;
coinex

هدف رزمایش قطع اینترنت ایران چیست و چه زمانی برگزار می‌شود؟

رزمایش قطع اینترنت ایران به زودی برگزار خواهد شد، اما هدف از این رزمایش چیست و به چه منظوری انجام می‌شود؟ 

پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز دور جدید تحریم ها علیه ایران، یکی از موضوعاتی که در فضای آنلاین کشور مطرح شد، احتمال قطع اینترنت ایران بود. سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل، در پاییز امسال خبر بحث تحریم اینترنت کشور و احتمال قطعی آن توسط آمریکا را مطرح کرد.

در همان زمان جلالی به این نکته اشاره کرد که “برای مقابله با طرح قطع اینترنت توسط آمریکا راه‌حل داریم.”

امروز یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی در اطلاعیه‌ای از رزمایش قطعی اینترنت در ایران خبر داد، اما هدف رزمایش قطع اینترنت چیست

هدف از رزمایش قطع اینترنت ایران چیست

پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک، رزمایش قطع اینترنت در تاریخ 7 بهمن 97 از ساعت 10 تا 12 در کشور برگزار خواهد شد. گفته می‌شود که این رزمایش اینترنتی به صورت دوره‌ای و مداوم برگزار خواهد شد و هدف این است تا تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی که سرورشان در خارج از ایران قرار دارد، سرویس های میزبانی خود را به داخل کشور انتقال دهند.

سردار جلالی در هفته ها و ماه های اخیر بارها بارها درباره نتقال سرور شرکت‌های مختلف به ویژه شبکه‌های اجتماعی به داخل ایران هشدار داده بود. در آخرین روزهای دی‌ماه رئیس سازمان پدافند غیرعامل از راه اندازی اینترنت ایرانی – اسلامی گفت.

او در نشست مشترکی که با هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری داشت در حضور خبرنگاران گفت:

یکی از نکات مهم که در جمع بندی اکثر نمایندگان مطرح شد نگرانی از نبودن کنترل و تسلط دستگاه‌های داخلی بر شبکه‌های اجتماعی بود و موضوع مهم دیگر نفوذ و تهدیدهایی است که از شبکه‌های اجتماعی خارجی علیه کشورمان مطرح است.

انتقال سرورها به داخل کشور موضوعی است که سازمان پدافند غیرعامل و برخی از مسولان کشور به شدت روی آن تاکید دارند. در زمان فیلتر تلگرام نیز یکی از مهمترین مسایل مطرح شده انتقال سرورهای این پیام رسان روسی به داخل کشور بوده که با مخالف دوروف همراه شد و نتیجه آن فیلتر این پیام رسان بود.

دبیر انجمن فین تک ایران در مصاحبه‌ای با دیجیاتو این مساله را به بانک مرکزی مرتبط دانست. این کارشناس حوزه آی‌تی می‌گوید که رئیس کل بانک مرکزی ایران، عبدالناصر همتی، دستور داده است که تمام دستگاه های پوز که بیرون از ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند به هر شکلی قطع شوند؛ چرا که برخی صرافی ها با استفاده از دستگاه های پوز که از PSP ها دریافت کرده‌اند، این دستگاه ها را به خارج از ایران برده و صادرکنندگان به این طریق دلار و ارز خود را وارد کشور نمی‌کنند.

PSPها هم در این رابطه اخطار جدی دریافت کرده‌ و کش کردن این دستگاه‌های پوز مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد. در رابطه با همین موضوع، درگاه های پرداختی که بیرون از ایران از آنها استفاده می‌شود نیز باید قطع شوند. در نهایت هدف از رزمایش قطع اینترنت انتقال سرور سایت‌هایی به داخل ایران است که درگاه پرداخت دارند.

اما این روش در حقیقت اجباری است که به سایت های ایرانی تحمیل خواهد شد. کشوری که یکی از کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات است در این رابطه می‌گوید:

مانور اتفاق بدی نیست و آمادگی را نشان می‌دهد. اما این روش که به صورت دائمی و در قالب یک سیاست انجام شود تا با زور و اجبار سایت‌ها در داخل کشور میزبانی شوند توجیه ساده‌ای ندارد

این کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است که استفاده از ابزارهای سلبی پاسخ برعکس می‌دهد.

از زمانی که تصمیم به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات (اینترنت ملی) یا همان اینترانت در دستور کار قرار گرفت، یکی از سیاست های کلی که توسط شورای عالی فضای مجازی دنبال شد، این بود که میزبانی وب‌سایت های ایرانی به داخل کشور منتقل شود.

سایت های مربوط به نهادهای دولتی و حکومتی مجبور به میزبانی سایت های خود در ایران شدند، اما برای دیگر سایت ها چنین اجباری در نظر گرفته نشده بود. با وجود این رزمایش که قرار است به طور دوره ای تکرار شود، دیگر وب‌سایت هایی که نیاز به درگاه پرداخت دارند نیز مجبور به انتقال میزبانی سایت های خود به داخل ایران هستند، اما آیا چنین روشی نتیجه درستی خواهد داد؟

رزمایش قطع اینترنت ایران لغو شد

وزیر ارتباطات از لغو رزمایش قطع اینترنت خبر داد. آذری جهرمی امروز 3 بهمن 97 با اینکه تا آغاز شروع رزمایش 4 روز باقی مانده بود، با ارسال توییتی از لغو این رزمایش گفت.

آذری جهرمی در این توییت با اشاره به هدف رزمایش قطع اینترنت نوشت که برای آزمون تاب آوری زیر ساخت بانکی در برابر تحریم ها روش های دیگری جز قطع اینترنت شرکت سداد هم وجود داشت. ضمنا سداد صلاحیت الزام شرکت ها به انتقال سرورها به داخل ایران را ندارد.

اخبار اینترنت را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    خواهشا سریعتر اجراییش کنید تا آی پی صهیونیست هایی که فارسی یاد میگیرن و میان زیر پست ها کامنتهای ناسیونالیستی میزارن و از ادبیاتشون معلومه که فارسی رو مدرسه ای یاد گرفتن مثل کامنت قبلی معلوم شه

    پاسخ

    دیگه چه بلاهایی می خواهید به سر ما بیاورید؟ اینجا سرزمین حقوق بشر است و ارتیکل شماره دو حقوق بشر در سازمان ملل زندگی جهانی بدون محدودیّت را حق مسلّم هر انسان دانسته! چرا اینجوری می کنید آخه؟ دیگه چقدر باید از دستتون بکشیم؟

    پاسخ