;
coinex

استارتاپ چیست و به چه کسب و کارهایی Startup گفته می‌شود؟

حتما کلمه استارتاپ را تا امروز شنیده‌اید و ممکن است با آن هم آشنا باشید. ما در اینجا قصد داریم به صورت دقیق به شما بگوییم که استارتاپ چیست و به چه کسب و کارهایی startup می‌گویند. پس با تکراتو همراه باشید.

استارتاپ چیست؟

به شرکت یا کسب و کارهایی که مدت زیادی از تاسیس آنها نگذشته باشد و در نتیجه‌ی کارآفرینی ایجاد شده باشند، استارتاپ می‌گویند. این ساده‌ترین تعریف برای سوال استارتاپ چیست ، است. شرکت‌های استارت آپی معمولا رشدی سریع دارند و در تلاشند تا راه حلی سریع و نوآورانه برای رفع یک نیاز که در بازار و زندگی وجود دارد، ارائه کنند.

استارتاپ چیست

پس استارت آپ یک کسب و کار جدید است که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد. استارتاپ سازمانی است که در جستجوی یک مدل کسب و کار قابل تکرار و مقیاس پذیر است. همچنین می‌توان آن را یک نهاد انسانی دانست که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.


بیشتر بخوانید: بزرگترین اکوسیستم استارتاپی منطقه در اختیار ایران است


منظور از جذب سرمایه برای استارتاپ چیست؟

منظور از جذب سرمایه گذار برای استارتاپ چیست

تمام استارت آپ‌ها لازم است تا در ابتدا ایده خود را آزمایش و پردازش کنند که این موضوع می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. بنابراین چند دانشجو یا یک کارآفرین ممکن است نتوانند از پس هزینه‌های موجود برآیند. پس در این شرایط وجود یک سرمایه‌گذار که تامین کننده باشد، بسیار مهم است.

شرکت‌هایی نوپا معمولا برای اینکه بتوانند راه خود را ادامه دهند به سرمایه گذار نیاز دارند. یعنی لازم است تا فرد یا سازمانی پولی را برای پیشرفت و فعالیت در اختیار تیم قرار دهد. البته سرمایه‌گذاران معمولا هر تیمی و استارتاپی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمی‌کنند بلکه آنها بیشتر جذب شرکت‌هایی می‌شوند که خطر کم اما سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند.


بیشتر بخوانید: بزرگترین مجتمع استارتاپ ها راه اندازی شد


سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند با دادن پول نقد در برابر سهام به شرکت‌های نوپا کمک کنند تا آنها بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. بسیار هم اتفاق می‌افتد که شرکت‌های نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایه‌گذاری می‌شوند. شرکت‌های نوپا هم در فکر جذب حمایت مالی هستند و هم به دنبال ایجاد مزیت‌های رقابتی، تا بتوانند خود را در بازار نگه دارند و موفق شوند.

راه ایجاد یک استارت آپ چیست؟

آشنایی با استارتاپ

ممکن است این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که راه ایجاد یک استارتاپ چیست و چگونه می‌توان یک کسب و کار نوپا ایجاد کرد. شما برای ایجاد یک استارت آپ ابتدا باید اطلاعات بسیار کاملی از فعالیتی که قصد دارید انجام دهید، به دست آورید. نکته مهم اینکه شما باید بتوانید از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنید.

شما لازم است تا ابتدا یک ایده خوب داشته باشید یعنی باید یک محصول یا خدمتی را ارائه کنید که بتواند یک نیاز اساسی را برطرف کند. نکته مهم دیگر اینکه لازم است از چالش‌های سرمایه، نیروی انسانی و هزینه‌های پایه مثل اجاره دفتر و منشی اطلاع داشته باشید تا در ادامه‌ی راه با مشکل روبه رو نشوید. اکنون که اطلاعاتی اندک در مورد کارهای اولیه به دست آوردین، در ادامه مراحل راه اندازی یک استارت آپ را با هم بررسی می‌کنیم.

اول: شناخت صحیح نیازها و خلق ایده

برای راه‌اندازی یک استارتاپ در ابتدا باید به شناخت نیاز مردم و رفع یک مشکل در جامعه فکر کرد. لازم نیست که ایده شما حتما منحصر به فرد باشد بلکه اگر بتواند به راحتی نیازی را برطرف کند کافی است. ایده‌هایی که در ذهن دارید را یادداشت کرده و درباره آنها چندین بار فکر کنید.

دوم: ساخت یک نمونه اولیه

شما می‌توانید در ابتدای کار یک نمونه اولیه از استارتاپ خود داشته باشید. بسیار اتفاق افتاده که افرادی هیچ‌گاه نتوانسته‌اند ایده خود را عملی کنند. پس یک نمونه اولیه یا دمو بسازید و آن را ارائه دهید.

سوم: ارائه نمونه اولیه به ۱۰۰ نفر

در این مرحله لازم است تا نمونه اولیه ایجاد شده را حداقل به ۱۰۰ نفر نشان داد و از نظرات آنها مطلع شد. بهتر است این ۱۰۰ نفر انتخابی، افرادی کاملا غریبه و ناشناس باشند تا بتوانید بازخوردهایی خوب بگیرید.

چهارم: تلاش برای تامین سرمایه گذار

اگر به این نتیجه رسیدید که ایده شما خوب است و محصول شما می‌تواند نیازی را رفع کند، آنگاه می‌توانید به فکر جذب سرمایه گذار باشید. همچنین می‌توایند از شتاب‌دهنده‌ها نیز کمک بگیرید.

پنجم: ایده خود را ثبت کنید

بعد اینکه به این مرحله رسیدین، یعنی سرمایه‌گذار جذب کردید و کارهای گفته شده در مراحل قبل را انجام دادید، اکنون نوبت ثبت ایده است و می‌توانید استارتاپ خود را راه‌اندازی نمایید.

ششم: راه اندازی محصول

فراموش نکنید که هیچ محصولی در ابتدا کامل نیست و با گذشت زمان رفته رفته کامل می‌شود و مشکلات آن رفع می‌گردد. پس محصول شما هرچقدر هم که ناقص بود اشکال ندارد، آن را راه‌اندازی کنید و در ادامه به فکر اضافه کردن بخش‌های دیگر و کامل کردن آن باشید.

هفتم: تلاش برای جذب کاربران بیشتر

100 نفر را بیشتر کنید و ایده خود را به افراد بیشتری معرفی نمایید. در این حالت افراد بیشتری می‌‌توانند در مورد ایده شما نظر بدهند و شما نیز در صورت وجود مشکل می‌توانید آن را متوجه شوید. پس سعی کنید افراد بیشتری را با خود همراه نمایید.

هشتم: دوباره راه‌اندازی کنید

اکنون که در مرحله قبل بازخوردهای جدیدی دریافت کردید می‌توانید مشکلات محصول خود را پیدا کرده و آنها رارفع کنید. بعد از رفع مشکلات و نقایص موجود باید محصول را دوباره راه اندازی کنید.

نهم: رشد کنید

هم محصول خود را رشد دهید و هم تعداد کاربران خود را. حتما به همراهان خود اهمیت دهید تا بتوانید از طریق آنها به رشد خوبی برسید. اگر به این ترتیب پیش بروید، در هر گام به موفقیت بیشتر نزدیک می‌شوید. در این شرایط سرمایه‌گذاران، خود به سراغ شما خواهند آمد و مایل به سرمایه‌گذاری و کمک کردن به شما خواهند بود.

منظور از طرح کسب و کار یا بیزینس پلن در استارتاپ چیست؟

آشنایی با استارتاپ ها

طرح کسب و کار یا بیزینس پلن یک گزارش از کسب و کار شماست. در این طرح باید مشخص شود که کسب و کار شما کجا قرار دارد، به کجا خواهد رفت، چگونه به هدف می‌رسد و … . از جمله موارد مهمی که لازم است در بیزینس پلن مشخص شود، به شرح زیر هستند:

  • خلاصه‌ای از مدیریت

در این قسمت لازم است تا به طور خلاصه، هدف از طرح، محصولات و بازار هدف مشخص شود.

  • مشخص کردن اهداف و چشم اندازهای آینده

در این قسمت لازم است تا اهداف بلند مدت و میان مدت خود را از انجام دادن این طرح بیان کنید.

  • شرح سازمان

بهتر است تجهیزات و منابع خود را همراه با روش‌های بازاریابی و ساختار سازمانی شرح دهید.

  • محصولات و خدمات

چه محصولات و خدماتی ارائه می‌کنید؟ شما باید در این قسمت محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید و همچنین ویژگی‌های ممتاز آنها را بیان نمایید.

  • آنالیز بازار فراموش نشود

بازار هدف شما چیست؟ لازم است تا بازاری که در آن می‌خواهید فعالیت کنید را به همراه گروه مشتریان خود بیان کرده و ویژگی‌های مهم آن‌ها را شرح دهید.

  • استراتژی

در این قسمت باید استراتژی‌های کلان خود را به همراه استراتژی در حوزه شیوه استفاده از منابع داخلی، شیوه فروش و بازاریابی و عملکرد داخلی توضیح دهید.

  • هزینه و درآمد

باید هزینه‌ها و درآمد خود را برای سه سال آینده پیش بینی کرده و میزان سرمایه مورد نیاز خود را مشخص کنید.

منظور از شتاب دهنده در استارت آپ چیست ؟

ارزش گذاری استارتاپ ها

به طور ساده باید گفت که وظیفه شتاب دهنده سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌هاست که خوشبختانه در این چند سال تعداد آنها افزایش یافته است. شتاب دهنده‌ها در قبال سرمایه گذاری که بر روی ایده‌های نو و کاربردی استارت آپ‌ها انجام می‌دهند، درصدی از سهام را می‌گیرند.

البته شتاب دهنده‌ها علاوه بر اینکه بر روی استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند، خدماتی دیگر را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهند. باید گفت که شتاب دهنده‌ها شانس موفقیت استارت آپ‌ها را افزایش می‌دهند.

برای اینکه بتوانید از خدمات شتاب ذهنده‌ها استفاده کنید باید ایده شما همراه با طرح توجیهی باشد تا شتاب دهنده‌ها بدانند که قرار است بر روی چه ایده و استارت آپی سرمایه گذاری کنند.

استارتاپ‌ها چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند؟

استارتاپ چیست و به چه کسب و کارهایی Startup گفته می‌شود؟

موضوع ارزش‌گذاری یک استارتاپ برای بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران یک کسب و کار بسیار مهم است. منظور این است که ارزش آینده‌ی یک کسب و کار نوپا چقدر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که قیمت گذاری یک استارت آپ بر اساس فرضیات و حدسیات انجام می‌شود و ممکن است در آینده ارزش واقعی آن محقق شود و یا نشود.

چون در ابتدای کار امکان ارائه توضیحات در مورد ارزش استارتاپ وجود ندارد پس نمی‌توان براساس آن اقدام به جذب سرمایه‌گذار نمود. در این حالت بهتر است پتانسیل رشد استارتاپ در نظر گرفته شود نه ارزشی که دارد.

به طور کلی برای ارزش‌گذاری یک استارتاپ موارد زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • هزینه‌های اولیه استارتاپ
  • رقبای موجود برای این کسب و کار
  • آینده کاری استارت آپ
  • فرصت‌هایی که پیش روی یک استارتاپ

با مفهوم استارتاپ چیست به طور کامل آشنا شدیم و تعاریفی مختلف از آن ارائه شد. گفتیم که استارتاپ‌ها به سرمایه گذار نیاز دارند تا بتوانند راه خود را ادامه دهند. البته شتاب‌دهنده‌ها نیز می‌توانند نقش سرمایه گذار را برای استارتاپ‌ها داشته باشند. علاوه بر این موارد در مورد ارزش گذاری استارتاپ‌ها نیز اطلاعاتی ارائه شد.

 

.

منبع: hamyareweb ، wikipedia

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر