;
coinex

جهرمی : با دورف در تهران جلسه داشتیم

جهرمی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با موسس تلگرام در تهران گفتگو داشته است. وی هرگونه توافق در این گفتگوها را رد و از انجام مذاکرات بر سر انتقال سرورها به ایران خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی، با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به برخی سوالات نظیر مذاکره با مدیر تلگرام پاسخ داد. وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات همچنین در زمینه برخی موضوعات دیگر در حوزه ICT و نیز مسائل روز جامعه گفتگو کرد.

جهرمی در ابتدا در پاسخ به این ابهام که برخی می‌گویند وزیر جوان با شبکه‌های اجتماعی بومی مشکل دارد، این موضوعات را عمدتا با اهداف سیاسی دانست و اذعان داشت :

گروه‌های سیاسی عمدتاً تلاش می‌کنند بهانه‌ای را از موضوعی جور کنند و روی این مسئله مانور می‌دهند. حوزه مانورشان هم این است که بگویند وزیر با شبکه اجتماعی بومی موافق یا مخالف است. مصداق را اگر بگیریم خود همین شبکه‌های اجتماعی چند وقت پیش بیانیه دادند که وزارت ارتباطات از ما حمایت می‌کند و به نوعی در بیانیه‌ خود گفتند وزارت ارتباطات تنها نهادی است که از ما حمایت کرده است.

جهرمی می‌گوید بخضی از بی‌اعتمادی موجود در جامعه در خصوص پیام‌رسان‌های بومی به این دلیل است که فیلتر بودن را به معنای رشد داخلی تعبیر می‌کنیم. جهرمی با نقل موضوعی مربوط به آذرماه سال 96 و گفتگو با یکی از مسئولان عالی‌رتبه کشور درخصوص مسئله شبکه‌های اجتماعی، به نقد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی پرداخت. جهرمی ادامه داد :

ایشان گفتند شبکه‌های اجتماعی داخلی به ما گفته‌اند همین امروز ۴۰ میلیون مشترک را می‌توانیم پوشش دهیم و ظرفیت داخلی وجود دارد. من آن روز به ایشان گفتم که خیلی خوب است که اینها اعتماد به نفس دارند ولی ظرفیت اینها یک و نیم میلیون است. ایشان از من نپذیرفت، حوادث دی ماه ۹۶ که پیش آمد خب تلگرام و اینستاگرام از دسترس خارج شد و سراغ شبکه‌های اجتماعی داخلی آمدند، اما به یک میلیون نرسیده همه دچار مشکل شدند.

وزیر جوان می‌گوید وقتی تلگرام فیلتر شد و پیام‌رسان‌های داخلی، با تمام تبلیغات‌ها و ادعاهایشان نتوانستند کاربران ایرانی را پوشش دهند، همه تقصیرات را به گردن وزارت ارتباطات انداختند. جهرمی می‌گوید این پیام‌رسان‌ها با این وجود از حمایت‌های وزارت ارتباطات استفاده کردند. جهرمی در ادامه می‌گوید :

اینها حمایت شدند و به مرحله‌ای از رشد رسیدند و خیلی هم زحمت کشیدند. ما آمده‌ایم توقعات جمعی از جامعه را نسبت به اینها بالا برده‌ایم و ظرفیت داخلی خوب و توانمند را در برابر یک مواجهه و نیاز بسیار بزرگ قرار داده‌ایم و آن نتوانسته است. ما باید طبق قانون عمل کنیم. چه حمایتی باید می‌کردیم که نکردیم؟ چرا مصداقی صحبت نمی‌کنند؟ چه تکلیفی بر عهده ما بوده که انجام ندادیم؟ این را نمی‌گویند و به این ورود می‌کنند که ما از تلگرام حمایت کردیم. ما چه حمایتی از تلگرام کردیم؟

آذری جهرمی می‌گوید که “وزارت ارتباطات در فرآیند نسخه‌های فارسی نیست، اما از تصمیمات گرفته شده تعبیت می‌کند.”. جهرمی می‌گوید ولی وزارت ارتباطات نه به اینها امکاناتی داده و نه حمایت متناسب با آن چیزی که در مصوبه شورای عالی فضای مجازی بوده است. در خبرها داشتیم که وزارت ارتباطات برای نسخه‌هایی مانند تلگرام طلایی و هاتگرام 200 سرور اختصاصی در اختیار قرار داده است. وی این موضوع را قویا رد می‌کند و می‌گوید :

آدرس دقیق هم می‌دهند؛ می‌گویند ۲۰۰ سرور طبقه نهم را وزارت ارتباطات از تلگرام به اینها داده و اینها این چنین کردند و آن چنان کردند. چنان با آب‌وتاب هم تعریف می‌کنند که برخی مواقع خودمان هم باور می‌کنیم که نکند این امکانات را دادیم و حواس‌مان نیست. درباره نسخه‌های فارسی و غیررسمی تلگرام در دی ماه ۹۶ اطلاعیه دادیم و گفتیم امنیت اینها را تائید نمی‌کنیم؛ برخی می‌پرسند، چرا نمی‌بندید؟ مگر من مسئول بستن هستم؟

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در پاسخ به این پرسش که آیا با پاول دروف، بنیان‌گذار تلگرام جلسه‌ای داشته‌اند یا خیر، با ذکر این نکته که توافقی وجود نداشته و صرفا مذاکره بوده است، تصریح کرد :

با آقای دوروف مجموعه‌های مختلفی در تهران جلسه داشتند. این امر پنهان و پیچیده‌ای نبود. مذاکره برای سال‌های قبل است که شاید برای سال ۹۳ یا ۹۴ است. ما فقط با تلگرام که صحبت نمی‌کنیم بلکه با خیلی از پرووایدرهای دنیا صحبت می‌کنیم و این طبیعت کار ما است. مگر شرکت نفت جمهوری اسلامی با فلان شرکت درباره چهارچوب کاری و صادرات نفت صحبت می‌کند؛ این مسئله پیچیده‌ای نیست. این نکته است که عدم برقراری ارتباط با حوزه بین‌الملل باید سوال شود؛ ما مطالب غلط را در ذهن مردم جا می‌اندازیم.

مجری در ادامه به صورت ضمنی به موضوع بسته شدن کانال تلگرامی “آمدنیوز” اشاره کرد و با اشاره به توئیت آذری ‌جهرمی خطاب به دورف برای بستن این کانال تلگرامی “تروریستی”، این کار را نادرست توصیف کرد. جهرمی در این خصوص افزود :

این کار اصل عزت بود که بنده توئیت کردم و عنوان کردم آقای دوروف شما که اعتقاد به این مسئله دارید، آیا زمان توقف این فعالیت‌ها نیست؟ این یعنی جلوی این را بگیرید. یعنی افکار عمومی کشور من، یعنی افکار عمومی بین‌المللی این سرویس‌دهنده و این فعالیت‌هایی که در رابطه با آن انجام می‌شود، اقدامات تروریستی است و این هم سند آن است. چرا متوقف نمی‌کنند؟

عده‌ای از روز اول می‌گفتند نباید هیچ شبکه اجتماعی در کشور شکل بگیرد. مدینه فاضله برخی قطع اینترنت است. این خنده‌دار است ولی واقعاً این وجود دارد. در صحبت‌ها می‌توانید این را ببینید.

وزیر ارتباطات با اشاره به سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیادری بر روی توسعه پنهای باند، می‌افزاید :

ما الان بستر را در فضای مجازی درست کردیم، ۲۰ هزار میلیارد تومان در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری برای توسعه پهنای باند در کشور هزینه شده است. آن چیزی که می‌توانستیم از آن دربیاوریم از دید من تا الان ۱۰ درصد منافع این توسعه را استخراج نکرده‌ایم. فضای مجازی در کشاورزی ما، در انرژی ما، در مدیریت و حکمرانی خوب ما، در دولت الکترونیک موثر است. فضای مجازی کاربردها و مزایای اینچنینی دارد.

فضای مجازی فقط یک شبکه اجتماعی نیست. باید خیلی کارها کنیم که نکردیم. در رابطه با مسائل فرهنگی ما مخاطره‌ای که فرزند ما با آن روبروست، من فرزند دارم و ما در این حوزه کار کردیم و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. آیا شرایط ما مطلوب است؟ نیست ولی همه اینها را نمی‌توان در یک قالب و با یک کلید و با یک اسم فیلترینگ برخورد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجازه می‌دهید فرزندتان محتوای موجود در اینستاگرام را ببیند، پاسخ داد :

نباید هم بدهیم. همین را باید جا بیندازید. نه اینکه نمی‌خواهید فرزند شما این را ببیند پس شبکه اجتماعی را در کل کشور ببندید. این نکته است. شما باید زیست‌بومی درست کنید کههمه بتوانند  با خیال راحت ابزار شبکه اجتماعی را دست بچه خود بدهد.

از ابتدای دوره وزارت در رابطه به مسئله کودکان به صورت ویژه صحبت کردم. طرح جمهوری اسلامی در حوزه ساماندهی وضعیت کودک امسال در مجمع جهانی فناوری اطلاعات به عنوان طرح اطلاعاتی برتر شناخته شد. کلاهبرداری در فضای مجازی یک واقعیت است. فساد اخلاقی هست و جزو آفاتش هست. همه اینها راهکار دارد و باید فکر کرد و راهکار اول و آخر همه اینها فیلتر نیست. البته ما ایراد داریم.

از جمله طرح‌های مهم در دوران وزارت آذری جهرمی، طرح ریجستری اسمارت‌فون‌ها بود. وزیر جوان در پاسخ به این ابهام که از این طریق دلالی‌هایی برای گوشی موبایل انجام می‌شود، گفت :

گوشی مسافری تبدیل به چهارچوبی به دلالی شده و به مردم اجحاف می‌کنند و دلیلش این است که گوشی دست دوم را می‌آوردند، ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که گوشی مسافربری را اگر نمی‌توانیم دقیق کنترل کنیم به دلیل عدم اتصال سامانه به ناجا است. اگر ناجا به صورت درست به ما متصل شود می‌توانیم این پدیده را کنترل کنیم.

وی در پایان گفت که هیچگاه استعفایی ننوشته است و این موضوع را که بحث آن بسیار داغ بود را به جو رسانه‌ها مرتبط دانست. جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا پس از فیلترینگ تلگرام برای صحبت به دفتر رئیس جمهور رفته است یا خیر، اذعان داشت :

بالاخره صحبت کردیم و این به معنای استعفا نیست. مسیر اینکه ما در برابر مشکلات کوتاه بیاییم ان‌شاالله هیچگاه به شرایطی نرسد که کوتاه بیاییم و عقب بنشینیم. باید ایستاد و با سختی مقابله کرد و بالاخره خانواده ما در شرایط انقلاب، سهم کوچک و ناقابلی در این شرایط داشته است. همه مردم هم سهم داشته‌اند. مسئولیتی هم بر دوش ما است.

شاید یکی از مهمترین مسئولیت‌هایی که امروز بر دوش من است، این است که خواسته یا ناخواسته، خوشایند یا ناخوشایند، ما نماد فعالیت جوانان شده‌ایم. اگر من امروز کم بیاوریم طبیعتاً همه می‌گویند دیدید جوانان نتوانستند. این بار مسئولیت روی دوش من بیشتر است و تلاش من بر این است که جدای از مسائل دیگر که احساس مسئولیت می‌کنم، بتوانم این مسئله را تا زمانی که برعهده ما است درست انجام دهیم و یک روزی بالاخره به اتمام می‌رسد.

بیشتر بخوانید :

منبع : isna

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر