;
coinex

درمان سراسری سرطان ؛ کشف جدیدی که درمان همه سرطان هاست

درمان سراسری سرطان پیدا شد. دانشمندان نوعی جدید از سلول‌های لنفوسیت تی را کشف کرده‌اند که می‌تواند به توسعه درمان همه سرطان‌ها بیانجامد.

دانشمندان سرباز جدیدی در سیستم ایمنی یافته‌اند که قدرت درمان بسیاری از انواع سرطان را دارد. مطالعه‌ای جدید از کشف نوعی از «سلول تی» (T-Cell) خبر داده است که دارای گیرنده‌ای است که قادر است اکثر سلول‌های سرطانی انسان را تشخیص داده و آن‌ها را بکشد، بدون آن‌که آسیبی به سلول‌های سالم برساند.

با وجود این‌که متخصصان هشدار داده‌اند که این کشف هنوز در مراحل اولیه است، اما چنین کشفی می‌تواند راه را برای رسیدن به درمان جهانی سرطان در آینده هموار کند. سلول تی یک «لنفوسیت» است، نوعی سلول سیستم ایمنی که نقش اصلی را در پاسخ دفاعی بدن ایفا می‌کند.این سلول‌ها در «درمان سلول تی» مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درمان سراسری سرطان ؛ آیا کشف جدید به درمان همه سرطان ها خواهد انجامید؟

در این روش، سلول‌های تی بیمار از بدنش استخراج شده و توسط دستکاری ژنتیک در آزمایشگاه به یک گیرنده‌ی مخصوص مجهز می‌شود که قادر است سلول سرطانی را شناسایی کرده و به آن حمله کند. این روش بسیار موثر است اما مختص یک بیمار است و به صورت یک درمان جهانی سرطان می‌تواند استفاده شود.

سلول تی که به‌ تازگی کشف‌ شده، بسیار انعطاف‌پذیرتر است. این سلول دارای گیرنده‌های متعددی است که توسط یک نوع مولکول سطح سلول به‌نام «ام.آر.1» قادر به تشخیص انواع مختلفی از سرطان هستند. ام.آر.1 در بین جمعیت انسان‌ها متفاوت نیست. در تئوری، این سلول‌های تی بهترین گزینه برای درمان سلول تی هستند چون می‌توانند درمانی همگانی شوند.

سرطان
یک سلول سرطانی

دانشمندان بسیار به این شیوه درمان جهانی سرطان امیدوار هستند، اما باید دید در ادامه چه رخ خواهد داد. شاید بد نباشد بدانید که شکل گیری یک سرطان چهار مرحله کلی دارد:

  1. نئوپلاسم (Neoplasm): که در آن  جمعیتی از سلول‌های یک بافت کنترل رشد خود را از دست داده و رو به سرطانی شدن می‌گذارد.
  2. تومور (Tumor): رشد غیرعادی جمعیتی سلولی با علائمی نظیر التهاب نیز همراه می‌شود. تومورها دو نوع دارند: خوشخیم (Benign) و بدخیم (Melignant). نوع بدخیم برخلاف نوع خوش‌خیم توانایی حمله به سایر جمعیت‌های سلولی و بافت‌ها دیگر را دارد.
  3. سرطان (Cancer): در این مرحله بافت سرطانی شده و توانایی تهاجم و سرطانی کردن بافت‌های اطراف را نیز دارد.
  4. متاستاز (Metastasis): سلول‌های سرطانی راه خود را به سوی خون پیدا کرده و از آن طریق به اندام‌های دیگر در بدن می‌رود. در متاستاز فرد ممکن است به طور همزمان در دو اندام بدنش سرطان داشته باشد.

در آزمایش دستیابی به درمان سراسری سرطان که بر روی موش‌ها انجام گرفت، سلول‌های تی که به گیرنده‌ی جدید مجهز شده بودند قادر به از بین بردن سلول‌های سرطانی ریه، پوست، خون، روده‌ی بزرگ، سینه، استخوان، پروستات، تخمدان، کلیه، و دهانه‌ی رحم شدند. هنوز برای این‌که چگونه می‌توان این درمان را بر روی انسان‌ها عملی کرد زود است، اما این کشف مطمئنا نویدبخش آینده‌ای روشن است.

بیشتر بخوانید:‌

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر