coinex
راهنمای خرید تکراتو

بهترین زمان ورزش کردن برای چربی سوزی و ساخت عضله ؛ ورزش صبحگاهی یا ورزش عصر

بهترین زمان ورزش کردن چه موقع است؟ ورزش صبحگاهی بهتر است یا ورزش در عصر؟ ورزش در چه زمانی باعث چربی سوزی شده و کدام موقع به عضله سازی منجر می‌شود؟ اگر به دنبال مناسبترین زمان برای ورزش هستید پس این مقاله را در تکراتو از دست ندهید.

این موضوع برای همه روشن است که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. انجام مرتب تمرینات بدنی باعث می‌شود تا عضلات شکل و عملکرد بهتری داشته باشند و سالم‌تر بمانند.

تمرینات ورزشی با بالا بردن ضربان قلب، خون رسانی را به بافت‌ها و قسمت های مختلف بدن بیشتر کرده و این موضوع سبب اکسیژن رسانی بیشتر به اندام ها خواهد شد. از سوی دیگر، محققان معتقدند که ورزش با افزایش ترشح آندروفین باعث شادی افراد شده و می‌تواند افسردگی را درمان کند، استرس را کاهش داده و انگیزه فرد را برای کار و زندگی بالاتر ببرد.

اما بهترین زمان برای ورزش کردن چه هنگامی است و چگونه می‌توان با انتخاب زمان مناسب برای تمرینات ورزشی به فواید بیشتری دست پیدا کرد؟

بهترین زمان ورزش کردن چه موقعی است؟

اگر چه بهترین پاسخ به این سوال، دقت کردن در ساعت زیستی بدن فرد است، اما برای پیدا کردن بهترین زمان ورزش کردن باید در ابتدا ببینید که در پی چه چیزی می‌گردید. آیا می‌خواهید لاغر شوید یا به دنبال عضله سازی هستید. بیشتر به سلامتی جسمانی خود فکر می‌کنید یا تنها قصد دارید که روحیه بهتری داشته و شادتر زندگی کنید؟

مناسبترین زمان ورزش برای چربی سوزی با تمرینات صبحگاهی

برخی از کارشناسان می‌گویند که اگر در تعیین زمان مناسب ورزش دچار شک و تردید هستید، ورزش صبحگاهی را در برنامه خود جای دهید. بر اساس تحقیقات انجام شده، عادت ورزش کردن در افرادی که صبح به انجام تمرینات بدنی می‌پردازند، بیشتر است.

آخرین مطالعاتی که توسط دکتر اسکات کالیر (Scott Collier) از دانشگاه ایالتی آپالاچیا انجام گرفته است، نشان می‌دهد که ورزش صبحگاهی باعث کاهش فشار خون می‌شود.

در این تحقیق، الگوی خواب و سطح فشار خون افرادی بین 40 تا 60 سال که سه بار در هفته و به طور متوسط 30 دقیقه ورزش می‌کردند، مورد ارزیابی قرار گرفت. داوطلبان این تحقیق در ساعت 7 صبح، 1 ظهر و 7 عصر روی یک تردمیل راه می‌رفتند.

در همه موارد کسانی که در ساعت 7 صبح ورزش می‌کردند، حدود 10 درصد کاهش فشار خون در طول روز را تجربه کردند و این کاهش فشار خون در طول روز نیز ادامه یافت.

تمرکز کالیر روی بهترین زمان ورزش کردن بود؛ چرا که بر اساس داده‌های پزشکی، بیشتر افراد در اوایل صبح دچار حملات قلبی می‌شوند و او می‌خواست بداند که چگونه می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. کالیر می‌گوید:

ما هنوز ساز و کارهای فیزیولوزیکی که باعث این تغییرات در بدن می‌شود را نمی‌دانیم، اما تا این اندازه می‌دانیم که اگر به دنبال کاهش فشار خون و افزایش کیفیت خواب خود هستید، 7 صبح احتمالا بهترین زمان برای ورزش کردن است.

نتایج تحقیقات دیگری نشان می‌دهد کسانی که در هنگام صبح ورزش می‌کنند، بهتر می‌توانند تمرینات خود را پیگیری کرده و به برنامه ورزشی خود پایبندتر هستند. البته دلیل این موضوع نیز تا حدی روشن است. معمولا افراد شاغل در هنگام عصر خسته هستند و تمایل چندانی به انجام حرکات ورزشی ندارند.

مناسبترین زمان ورزش برای چربی سوز در صبح است

اگر به دنبال چربی سوزی هستید پس ورزش صبحگاهی را فراموش نکنید. سطح قند خون و گلیکوژن در هنگام صبح و زمانی که از خواب بیدار می‌شوید در پایین ترین حد خود است و به همین دلیل در هنگام انجام حرکات بدنی، چربی بیشتری می‌سوزانید. به شدت تمرینات ورزشی خود نیز توجه کنید. اگر شدت ورزش بسیار بالا باشد، ممکن است دچار افت شدید فشار خون شوید.


بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن های ورزشی


البته ورزش در هنگام صبح ممکن است که چندان هم برای بدن شما مفید نباشد. شاید شما جزو افرادی باشید که بسته به سطح هورمون هایتان، انجام تمرینات بدنی در صبحگاه برایتان بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. در چینین مواقع و برای چنین افرادی، ورزش کردن نه تنها باعث چربی سوزی نخواهد شد، بلکه ممکن است به از دست دادن عضله منتهی شود.

فواید ورزش کردن در عصر و ساخت عضله

اگر به دنبال تناسب اندام و ساختن عضلات خود هستید، بهترین زمان ورزش کردن در هنگام عصر است. مرکز تحقیقاتی بالینی دانشگاه شیکاگو برای بررسی بهتر این موضوع 40 داوطلب مرد بین 20 تا 30 سال را به 5 گروه مختلف تقسیم کرد. 4 گروه به مدت یک ساعت تمرینات ورزشی خود را در صبح، ظهر، عصر و شب انجام دادند و گروه پنجم هیچ تمرین بدنی نداشت.

نمونه های خون گرفته شده از همه داوطلبان نشان داد که سطح دو هورمون کورتیزول و تیروتروپین در افرادی که در اواخر شب یا بعدازظهر ورزش می کنند، افزایش بیشتری یافته است.

دکتر اورفیو باکستون (Orfeu Buxton)، سرپرست این پژوهش می‌گوید:

این اولین مطالعاتی است که به بررسی تغییرات اثرات ورزش در چهار زمان مختلف روز می‌پردازد. انتظار نداشتیم که چنین تفاوتهای بزرگی را ببینیم. تغییرات در سطوح هورمونی بسیار زیاد است. این تحقیق نشان می‌دهد که سوخت و ساز بدن شما چگونه خود را با تمرینات منظم ورزشی هماهنگ می‌کند، بنابراین شاید بهتر است که زمان ورزش خود را از صبح به عصر یا ساعات آخر شب منتقل کنید.

از سوی دیگر، دمای بدن شما یک عامل مهم در تعیین کیفیت ورزش است. بدن سرد باعث می‌شود تا عضلات سفت و ناکارآمد بوده و سریعتر در معرض آسیب قرار بگیرد در حالی که درجه حرارت بدن بالاتر، عضلات را انعطاف پذیرتر می‌کند.

دمای بدن به طور معمول در طول روز افزایش می یابد، بنابراین قدرت عضلات و استقامت آنها می‌تواند در اواخر بعد از ظهر، زمانی که درجه حرارت بدن در بالاترین حالت است، اوج بگیرد.

سطح هورمون‌ها در تعیین بهترین زمان برای تمرینات ورزشی نیز اهمیت دارد. تستوسترون برای رشد، استحکام و ساخت عضلات در زنان و مردان بسیار مهم است. بدن در هنگام ورزش عصرگاهی، تستوسترون بیشتری تولید می‌کند تا در تمرینات صبحگاهی و این خود یک عامل مهم دیگر است برای اینکه نشان دهد ورزش کردن در عصر زمان مناسبتری است تا ورزش در صبحگاه.

بهترین زمان ورزش را خودتان پیدا کنید

به ساعت درونی بدنتان توجه کنید. ساعت بدن یا ساعت زیستی بر اساس یک چرخه 24 ساعته کار می‌کند. مهمترین ریتم درونی ما همان چرخه ۲۴ ساعته‌ای است که بسیاری از فرایندهای مهم از جمله درجه حرارت بدن، تولید هورمون و سایر مواد زیست شیمیایی و عملکرد نظام عصبی مانند گرسنگی، خوابیدن، بیدار شدن و دفع کردن را مشخص می‌سازد.

پس شاید بهتر است که با توجه به ساعت زیستی بدنتان، بهترین زمان ورزش کردن را خودتان تعیین کنید. لازم نیست در این رابطه تخصص بالایی درباره ریتم شبانه روزی بدنتان داشته باشید. می‌توانید ساعات مختلفی از شبانه روز را برای ورزش کردن انتخاب کنید تا ببینید که در کدام زمان بالاترین بازدهی و بیشترین لذت را می‌برید.

طبق ساعت درونی بدن و در نظر گرفتن هورمون‌ها و دمای مرکزی بدن، بهترین زمان ورزش کردن و اجرای جلسات تمرینی معمولاً بین ساعت دو نیم بعد از ظهر و هشت و نیم شب است

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر