;
coinex

حوزه فیزیک و نجوم ایران در خاورمیانه اول شد

حوزه فیزیک و نجوم ایران توانست رتبه نخست در منطقه خاورمیانه را به دست آورد. این رتبه بر اساس انتشار مقالات علمی در این زمینه به دست آمده است.

نظام رتبه‌بندی سایمگو (Scimago) در جدیدترین رتبه‌بندی خود بر اساس مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷، حوزه فیزیک و نجوم ایران در منطقه خاورمیانه را در رتبه نخست قرار داد. در رده‌بندی جهانی ایران در رتبه 13 قرار گرفته است.

برتری حوزه فیزیک و نجوم ایران در خاورمیانه

نظام رتبه‌بندی سایمگو توسط گروه پژوهشی به همین نام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام می‌شود که براساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس آن‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگا ه‌ها و موسسات پژوهش محور در جهان است.

بر اساس داده‌ آماری سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۷ به مقام نخست تولیدات علمی در حوزه “فیزیک و نجوم” در سطح کشورهای خاورمیانه رسیده است.

بررسی‌های منتشر شده در مجله SCImago Journal & Country Rank نشان می‌دهد ایران با تعداد ۷ هزار و ۹۲۹ مقاله در زمینه فیزیک و نجوم با اختلاف نسبت به رقبا در رتبه نخست قرار دارد. پس از ایران، ترکیه با ۴ هزار و ۸۸۷ مقاله در مقام دوم قرار دارد و پس از آنها عربستان سعودی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

اسرائیل، مصر، عراق، امارات، قطر، لبنان و اردن جایگاه‌های بعدی تا رتبه ۱۰ را از آن خود کرده‌اند. گفتنی است حوزه فیزیک و نجوم ایران در سطح جهان نیز رتبه ۱۳ را به دست آورده است.

رتبه‌بندی مجلات سایمگو شاخص اندازه‌گیری نفوذ علمی از مجلات علمی است که تعداد استنادهای دریافت شده توسط یک مجله و اهمیت یا اعتبار از مجلات که چنین استنادهایی از آن آمده ‌است را بررسی می‌کند. این یک شاخص اندازه‌گیری است و آمار منتشر شده از آن در فرآیندهای ارزیابی علمی استفاده می‌شود.

اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر