;
coinex

یارانه‌ نقدی حذف خواهد شد ؛ کوپن الکترونیکی جایگزین یارانه ایرانیان می‌شود

یارانه‌ نقدی ایرانیان حذف و در عوض با بسته حمایتی دولت جایگزین خواهد شد. سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره توضیحاتی را ارائه داد.

یارانه های نقدی ایرانیان با نزدیک شدن به هشتمین سال پرداخت آنها به احتمال بسیار زیاد از استراتژی اقتصادی دولت حذف شده و در عوض با بسته حمایتی جدیدی تعویض می‌شوند.

یکی از مهمترین مواردی که باعث شد تا دولت در سال 89 تصمیم بگیرد که برای هر ایرانی مبلغی را به عنوان یارانه نقدی در نظر بگیرد، شکل دادن درست و اصولی به ساختار اقتصادی کشور اعلام شد؛ تا جایی که حتی برخی از کارشناسان از هدفمندسازی یارانه‌ ها به عنوان بزرگترین طرح تاریخ اقتصاد ایران نام بردند.

یارانه نقدی حذف و با بسته حمایتی دولت جایگزین می‌شود

اکنون و پس از نزدیک به هشت سال که از عمر پرداخت یارانه به مردم می‌گذرد، زمزمه‌هایی از حذف آن و جایگزینی با بسته حمایتی دولت مطرح شده است.

در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۹، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت ایران، با حضور درتلویزیون ملی، آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را رسما اعلام کرد.

او گفت که از صبح روز ۲۸ آذر، حامل‌های انرژی، آب و نان در سراسر ایران با بهای جدید ارائه خواهند شد و روز بعد دولت ایران با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که قیمت بنزین آزاد از این پس لیتری ۷۰۰ تومان و قیمت سی‌ان‌جی (گاز اتومبیل) متر مکعبی ۳۰۰ تومان خواهد بود.

و این آغازی بود بر پرداخت یارانه‌ به مردم که تاکنون علاوه بر حواشی بسیاری که در پی داشت، پرداخت چیزی بالغ بر 287 هزار میلیار تومان را به شکل یارانه نقدی به دولت تحمیل کرد (این آمار تا آذرماه 96 معتبر است).

حذف یارانه نقدی و جایگزینی با بسته حمایتی دولت

در اوایل، صحبت از حذف یارانه نقدی نزدیک به 30 میلیون نفر در سال 97 بود، اما به نظر می‌رسد که دولت در این راه با مشکلات بسیاری دست به گریبان شده است، بنابراین طرح جایگزینی بسته حمایتی دولت با یارانه نقدی ایرانیان مطرح شد.

سلمان خدادادی از ارائه بسته حمایتی دولت به عنوان جایگزینی برای یارانه نقدی خبر داد که چیزی در حدود 11 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت:

قرار بر این شده است که دولت 11 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده و کارت آنها را شارژ کند و برای هر کدام از آنها یک بسته حمایتی در نظر بگیرد. این روند جایگزین طرح هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد شد.

پیش از این نیز صحبت‌هایی در خصوص صدور کالا کارت ایرانیان مطرح شده بود. در واقع همان کارت بانکی افراد که با آن یارانه خود را دریافت می‌کنند به یک کالا کارت تبدیل می‌شود. با این شیوه افراد می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌ها و با استفاده از این کارت، بسته حمایتی خود را تحویل بگیرند.

بسته حمایتی دولت شامل کالاهای اساسی خواهد بود که مردم برای مایحتاج روزانه خود به آن نیاز مبرم دارند. اگر تعاریف قبلی درباره بسته حمایتی دولت درست باشد، کالا کارت تنها به صورت الکترونیکی به مردم ارائه خواهد شد و در واقع مردم به هیچ پول نقدی دسترسی نخواهند داشت.

این روش را می‌توان به ارائه کوپن های کالایی یا همان کالابرگ در دهه 60 و 70 شبیه دانست. کالا کارت به‌ صورت الکترونیکی و بر اساس برآوردها قرار است برای حدود 11 میلیون نفر صادر و سالی سه تا چهار مرتبه شارژ شود.

به گفته احمد میری، معاون وزیر رفاه، کارتهای الکترونیکی تنها برای عبور از وضعیت امروز به وجود آمده و فعلا ماهیانه حدود 100 هزار تومان شارژ می‌شوند.

اما سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در انتقاد از این نوع اقدامات در جهت حمایت از بخشی از افراد جامعه می‌گوید:

در این مورد یک ناهماهنگی و پراکندگی وجود دارد، کما اینکه پیش از این هم ماهانه 1100 میلیارد تومان بابت یارانه بدون تعیین جامعه هدف صورت می‌گرفت و مشخص نبود که در این زمینه به وضعیت همه افراد رسیدگی شده است یا نیازمندان شناسایی شده‌اند یا اینکه جامعه هدف در جریان این موضوع هستند که از این طریق تحت پوشش قرار دارند

در هر صورت این طور که از شواهد پیداست، به زودی یارانه نقدی حذف شده و در عوض بسته های حمایتی دولت جای آن را خواهد گرفت. به دنیای کالابرگ های الکترونیکی خوش آمدید!

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام شما میگید به جای یارانه نقدی به مردم کالابرگ الکترونیکی میدهیدخوب با کالا برگ من میتونم برم روغن برنج یا چیز دیگه بگیرم .اما میتوانم اینها رو از یک مغازه قرض کرد.ولی نمیتوانم قبض آب وبرق روباکالابرگ پرداخت کرد

    پاسخ