;
coinex

اولین رویداد نوروز نوآوری با محوریت متنوع سازی اکوسیستم استارت‌آپی و نوآوری برگزار شد

اولین رویداد نوروز نوآوری با محوریت متنوع سازی اکوسیستم استارت‌آپی و نوآوری به همراه اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در روز سه شنبه 14 اسفندماه 97 در سالن همایش‌های شهید قندی برگزار شد.

در خلال این رویداد، دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حضور تمامی استارتاپ ها در حوزه خدمات تاکید کرد و افزود:

به همین دلیل با ورود استارتاپ های جدید به حوزه خدمات، دیگر موفقیتی پیش روی آنها نیست و با شکست مواجه می شوند.

مهدی محمدی در ادامه به بررسی طرح تحول اکوسیستم استارتاپی و نوآوری اشاره کرد و جهت دهی، تعهد آفربنی، ترویج تجربیات بین المللی، یاریگری و مدل کسب و کار را از جمله اهداف طرح تحول اکوسیستم استارتاپی و نوآوری در کشور دانست.

محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد که بررسی تجربیات استارتاپ های مساله محور، بررسی تجربیات استارتاپ های فعال در بخش‌های صنعتی و بررسی تجربیات استارتاپ ها از منظر فناوری، از جمله اصلی‌ترین اهداف گزارش‌های بررسی تجربیات جهانی شرکت های استارتاپی است. وی در ادامه افزود:

معرفی بیش از هزار استارتاپ ، بررسی 18 حوزه ومساله و تبیین نقش استارتاپ ها در آن و بررسی بیش از 2500 استارتاپ، محورهایی بود که درباره نتایج فعالیت آنها در این گزارش ها تحقیق و بررسی شد.

محمدی در بخشی از سخنان خود افزود:

متنوع سازی اکوسیستم کارآفرینی با رویکرد نیاز محور و مساله محور، تقویت اکوسیستم موجود با رویکرد رگولاتوری، زیرساختی و میانجیگری و متنوع سازی اکوسیستم با رویکرد فناورانه و آینده محور، سه ستون اصلی استراتژی ها و اقدامات ستاد اقتصاد دیجیتال است.

تربیت نیروی انسانی متخصص برای بهبود شرایط اکوسیستم استارتاپی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ابتدای سخنان خود تاکید کرد:

برای بهبود شرایط اکوسیستم استارپاپی نیازمند توجه ویژه به تربیت نیروی انسانی متخصص و تحریک بازار هستیم.

وزیر ارتباطات در اولین رویداد نوروز نوآوری درباره برگزاری این گونه دورهمی های استارتاپی خاطرنشان کرد که بسیاری از استارتاپ ها علاوه بر دغدغه های اصلی که با آن درگیر هستند، بر اصل تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص تاکید دارند؛ به طوری که می توان گفت شرایط اکوسیستم استارپاپی نیازمند این موضوع اساسی است.

وی در ادامه تاکید داشت که از جمله مشکلات اصلی که اکثر فعالان استارتاپی با آن مواجه هستند، موضوع تربیت نیروی انسانی و متخصص است.

آذری جهرمی بابیان اینکه این ‌یک نشانه خوب از بلوغ اکوسیستم استارتاپی است، گفت:

عمده گلایه‌ها بر این است که کیفیت نیروی انسانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه متناسب با ظرفیت‌های موردنیاز بازار کار نیست. هرچند معتقدم ظرفیت نیروی جوان بسیار خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند مثمر ثمر باشد.

تربیت نیروی انسانی متخصص برای بهبود شرایط اکوسیستم استارتاپی

وزیر ارتباطات تاکید داشت که یکی از مشکلات جدی کشور، بهره‌وری پایین در حوزه‌های مختلف است و در همین راستا تاکید داشت:

البته راه‌حل خیلی مشخص افزایش بهره‌وری نوآوری‌های جدید در هر عرصه‌ای است و فناوری اطلاعات هم یکی از بسترهای بسیار خوب برای پیاده‌سازی خلاقیت‌ها است.

آذری جهرمی بابیان اینکه برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها خیلی خوب است و می‌تواند تاثیرگذار باشد به‌شرط آنکه فراموش نکنیم وظیفه اصلی ما صرفا برگزاری رویداد و همایش نیست گفت:

وظیفه اصلی ما این است که بازارها را فعال کنیم. در سال جاری باید هم سازمان فناوری اطلاعات و هم معاونت علمی ریاست جمهوری برای دو موضوع با همگرایی یک برنامه‌ریزی مدون داشته باشند. نخست برای بحث توسعه آموزش و رفع مشکلی که از سمت اکوسیستم استارتاپی اعلام شده است و ما موظفیم به‌عنوان حاکمیت برای تربیت نیروی انسانی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم. نکته دوم تحریک بازار است. شهر هوشمند در کشور باید حرکت کند تا این استارتاپ‌ها بتوانند دستاوردهای خود را پیاده‌سازی کنند. بایستی بحث هوشمندسازی انرژی در دستور کار قرار گیرد و در حوزه کشاورزی هوشمند که چالش بزرگ ما در کشور است به این سمت حرکت و بازار را فعال کنیم. حال من از کشاورزی و انرژی نام بردم اما می‌شود از بهداشت و سلامت هم نام برد. اساسا یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای تحول دیجیتال حوزه سلامت است که با سرعت زیادی هم می‌شود به آن دسترسی پیدا کرد. این دو موضوع (آموزش و تحریک بازار)مهم‌ترین اقدامات برای کمک به اکوسیستم استارتاپی است.

آذری جهرمی در بخشی از سخنان خود تاکید داشت که در هر حوزه‌ای که فناوری و نوآوری ایجاد شد زندگی مردم راحت شده و رفاه برای آن‌ها به وجود آمده است. وی در ادامه افزود:

خیلی‌ها پیش‌ازاین «اپل» را دوست داشتند، ولی محدودیت‌هایی که اخیراً برای شرکت‌های ایرانی ایجاد کرده‌اند باعث شد گوشی‌های اپل را خاموش کرده و کنار بگذارند. سازمان تنظیم مقررات رادیویی به‌زودی گزارش خود دراین‌ارتباط را منتشر خواهد کرد.

آذری جهرمی تاکید کرد که سال پیش رو با توجه به سیگنال‌هایی که وجود دارد، به لحاظ اقتصادی و تامین منابع در حوزه‌های مختلف، کشور با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود و در ادامه افزود:

این‌ خبر خوبی نیست و می‌تواند یک تهدید باشد اما برای اکوسیستم نوآوری و اکوسیستم استارتاپی یک فرصت است. فرصتی که سازمان‌های مختلف نیازمند به افزایش بهره‌وری و بالطبع نیازمند اکوسیستم استارتاپی می‌شوند.

پنل بررسی چالش های تنوع بخشی به اکوسیستم استارتاپی ایران

پنل بررسی چالش‌های تنوع‌بخشی به اکوسیستم استارتاپی ایران با مدیریت مجید دهبیدی پور (رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف) و با حضور رضا زرنوخی (رئیس انجمن وی‌سی ایران)، رضا جمیلی (سردبیر مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت و دیجیتال هلث)، فریدون کورنگی (بنیان‌گذار مپس، اولین سرمایه‌گذار جسورانه) و حمیدرضا اعتدال‌مهر (رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی) برگزار شد و در آن، به بحث و بررسی راهکارهای تنوع بخشی به این اکوسیستم درجهت رونق کسب و کار نوآورانه شرکت های استارتاپی پرداختند.

تقدیر از برگزیدگان ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری

در پایان این مراسم از برگزیدگان ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حضور منطقی دبیر ستاد حوزه فضایی وحمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، مهدی الیاسی معاون سیاست گذاری و توسعه معاونت علمی، مهدی محمدی دبیر ستاد حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و سلطانی رییس سابق صندوق نوآوری و شکوفایی تقدیر شد.

در این دوره از برگزاری جایزه ملی مدیریت و فناوری دو شرکت ارتباطات سیار ایران و فولاد مبارکه اصفهان موفق به دریافت تندیس برنزین در مدل ارزیابی بنگاه شدند.

در پایان این مراسم از موسسه فرهنگی دیجیتال کلید طلایی جهان معاصر در مدل ارزیابی بنگاه نشان شایستگی سه ستاره، شرکت کالای الکتریک در مدل ارزیابی بنگاه نشان شایستگی دو ستاره، شرکت مجتمع فولاد خراسان در مدل ارزیابی بنگاه نشان شایستگی تک ستاره، شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران در مدل ارزیابی بنگاه نشان شایستگی تک ستاره و شرکت زرین معدن آسیا در مدل ارزیابی بنگاه نشان شایستگی تک ستاره را دریافت کردند.

همچنین شرکت سیستم های الکترونیکی شایان کاوش پاژ، شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما، شرکت پیمان خطوط شرق و شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه شهید عباسپور در مدل ارزیابی بنگاه توانمندی دو ستاره دریافت کردند.

شرکت های آب جنوب شرق، شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری کرخه و شاوور، شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ، شرکت بهره برداری تولید و انتقال آب غدیر خوزستان، شرکت صنایع لاستیکی جاویدان کشپار توس، شرکت الوان ژیک، شرکت تولید بهره برداری سد نیروگاه کرخه برق آبی و شزکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون در مدل ارزیابی بنگاه نشان توانمندی تک ستاره را دریافت کردند.

دو شرکت تحقیقاتی مهندسی ژرف پویان توس و پدیده نوژن پارس در مدل ارزیابی بنگاه نشان تعهد دریافت کردند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر