;
coinex

ابرماه گرفتگی خونین بهمن 97 در ایران ؛ همه چیز درباره ابرماه گرگ خونین

تماشای ابرماه گرفتگی خونین بهمن 97 در ایران به صورت جزئی امکان‌پذیر است، اما این پدیده که به ابرماه گرگ خونین معروف است، فردا اول بهمن (21 ژانویه) در قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقای مرکزی و اقیانوس آرام قابل مشاهده است.

فردا در ساعات اولیه روز دوشنبه اول بهمن ماه 97 مجموعه ای از شرایط غیر معمول نجومی در آسمان نیمکره شمالی با یکدیگر ترکیب شده و پدیده‌ای به نام ابرماه گرگ خونین را تشکیل می‌دهد.

ویژگی های ابرماه گرفتگی خونین بهمن 97

یک ماه گرفتگی کامل که باعث می‌شود سطح ماه به رنگ قرمز مایل به قهوه ای دیده شود، به ماه خونین یا ماه سرخ (Blood Moon) معروف است.

فردا دوشنبه در ساعات اولیه صبح همزمان با پدیده ماه خونین ، فاصله ماه با زمین در مدارش به کمترین حد ممکن نیز می‌رسد. در این حالت ماه کمی بزرگتر و البته روشن‌تر از حالت عادی دیده خواهد شد. این پدیده با نام ابرماه یا سوپرمون (supermoon) شناخته می‌شود.

در ماه ژانویه و در فصل زمستان، به ماه کاملیا بدر، ماه گرگ (wolf moon) یا ماه روح بزرگ هم گفته می‌شود. این نامگذاری بر اساس فرهنگ بومیان آمریکایی شکل گرفته است. آنها به ماه کامل در فصل زمستان ماه گرگ می‌گفتند.

بیشتر بخوانید: افسانه ها و افسون های ماه کامل ؛ تبدیل انسان به گرگینه

زمان ابرماه گرفتگی گرگ خونین

ابرماه گرفتگی خونین در روز دوشنبه اول بهمن 97 برابر با 21 ژانویه 2019 اتفاق می‌افتد. ماه گرفتکی کامل گرگ خونین در ساعت 2.36 دقیقه بامداد به وقت گرینویچ (ساعت 6:06 دقیقه صبح به وقت تهران آغاز خواهد شد) و حدود 5:12 دقیقه صبح (8:42 دقیقه به وقت تهران) ماه به طور کامل در سایه زمین (خسوف کامل) قرار خواهد گرفت.

ماه اول بهمن 97 چیزی در حدود دو ساعت به رنگ قرمز دیده خواهد شد و با این اوصاف برای دیدن گرفتکی کامل ابرماه خونین چیزی در حدود یک ساعت زمان خواهید داشت. البته گرفت کامل ابرماه گرگ خونین در قاره آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین غرب اروپا دیدنی تر است.

در روز اول بهمن ماه در تهران، خورشید در ساعت 7 و 11 دقیقه طلوع می‌کند و به همین علت زمان مشاهده ابرماه گرفتگی در شرایط نور روز خواهد بود.

ماه در ساعت 6 و 6 دقیقه فردا اول بهمن ماه وارد نیم سایه زمین شده و در ساعت 8 و 11 دقیقه گرفت کامل آن آغاز می‌شود. خسوف ماه در ایران در ساعت 8 و 42 دقیقه به اوج خود می‌رسد و در ساعت 11 و 18 دقیقه به وقت تهران با خروج ماه از نیم سایه زمین، گرفتگی ابرماه خونین به پایان خواهد رسید.

بهترین مناطق برای دیدن ابرماه گرفتگی خونین بهمن 97

خسوف اول بهمن ماه در ایران به صورت جزیی دیده خواهد شد و البته این موضوع تنها برای نواحی غربی ایران صادق است. در شرق کشور ابرماه گرگ خونین دیده نمی‌شود. نقشه زیر مناطق قابل رویت ماه گرفتگی اول بهمن را نشان می‌دهد.

در مناطق شرقی آسیا ماه گرفتگی جزیی در هنگام طلوع ماه قابل مشاهده است و در غرب آسیا و البته تقریبا تمامی قاره آفریقا ابرماه گرفتگی خونین بازهم به شکل جزیی در هنگام غروب ماه دیده می‌شود.

این پدیده در کل قاره آمریکا از شمال تا جنوب و البته نواحی کمی از غرب قاره اروپا به طور کامل رویت خواهد شد.

توجه داشته باشید که تا سال 1400 شمسی، خسوف کامل نخواهیم داشت. به عبارت دیگر ماه گرفتگی اول بهمن‌ آخرین ماه گرفتگی قرن خورشیدی حاضر است. از تماشای ابرماه خونین فردا لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

 

.

منبع: theguardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر