;
coinex

ارتش سایبری چیست ؟

تعریف شما از ارتش سایبری چیست ؟ به نظر شما جنگ در دنیا واقعی چه تفاوت‌هایی با جنگ در دنیای سایبری دارد؟ کشورهایی که قوی‌ترین ارتش‌های سایبری را دارند کدام‌ها هستند؟ اینها موضوعاتی است که در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرند پس با تکراتو همراه باشید.

در جنگ‌های گذشته بیشتر از توپ و تانک و هواپیما استفاده می‌شد و کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی واژه جنگ سایبری بتواند معنا پیدا کند چه برسد به آنکه مورد استفاده هم قرار گیرد. اما اکنون با پیشرفت‌ها فناوری هیچ چیزی دور از ذهن نیست و فناوری باعث شده هر چیزی در این دنیا دچار دگرگونی شود.

ارتش سایبری چیست؟

وقتی واژه ارتش بر زبان جاری می‌شود چیزی متفاوت از ارتش سایبری در ذهن مجسم می‌شود؛ همان که گفته شد یعنی توپ و تانک و … . اما ارتش سایبری در واقع چیزی دیگر است. شاید هدف از ایجاد این نوع ارتش هم همان جنگ باشد اما ماهیت ارتش سایبری به گونه‌ای دیگر و متفاوت است.

ورود فناوری‌های جدید چون رایانه و فناوری اطلاعات و همچنین دنیای مجازی زندگی افراد و ذهنیت آنها در مورد مسائل مختلف را تغییر داده است. می‌توان گفت که استفاده از فضای مجازی هم می‌تواند توسعه و تبادل اطلاعات مفید را به همراه داشته باشد و هم راهی باشد برای ضربه زدن و تغییر ذهنیت افراد نسبت به سودمندی‌های این دنیا.

ارتش سایبری

یک ارتش سایبری را می‌توان گروهی از افراد در نظر گرفت که سعی دارند در دنیای اینترنت فعالیت‌هایی را انجام دهند اما با هویتی نامشخص؛ شاید این ساده‌ترین تعریفی باشد که بتوان در مورد ارتش سایبری چیست به کار برد. به دست آوردن اطلاعات در مورد این افراد نیز سخت است زیرا آنها خود هیچ اطلاعاتی ارائه نمی‌دهند و دسترسی به اطلاعات لازم در مورد آنها هم دشوار است.

عده‌ای مفهوم ارتش سایبری چیست را معادل سوءاستفاده از دنیای مجازی می‌دانند اما چنین نیست. بسیاری از افراد از این فضا به عنوان ابزاری استفاده کرده و سعی دارند تا از آن برای حمله به منافع مردم استفاده کنند. پس باید ساز و کاری باشد تا بتوان در مقابل این حمله از خود مراقبت نمود.

ما به ناچار مجبور به استفاده از این فضا هستیم زیرا دنیای مجازی و فضای سایبری هر دو یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر هستند. باید گفت که هم‌اکنون بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی کشورهای مختلف بر روی فضای سایبر قرار دارند. شبکه‌های رادیو تلویزیونی، خطوط انتقال برق، شبکه بانکی، سامانه‌های دفاعی و… . بنابراین نمی‌توان از این فضا فاصله گرفت و از آن استفاده نکرد.

ارتش سایبری در ایران

گفته شده که ایران هم ارتش سایبری دارد و عده‌ای آن را به وابسته آن به دولت ایران می‌دانند. ارتش سایبری ایران تاکنون موفق شده به چندین وب سایت آمریکایی، عربستانی و چینی و همچنین وب‌گاه‌های حامی جنبش سبز و سایت رسمی دانشگاه وزارت نفت عربستان حمله کند. همچنین گزارش‌هایی نیز منتشر شده که براساس ان این ارتش دیپلمات‌های ایرانی چون محمد جواد ظریف، حسین فریدون و عبدالرسول دری اصفهانی را مورد حمله قرار داده‌اند.

تهدیدات مختلف فضای سایبری

فضای سایبری دارای تهدیداتی مختلف است. ساده‌ترین تهدید که همگی با آن آشنا هستند، ویروس رایانه‌ای است. همگی ما در مورد از بین رفتن اطلاعت خود به دست ویروس‌های رایانه‌ای نگران هستیم. اما اینکه چگونه یک ویروس ایجاد شده و وارد سیستم ما می‌شود هم جای سوال دارد. اگر هدف خرابکاری باشد پای هکرها وسط می‌آید؛ هکرها برای اینکه بتوانند به هدف خود در مورد دسترسی به اطلاعات دست یابند به سراغ ویروس‌های رایانه‌ای می‌روند.

هک و هکر

هکر و ویروس‌های رایانه‌ای ساده‌ترین کاربردهای غلط دنیای مجازی هستند. هکرها از ویروس‌ها در واقع به عنوان اسلحه استفاده می‌کنند که گاها این ویروس‌ها می‌توانند مهم‌ترین اطلاعات یک شخص یا سازمان را هدف قرار دهند و مخرب‌تر و خطرناک‌تر از بمب‌ها و موشک‌های معمولی در دنیای واقعی باشند.

در ادامه‌ی این کاربردهای اشتباه از دنیای مجازی بود که واژه ارتش سایبری و جنگ سایبری مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین بسیاری از کشورها نیز خود دست به کار شدند و تصمیم گرفتند تا با ایجاد ارتش سایبری به جنگ سایر کشورها بروند و منافع حیاتی آنها را تهدید کنند.

بنابراین لازم است در برابر این نوع حملات دنیای مجازی هم ارتشی باشد که بتوانند از کشورها دفاع کنند. در این مورد گفته شده که آمریکا تنها کشوری است که برای دفاع از حملات سایبری یک ارتش مجزا دارد. این ارتش دارای رده‌های مختلف با ساختار و چارچوب نظامی مشخص است و در رأس آن یک ژنرال 4 ستاره مسئولیت فرماندهی این ارتش را برعهده دارد. این ارتش با نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و فضایی ارتش ایالات متحده در تعامل است و خود از ظرفیت‌های مجزایی در زمینه دفاع و حمله در فضای سایبری برخوردار است.

از جمله کشورهای قدرتمند در زمینه ارتش سایبری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چین
  • ایالات متحده
  • ترکیه
  • روسیه
  • تایوان
  • برزیل
  • رومانی
  • هند
  • ایتالیا
  • مجارستان

ارتش سایبری ایران

آمار دامنه های اینترنتی و تعداد سایت های ایرانی در سال 97 اعلام شد

طرح مربوط به ایجاد ارتش سایبری ایران در سال ۸۴ در سپاه مطرح شد. در ادامه گروهی تشکیل شد که تعداد اعضای آن، از چند نام بیشتر بود. بعد از ایجاد ارتش سایبری ایران، مؤسسه نظامی و امنیتی ایالات متحده آمریکا، در گزارشی اعلام کرد که ایران جزء پنج کشور دارای قوی‌ترین ارتش سایبری است. به گفته این موسسه، ارتش سایبری ایران زیرمجموعه تیم رصد سایبری سپاه است که حدودا ۲۴۰۰ نفر عضو فعال و ۱۲۰۰ نفر عضو ذخیره دارد. ارتش سایبری ایران به پنج گروه تقسیم شده است:

گروه اول

ماموریت گروه اول از ارتش سایبری ایران، دفاعی است. آنها به پیگیری هویت هکرهای مهاجم می‌پردازند و در تلاشند تا فعالیت‌های مخرب آنها را خنثی کنند. این گروه تاکنون توانسته‌اند تعداد زیادی از ویروس‌های مهاجم را کشف کرده و آن‌ها را خنثی یا خطرات آنها را کاهش دهند.

گروه دوم

مأموریت گروه دوم تهاجمی است. آنها در تلاشند تا تأسیسات مخالفان جمهوری اسلامی را تخریب کنند. این گروه علاوه بر هدف قرار دادن تأسیسات انرژی، آب، شبکهٔ قطارها و فرودگاه‌ها، تأسیسات اتمی برخی کشورها، بانک‌ها و بازارهای جهانی را نیز هدف قرار می‌دهند.

گروه سوم

رمزگشایی پسوردها و استفاده از ابزار مربوط به انتقال اطلاعات از وظایف گروه سوم ارتش سایبری ایران است.

گروه چهارم

این گروه ماموریت ارسال پارازیت بر روی فرکانس‌های برخی شبکه‌های تلویزیونی عربی و غربی را برعهده دارند. این افراد تاکنون توانسته‌اند به صورت موفق بر روی برخی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی و عربی زبان، پارازیت ارسال کنند.

گروه پنجم

گروه پنجم و گروه آخر وظیفه دارند به سایت‌های دشمن حمله کنند. آنها همچنین حملات DDOS , DOS را پیاده‌سازی می‌کنند.

از جمله وبگاه‌های هک شده توسط ارتش سایبری ایران می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • وب سایت موج سبز آزادی در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۸۸
  • شبکه اجتماعی توییتر در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۸
  • موتور جستجوی چینی بایدو در تاریخ سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸
  • رادیو زمانه در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۸
  • سایت خبرنامه امیرکبیر در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۸
  • سایت رسمی سازگارا در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۸۸
  • سایت جنبش راه سبز (جرس) در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۸
  • سایت اروپایی تک‌کرانچ در سپتامبر ۲۰۱۰
  • تلویزیون فارسی وان و سایر وب‌گاه‌های گروه موبی در تاریخ آبان ۱۳۸۹
  • سایت صدای آمریکا و ۹۵ سایت وابسته به آن در تاریخ ۳ اسفند ماه ۱۳۸۹
  • سایت تلویزیون دولتی جمهوری آذربایجان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰
  • شبکه اجتماعی تلگرام در جریان اعتراضات ۱۳۹۶

 

منبع: Wikipedia  , yjc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    ارتش سایبری ج‌ا بعد ِآمریکا اوله. شما که دروغ گفتن بلد نیستید اصلا برای همینه که ما رسانه ی معتبر مردمی نداریم.چون راستگویی فقط برازنده ی بیست و سی هستش‌.البته جسارت نباشه شما که از مردمی نه از خراب کارهای سایبری

    پاسخ