;
coinex

با فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بیشتر آشنا شوید

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد ، فرودگاه بین المللی این شهر توریستی ایران است که در سال 1330 افتتاح شده است. در این نوشته ضمن آشنایی، مروری خواهیم داشت بر تاریخچه و مشخصات دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران پس از مهرآباد تهران.

تاریخچه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه بین المللی مشهد درسال 1330 درمحل زائر سرای فعلی احداث شد. قبل از آن در محل میدان پانزده خرداد باندی خاکی جهت فرود هواپیما های کوچک نظامی وجود داشت که محل استقرار قبضه های ضد هوایی بود. اولین باند فرودگاه مشهد در توسعه فرودگاه مشهد به صورت تاکسی وی الحاقی پارکینگ هواپیمای فرودگاه قدیم به ابتدای باند 13 و ادامه آن بصورت تاکسی و تا پارکینگ نیروی هوائی بهسازی گردید.

درسال 1346 باند جدید فرودگاه مشهد از نوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوایی مورد بهره برداری قرارگرفت که روزانه یک پرواز از نوع DC3 در مسیر تهران مشهد و پرواز های آموزشی و ایر تاکسی علاوه بر پروازهای نظامی از آن استفاده می کردند. با افزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 و متعاقباً بوئینگ 727، 737، 707 و ایرباس در سال 1357 پارکینگ و ترمینال جدید برج مراقبت پرواز و ساختمان های جانبی فرودگاه جدید بصورت ناقص مورد بهره برداری قرار گرفت که بعلت انحلال شرکت پیمانکار مراحل تکمیل آن تا بعد ازانقلاب اسلامی ادامه یافت.

با فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بیشتر آشنا شوید

فعالیت دوباره پس از انقلاب

پس از انقلاب، فروگاه مشهد فعالیت خود را از نو آغاز نمود و نام آن به شهید هاشمی نژاد تغییر پیدا کرد. این فرودگاه در زمینی به مساحت 540 هکتار، در قسمت جنوب شرقی شهر مشهد قرار دارد و با داشتن دو باند آسفالت هر ساله حدود 8.545.598 مسافر جابجا می کند. این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران بعد از فرودگاه بین المللی مهر آباد در نظر گرفته می شود و بیش از 14 شرکت داخلی و 16 شرکت خارجی در آن فعال هستند.

با فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بیشتر آشنا شوید

این فرودگاه با داشتن اولین پارکینگ طبقاتی در ایران برای بیش از 1000 خودرو ظرفیت پارک دارد. این فرودگاه دو ترمینال دارد که ترمینال 1 مخصوص پرواز های داخلی است و با مساحتی حدود 38 هزار متر مربع، پذیرای بیش از 5 میلیون مسافر در سال است. ترمینال شماره 2 فرودگاه هم مخصوص پرواز های خارجی بوده و با مساحتی بیش از 21 هزار متر مربع، در سال بیش از 1 میلیون و 800 هزار مسافر را در خود جای می دهد.

پایان رپورتاژ آگهی./

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر