;
coinex

بهترین لاستیک خارجی در ایران ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در جهان

تایر خودرو یا به اصلاح عامه لاستیک ماشین یکی از حیاتی ترین بخش های اتومبیل است. در این نوشته ضمن آشنایی با برترین شرکت های تولید تایر جهان بر اساس رتبه بندی کیفیت و نرمی به معرفی بهترین لاستیک خارجی در ایران برای پراید و پژو و سمند و سایر نمونه های موجود در بازار خواهیم پرداخت.

تایر (Tire یا با املای خارج از آمریکای شمالی Tyre) مهمترین و اصلی ترین بخش خودرو است. این قسمت علاوه بر جذب ضربات وارد شده بر اتومبیل و افزایش نرمی حرکت و آسایش سرنشینان، نقشی اساسی در ایمنی خودرو نیز دارد. هر چه کیفیت تایربالاتر بوده، با فرمان پذیری بهتر و هدایت مناسب تر آب و سایر مایعات از طریق شیارها (Pattern یا به اصطلاح عامیانه گل یا آج لاستیک) بر روی جاده موجب پایداری بیشتر وسیله نقلیه شده و با اصطکاک بهتر در هنگام ترمزگیری در زمانی کمتر اتومبیل را به حالت توقف کامی می رساند.

تاریخچه لاستیک اتومبیل

تایر خودرو یا لاستیک اتومبیل تاریخچه ای نسبتا طولانی داشته و نزدیک به 1 قرن است که از شکل مدرن آن در انواع وسایل نقلیه استفاده می شود. تایرهای اولیه توپر بوده و برای استفاده در گاری ها و درشکه ها استفاده می شدند.

بهترین لاستیک خارجی ؛ مروری بر برترین تایرهای جهان برای انواع اتومبیل
جان بوید دانلوپ

تایر به شکل امروزی اولین بار توسط رابرت ویلیام تامسون (Robert William Thomson)، شیمیدان، مخترع و دانشمند اسکاتلندی ساخته شد. اما جان بوید دنلوپ (John Boyd Dunlop) اسکاتلندی با بهبود طراحی تامسون، در سال 1888 میلادی برای اولین بار از تایر توخالی بادی به صورت عملی استفاده کرد.

بهترین لاستیک خارجی ؛ مروری بر برترین تایرهای جهان برای انواع اتومبیل
برادران میشلن

در دهه 1940 میلادی نیز برادران میشل فرانسوی، ادواردو و آندره (Eduardo & Andre Michelin) با ابداع تایرهای چند لایه رادیال، صنعت تایر را درجه ای بالاتر از ایمنی و آسیایش ارتقا دادند.

در حال حاضر تایرها در انواع مختلف و برای کاربردی های متنوع تولید شده و یکی از صنایع اساسی کشورهای پیشرفته به حساب می آیند. این صنعت در ایران نیز بیش از نیم قرن سابقه داشته که در نوشته بهترین لاستیک ایرانی به معرفی و بررسی برترین تولیدکنندگان آن در کشور پرداختیم.

به روز رسانی جدید:

قیمت لاستیک کویر تایر دولتی/لیست نرخ جدید مصوب فروش کویرتایر در نمایندگی آذر 99

قیمت لاستیک یزد تایر دولتی/لیست نرخ جدید مصوب فروش یزدتایر در نمایندگی آذر 99

بهترین لاستیک خارجی در بازار ایران

با توجه به مشکلات پیش آمده پس از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریم ها، شرکت های اروپایی و آسیایی فعال در عرضه تایر که برخی از آنها نیز در زمره بهترین تولیدکنندگان تایر جهان قرار داشتند نیز از ایران خارج شدند. این نکته در کنار قرار گرفتن ریال در صدر جدول بی ارزش ترین ارزهای جهان در برابر دلار به عنوان یکی از با ارزش ترین واحدهای پولی جهان و حذف ارز نیمایی به همراه فساد گسترده در بالاترین سطوح مدیریت اقتصاد و ضعف در برنامه های اقتصادی دولت، موجب کمبود تایرهای وارداتی و در نتیجه افزایش قیمت چشگیر آنها شد. به همین دلیل انتخاب تایر مناسب به یکی از دغدغه های اصلی خریداران تبدیل گشت.

در ادامه پس از مرور برترین شرکت های تولید تایر در جهان این امکان را خواهید داشت که با توجه به نوع اتومبیل و نحوه و مکان و زمان استفاده، بهترین لاستیک خارجی در بازار را برای خود انتخاب نمایید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از برندهای اشاره شده در این فهرست، تقریبا چهار دهه است که جایی در بازار ایران نداشته و جایگاه خود را به برخی تایرهای آسیایی و چینی با کیفیت پایین (به استثنای برخی تایرهای چینی که کیفیتی کاملا استاندارد و در سطح جهانی دارند) واگذار کرده اند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به عقب ماندگی مفرط صنعت خودرو در ایران، معمولا سایزهای مخصوص اتومبیل های موجود در ایران در لیست محصولات شرکت های اشاره شده در لیست بهترین تولیدکنندگان تایر جهان وجود نداشته و یا توسط کارخانجات خارج از کشور اصلی (معمولا در کشورهای عقب افتاده و یا در حال توسعه) تولید می گردد که البته کیفیتی مشابه با نمونه اصلی دارند.

بهترین لاستیک خارجی ؛ مروری بر برترین تایرهای جهان برای انواع اتومبیل

Hankook

بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای ارزانقیمت

  • نام کامل: Hankook Tire & Technology
  • کشور سازنده: کره جنوبی
  • دفتر مرکزی: سئول
  • سال تاسیس شرکت: 1941 میلادی
  • درآمد سالیانه: 5.9 میلیارد دلار (سال 2018)
  • وب سایت رسمی: https://www.hankooktire.com/mea-en/

شرکت هانکوک با نام کامل Hankook Tire & Technology یکی از بزرگترین شرکت های تایر جهان بوده که در سال 1941 در شهر سئول کشور کره جنوبی تاسیس شد. این شرکت علاوه بر تولید تایر، انواع باتری، رینگ های آلیاژی و لنت ترمز را نیز در فهرست محصولات خود دارد.

این شرکت در حال حاضر هفتمین تولیدکننده بزرگ تایر جهان بوده و محصولات آن را با توجه به قیمت و عملکرد مناسب می توان به عنوان بهترین لاستیک خارجی موجود در بازار برای خودروهای ساخت داخل و ارزانقیمت قلمداد نمود. از نکات قوت این تایر علاوه بر قیمت مناسب می توان به مواردی مانند عمر بسیار زیاد و عرضه تایرهای با عملکرد بالا برای خودروهای اسپرت در هر سایز رینگ اشاره نمود.

به عنوان مثال قیمت تایر 215/55/16 مخصوص نمونه هایی مانند نیسان ماکسیما رقمی در حدود 180 دلار (در حدود 2.2 میلیون تومان) بوده که بسیار پایین تر از نمونه هایی مانند پیرلی با قیمتی در حدود 260 دلار (در حدود 3.2 میلیون تومان) خواهد بود. به همین دلیل می توان از هانکوک به عنوان بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای موجود در بازار ایران یاد نمود.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک دولتی بارز ؛ لیست کامل قیمت مصوب محصولات بارز (تیر 99)

قیمت لاستیک بارز ؛ نرخ جدید مصوب دولتی فروش تایر بارز در نمایندگی (اسفند 98)

Yokohama

  • نام کامل: The Yokohama Rubber Company, Limited
  • کشور سازنده: ژاپن
  • دفتر مرکزی: توکیو
  • سال تاسیس شرکت: 1917 میلادی
  • درآمد سالیانه: 4 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: yokohamatire.com

شرکت یوکوهاما ژاپن، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر این کشور بوده که در سال 1917 میلادی و با همکاری شرکت بی. اف. گودریچ (B. F. Goodrich) ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. این شرکت به دلیل بهره گیری از مدرن ترین تکنولوژی های روز جهان در محصولات خود در رده بزرگ ترین و بهترین تولیدکنندگان تایر جهان قرار می گیرند. این شرکت با تکیه بر کیفیت، وارد بازار ایالات متحده نیز شده و در 2 کارخانه در ایالات ها ویرجینیا (Virginia) و می سی سی پی (Mississippi) به تولید انواع تایر با کیفت بالا می پردازد.

تایرها برند یوکوهاما مانند بسیاری دیگر از شرکت ها ذکر شده در بازار ایران موجود بود. محصولات این شرکت نیز قیمت نسبتا بالایی داشته و به عنوان مثال تایر سایز 185/65/15 مخصوص خانواده سمند قیمتی در حدو 1.8 میلیون تومان (در برابر قیمت مصوب تایر بارز 491 هزار تومانی برای نمونه های ایرانی) در بازارهای جهانی دارد. اما با توجه به نوع ساخت، برخی به دلیل عمر نسبتا بیشتر نسبت به نمونه های با قیمت مشابه از آن به عنوان بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای با قیمت متوسط ایرانی یاد می کنند.

بیشتر بخوانید:

لاستیک زمستانی بارز ؛ آشنایی با مشخصات و قیمت تایرهای برفی سری Wintertech P642 شرکت بارز

Toyo

  • نام کامل: Toyo Tire Corporation
  • کشور سازنده: ژاپن
  • دفتر مرکزی: توکیو
  • سال تاسیس شرکت: 1945 میلادی
  • درآمد سالیانه: 3 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: toyotires-global.com/

شرکت تویو نیز یکی دیگر از بزرگترین و بهترین تولیدکنندگان تایر جهان بوده که در سال 1945 میلادی تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر انواع تایرهای سواری و باری را در خط تولید خود دارد. تویو در سال 1966 وارد بازار ایالات متحده شد و نام خود را به عنوان یکی از نمونه های ارزان و با کیفیت مطرح نمود.

این شرکت در حال حاضر در چندین کشور مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا و آلمان و کشورهای آسیای جنوب شرقی به تولید تایر پرداخته و از زیر مجموعه های آن می توان به برندهای نیتو (Nitto) و سیلور استون (Silverstone) اشاره کرد.

محصولات تویو نیز قیمتی در حدود محصولات یوکوهاما داشته و تایر سایز 205/60/15 آن (سایز پهن خانواده سمند و یا زانتیا) در بازارهیا جهانی با رقمی در حدود 1.9 میلیون تومان در مقابل 506 هزار تومان قیمت مصوب نمونه های ایرانی به فروش می رسد. تایرهای تویو نیز در کنار قیمت متوسط، کارایی و دوام بسیار بالایی نسبت به رقبا داشته و به همین دلیل می توان آن را در رده بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای با قیمت متوسط و حتی پایین قرار داد.

تایرهای سنگین باری این شرکت نیز در بازار موجود بوده و می توان از آن به عنوان بهترین لاستیک های جهان در رده باری با قیمت متوسط نام برد. به عنوان مثال تایر سایز 315/80/22.5 مخصوص کامیون این شرکت بسته به محور استفاده قیمتی در حدود 14 میلیون تومان داشته که با توجه به قیمت مصوب در حدود 3.6 میلیون تومانی نمونه های داخلی رقمی بسیار بالا به حساب می آید.

Falken

بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای با قیمت متوسط

  • نام کامل: Falken Tires
  • کشور سازنده: ژاپن
  • دفتر مرکزی: توکیو
  • سال تاسیس شرکت: 1983 میلادی
  • درآمد سالیانه: 6.7 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: falkentire.com

برای کسانیکه که در دهه های 50 و 60 از خودرو استفاده می کردند، نام سومیتومو (Sumitomo) یکی از شناخته شده ترین برندهای لاستیک به شمار می آمد. این شرکت در سال 1983 میلادی زیر مجموعه فالکن (Falken) خود را برای تولید انواع تایرهای سواری و باری سبک در ایالات متحده آمریکا تاسیس کرد که با تکیه بر تجربه و دانش فنی این شرکت در کنار قیمت مناسب، به سرعت به یکی از بهترین تایرهای جهان تبدیل شد.

فالکن علاوه بر ژاپن در کشورهای ایالات متحده، آلمان، اروپای شرقی و آسیای جنوب شرقی نیز کارخانجاتی برای تولید انواع تایر داشته و محصولات خود را در بیشتر کشورهای جهان به فروش می رساند. از زیرمجمموعه های این شرکت می توان به برند Ohtsu اشاره کرد که با تمرکز بر روی ساخت تایرهای با عملکرد بالا برای خودروهای اسپرت فعالیت می کند.

فالکن نیز مانند دیگر عناوین ذکر شده در لیست بهترین تایرهای جهان در ایران حضور داشت و رینگ های 13 تا 16 آن با توجه به قیمت مناسب از طرفداران بسیاری بین مشتریان برخوردار بود. گرچه در سال گذشته این شرکت نیز در پی تحریم ها از ایران خارج شد، اما تایرهای باقی مانده از آن دوران در بازار را می توان به عنوان بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای داخلی با قیمت متوسط قلمداد نمود.

قیمت محصولات فالکن نیز در رده سایر تولیدکنندگان تایر ژاپنی قرار داشته و به عنوان مثال تایر سایز 175/70/13 مخصوص خاتواده پیکان (روآ، تیبا و پیکان وانت) در بازارهای جهانی با رقمی در حدود 1.4 میلیون تومان در مقابل قیمت مصوب 396 هزار تومانی نمونه های داخلی به فروش می رسد.

Continental

  • شعار: آینده در حرکت
  • نام کامل: Continental AG
  • کشور سازنده: آلمان
  • دفتر مرکزی: هانوفر
  • سال تاسیس شرکت: 1871 میلادی
  • درآمد سالیانه: 12.5 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: https://www.continental-tires.com/

از لحاظ صنعت و مهندسی، کشور آلمان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان بوده و معمولا محصولات آن در رده بهترین ها قرار دارند. صنعت لاستیک در این کشور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شرکت کنتینتال نیز به عنوان یکی از بزرگترین و مشهورترین و بهترین تایرهای جهان شناخته می شود.

این شرکت در سال 1871 میلادی تاسیس شد و در حال حاضر علاوه بر تولید انواع تایرهای سنگین، سبک، کشاورزی، تجاری و صنعتی، در زمینه ساخت تجهیزات مربوط به ایمنی خودروها مانند ترمز و سیستم پایداری نیز فعالیت دارد. با توجه به تکنولوژی ها استفاده شده و کیفیت ساخت مثال زدنی، تایرهای ساخت این شرکت در رده بهترین های جهان بوده و خودروهایی مانند مرسدس بنز، ب ام و و آئودی به صورت استاندارد از آن استفاده می کنند.

این تایر حتی پیش از مشکلات پیش آمده در 1 سال گذشته نیز به صورت محدود در بازار ایران موجود بود و به دلیل قیمت نسبتا بالاتر، بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای لوکس و با قیمت بالا به حساب می آید. به عنوان مثال لاستیک سایز 205/55/16 مخصوص نمونه هایی مانند کیا سراتو و مزدا 3 این شرکت قیمتی در حدود 3 میلیون تومان در مقابل قیمت 770 هزار تومانی مصوب دارد.

از نکات دیگری که تایرهای کنتیننتال را در جمع بهترین تایرهای جهان قرار می دهد، ضمانتامه بسیار طولانی مدت نزدیک 90.000 کیلومتری آن بوده که توجیهی قابل قبول برای قیمت بالاتر آن به حساب می آید. نکته دیگر در خصوص این برند نیز این بوده که محصولات شرکت بارز به عنوان یکی از بهترین لاستیک های ایرانی موجود با استفاده از تکنولوژی آن ساخته می شوند.

Goodyear

  • شعار: ساخته شده برای احساس خوب
  • نام کامل: The Goodyear Tire & Rubber Company
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • دفتر مرکزی: آکرون (Akron) ایالت اوهایو (Ohio)
  • سال تاسیس شرکت: 1898 میلادی
  • درآمد سالیانه: 15 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: goodyear.com

شرکت گودیر در سال 1898 میلادی توسط فرانک سیبرلینگ (Frank Sieberling) تاسیس شد. این شرکت در ابتدا تولید لاستیک برای دوچرخه، گاری و درشکه را در دستور کار خود داشت اما با پیشرفت صنعت اتومبیل در جهان، این شرکت فعالیت خود را گسترش داد و انواع تایر از اتومبیل سواری تا هواپیما و ماشین الات فوق سنگین کشاوری را به فهرست محصولات خود اضافه کرد.

از نقاط عطف این شرکت می توان به همکاری با هنری فورد (Henry Ford – بزرگترین کارآفرین تاریخ) و تامین تایر برای خودروی افسانه ای فورد مدل تی (Ford Model T) در سال 1908 میلادی اشاره نمود. گودیر در حال حاضر تنها تامین کننده تایرهای مسابقات نسکار (NASCAR) بوده و بیش از 64.000 نفر کارمند و قرار گرفتن در جمع 200 شرکت برتر ایالت متحده یکی از بزرگترین و بهترین تولید کنندگان تایر جهان به حساب می آید.

گودیر یکی از تایرهای گرانقیمت موجود در بازار ایران بوده و به همین دلیل به عقیده بسیاری بهترین لاستیک خارجی برای اتومبیل های با قیمت نسبتا بالا به حساب می آید. به عنوان مثال هر جفت تایر سایز 185/65/14 مخصوص خانواده پژو گودیر قیمتی در حدود 180 دلار (در حدود 2.1 میلیون تومان – بدون محاسبه انواع و اقسام تعرفه برای ورود) داشته که در مقایسه با قیمت مصوب 456.000 تومانی رقمی بسیار بالا خواهد بود.

Dunlop

یکی از بهترین تایرهای خارجی برای خودروهای سنگین

  • نام کامل: Dunlop Tyres
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • دفتر مرکزی: آکرون (Akron) ایالت اوهایو (Ohio)
  • سال تاسیس شرکت: 1889 میلادی
  • درآمد سالیانه:
  • وب سایت رسمی: dunloptires.com

شرکت دانلوپ یا دنلپ همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان تایر جهان بوده که توسط جان بوید دنلوپ اسکاتلندی در شهر بیرمنگام (Birmingham) کشور انگلستان تاسیس شد. این شرکت علیرغم قرار گرفتن در جمع بهترین تولیدکنندگان تایر جهان فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و تولیدات آن تحت نظر شرکت های مختلف تولید و عرضه می گردد.

این شرکت در حال حاضر یکی از زیرمجموعه های شرکت گودیر بوده و به همین دلیل می توان از آن به عنوان یکی از بهترین لاستیک های خارجی موجود در بازار ایران یاد کرد. تایرهای تولیدی تحت برند دنلوپ نیز از نمونه های گرانقیمت بوده و به طور مثال تایر سایز 185/65/14 این شرکت برای پژو 206 قیمتی در حدود 2 میلیون تومان داشته که برای افراد عادی یا کسانیکه که استفاده زیادی از خودرو خود نمی کنند، رقمی بالا خواهد بود. اما هنوز هم کسانی هستند که با تکیه بر قدمت و بدون توجه به قیمت، آن را به عنوان بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای باری و سنگین قلمداد می کنند.

Cooper

بهترین تایر خارجی برای خودروهای آفرود

  • نام کامل: Cooper Tire & Rubber Company
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • دفتر مرکزی: فیندلی (Findlay) ایالات اوهایو
  • سال تاسیس شرکت: 1914 میلادی
  • درآمد سالیانه: 2.6 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: coopertire.com

از لحاظ تکنولوژی شاید تنها کشوری که صنایع آلمان را به چالش جدی می کشاند، ایالات متحده آمریکا بوده که علاوه بر کسب عناوینی مانند بزرگ ترین اقتصاد جهان، قوی ترین ارتش جهان و بهترین کشور برای زندگی تقریبا تمام صنایع موجود در جهان را با بالاترین سطح تکنولوژی تولید می کند.

شرکت کوپر نیز یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید تایر جهان بوده که در سال 1914 میلادی توسط جان شافر (John Scahefer) و کلاود هارت (Claude Hart) در شهر آکرون (همان مکانی که شرکت گودیر نیز در آن قرار داشت) تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر انواع تایرهای سواری، باری، کشاورزی و آف رود را در فهرست محصولات خود داشته و یکی از بهترین لاستیک های جهان به شمار می آید.

از زیرمجموعه های فعلی شرکت کوپر می توان به برندهای آوون (Avon)، دین (Dean)، رودمستر (Roadmaster) و هرکولس (Hercules) اشاره کرد که انواع و اقسام لاستیک با کیفیت بالا را برای مصارف مختلف تولید می کنند.

با توجه به مشکلات دیرینه ایران و آمریکا در 4 دهه گذشته، ورود یکی از بهترین تایرهای جهان به بازار داخلی در حد بسیار محدودی قرار داشت. اما هنوز هم برای برخی از آفرود بازان (!) تایر کوپر بهترین لاستیک خارجی بازار ایران برای خودروهای شاسی بلند و بیابانی به شمار می آید.

به عنوان مثال تایر سایز 245/70/16 مناسب برای اتومبیلی مانند رونیز تحت برند کوپر قیمتی در حدود 5 میلیون تومان در بازار جهانی داشته که رقمی بالاتر از نمونه مشابه تحت برند یوکوهاما با قیمتی در حدود 4 میلیون تومان است.

B. F. Goodrich

  • نام کامل: Goodrich Corporation
  • کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
  • دفتر مرکزی: شارلوت، کارولینای شمالی
  • سال تاسیس شرکت: 1870 میلادی
  • درآمد سالیانه:
  • وب سایت رسمی: https://www.bfgoodrichtires.com/

شرکت گودریچ یکی از قدیمی ترین شرکت تولید انواع تایر در جهان بوده که در سال 1870 توسط نبجامین فرانکلین گودریچ در شهر آکرون اوهایو تاسیس شد. این شرکت در دهه 1950 میلادی اولین تایر تیوب لس (Tubeless یا بدون تیوب) را به صورت انبوه تولید کرد.

بخش تولید لاستیک شرکت بی. اف. گودریچ در سال 1988 توسط شرکت میشلن فرانسه خریداری شد و از آن موقع به یکی از زیرمجموعه های آن تبدیل شده است. محصولات تحت این برند در سال های گذشته در بازار ایران نیز وجود داشته و با توجه به اقبال عمومی نسبت به تولیدات کشور آمریکا به عنوان یکی از بهترین تایرهای خارجی موجود در بازار شناخته می شدند.

از لحاظ قیمت نیز محصولات برند گودریچ در رده متوسط قرار داشته و علیرغم بهره گیری از انواع و اقسام نوآوری و تکنولوژی های مدرن با قیمتی رقابتی با دیگر موارد اشاره شده در این فهرست به فروش می رسند. به عنوان مثال تایر سایز 31-10.5-15 مخصوص خودروهایی مانند نیسان پاترول در بازارهای جهانی قیمتی در حدود 4 میلیون تومان داشته که تنها اندکی از قیمت 3.5 میلیون تومانی محصولات اندونزی مانند آچیلس (Achilles) بالاتر است.

Bridgestone

بهترین و بزرگترین تولید کننده تایر جهان

  • نام کامل: Bridgestone Corporation
  • کشور سازنده: ژاپن
  • دفتر مرکزی: توکیو
  • سال تاسیس شرکت: 1931 میلادی
  • درآمد سالیانه: 32 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: http://www.bridgestone.com/

شرکت بریجستون بزرگترین تولید کننده لاستیک در جهان بوده که در سال 1931 میلادی توسط شوجیرو ایشی باشی (Shojiro Ishibashi) تاسیس شد. این شرکت با بیش از 180 کارخانه در 24 کشور جهان و بیش از 140.000 نفر کارمند چندین سال است که رقبای خود را پشت سر گذشته و یکی از بهترین تولیدکنندگان تایر جهان به حساب می آید.

این شرکت انواع تایر از دوچرخه و اسکوتر تا دامپ تراک (کامیون های غول پیکر مخصوص معادل) و هواپیما را در لیست محصولات خود داشته و علاوه بر آن، فعالیتی مستمر در مسابقات اتومبیل رانی دارد. شرکت دنا ایران نیز که در سال 1355 خورشیدی آغاز کرد، از تکنولوژی این شرکت در محصولات سال های دور خود (که علیرغم پیشرفت تکنولوژی هنوز هم با همان ساختار تولید می شود) استفاده می کند.

این شرکت چندین برند دیگر را نیز زیر پوشش خود داشته که از مشهورترین آنها می توان به برند فایر استون (Firestone – بخش تولید بریجستون در ایالات متحده که خود نیز یکی دیگر از بهترین شرکت های تولید تایر جهان به حساب می آید)، Bandag (بخش تایرهای با قابلیت روکش دوباره) و CFNA (شرکت خدمات بانکی و کارت های اعتباری برای خرید قطعات مربوط به اتومبیل) اشاره نمود.

بریجستون در ایران

بریجستون نیز از سال های دور در بازار ایران حاضر بوده و در 2 دهه گذشته توسط نمایندگی آن با قیمت مناسب (نسبت به کیفیت) به فروش می رسید و به همین دلیل در صورت وجود بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای اسپرت به حساب می آید. البته قیمت آن نسبت به سایر برندها بالاتر بوده و تایر 245/45/18 مخصوص هیوندای آزرا 2019 در بازارهای جهانی قیمتی در حدود 5 میلیون تومان دارد.

Michelin

  • نام کامل: Michelin
  • کشور سازنده: فرانسه
  • دفتر مرکزی: کلرمون فران (Clermont Ferrand)، اوورنی (Auvergne)
  • سال تاسیس شرکت: 1889 میلادی
  • درآمد سالیانه: 24 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: http://michelin.com/

میشلن یکی از بهترین و بزرگترین تولیدکنندگان صنعت تایر در جهان است که همانطور که در بخش تاریخچه تایر نیز به آن  اشاره شد، در سال 1889 در شهر کلمون فران کشور فرانسه تاسیس گردید. این شرکت با ابداع و عرضه تایرهای رادیال توانست نام خود را به عنوان یکی از بهترین تایرهای جهان مطرح نماید.

این شرکت علاوه بر ابداع تایرهای رادیال، در دهه 1930 میلادی با تولید نوعی تایر به نام ران فلت (Run Flat – یا تایری که توانایی عملکرد مناسب و حرکت حتی درهنگام پنچری را دارد)، گام بزرکی در افزایش امنیت رانندگی برداشت که در چند سال گذشته به یکی از استانداردهای اتومبیل های مدرنی چون ب ام و X7 مدل سال 2019 تبدیل شده است. میشلن با خرید شرکت بی. اف گودریچ در اواخر دهه 1980 میلادی طیف فعالیت خود را گسترش داد.

برای قرار دادن نام میشلن در لیست بهترین لاستیک خارجی تنها ذکر این نکته کافیست که فضاپیمای کلمبیا از محصولات تولید شده توسط این شرکت سود می برد. شرکت های مرسدس بنز و ب ام و نیز از این تایر در محصولات خود استفاده می کنند.

تایرهای تولیدی این شرکت قیمت بالاتری نسبت به سایر رقبا داشته و به عنوان مثال لاستیک سایز 275/45/20 مخصوص ب ام و X5 مدل 2019 با قیمتی در حدود 9 میلیون تومان در بازارهای جهانی هزینه ای نزدیک به 2 برابر نسبت به برندی مانند هانکوک (که برخی در ایران از آن به عنوان بهترین لاستیک خارجی موجود در بازار یاد می کنند) به خریدار تحمیل می کند.

Pirelli

بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای اسپرت و لوکس

  • نام کامل: Pirelli & C. S.p.a
  • کشور سازنده: ایتالیا
  • دفتر مرکزی: میلان
  • سال تاسیس شرکت: 1872 میلادی
  • درآمد سالیانه: 5.7 میلیارد دلار
  • وب سایت رسمی: pirelli.com

شرکت پیرلی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر جهان بوده که در سال 1872 توسط جیووانی باتیستا پیرلی در شهر میلان تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر اسپانسر و تامین کننده اصلی رقابت های F1 جهان از جمله مسابقات فرمول 1 سال 2019 بوده و حضوری فعال در عرصه تایرهای باری و لاستیک های مناسب خودروهای اسپرت با عملکرد بسیار بالا دارد.

پیرلی در کشورهای مختلفی مانند مصر، رومانی، چین، مکزیک، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، ترکیه، چین، اندونزی، برزیل و آرژانتین کارخانه تولید تایر داشته و محصولات خود را در نزدیک به 200 کشور جهان عرضه می کند.

تایرهای پیرلی نیز مانند اکثر نمونه اشاره شده دراین فهرست، در ایران نیز به صورت رسمی به فروش می رسید. از نقاط ضعف اصلی این تایر می توان به قیمت بالاتر نسبت به رقبا اشاره نمود. به همین دلیل در صورت وجود تایرهای پیرلی را می توان به عنوان بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای گرانقیت و یا اسپرت مخصوص مسابقات قلمداد نمود. نکته حالب توجه در خصوص این برند نیز این است که اکثر خودروهای سوپر اسپرت جهان و نمونه هایی که در رده سریع ترین خودروهای جهان قرار می گیرند از جمله نمونه های ساخت شرکت های بوگاتی، مک لارن و فراری و پورشه از این تایر استفاده می کنند.

شرکت پیروزی یا پارس تایر ایران نیز در سال های دور بر اساس تکنولوژی شرکت پیرلی آغاز به کار کرد که البته محصولات آن در حال حاضر تفاوت بسیاری با تولید یکی از بهترین تولیدکنندگان تایر جهان دارد.

سخن آخر

هماطور که اشاره شد، اکثر تایرهای اشاره شده در این لیست، از حضور به صورت رسمی در بازار ایران محروم بوده و نمونه های موجود یا در 2 سال گذشته وارد کشور شده و یا از طریق مبادی غیر رسمی به بازار راه یافته اند. به همین دلیل در هنگام خرید تایر وارداتی، مهمترین نکته توجه به تاریخ تولید آن بوده که در بخش علائم درج شده در دیواره لاستیک وجود دارد.

در مجموع بهترین لاستیک خارجی برای خودروهای داخلی ارزانقیمت تایرهای ساخت ژاپن و کره و بهترین نمونه های وارداتی برای اتومبیل های با قیمت بالا نمونه های ساخت میشلن، گودیر و بریجستون خواهد بود. توجه به این نکته نیز ضروری است که عملکردی تایرهای داخلی برای استفاده های روزمره با توجه به قیمت کیفیت قابل قبولی نسبت به لاستیک های خارجی مناسب بوده و در صورت عملکرد درست سیستم تعلیق خودرو و جلوبندی عملکردی تقریبا کارایی مشابه با آنها دارند.

در ضمن کیفیت انواع و اقسام برندهای چینی موجود در بازار نیز اگر پایین تر از محصولات داخلی نباشد، بالاتر از آنها نیز نبوده و اکثر آنها تنها به عقیده فروشنده بهترین لاستیک حارجی بازار برای خودروی شما خواهند بود.

بهترین لاستیک های خارجی در یک نگاه

نام لاتین نام فارسی کشور سال تاسیس درآمد سالیانه
Pirelli پیرلی ایتالیا 1872 5.7 میلیارد دلار
Michelin میشلن فرانسه 1889 24 میلیارد دلار
Bridgestone بریجستون ژاپن 1931 27 میلیارد دلار
Goodrich گودریچ ایالات متحده آمریکا 1870
Cooper کوپر ایالات متحده آمریکا 1914 2.6 میلیارد دلار
Dunlop دانلوپ ایالات متحده آمریکا 1889
Goodyear گودیر ایالات متحده آمریکا 1898 15 میلیارد دلار
Continental کنتیننتال آلمان 1871 12.5 میلیارد دلار
Falken فالکن ژاپن 1983 6.7 میلیارد دلار
Toyo تویو ژاپن 1945 3 میلیارد دلار
Yokohama یوکوهاما ژاپن 1917 4 میلیارد دلار
Hankook هانکوک کره جنوبی 1941 5.9 میلیارد دلار

گالری تصاویر بهترین تایرهای جهان

منبع: کلیک تایر ؛ فروش آنلاین تایر به قیمت مصوب دولتی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    سلام tryangel عالیه

    درسال 1397 از کارخانه206 تحویل گرفتم تری انگل 185 زیرش بود 62.000کیلومترکارکرد هنوز به خط نشاkگر تعویض نرسیده بود یعنی 10.000تای دیگه جاداشت چون از5سال گذشت 4حلقه 205 خریدم این لاستیک بعداز اروپا وژاپن بهترین لاستیک موجود درکشوراست که رقیب کومهو وهانکوک کره ای وویتنامی وایرانی میباشد بنظرم حرف نداره هم خیلی نرمه وچسبندگی خوبی داره وهندلینگ راحت تر

    هم فرمان پذیری وهندلینک خوبی داره.BY

    پاسخ

    سلام و تشکر به خاطر مطالب بسیار آموزنده‌تون
    تجربه چند سال رو تو این مطالب خلاصه کردین و واقعا خوندنش لذتبخش بود

    در صورت امکان لطف کنید کمی هم در مورد لاستیک کومهو توضیح بدین و مزایا و معایبش رو نسبت به هانکوک اسم ببرید و بگید در کل به نظر خودتون برای جاده‌ها و آب و هوای کوهستانی شمالغرب ایران کدوم لاستیک کره‌ای یا چینی مزایای بیشتری دارند؟

    پاسخ

    البته شرکت بوگاتی لاستیکهاشو به میشلین سفارش میده و پیرلی لاستیکهای فرمول وان رو میزنه و کانتینانتال برای خودروهای لوکس البته گودیر هم برای مسابقات نسکار لاستیک میزد یه زمانی

    پاسخ

    لاستیک کامفورسر نخرید این میشه نتیجش
    این لاستیک من نو هست 1ماه کار کرده پاره شده از بقل و باد میده. تاریخشم به روزه.
    نه آفرود رفته نه جاده . 500 کیلومترم نرفته. 2 تا باکم هنوز باهاش نرفتم.
    پولتون رو دور نریزید
    گارانتی هم قبولش نکرد. کارشناسشون گفت:
    ((مشمول گارانتی نمی باشد ، آسیب ناشی از صدمات جاده ای و برخورد))

    فیلمشم تو آپارات هست سرچ کنید : لاستیک کامفورسر

    پاسخ