;
coinex

هزینه سفر اربعین 97 ؛ پیاده روی اربعین امسال چقدر هزینه دارد؟

هزینه سفر اربعین 97 نسبت به سال گذشته، مقدار زیادی افزایش داشته است. در این مقاله به صورت تفکیکی تمام هزینه‌های پیاده روی اربعین را آورده‌ایم.

هزینه سفر اربعین 97

دقت نمایید، با مدیریت هزینه‌ها یا استفاده از اهرم‌های سفر گروهی امکان کاهش هزینه‌ها وجود دارد. از طرف دیگر، امکان حذف برخی از هزینه‌های نوشته شده در این مطلب وجود دارد. به عنوان مثال، به جای اسکان در مراکزی همانند هتل‌ها، در مساجد یا حسینه‌هایی که در طول مسیر و کربلا به منظور اسکان مسافرین اربعین در عراق سامان داده شده‌اند، استفاده کنید.

هزینه پیاده روی اربعین چقدر است؟

  • بلیت اتوبوس رفت و برگشت تا مرز:  90000 تومان از تهران تا مهران و بلعکس
  • هزینه توشه سفر تا مرز و بلعکس: 30000 تومان
  • هزینه صدور یا تمدید گذرنامه: 150000 تومان
  • هزینه صدور ویزا: 235000 تومان
  • هزینه تلفن و اینترنت: هر دقیقه 3000 تومان
  • هزینه بیمه و خدمات: حدودا 25000 تومان – به علت تفاوت قیمتها در منابع مختلف-
  • هزینه اسکان داخل عراق: هر شب 500 هزار تومان
  • هزینه سفر درون عراق: 570000
  • هزینه غذا در اربعین: هر وعده 50000 تومان

بیشتر بخوانید: تکنولوژی مخصوص محرم ؛ از محل پخش غذای نذری تا واقعیت مجازی کربلا

هزینه اتوبوس تا مرز عراق چقدر است؟

در حال حاضر، از سه مرز زمینی مهران، چزابه و شلمچه امکان ورود به عراق وجود دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی مرز مهران، بیشترین میزان زائر از این مسیر وارد عراق می‌شوند. هرچند، مرزهای چزابه و شلمچه نیز میزبان نیمی از افراد ورود به عراق هستند.

بسته به موقعیت جغرافیایی شهر محل اقامت، یکی از مبادی ورودی به کشور عراق را انتخاب کنید. در صورتیکه، امکان سفر با هواپیما را ندارید، ولی هزینه‌ بلیط هواپیما به عراق برای سفر اربعین نیز برای شما گران است، می‌توانید از طریق قطار به مرز شلمچه بروید. در آن سوی مرز نیز، امکان سفر با ناوگان ریلی عراق برای شما وجود خواهد داشت.امنیت در اربعین

هرچند با توجه به مسائل مختلف، در صورتیکه قصد سفر به عراق برای اربعین 97 را با قطار دارید، حتما نسبت به خرید بلیط یکسره اقدام کنید.

اگر از شهری که در آن ساکن هستید، بلیط اتوبوس مستقیم به مبادی ورودی به عراق فروخته نمی‌شود، با سفر به مراکز استان‌ها، می‌توانید خود را به مهران، چزابه یا شلمچه برسانید. از سوی دیگر، به منظور سهولت در جابجایی مسافرین اربعین، برخی شرکتهای مسافربری به صورت دربستی زائرین را به مقصد می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: راه اندازی اینترنت بالنی در مرز مهران برای زائران اربعین

در حال حاضر، هزینه سفر از تهران تا مرز مهران بسته به نوع اتوبوس مورد نظر، 46000 تومان تا 76000 هزار تومان است. تفاوت این دو نوع اتوبوس، در نوع و تعداد صندلی‌های آنهاست.

توجه داشته باشید، در هنگام بازگشت به دلیل ازدحام زائرین در روزهای پس از اربعین، حتما و حتما از قبل نسبت به تهیه بلیط بازگشت خود نیز اقدام کنید. اگر شرکتهای مسافربری، بلیط رفت و برگشت را به همراه هم عرضه نمی‎کنند، با راننده اتوبوس هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.توزیع غذای محرم

هزینه توشه سفر اربعین تا رسیدن به مرز چقدر است؟

این موضوع نیز بسته به فاصله شما تا کشور عراق متفاوت است. با توجه به کیفیت اغذیه‌ و قیمت آن‌ها در رستوران‌های عبوری، بهتر است حتی الامکان برای یک یا دو وعده غذای فاسد نشدنی به همراه داشته باشید.

از طرف دیگر، با توجه به میزان توقف اتوبوس‌ها در مسیر و هزینه‌ چای و… توشه سفر به ازای هر هشت ساعت به طور تخمینی بین 5 تا 30 هزار تومان برآورد می‎شود. توجه داشته باشید، توزیع غذا و داروی رایگان، تا چند روز پس از اربعین در مرز ایران ادامه خواهد داشت، اما در عراق از میزان خدمات به طور جدی کاسته خواهد شد. از این رو، حتما در محاسبه هزینه‌ها، حالت بدبینانه را در نظر داشته باشید.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، به اندازه یک هفته بیشتر از زمان سفرتان آن دارو را به همراه داشته باشید. اگر به صورت دسته جمعی سفر می‌کنید، از وجود بتادین، چسب زخم، باند، قرص‌های مسکن و گوارش در جعبه کمکهای اولیه خود اطمینان حاصل نمایید.گذرنامه ایرانی

نکته: حمل انواع مواد مخدر در عراق، مجازات بسیار سنگینی دارد. حتما از به همراه داشتن، مواد مخدر و داروهای غیر مجاز اجتناب نمایید.

هزینه صدور یا تمدید گذرنامه برای سفر اربعین چقدر است؟

یکی از موارد هزینه سفر اربعین 97 مربوط به ویزا و گذرنامه است. هزینه‌ای که باید برای صدور گذرنامه یا تمدید آن بپردازید، در مجموع حدود 150 هزار تومان برآورد می‌شود. این هزینه، شامل هزینه پست گذرنامه، تهیه اوراق مربوطه و… است. علاوه بر این، تهیه یک عکس 6 در 4 مخصوص پاسپورت الزامی است.

خوشبختانه تمام هزینه‌های مربوط به دریافت پاسپورت برای زوار اربعین در محل خدمات پلیس + 10 از طریق کارتخوان دریافت می‌شود.

در نظر داشته باشید، برای هر نفر در سفر به عتبات عالیات مبلغ 110 هزار تومان جهت عوارض خروج از کشور نیز دریافت می‌گردد. البته، خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، در صورتیکه به صورت زمینی از کشور برای پیاده روی اربعین خارج شوید، نیازی به پرداخت این هزینه نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: نگاهی به فیلم روز واقعه نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی شهرام اسدی به بهانه اربعین حسینی

هزینه صدور ویزای اربعین چقدر است؟

قیمت صدور ویزای اربعین طی چند روز گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است. به طور معمول، هزینه ویزای عراق برای هر نفر 41 دلار تعیین شده بود. با توجه به اهمیت پیاده روی اربعین، دولت ایران با همکاری دولت عراق، نسبت به پرداخت هزینه‌های صدور ویزا به صورت دینار هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد.

از سوی دیگر، با توجه به نوسانات دلار در کشور، رقم ثابتی برای تبادل دینار در نظر گرفته شد. در ابتدا، رقمی حدود 380 هزار تومان برای ویزای اربعین تعیین شده بود. هرچند به طور غیر منتظره در روزهای اخیر، این رقم به 235 هزار تومان کاهش یافت. علاوه بر این، افرادی که پیش از این نسبت به دریافت ویزای اربعین اقدام کرده‌اند، می‌توانند جهت دریافت ما بالتفاوت اقدام نمایند.تعرفه اینترنت

برای صدور ویزای اربعین نیز ساده‌ترین راه مراجعه به سامانه سماح است. در این سامانه، بدون پرداخت هیچگونه مبلغ اضافی و تنها با در اختیار داشتن گذرنامه و دو قطعه عکس پرسنلی مشابه با عکس درج شده در پاسپورت، می‌توانید نسبت به دریافت ویزای گروهی اقدام نمایید.

هزینه تماس تلفنی و اینترنت در سفر اربعین چقدر است؟

هزینه تماس تلفنی و اینترنت از عراق به ایران و بلعکس، شامل سرویسهای رومینگ می‌شود. از این رو، تعرفه‌های تماس به شدت کمر شکن است. به عنوان مثال، برای هر دقیقه تماس از طریق سیم کارت همراه اول خود از عراق به ایران باید مبلغی حدود 3000 تومان در دقیقه پرداخت کنید.

علاوه بر این، هزینه هر مگابایت اینترنت نیز در این حالت بیش از 2000 تومان است. برای درک بهتر این مساله باید بدانید، در حال حاضر هزینه هر مگابایت اینترنت موبایل به طور میانگین چیزی کمتر از 2 تومان در داخل کشور است.

هزینه‌های رومینگ ایرانسل در کشور عراق نیز تقریبا همانند همراه اول است. با این تفاوت که، هزینه اینترنت حدودا 500 تومان به ازای هر مگابایت ارزان‌تر است.

البته، چندان نگران هزینه‌های تماس و تعرفه‌های اینترنت نباشید. دو راهکار بسیار ساده پیش روی شماست. معمولا در هنگام سفر اربعین اپراتورهای ایرانی برای کمک به زائرین عتبات عالیات بسته‌های پیشنهادی ویژه‌ای را در اختیار هموطنان قرار می‌دهند.

به عنوان مثال، در سال گذشته ایرانسل، روزانه 10  مگابایت اینترنت رایگان و تا 95 درصد تخفیف ویژه سرویس رومینگ بین الملل را در اختیار زوار ایرانی قرار داده بود. با توجه به این مساله، در حین سفر اربعین، نسبت به تعرفه‌های جدید سرویسهای ارائه دهنده خدمات تلفن همراه، اطلاع حاصل کنید.پیاده روی نجف

راهکار دوم، استفاده از سیم‌کارتهای کشور عراق است. با استفاده از این سیم‌کارتها، هزینه‌های اینترنت شما به مراتب کاهش خواهد یافت. به دلیل تنوع قیمتی، امکان اعلام هزینه‌های مربوط به سیم کارتهای عراقی وجود ندارد.

نکته: در برخی نقاط صفر مرزی و حتی در کشور عراق، دسترسی به وای فای رایگان امکان پذیر است. از این رو، با نصب اپلیکیشن ویسپی و دسترسی به اینترنت می‌توانید به صورت کاملا رایگان تماس صوتی با کیفیتی را با هر شماره تلفنی در ایران داشته باشید.

هزینه بیمه در سفر اربعین چقدر است؟

به منظور  رفاه حال زائرین در هنگام پیاده روی اربعین سیستم خدمات بیمه‌ای نسبتا پیشرفته‌ای در نظر گرفته شده است. هر نفر حدود 25 هزار تومان به طور کلی برای بیمه پرداخت می‌کند. با توجه به امکان وقوع حوادث پیشبینی نشده، به هیچ عنوان از زیر بار بیمه به طرق مختلف شانه خالی نکنید.

بیشتر بخوانید: کاهش تعرفه اپراتورهای ایرانی برای زائرین کربلا به صورت یک طرفه انجام شد

هزینه اسکان در عراق چقدر است؟

هزینه‌ هتل‌ها در کربلا و نجف از 500 هزار تومان به ازای هر تخت شروع می‌شود. البته، این هتلها از بوفه رایگان صبحانه، نهار و شام برخوردار هستند. علاوه بر این، دسترسی به امکاناتی نظیر اینترنت وای فای، ترانسفر از هتل، فاصله بسیار کم از اماکن زیارتی، باعث می‌شود اقامت در این هتلها برای برخی افراد مقرون به صرفه باشد.حرم امام حسین

از سوی دیگر اما، با توجه به تدابیر اندیشیده شده –بیشتر از سوی مردم عادی در ایران و عراق- امکان اسکان رایگان را در اماکن مذهبی و… دارید. به عنوان مثال، حدود 500 مسجد، حسینه و… در استان‌های ایلام و کرمانشاه به منظور اقامت زائرین اربعین پیش بینی شده است.

در عراق نیز تقریبا در هر چند کیلومتر مکانی برای اقامت زائرین اربعین در نظر گرفته شده است. برای اقامت در این اماکن به هیچ عنوان مبلغی از شما گرفته نمی‌شود. هرچند اقامت در شهرهای کربلا و نجف با توجه به ازدحام زوار بسیار مشکل است.

از این رو، در صورتیکه برای تامین هزینه‌های سفر خود با مشکلات جدی رو به رو هستید، به صورتی در عراق حاضر شوید که، قبل از اربعین امکان خروج از این کشور را پیدا کنید.اربعین

هزینه سفر درون عراق چقدر است؟

قبل از هرچیز توجه داشته باشید با توجه به امکانات ایجاد شده در ایران و عراق، امکان پیاده روی تقریبا بدون هیچ مشکلی را از پایانه‌های مرزی تا کربلا و نجف خواهید داشت. به عنوان مثال، از مرز مهران تا کربلا حدود 280 کیلومتر فاصله است.

ولی در طول این 280 کیلومتر، به جرئت در هر قدم امکانات بی‌نظیری برای پذیرایی از زائرین و رفع نیازهای آنان وجود دارد. بنابرین در صورتیکه از نیروی بدنی متوسطی برخوردار هستید، امکان پیمودن این مسیر را نیز خواهید داشت. به این منظور، در صورتیکه از توان مالی کافی برای پرداخت، هزینه اتومبیل از مهران تا کربلا را ندارید، از خودروهای عبوری و رایگان کمک بگیرید. البته، در این روش، مسلما باید قدری از مسیر را به صورت پیاده طی کنید یا ساعتهای طولانی منتظر سفر رایگان بمانید.پایانه مرزی مهران

از سوی دیگر، فاصله نجف تا کربلا حدود 80 کیلومتر است. مسیر اصلی که به مسیر پیاده روی اربعین معروف است، فاصله کربلا تا نجف را شامل می‌شود.

در طول این مسیر، افراد ایرانی و عراقی زیادی مشتاقانه به ارائه خدمات رایگان به زوار اربعین 97 مشغول هستند. از این رو، در صورت پیاده روی در این مسیر، مطلقا نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید.

به هر حال، اگر توان بدنی پیاده روی از مرز مهران تا نجف را ندارید، با پرداخت حدودا 17000 دینار عراقی، می‌توانید این مسیر را با ون طی کنید. همزمان، برخی وسایل نقلیه عمومی و خصوصی در این مسیر، به ارائه خدمات رایگان به زوار کربلا مشغول هستند.

با توجه به تدابیر اندیشیده شده، امکان تهیه هر دینار عراق با مبلغ 13 تومان در ایران ممکن شده است. از این رو، حتما و حتما تمام ارز مورد نیاز خود را در داخل کشور تهیه کنید، چراکه تبادل ریال با دینار در عراق با احتمال قریب به یقین مستلزم پرداخت هزینه‌های بیشتری است.

بیشتر بخوانید: کم ارزش ترین ارزهای جهان ؛ با بی ارزش ترین واحدهای پولی دنیا آشنا شوید

از سوی دیگر، با پرداخت حدودا 340 هزار تومان امکان سفر با اتومبیل سواری از مرز مهران تا نجف را به ازای هر نفر خواهید داشت. هزینه حمل و نقل از نجف تا کربلا نیز، برای هر نفر 45000 تومان برآورد می‌شود.

اگر قصد عزیمت به کاظمین از نجف را داشته باشید، باید 120000 تومان بابت کرایه ون بپردازید. هزینه سفر به کاظمین از کربلا نیز حدود 50000 تومان هزینه دارد.

معقولانه‌ترین شیوه سفر در عراق اما استفاده از ون یا سواری برای طی کردن مسیر مهران تا نجف است. پس از آن با پیاده روی می‌توانید خود را به کربلا برسانید. در نهایت، از کربلا با پرداخت حدود 160000 تومان می‌توانید با اتوبوس به کاظمین، سامرا و… مراجعه کرده و به کربلا باز گردید. –هزینه شامل رفت و برگشت-

به بیان دیگر، 220000 هزار تومان برای طی کردن مسیر مهران تا نجف، 160 هزار تومان برای طی کردن مسیر کربلا تا کاظمین –و سایر اماکن زیارتی در عراق- و حدود 200 هزار تومان برای بازگشت به مرز مهران از کربلا نیاز دارید.پیاده روی

نکته: برای سهولت محاسبه، اعداد به تومان آورده شده‌اند. هرچند در صورت استفاده از ریال به جای دینار در عراق، متضمن ضرر و زیان زیادی خواهید شد.

هزینه خوراک در عراق چقدر است؟

با توجه به افت ارزش ریال به صورت بین المللی، خرید اغذیه در عراق بسیار گران است. به عنوان مثال، خرید یک ساندویچ ساده، بیش از 50000 تومان هزینه دارد. البته، در ایام اربعین با توجه به وفور نذورات در عراق، احتمالا نیازی به خرید غذا در کربلا یا نجف نخواهید داشت.غذا عراق

هرچند، به علت ازدحام جمعیت در روز اربعین ممکن است تهیه غذا برای شما مخصوصا در شهرهایی نظیر کربلا و نجف ساده نباشد. بنابراین، حتما برنامه جایگزینی مد نظر داشته باشید.

به همراه داشتن نان‌های محلی، حلوا و… که امکان نگهداری بدون یخچال را دارند، به شما توصیه می‌شود. این غذاها را در کوله پشتی خود قرار دهید و تنها برای مواقع خاص از آنها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نگاهی به سینمای دینی و مذهبی در ایران و هالیوود

آداب طبخ و توزیع غذا در عراق با ایران تفاوتهای اساسی دارد. بنابرین اگر معده شما به غذاهای چرب حساسیت دارد، حتما و حتما از مراکز پخش و طبخ غذایی که توسط هموطنانمان ایجاد گردیده است، استفاده نمایید.

یک لیوان کوچک استیل برای انواع آشامیدنی‌ها به همراه داشته باشید. قرار دادن چند قاشق و چنگال یکبار مصرف، مقداری نمک و فلفل در کوله پشتی‌تان نیز، در مواقع ضروری بسیار مفید واقع می‌شود.غذاهای عراقی

توصیه‌های ویژه برای سفر اربعین 97

در زمان پیاده روی اربعین همانند هر سفر خارج از کشور دیگری، نسبت به قوانین و مقررات خاص آن منطقه اطلاعات لازم را به دست بیاورید. مهمترین مسائلی که برای زوار ایرانی در سالهای اخیر ایجاد مشکل نموده است از قرار زیر است:

  • سرقت پول و جواهرات یا اسناد هویتی شامل پاسپورت و شناسنامه
  • جعل ویزای اربعین توسط شرکتهای غیر مجاز
  • حمل مواد مخدر یا داروهای غیر مجاز در عراق
  • مسمویت‌های غذایی

از این رو، حتما نسبت به موارد فوق دقت لازم را داشته باشید.توصیه سفر

نکته: به دلیل حجم ترافیک بالای انتقال دیتا در روز اربعین یا عدم پشتیبانی شبکه مخابراتی عراق در برخی مناطق از سیم کارتهای ایرانی، حتما و حتما تماس‌های ضروری خود را به تاخیر نیاندازید.

نکته: هرچند امکان سفر به کربلا در اربعین به صورت رایگان نیز وجود دارد، به دلیل احتمال بروز مشکلات عدیده، حتما به صورت قانونی به عراق سفر کنید.

نکته: از اقامت در مکانهای غیر عمومی در شهرهای کاظمین و سامرا جدا خودداری کنید.

نکته: در صورتیکه برای هزینه‌های سفر خود نگران هستید، امکان فروش اجناس مختلفی را در عراق دارید. به این منظور، از قیمت کالاهای مختلف در کربلا استعلام بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر