلای علمی کشور در سال‌های آتی بردارد.

براساس این تفاهم‌نامه همکاری سازمان فضایی ایران موظف می‌شود تا در برگزاری دوره‌ها کارگاه‌های آموزشی در زمینه علوم و فناوری فضایی، ارائه مشاوره علمی، تحقیقاتی و اجرایی، هدایت و حمایت از مقالات دانش‌پژوهان در دوره‌های آموزشی مرتبط با طرح‌ها و پروژه‌های مورد نیاز کشور در حوزه فناوری فضایی با مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان همکاری‌های لازم را به عمل بیاورد.

معاون وزیر ارتباطرات و فناوری ارتباطات دیگر خدمات سازمان فضایی ایران در این تفاهم‌نامه را بهره‌مندی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از توانمندی‌ها و امکانات علمی سازمان فضایی ایران برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی مرتبط با این فناوری قلمداد کرد و افزود :

همکاری در تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی مرکز و نیازسنجی و جمع‌آوری نیازهای آموزشی توسط مرکز و ارائه آن به سازمان فضایی از دیگر زمینه‌های مشترک همکاری طرفین خواهد بود که برای تسریع در روند اجرایی مفاد این تفاهم‌نامه، کارگروه مشترک مربوطه تشکیل شد که بزودی شاهد اولین گام‌های اجرایی آن خواهیم بود.

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان دیگر سخنران این مراسم بود. وی ضمن اشاره به علام آمادگی برای همکاری و تعامل بیش از پیش با سازمان فضایی ایران، ظرفیت‌های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان را بستری مناسبی برای انجام فعالیت‌های ترویجی در حوزه فضا قلمداد کرد و ضمن اعلام آمادگی برای همکاری و تعامل بیش از پیش با سازمان فضایی ایران ادامه داد :

این مرکز با داشتن ۷۰۰ مدرسه و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز مستعد، ظرفیت بسیار مناسبی برای انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در حوزه فضا دارد و ما آمادگی داریم از این ظرفیت و امکانات مرکز برای تحقق اهداف آموزشی و علمی در حوزه فناوری فضایی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از ورود علوم فضایی به کتب درسی مقاطع متوسطه اول و دوم خبر داد. مهاجرانی یکی از ویژگی‌های سازمان‌هایی که می‌توانند خودشان را سازمان‌های مترقی معرفی کنند را میزان تعامل با شرکا یا سازمان‌های بیرونی ذکر کرد و گفت :

در همین راستا مرکز ما بر اساس دستور وزیر مبنی بر کمک به مدارس تیزهوشان شروع به رایزنی با سازمانه‌های مختلف از جمله سازمان فضایی ایران کرد.

مهاجرانی در ادامه آشنا شدن دانش‌آموزان با تکنولوژی‌های فضایی و ترغیب بیشتر آنها برای تحصیل در این‌گونه رشته‌ها را یکی از اهداف این تفاهم‌نامه توصیف کرد و گفت : “به طور حتم یکی از موضوعات پررنگ در این زمینه عینی بودن آن است. دیدن اثرات بزرگ و عینی بودن آنها سبب می‌شود که انسان‌ها به کوچک بودن خودشان بیشتر فکر کنند و این از کارکردهای معرفتی علوم فضایی است.”

دکتر مهاجرانی در خصوص نحوه همکاری با سازمان فضایی ایران و ورود این نهاد علمی به سیستم آموزشی نیز اظهار داشت :

در این حوزه‌ برگزاری المپیاد، جشنواره‌ها، رویدادها و نیز تولید کتب تکمیلی را خواهیم داشت که به دانش‌آموزان کمک می‎کند تا توانایی‌های علمی و معرفتی‌شان بیشتر شود و از این رو این تفاهم نامه اخذ شده است.

آشنایی و آگاهی در این حوزه به صورت فوق برنامه وارد بحث آموزش می‌شود، مضاف بر آن زمانی که ما بتوانیم کتب تکمیلی را با کمک سازمان فضایی تولید کنیم در کتب درسی هم وارد خواهد شد.

انتشار کتب در زمینه علوم فضایی به گفته دکتر مهاجرانی برای مقاطع متوسطه اول و دوم صورت خواهد گرفت. وی ابراز امیدواری کرد که در هفته فضای سال 97 نخستین رویداد مشترک این دو نهاد در سازمان فضایی برگزار شود. در پایان این سخنرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان داشت که سازمان فضایی ایران از ورود به بحث آموزشی دانش آموزان استقبال کرده است. دکتر مهاجرانی ادامه داد :

 آنها واکنش بسیار مثبت و خوبی داشتند و حیف است که آموزش و پرورش از ظرفیت‌های این چنینی کم استفاده کند، این سازمان بسیار با ما همراه بوده و حتی مشتاق‌تر از ما جلو آمد.

علوم فضایی همراه ظرفیت مناسب و اهمیتی جدی در زمینه تربیت دانش آموزان داشته ست. استفاده از علوم فضایی و شناخت دانش‌آموزان از عظمت کائنات منجر تربیت بهتر و تواضع آنها خواهد شد.

دکتر مهاجرانی دیگر زمینه‌های مشترک که می‌تواند منجر به همکاری با سازمان فضایی ایران شود را اینگونه برشمرد :”همکاری جهت ایجاد اشتیاق” و “روحیه مطالبه‌گری در میان جامعه مخاطب در خصوص توسعه صنعت فضایی کشور”، “همکاری در شناساندن فعالیت‌ها و توانمندی‌های صنعت فضایی کشور به جامعه” و “استفاده از ظرفیت‌های آموزشی مرکز”.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر