;
coinex

همه چیز درباره اندروید 10 یا اندروید Q ؛ از ویژگی‌های دهمین نسخه اندروید تا نام اندروید 10

اندروید کیو (Android Q) یا همان اندروید 10 امسال منتشر خواهد شد. این مطلب همه چیز درباره اندروید 10 را به شما خواهد گفت و جدیدترین ویژگی های دهمین نسخه از این سیستم عامل موبایلی را معرفی خواهد کرد.

اندروید پای در حال حاضر جدیدترین نسخه معرفی شده از سیستم عامل موبایلی گوگل است، اما آخرین نسخه نخواهد بود. اندروید 10 به زودی جانشین اندروید Pie خواهد شد، اما آخرین نسخه این سیستم عامل با چه طعمی همراه است؟

همه چیز درباره اندروید 10 (اندروید Q)

بدون شک اندروید Q در بهترین گوشی های 2019 قدرتنمایی خواهد کرد. با اینکه پیش بینی هایی درباره نام اندروید کیو گفته می‌شود، اما جانشین اندروید پای هنوز نام مشخصی ندارد. در حال حاضر این نسخه را با عنوان اندروید کیو یا همان اندروید 10 می‌شناسند.

نام اندروید 10 چیست

اگر بخواهیم همه چیز درباره اندروید 10 را بدانیم بهتر است که ابتدا از نام آن شروع کنیم. اگرچه معمولا نام کامل آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید تا زمان انتشار آن به درستی مشخص نمی‌شود، اما به نظر می‌رسد که با انتخاب حرف Q -گوگل بر اساس ترتیب حروف الفبا نام نسخه های جدید برای جدیدترین نسخه اندروید، کار گوگل برای نامگذاری اندروید 10 به مشکل خورده است.

تقریبا هیچ دسر یا شیرینی معروفی وجود ندارد که با حرف Q شروع شود. وب‌سایت phonearena در خصوص پیش بینی نام کامل اندروید کیو می‌نویسد که با جستجو برای نام یک دسر معروف و خوشمزه به نام های Quindim ،Qurabiya و Queijadinha می‌رسیم.

Qurabiya یا همان قرابیه، نوعی شیرینی سنتی تبریز است. Quindim، به عنوان یک دسر در برزیل محبوب است و Queijadinha هم نوعی شیرینی پرتغالی است.

البته یک آبنبات هم با نام Quench Gum وجود دارد که مطمئنا به اندازه کیت کت یا اوریو مشهور نیست. این تمام اسامی پیش بینی شده برای اندروید کیو نیست. سایت expertreviews درباره نام اندروید 10 به اسامی برخی دیگر از شیرینی ها اشاره می‌کند.

به عنوان نمونه Quality Street یک نام شناخته شده برای یک نوع تافی است که در بریتانیا طرفداران زیادی دارد. Quiche که نوعی از تارت است یک دسر فرانسوی بوده و پتانسیل آن را دارد که به عنوان نام اندروید کیو معرفی گردد.

قطاب (Qottab) هم برای انتخاب نام اندروید کیو مناسب است، البته اگر گوگل آن را بپسندد. این دسر کاملا ایرانی از معروفترین شیرینی های استان یزد و کرمان است.

اسم دیگری که می‌تواند در نامگذاری اندروید Q مورد استفاده قرار بگیرد، Queen of Puddings یا ملکه پودینگ‌ها است. یک دسر معروف بریتانیایی که از مربا و مرنگ ساخته می‌شود.

برای انتخاب نام اندروید 10 یک دسر پورتوریکویی هم وجود دارد. Quesito یک دسر خوشمزه است که از ترکیب پنیر، وانیل، تخم مرغ و شکر درست می‌شود.

در هر صورت باید کمی صبر کنیم تا ببینیم که گوگل برای دهمین نسخه اندروید خود چه نامی را برمی‌گزیند، اما ندانستن نام کامل این نسخه از سیستم عامل موبایلی گوگل، ما را از گفتن همه چیز درباره اندروید کیو باز نخواهد داشت. ابتدا اجازه دهید تا به تاریخ انتشار اندروید 10 اشاره کنیم.

نام نسخه‌های سیستم عامل اندروید در سال‌های گذشته

  • Android 1.5 Cupcake (تاریخ انتشار آوریل 2009)
  • Android 1.6 Donut (سپتامبر 2009)
  • Android 2.0 Eclair (اکتبر 2009)
  • Android 2.2 Froyo (مه 2010)
  • Android 2.3 Gingerbread (دسامبر 2010)
  • Android 3.0 Honeycomb (فوریه 2011)
  • Android 4.0 Ice Cream Sandwich (اکتبر 2011)
  • Android 4.1 Jelly Bean (جولای 2012)
  • Android 4.4 KitKat (اکتبر 2013)
  • Android 5.0 Lollipop (نوامبر 2014)
  • Android 6.0 Marshmallow (اکتبر 2015)
  • Android 7.0 Nougat (آگوست 2016)
  • Android 8.0 Oreo (آگوست 2017)
  • Android 9.0 Pie (آگوست 2018)

تاریخ انتشار اندروید کیو

هنوز هیچ زمان رسمی برای تاریخ انتشار آخرین نسخه اندروید وجود ندارد، اما گوگل معمولا در برنامه ریزی های خود دقیق عمل می‌کند.

پیش نمایش توسعه دهندگان معمولا در ماه مارس ظاهر می‌شود و پس از آن یک اعلام عمومی از نسخه بتا از اندروید 10 در کنفرانس Google I/O خواهیم دید. به مانند چند سال اخیر، نسخه کامل اندروید کیو هم به احتمال بسیار زیاد در ماه آگوست (اوت) منتشر خواهد شد.

ویژگی های اندروید 10

اگر بخواهیم همه چیز درباره اندروید 10 را بگوییم، مطمئنا باید به ویژگی های آن نیز اشاره کنیم. اگرچه هنوز شایعات در خصوص دهمین نسخه این سیستم عامل موبایلی آن قدر زیاد نیست، اما بر اساس گزارش های مختلفی که تاکنون در فضای مجازی منتشر شده، اطلاعات نسبتا خوبی درباره اندروید کیو به دست آمده است.

تم تاریک در اندروید Q

براساس یک گزارش از XDA Developers، گوگل ممکن است به زودی از یک تم تیره در آخرین نسخه از سیستم عامل خود استفاده کند. این ویژگی در اندروید 10 می‌تواند از طریق تنظیمات نمایشگر در دسترس قرار بگیرد.

کاربر می‌تواند با تنظیم گوشی خود از ویژگی تم تاریک در شب استفاده کرده و یا اینکه آن را برای همیشه غیرفعال کند.

برای استفاده از حالت تاریک (Dark mode) دلایل زیادی وجود دارد. تم تاریک علاوه بر محافظت از چشمان شما در هنگام شب، می‌تواند انرژی باتری بیشتری در گوشی هایی با نمایشگر اولد ذخیره کند.

تغییر در مجوزهای دسترسی در اندروید 10

بر اساس گفته های XDA Developers، گوگل می‌تواند مجوزهای دسترسی در اندروید را تغییر دهد. با توجه به این گزارش، مجوز دسترسی موقعیت کاربر می‌تواند به “تنها زمان استفاده از این اپ” محدود شود.

در منوی تنظیمات هم قادر خواهید بود تا به نمودار استفاده از مجوزها، دسترسی داشته باشد. این نمودار، دسترسی های استفاده شده در هر زمان را به کاربر نشان خواهد داد.

حالت دسکتاپ

یکی از ویژگی های اندروید 10 حالت دسکتاپ است. دهمین نسخه از سیستم عامل اندروید می‌تواند چیزی شبیه به سامسونگ دکس ارائه دهد.

اگر چه هنوز درباره این قابلیت اندروید کیو مطمئن نیستیم، اما متخصصان XDA می‌گویند که در کدهای این پلتفرم به گزینه‌ای با نام force desktop mode برخورد کرده‌اند. آنها نتوانسته‌اند این ویژگی را در پیش نمایش اندروید کیو فعال کنند، اما این واقعیت را نشان می‌دهد که گوگل در حال کار روی حالت دسکتاپ است.

پشتبانی از نمایشگرهای تاشو

با اینکه هنوز اطلاعات دراباره اندروید 10 کامل نیست، اما گوگل در نشست سالانه توسعه دهندگان اندروید اعلام کرد که اندروید Q از پیوستگی صفحه نمایش پشتیبانی خواهد کرد. این به معنای آن است که اندروید 10 برای شرکت هایی که روی تولید گوشی های قابل انعطاف همچون گلکسی F کار می‌کنند، برنامه های سازگار با رابط کاربری آنها ارائه خواهد کرد.

در حال حاضر گفتن همه چیز درباره اندروید Q با داشتن جزئیات فعلی، بیشتر از این امکان پذیر نخواهد بود. با انتشار اطلاعات بیشت،ر شما را نیز در جریان آن قرار خواهیم داد.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    خیلی مقاله ضعیفی بود .. خیلی

    پاسخ