;
coinex

بررسی هدفون Sound Blaster Jam ؛ هدست بدون سیم و باکیفیت Creative

هدفون Sound Blaster Jam یک هدست باکیفیت، خوش ساخت، سبک و ارزان قیمت و بی سیم و بلوتوث از شرکت Creative است. در این نوشته به بررسی و مرور مشخصات و نقاط قوت و ضعف این هدفون خواهیم پرداخت.

هرچند گوش سپردن با صدای بلند و با استفاده از سیستم‌های صوتی پیشرفته و قدرتمند، بهترین روش برای لذت بردن از موسیقی است، اما این کار با توجه به ابعاد خانه‌های امروزی و ایجاد مزاحمت به خصوص در هنگام شب همیشه امکان پذیر نبوده و علاوه بر این ممکن است تفاوت سلیقه موسیقایی شما با دیگران نیز شما را دچار مشکلات جدیدی نماید.

به همین دلیل استفاده از هدفون که به سادگی قابلیت اتصال به انواع موبایل، کامپیوتر خانگی، لپ تاپ و هر گجت دیگری را داشته باشد، یکی از بهترین جایگزین‌های برای اینکار به حساب می‌آید. اما استفاده ازهدفون‌های معمولی نسل قدیم  به دلیل مشکلات مربوط به کابل (عدم تناسب طول سیم با مکان استفاده، گره خوردن‌های مداوم و یا قطعی در بخش‌های انتهایی) کاربرد کمتری در بین طرفداران عادی داشته و برخی از گوشی‌های هوشمند نیز با حذف جک 3.5 میلیمتری هدفن، عملا توانایی استفاده از این نوع هدفون‌ها را ندارند.

به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده قطعات و تجهیزات صوتی، دست به تولید نمونه‌هایی ارزان قیمت و سبک وزن زده که با برطرف کردن این مشکلات و ارائه صدای با کیفیت بالا، توانایی جذب مشتریان بیشتری را نیز داشته باشند.

هدفون Sound Blaster Jam

شرکت Creative Technology Ltd. که بیشتر با نام کریتیو شناخته می‌شود، برای کاربران و طرفداران بازی‌های کامپیوتری دهه 90 نامی بسیار آشنا و متعبر است.

بررسی هدفون Sound Blaster Jam ؛ هدست بدون سیم و باکیفیت Creative

این شرکت که با عرضه کارت‌های صدای سری ساوند بلستر (Sound Blaster) برای کامپیوترهای خانگی در اوایل دهه 1990 میلادی، به طور کلی سیستم سرگرمی و بازی‌ها را دگرگون کرد، یکی از معتبرترین و بهترین نام‌ها در عرصه محصولات صوتی بوده که علاوه بر کارت‌های صدای حرفه‌ای و خانگی، اسپیکرهای بدون سیم حرفه‌ای و پسیو، هدفون‌های حرفه‌ای مخصوص بازی و دستگاه‌های مربوط به ضبط و پخش موسیقی، هدفون‌های و هدست‌های بدون سیم با کیفیت و ارزان‌قیمتی را نیز به بازار عرضه می‌کند. هدفون Sound Blaster Jam یکی از این نمونه‌ها است.

نقاط قوت

  • قیمت مناسب
  • کیفیت بالای ساخت
  • وزن بسیار کم
  • صدای شفاف
  • برد بالا (در حدود 10 متر)
  • قابلیت بهینه سازی صدای بم (Bass Boost)
  • پشتیبانی از فناوری‌های بلوتوث و NFC برای اتصای بدون سیم
  • کاربری و اتصال ساده به انواع گجت‌ها
  • سازگاری با سیستم عامل‌های ویندوز، اندروید، آی او اس و…
  • طراحی ظاهری کلاسیک
  • قابلیت شارژ با استفاده از کابل USB
  • نمایش میزان شارژ بر روی گوشی تلفن همراه
  • جاگیری مناسب بر روی سر کاربر

نقاط ضعف

  • تاخیر کوتاه انتقال صدا در هنگام استفاده برای مکالمه در گوشی و کامپیوتر
  • طراحی ظاهری ناهماهنگ با مدل‌های امروزی
  • نبود قابلیت جمع شدن گوشی‌ها
  • نبود نرم افزار در بسته و نیاز به دانلود
  • امکان تعریق گوشی‌ها در هنگام استفاده مداوم در فعالیت‌های سنگین ورزشی

بررسی هدست بدون سیم و بلوتوثی ساوند بلستر جم

هرچند از لحاظ ظاهری هدفون بلوتوثی ساوند بلستر جم همخوانی کاملی با استانداردهای امروزی ندارد، اما این طراحی برای متولدین دهه 60 ایران، ظاهری آشنا بوده که سال‌ها با واکمن‌ها و دیسک‌من‌ها خاطرات خوش (و گاهی خطرناک) را برای آنها ثبت نموده است.

بررسی هدفون Sound Blaster Jam ؛ هدست بدون سیم و باکیفیت Creative

وزن این هدست بسیار کم و در حدود 80 گرم بوده و با استفاده از سیستم تنظیم اندازه و اندکی زاویه، به خوبی بر روی سر کاربر قرار می‌گیرد. روکش ابری گوشی‌های این هدفون بدون سیم نیز نسبتا راحت بوده اما در استفاده طولانی مدت و فعالیت فیزیکی شدید امکان تعریق و بروز حس ناخوشایند برای کاربر وجود دارد.

کیفیت ساخت

یکی از راه‌های کاهش قیمت محصولات الکترونیکی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین بوده و معمولا اجناس ارزانقیمت، از کیفیت ساخت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های گرانقیمت برخوردار هستند. اما هدفون Sound Blaster Jam باوجود قیمت پایین، از پلاستیک با کیفیت قابل قبولی ساخته شده و از ظاهری شیک برخوردار است.

هرچند استفاده از پلاستیک مات و عدم استفاده از قطعات براق (به اصطلاح Piano Black) در بدنه اندکی از جذابیت بصری آن کم کرده و نمی‌توان به آن به چشم یک قطعه لوکس و تجملی نگاه کرد، اما مشکلاتی مانند ماندن جای دست بر روی آن نیز برای کاربران و نیاز به تمیز کردن مکرر نیز وجود نخواهد داشت.

در مجموع، کیفیت ساخت این هدفون بلوتوثی شرکت کریتیو بالا و قابل قبول بوده خریدار و استفاده کننده چیزی بسیار فراتر از مبلغ پرداختی را در اختیار خواهد گرفت.

استفاده و اتصال

استفاده از این هدفون بسیار ساده بوده و با استفاده از سیستم بلوتوث و با تنها فشردن دکمه بزرگ تعبیه شده بر روی گوشی سمت راست، به انواع گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ و تبلت‌ها بدون توجه به سیستم عامل مورد استفاده متصل می‌گردد. این دکمه علاوه بر فعال کردن سیستم اتصال، قابلیت اجرا و قطع موسیقی (Play/Pause) و وصل کردن تماس در هنگام استفاده به عنوان هدست گوشی را نیز دارد.

بررسی هدفون Sound Blaster Jam ؛ هدست بدون سیم و باکیفیت Creative

وجود سیستم NFC (یا Near Field Communication) نیز این امکان را به شما می‌دهد که بدون استفاده از بلوتوث و تنها با نزدیک کردن هدست Sound Blaster Jam به دستگاه پشتیبانی کننده مانند گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ، صدا را به هدفون انتقال دهد. البته به دلیل برد بسیار کم، این سیستم کاربری بسیار جذابی برای استفاده کنندگان نخواهد داشت.

دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا نیز در کنار دکمه اصلی قرار گرفته که دسترسی قابل قبولی دارند و پس از چند ساعت، کاربر به نحوه استفاده از آن عادت خواهد کرد. دکمه تقویت صدای بم (Bass Boost) نیز در قسمت مقابل دکمه‌های تنظیم صدا وجود داشته که با فشردن آن، اندکی صدای بیس موسیقی‌های بیشتر خواهد شد.

برد

یکی از مهمترین فاکتورها در هنگام استفاده از هدست‌های بدون سیم، برد آن است. هدفون Sound Blaster Jam نیز با استفاده از فناوری بدون سیم بلوتوث بنابر اظهار کارخانه بردی در حدود 15 متر (با دید مستقیم) دارد.

بررسی هدفون Sound Blaster Jam ؛ هدست بدون سیم و باکیفیت Creative

در عمل نیز برد این هدفون قابل قبول بوده و در فضای آزاد و بسته به میزان شارژ باتری چیزی در حدود 10 تا 12 متر بوده ولی وجود موانعی مانند دیوار، تاثیر منفی بر روی آن دارد.

صدای خروجی

هدفون Sound Blaster Jam همانطور که اشاره شد، در رده هدست‌های ارزان قیمت بدون سیم است. اما این مساله موجب نشده که کریتیو مهمترین فاکتور یک دستگاه صوتی را کاهش دهد و صدای خروجی از این هدفون در بازه 20 تا 20000 هرتز کاملا شفاف و با کیفیت است.

صدای خروجی برای استفاده در مکان‌های نسبتا شلوغ کافی بوده و شنونده توانایی حس جزئیات موسیقی بطور کامل را دارد. اما با توجه به قیمت نباید انتظار کیفیتی مشابه با نمونه‌های گرانقیت ساخت Beats یا Sennheiser را داشته باشید. تقویت کننده صدای بم نیز تنها اندکی حجم بیس را افزایش داده ولی توانایی ایجاد عمق در موسیقی‌های خاص را ندارد.

بررسی هدفون Sound Blaster Jam ؛ هدست بدون سیم و باکیفیت Creative

در هنگام استفاده به عنوان هدست برای تماس صوتی یا تماشای فیلم نیز تاخیر بسیار کوتاهی وجود داشته که ممکن است برای کاربران سخت‌گیر اندکی ناخوشایند بوده و توانایی آن را به عنوان وسیله مکالمه و تماشای فیلم کاهش دهد. اما میکروفون تعبیه شده عملکرد مناسبی داشته و توانایی انتقال صدا به صورت شفاف در هنگام برقراری تماس را دارد.

درمجموع کیفیت صدای خروجی کاملا قابل قبول و مناسب بوده و برای گوش‌های تعلیم دیده توانایی ایجاد تفاوت بین 2 کیفیت 192 و 320 را دارد. تنها نقطه ضعف آن نیز در این بخش نفوذ صدا از داخل گوشی به محیط در هنگام استفاده با صدای بالا بوده که ممکن است در زمان استفاده در شب، مشکلاتی را برای اطرافیان ایجاد کند.

زمان کار/شارژ باتری

با توجه به ابعاد کوچک هدفون Sound Blaster Jam میزان شارژ باتری آن نیز نسبتا کم است. این هدست با باتری یون لیتیومی 200mAh خود توانایی در حدود 12 ساعت پخش به صورت مداوم را داشته اما این رقم با توجه به نوع استفاده و حجم صدا متغیر بوده و امکان کمتر شدن آن وجود دارد.

بررسی هدفون Sound Blaster Jam ؛ هدست بدون سیم و باکیفیت Creative

باتری نیز به سادگی و با استفاده از کابل USB Type B موجود در بسته و در زمانی در حدود 2 تا 3 ساعت به طور کامل شارژ خواهد شد. البته در صورت بروز مشکل، کاربران توانایی تعویض باتری (از داخلی گوشی و با باز کردن پیچ‌های متصل کننده) را نیز خواهند داشت.

 قیمت

هدفون Sound Blaster Jam شرکت کریتیو یکی از هدست‌های ارزان بدون سیم موجود در بازار بوده که با قیمتی در حدود 50 دلار به فروش می‌رسد. این هدفون با توجه به زمان ورود به ایران قاعدتا می‌بایست با رقمی در حدود 200.000 تومان در اختیار مشتریان قرار گرفته که با توجه به قرار گرفتن پول ملی در صدر جدول بی ارزش ترین ارزهای جهان، با رقمی بسیار فراتر از این در فروشگاه‌های اینترنتی و مراکز خرید به فروش می‌رسد.

سخن آخر

شرکت Creative به عنوان یکی از معتبرترین و خوش نام ترین سازندگان تجهیزات صوتی همیشه محصولاتی باکیفیت و استاندارد بالا را در اختیار مشتریان خود قرار داده است. هدفون Sound Blaster Jam نیز با توجه به قیمت مناسب، کیفیت ساخت بالا و صدای خروجی شفاف یکی از بهترین هدست های بلوتوثی و بی سیم موجود در بازار بوده که موفق به کسب نمرات بالا از وب‌سایت‌های معتبر شده است.

بررسی هدفون Sound Blaster Jam ؛ هدست بدون سیم و باکیفیت Creative

نقاط قوت این هدست بسیار بیشتر از نقاط ضعف آن بوده و به همین دلیل اگر نیاز به یک هدفون مناسب با ظاهر شیک و با صدای قابل قبول دارید و توانایی یا علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌ای چند میلیون تومانی برای خرید نداشته و یا نیازی به فخر فروشی با برندهایی مانند بیتز ندارید، این هدفون یکی از بهترین گزینه‌های برای خرید خواهد بود.

اما اگر نیاز به یک هدفون حرفه‌ای برای ساخت موسیقی دارید، هدست Sound Blaster Jam قطعا گزینه‌ای مناسب برای شما نخواهد بود و باید از هدفون‌های مخصوص بازی و رده بالای این شرکت استفاده کنید.

مشخصات هدست Sound Blaster Jam در یک نگاه

نام لاتین Sound Blaster Jam
نام فارسی ساوند بلستر جم
شرکت سازنده Creative Technology
زمان عرضه 2017
صدای خروجی استریو
قطر بلندگو 1.3 اینچ
نوع هدفون Supraaural یا روی گوش
بازه صدای خروجی 20 تا 20000 هرتز
حداکثر برد 49 فوت/14.9 متر
اتصال USB – NFS – Bluetooth
نسخه بلوتوث 4.1
باتری یون لیتیومی 200mAh
زمان استفاده 12 ساعت
رنگ مشکی
وزن 83 گرم
قیمت 49.99 دلار

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر