;
coinex

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : یک اسمارت فون خوب با آینده‌ای نامطمئن!

هواوی در سال 2019 به پیروزی‌های بزرگی در زمینه گوشی های هوشمند رسید. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی هواوی Y9 Prime پرداخته‌ایم.

علی رغم این که محصولات برجسته‌ای از طرف سازندگان معتبری مانند سامسونگ، اپل، ال جی و اوپو و سایر برندها وارد بازار شده است، هواوی پی 30 پرو هنوز هم از نظر قابلیت‌های دوربین نسبت به محصولات این برندها حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. هواوی در صنعت گوشی سازی یک برند پرتکاپو و پیشتاز است و توانست این ماهیتش را با عرضه میت 30 پرو در حالی ثابت کند که ایالات متحده آمریکا تحریم‌های بسیار سختی را نسبت به دسترسی این شرکت به نرم افزارها و خدمات گوگل وضع کرده بود.

این سازنده بزرگ چینی علاوه بر این محصول و گوشی‌های دیگرش اسمارت فونی اقتصادی را نیز به نام هواوی وای 9 پرایم 2019 وارد بازار کرد. این محصول یک اسمارت فون کاملا اندروید است و همه سرویس‌های گوگل را در اختیارتان می‌گذارد، اما سوالی که مطرح شده این است که آیا وای 9 پرایم 2019 در آینده هم بروزرسانی نرم افزاری دریافت می‌کند یا خیر؟

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : یک گوشی میان رده کارآمد

هواوی Y9 Prime 2019 از هر نظر یک گوشی میان رده ارزان قیمت بسیار خوب است، با این حال باید هنگام خریدش مسئله بروزرسانی‌های آن را نیز در نظر بگیرید. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی هواوی Y9 Prime  پرداخته‌ایم تا روند تصمیم گیری مربوط به خرید این محصول را برای شما راحتتر کنیم. با تکراتو همراه باشید.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : طراحی

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : طراحی

  • بدنه با رنگ مشکی یا آبی
  • نمایشگر تمام صفحه 6.59 اینچی
  • اسکنر اثر انگشت پشتی
  • جک هدفون

وای 9 پرایم 2019 هم از اصول کلی طراحی هواوی پیروی کرده است و به هواوی P30 پرو شباهت دارد، اما برخلاف پی 30 پرو که در چند رنگ عرضه شده فقط در دو رنگ مشکی و آبی ارائه شده است. کاور پشتی نصب شده روی وای 9 پرایم از جنس پلاستیک ساخته شده است و به میزان زیادی آثار انگشتان شما را به خودش جذب می‌کند. در جلو این گوشی هوشمند هم یک نمایشگر 6.59 اینچی با رزولوشن 2340 در 1080 پیکسلی قرار دارد.


بهترین گوشی های هواوی در سال 2019 ؛ برترین موبایل های هواوی کدامند؟


نمایشگر نصب شده روی وای 9 پرایم در مقایسه با پنل سایر گوشی های دارای قیمت مشابه دقت و وضوح بهتری دارد و رنگ‌ها را بسیار زیبا نشان می‌دهد، اما باید به این نکته هم اشاره کرد که این پنل مانند پنل سایر گوشی های چینی رنگ‌ها را کمی بیشتر از حد عادی اشباع سازی می‌کند.

وای 9 پرایم 2019 فاقد ناچ یا حتی حاشیه در بالای نمایشگرش است و اگر از خودتان می‌پرسید که دوربین جلویی آن کجا نصب شده بد نیست بدانید که این سنسور در داخل بدنه قرار دارد و از قسمت چپ دیواره فوقانی بدنه خارج می‌شود. هواوی اسکنر اثر انگشت این محصولش را در پشت آن نصب کرده است. اخیرا گوشی هایی در این رده قیمتی با اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در داخل نمایشگر وارد بازار شده‌اند.

شاید مکان اسکنر اثر انگشت گوشی میان رده اقتصادی هواوی آن را کمی قدیمی جلوه دهد، اما باید گفت که سنسورهای اثر انگشتی که در گوشی های میان رده در داخل نمایشگر به کار می‌روند دقت و عملکرد ضعیفتری نسبت به سنسورهای نصب شده در گوشی هایی مانند وای 9 پرایم 2019 دارند.

هواوی وای 9 پرایم 196.8 گرم وزن دارد و گوشی چندان سبکی نیست، اما با 163.5 میلیمتر طول، 77.3 میلیمتر عرض و 8.8 میلیمتر ضخامت به راحتی در دست بیشتر کاربران جای می‌گیرید. هواوی یک جک 3.5 میلیمتری هدفون را هم در پایین این گوشی هوشمند نصب کرده است تا بتواند محبوبیت آن را با جلب توجه کابران هدفون‌های سیمی بیشتر کند. پورت سیمکارت این محصول هم در بالای آن قرار دارد.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : دوربین

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : دوربین

  • دوربین سلفی و اصلی قدرتمند

دوربین پشتی هواوی وای 9 پرایم از یک سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، یک سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید و یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص دهنده عمق بهره می‌برد. در وای 9 پرایم هم مانند سایر گوشی های میان رده اقتصادی نمی‌توانید با لنز تشخیص دهنده عمق عکاسی کنید زیرا این سنسور تنها وظیفه افزایش اثر کانونی را در عکس‌ها برعهده دارد. سنسور تشخیص دهنده عمق دوربین وای 9 پرایم توسط فناوری عکاسی پردازشی AI هواوی هم پشتیبانی می‌شود.

دوربین وای 9 پرایم 2019 به ویژگی‌های زیادی نیز مجهز شده است تا بتواند نیازهای همه کاربرانش را در زمینه عکاسی برآورده کند. عکس‌هایی که با دوربین این گوشی میان رده ارزان قیمت ثبت می‌شوند به خوبی عکس‌های ثبت شده با هواوی پی 30 پرو نیستند، ولی در کل کیفیت خوبی دارند.

برای گرفتن بهترین عکس ممکن با وای 9 پرایم باید حالت‌های مختلف عکاسی آن را امتحان کنید. دوربین این گوشی هوشمند در هنگام استفاده از تنظیمات خودکار عملکرد خوبی دارد، ولی حالت دیافراگم آن گاهی یک اثر محو شدگی ناپایدار و غیرواقعی را در اطراف عکس ایجاد می‌کند.

دوربین سلفی وای 9 پرایم یک لنز 16 مگاپیکسلی پاپ آپ با دیافراگم f/2.2 است. این دوربین هم عکس‌های بسیار باکیفیتی را ثبت می‌کند، اما مانند سایر دوربین‌های پاپ آپ کمی طول می‌کشد تا فعال شود. سرعت عملکرد این دوربین خیلی آهسته نیست، ولی مانند دوربین‌های سلفی عادی هم نیست. سازنده بزرگ چینی گفته است که این دوربین می‌تواند 15 کیلوگرم فشار را تحمل کند، به همین دلیل می‌توانید اطمینان داشته باشید که مقاومت ساختاری خوبی دارد. این دوربین بعد از گرفتن عکس به طور خودکار در سر جایش قرار می‌گیرد، اگرچه که خودتان هم می‌توانید با انگشتتان آن را فشار دهید تا در جایش فرو رود.

اگر وای 9 پرایم از دستتان رها شود، دوربین سلفی آن به طور خودکار در محفظه‌اش فرو می‌رود تا آسیب نبیند. البته توصیه می‌کنیم که به این مکانیزم خیلی اطمینان نکنید زیرا در صورت خوردن گوشی با سرعت زیاد به یک سطح سخت امکان آسیب دیدن دوربین وجود دارد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این دوربین پاپ آپ باعث می‌شود که نتوانید برای محافظت از وای 9 پرایم از هر نوع کاور محافظی استفاده کنید.


بهترین گوشی های 2019 از نظر دوربین : بهترین اسمارت‌فون‌ها عکاسی و فیلم‌برداری کدامند؟


نمونه‌هایی از عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های هواوی وای 9 پرایم 2019

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : کارایی

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : کارایی

  • پردازشگر کایرین 710 با قدرت کافی
  • نامشخص بودن امکان دریافت بروزرسانی و دسترسی به خدمات گوگل
  • عامه پسند نبودن رابط کاربری EMUI

وای 9 پرایم 2019 سیستم عامل اندروید 9 و رابط کاربری EMUI 9.1 را بر روی خود دارد و با یک پردازشگر کایرین 710، رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی عرضه شده است. هواوی پردازشگرهای کایرین خود را به برند دیگری نداده است و به همین دلیل مقایسه عملکرد این پردازشگرها با پردازشگرهای به کار رفته در سایر گوشی های اندروید کمی دشوار است. با این حال بد نیست بدانید که تراشه به کار رفته در وای 9 پرایم 2019 توانست در تست‌های بنچمارک عملکردی مانند عملکرد پردازشگرهای گوشی های اندروید دیگر را ارائه کند. در این قسمت عملکرد این گوشی هوشمند را در تست بنچمارک 5 در مقایسه با گوشی دیگری به نام مینت اولترا مینت وای 3 (Mintt Ultramintt Y3) که با قیمت مشابهی وارد بازار شده است، مشاهده می‌کنید.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : کارایی

در این قسمت هم عملکرد وای 9 پرایم را در مقایسه با چند گوشی دیگر در تست اسلینگ شات اکستریم 3DMark مشاهده می‌کنید.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : کارایی

سازنده مشهور چینی رابط کاربری EMUI و نرم افزارهایش را برای وای 9 پرایم 2019 هم مانند سایر گوشی هایی که تا به امروز وارد بازار کرده، بهینه سازی کرده است. اگر طرفدار سیستم عامل اندروید خام هستید یا به آرایش نرم افزاری ارائه شده توسط گوگل عادت کرده‌اید، استفاده از این رابط کاربری کمی برای شما مشکل خواهد بود. ولی اگر که از طرفداران هواوی و طراحی نرم افزاری این برند هستید، در کار کردن با رابط کاربری وای 9 پرایم 2019 با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوید.

بسیاری از نرم افزارهای اندروید برای اجرا شدن از شما اجازه می‌خواهند، با این حال از آنجایی که یکی از ساکنین اکوسیستم اندروید هستید در کار کردن با این نرم افزارها با مشکلی مواجه نمی‌شوید.

همانطور که گفته شد، بزرگترین ابهامی که درباره هواوی وای 9 پرایم وجود دارد این است که آیا با توجه به تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا بر هواوی این گوشی هوشمند در آینده به سرویس‌های گوگل دسترسی خواهد داشت و بروزرسانی‌های نرم افزاری را در آینده دریافت می‌کند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که وای 9 پرایم در هنگام عرضه و حتی در طول روند انجام این بررسی هیچ مشکلی در دریافت برنامه‌های گوگل و دسترسی به فروشگاه نرم افزاری پلی استور نداشت، با این حال مشخص نیست که آیا این دسترسی در آینده هم ادامه خواهد داشت یا نه، و این که هواوی چگونه می‌خواهد نرم افزار این گوشی هوشمندش را بروزرسانی کند.

هواوی می‌تواند نسخه AOSP بروزرسانی نرم افزاری اندروید 10 را برای وای 9 پرایم 2019 منتشر کند، اما مشخص نیست که آیا این نسخه اجازه دسترسی به فروشگاه گوگل پلی را دارد یا نه. بیانیه‌هایی که قبلا در این زمینه منتشر شدند ماهیتی مثبت داشتند، ولی بیانیه‌ای که درباره EMUI 10 ارائه شد به انتشار یک بروزرسانی AOSP اندروید 10 فاقد گوگل پلی اشاره داشت.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : باتری

  • باتری 4000 میلی آمپر ساعتی با قابلیت عملکرد راحت به مدت یک روز کامل
  • عملکرد محافظه کارانه در مدیریت نرم افزار

بعضی از گوشی هایی که هواوی در طول چند سال اخیر عرضه کرده است عملکرد بسیار خوبی از نظر باتری داشته‌اند و وای 9 پرایم هم از این نظر استثنا نیست. در این قسمت عملکرد باتری این گوشی ارزان قیمت میان رده را در مقایسه با عملکرد باتری چند گوشی مشابه دیگر مشاهده می‌کنید.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : باتری

در صورتی که از وای 9 پرایم به طور عادی استفاده کنید، این گوشی هوشمند با یک بار شارژ کامل به راحتی می‌تواند یک روز کامل روشن باقی بماند؛ با این حال باید به این نکته هم اشاره کرد که سازنده بزرگ چینی در این گوشی هوشمندش هم مانند سایر گوشی هایش برنامه‌های فعال در پیش زمینه رابط کاربری را با نگرشی مهاجمانه غیرفعال می‌کند تا باتری آن بتواند برای مدت زمان بیشتری شارژ نگه دارد. البته شما می‌توانید از قسمت تنظیمات گوشی نرم افزارهایی را که می‌خواهید فعال بمانند، انتخاب کنید.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : ارزش اقتصادی

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : ارزش اقتصادی

هواوی وای 9 پرایم یک گوشی میان رده بسیار خوب است. این گوشی هوشمند در رنج قیمتی خودش دوربین‌های بسیار خوبی دارد و باتری قدرتمند و عملکرد کلی مطلوبی را در اختیارتان می‌گذارد. درواقع تنها نقطه ضعفی که این گوشی هوشمند در حال حاضر دارد این است که آیا بروزرسانی‌های نرم افزاری را دریافت می‌کند و دسترسی به گوگل پلی استور را در اختیار کاربرانش می‌گذارد یا خیر.

اگر اهمیتی به این بروزرسانی‌ها نمی‌دهید و به دنبال گوشی هوشمندی هستید که بتواند در دو تا سه سال آینده کارهای شما را انجام دهد از خرید وای 9 پرایم پشیمان نمی‌شوید، ولی اگر بروزرسانی‌ها برای شما مهم هستند توصیه می‌کنیم که محصول دیگری را انتخاب کنید.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : قیمت و گوشی های مشابه

سازنده بزرگ چینی وای 9 پرایم 2019 را با قیمت 399 دلار وارد بازار کرده است. این گوشی هوشمند رقبای زیادی را در پیش روی خود دارد زیرا در سال 2019 گوشی های میان رده زیادی وارد بازار شدند. نزدیکترین رقیب این محصول مینت اولترا مینت وای 3 است؛ این اسمارت فون میان رده از رابط کاربری ساده‌تری بهره می‌برد و عملکرد خوب و ظاهر زیبایی دارد. موتورولا موتو جی 7 پاور هم با باتری 5000 میلی آمپر ساعتیش یکی دیگر از رقیبان این گوشی هوشمند است.

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime
ابعاد 165.3 در 77.3 در 8.8 میلیمتر
وزن 197 گرم
نمایشگر 6.59 اینچی فول اچ دی پلاس IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2340 پیکسلی
پردازشگر های سیلیکون کایرین 710F
رم 4 گیگابایتی
حافظه داخلی 128 گیگابایتی
ظرفیت باتری 4000 میلی آمپر ساعت
پورت یو اس بی نوع سی
مکان اسکنر اثر انگشت پشت گوشی
دوربین اصلی سه گانه با سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی دارای دیافراگم f/1.8، سنسور واید انگل 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و سنسور تشخیص دهنده عمق 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
سیستم عامل و رابط کابری اندروید 9 پای با پوسته نرم افزاری EMUI 9.0

مشخصات فنی هواوی Y9 Prime : نتیجه گیری

هواوی وای 9 پرایم یک گوشی اقتصادی پیشرفته است و در صورتی که نگران بروزرسانی‌های نرم افزاری نیستید، خرید آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • دوربین اصلی و سلفی قدرتمند
  • باتری قدرتمند
  • عملکرد خوب
  • دوربین سلفی پاپ آپ

نقاط ضعف:

  • محدودیت احتمالی دسترسی هواوی به نرم افزارها و سرویس‌های گوگل
  • راه اندازی نسبتا کند دوربین سلفی
  • آزار دهنده بودن رابط کاربری برای کاربران طرفدار سیستم عامل اندروید خام

بیشتر بخوانید:

.

منبع: finder

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر