;
coinex

قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2019 ؛ کشورهایی با بهترین گذرنامه

قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2019 اعلام شد. آیا می‌دانید بهترین گذرنامه به کدام کشورها متعلق است و پاسپورت ایران در بین معتبرترین پاسپورت های دنیا چه جایگاهی دارد؟

پاسپورت (passport) یا گذرنامه یک مدرک شناسایی و سند مسافرتی است که توسط دولت یک کشور صادر می‌شود. این سند، هویت یا ملیت دارنده آن را به ویژه در سفرهای بین المللی تایید می‌کند. گذرنامه مجوز ورود یا خروج از کشور بوده و اعتبار بیشتر آن به نوعی اعتبار شهروندان آن کشور را نشان می‌دهد.

در جهان موسسات اعتبار سنجی مختلفی برای تعیین قدرتمندترین پاسپورت ها وجود دارند که هر ساله لیستی از بهترین گذرنامه های جهان را منتشر می‌کنند.

یکی از عواملی که در اعتبار پاسپورت کشورها موثر است، فرهنگی مردمی است که با آن سفر می‌کنند، اما معمولا چیزی که موسسات اعتبارسنجی آن را ملاک رتبه بندی خود قرار می‌دهند، میزان سفرهایی است که با این سند مسافرتی انجام می‌گردد.

لیست زیر قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2019 را معرفی می‌کند که توسط موسسه Henley Passport Index منتشر شده است. این موسسه به شکل دوره‌ای قدرت پاسپورت کشورهای مختلف را اندازه گرفته و لیستی از آنها منتشر می‌کند.

قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2019

به انتخاب Henley Passport Index کشوری که توانست جایگاه بهترین پاسپورت جهان در سال 2019 را به خود اختصاص دهد، ژاپن است. این دومین بار است که یک ملت آسیایی دارنده معتبرترین گذرنامه دنیا می‌شود. با توجه به اجازه ورود به 190 کشور با گذرنامه ژاپنی، این کشور دوستانه ترین پاسپورت در جهان را دارد.

پس از ژاپن بازهم نام دو کشور آسیایی دیگر به عنوان دارندگان قوی ترین پاسپورت های جهان در سال 2019 مطرح است. کره جنوبی به لطف قرارداد جدید مجوز ورود به هند، در کنار سنگاپور و در جایگاه دوم ایستاد. شهروندان هر دو کشور می‌توانند به راحتی و بدون نیاز به ویزا به 189 کشور دنیا سفر کنند.

اینکه کشورهای آسیایی در بالای این لیست قرار دارند نشان از تقویت سطح رضایت بالای برای مهاجرت اقتصادی به این مناطق است. در همین منطقه، چین نیز توانسته است تا در دو سال گذشته قدرت پاسپورت خود را افزایش دهد.

این کشور از جایگاه 85 در سال 2017 خود را به جایگاه 69 در لیست قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2019 رسانده است.

پس از سه کشور آسیایی قرار گرفته در صدر این لیست، نوبت به کشورهای اروپایی می‌رسد. فرانسه و آلمان با اجازه ورود به 188 کشور در جایگاه سوم قرار دارند و کشورهای دانمارک، فنلاند، ایتالیا و سوئد در کنار یکدیگر در جایگاه چهارم قوی ترین گذرنامه های جهان ایستاده‌اند.

کریستین کالین (Christian Kalin) رئیس هیئت مدیره گروه Henley & Partner که شاخص قدرت گذرنامه های جهان را ایجاد کرده است، می‌گوید:

گسترش عمومی سیاست های باز، می‌تواند به طور بالقوه میلیاردها دلار برای اقتصاد جهانی سرمایه گذاری کرده و فرصت های قابل توجهی در سراسر جهان ایجاد کند.

او در ادامه به صعود کره جنوبی و امارات متحده در این رنکینگ اشاره کرده و می‌گوید که نگرش صحیح و سیاست های مناسب دولت ها می‌تواند اعتباری برای شهروندان آنان باشد.

به طور کلی قدرت پاسپورت یک کشور را تعداد سفرهای بدون نیاز به روادید یا ویزا به سایر کشورهای جهان تعیین می‌کند. برخی کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، ممکن است که تردد شهروندان این کشور بدون نیاز به ویزا به سایر مناطق اروپا به خطر بیافتد.

بیشتر بخوانید: با ارزش ترین پول های جهان ؛ ارزشمندترین ارزهای دنیا در سال 2018

سیمون برتولی، استاد اقتصاد در دانشگاه کلرمونت اوورن (CERDI) در فرانسه و عضو پژوهشی موسسه اقتصاد کارگری در آلمان معتقد است که محدود کردن آزادی حرکت شهروندان می‌تواند برای بخش مالی و سرمایه‌گذاری انگلستان یک فاجعه باشد.

رتبه بندی معتبرترین پاسپورت های دنیا در سال 2019

  1. ژاپن (اجازه ورود به 190 کشور بدون نیاز به ویزا)
  2. سنگاپور، کره جنوبی (189 کشور)
  3. فرانسه، آلمان (188 کشور)
  4. دانمارک، فنلاند، ایتالیا، سوئد (187 کشور)
  5. لوکزامبورگ، اسپانیا (186)
  6. اتریش، هلند، نروژ، پرتغال، سوئیس، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا (185)
  7. بلژیک، کانادا، یونان، ایرلند (184)
  8. جمهوری چک (183)
  9. جمهوری مالت (182)
  10. استرالیا، ایسلند، نیوزلند (181)

دارندگان بدترین گذرنامه های جهان

در انتهای لیست قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2019 چندین کشور وجود دارند که اجازه ورود بدون ویزا به کمتر از 40 کشور را در اختیار دارند. این کشورها که دارندگان بی اعتبارترین و بدترین گذرنامه های جهان هستند، به این شرح است.

  • 99. فلسطین، سودان (39 کشور)
  • 100. اریتره (38)
  • 101. یمن (37)
  • 102. پاکستان (33)
  • 103. سومالی، سوریه (32)
  • 104. افغانستان، عراق (30)

شاخص های اعتبار سنجی پاسپورت در دنیا

فهرست Henley & Partner تنها یکی از شاخص های متعدد اعتبارسنجی پاسپورت در جهان است که گذرنامه ها را بر اساس دسترسی شهروندان آنها برای سفر به کشورهای دیگر رتبه بندی می‌کند.

Henley Passport Index که به اختصار (HPI) نامیده می‌شود، یک رده بندی جهانی برای انتخاب معتبرترین پاسپورت های دنیا بر اساس آزادی سفر شهروندان به سایر نقاط این کره خاکی است. شاخص گذرنامه هنلی بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) و 199 گذرنامه و 227 مقصد سفر رتبه بندی خود را انجام می‌دهد.

شاخص گذرنامه Arton Capital’s Passport Index با توجه به 193 کشور عضو سازمان ملل و شش منطقه تایوان، ماکائو، هنگ کنگ، کوزوو، سرزمین های فلسطین و واتیکان رده بندی های خود را اعلام می‌کند.

بر اساس رده بندی موسسه Passport Index برای بهترین و قوی‌ترین پاسپورت های 2019 که بر اساس امتیازدهی بدون ویزا انجام می‌شود. امارات متحده عربی با 167 امتیاز، معتبرترین پاسپورت دنیا را در اختیار دارد.

بعد از امارات آلمان با 166 امتیاز در جایگاه دوم است و سنگاپور با کسب 165 امتیاز در کنار کشورهای دانمارک، سوئد، لوکزامبورگ، فرانسه، فنلاند،ایتالیا، هلند، اسپانیا، نروژ، کره جنوبی و آمریکا به عنوان سومین دارندگان قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2019 شناخته می‌شوند.

جایگاه و قدرت پاسپورت ایران در سال 97

بر اساس رده بندی فهرست Henley & Partner قدرت پاسپورت ایرانی با اجازه سفر بدون ویزای ایرانیان به 42 کشور در رتبه 96 قرار گرفته است. این موسسه در گزارش سال 2012 خود، پاسپورت ایران را یکی از بی‌اعتبارترین پاسپورت‌های جهان معرفی کرد و در سال  ۲۰۱۳ این رتبه را بالا تا رده 86 بالا برد.

جایگاه و قدرت پاسپورت ایران در سال 97

اکنون قدرت گذرنامه ایران در سال 2019 با توجه به این رنکینگ در کنار کره شمالی و بالاتر از کشورهایی همچون بنگلادش، لبنان لیبی و نپال قرار گرفته است.

در رده بندی Passport Index نیز پاسپورت ایران با دریافت 42 امتیاز و در کنار سودان در رتبه 89 قرار دارد. اگر بخواهیم بر اساس لیست شاخص های منتشر شده قدرت پاسپورت ایران را مشخص کنیم، باید بگوییم که بدون تعارف، یکی از بی اعتبارترین پاسپورت های جهان در اختیار ایران است.

شاید برنامه ریزی های آینده کشور و البته سیاست هایی که در وزارت خارجه شکل می‌گیرد، بتواند قدرت گذرنامه ایرانی را از آن چیزی که هست بیشتر کند.

شما درباره بهترین پاسپورت های جهان در سال 2019 چه نظری دارید؟ آیا رتبه ایران در بین کشورهای جهان به درستی انتخاب شده است؟

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    اینم از سرش زیاده بدتر از این نشد بهتر نمیخوام بشد

    پاسخ

    ایران باید رده آخر جهانی باشد در رنکینگ پاسپورت دولت چ غلطی کرده مگه ایران بره بالاتر؟؟؟ همین رده ام براش از سرشم زیاده ی مشت دزدو غارتگرو یاغی شدن سردمدار این مملکت دارن ب تاراج میبرن وانسوی مرزها سرمابه گذاریدمیکنن وای ب حال فقرا ددلت خبلی خیلی کثیفی داریم

    پاسخ

    از اینکه بگم ایرانی هستم خجالت میکشم ،،، خاک بر سر دولت مردامون ،،،

    پاسخ

    خخخخخخ اینم سهم ما از چهل سال عذاب .. رتبه آخر پاسپورت. این ینی خیلی زود همونجایی ک هستی میمیری و هیچجا نمیتونی بری

    پاسخ