;
coinex

بهترین بازیگر مرد هالیوود ؛ فهرست رده‌بندی بهترین هنرپیشگان و بازیگران مرد تاریخ سینمای جهان

انتخاب بهترین بازیگر مرد هالیوود به چه ویژگی‌هایی بستگی دارد؟ نقش‌هایی که بازی کرده؟ تعداد افتخارات یا میزان محبوبیت؟ در این مقاله از بهترین بازیگر مرد جهان تلاش می‌کنیم کارنامه‌ی درخشان برخی از با بهترین بازیگران تاریخ سینما را بررسی کنیم.

چطور می‌توانیم بهترین بازیگر مرد هالیوود را تشخیص دهیم؟ این سوالی است که شاید در یک لحظه، نام و چهره‌ی یک بازیگر (که احتمالا در زمره بهترین بازیگران تاریخ سینما هم باشد) را به ذهن‌مان بیاورد. اما اگر دقیق‌تر به این پرسش فکر کنیم، متوجه می‌شویم که خصوصیات بهترین بازیگر مرد هالیوود فقط با جایزه‌ها و افتخاراتی که کسب کرده یا محبوبیت او میان مخاطبان تعریف نمی‌شود.

نقش آفرینی هنرمندان به ژانر سینمایی، نوع پروژه، دوره‌ی فیلم سازی و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. به راحتی نمی‌توان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما در سبک کمدی را در کنار بهترین بازیگر مرد هالیوود در سبک درام قضاوت کرد. در این مقاله تلاش می‌کنیم تمامی این عناصر را برای انتخاب بهترین بازیگر مرد جهان در نظر بگیریم. با تکراتو همراه شوید.

بهترین بازیگر مرد هالیوود

30. هریسون فورد (Harrison Ford)

  • سال تولد: 1942
  • آغاز فعالیت حرفه‌ای: 1966
  • اولین فیلم: Dead Heat on Merry-Go-Round

اگر عبارت بهترین بازیگر مرد هالیوود را گوگل کنید، حتما یکی از نام‌هایی که در فهرست می‌بینید، هریسون فورد خواهد بود. شاید ژانر سینمایی هریسون فورد با سایر افراد این فهرست تفاوت داشته باشد؛ اما فیلم‌های این بازیگر، به عنوان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما، در باکس آفیس همیشه بالاترین فروش‌ را داشته و مخاطبان میلیونی را به سمت خود جذب کرده است.

هریسون فورد (Harrison Ford)

چهره‌ و استایل خاص هریسون فورد بود که شخصیت‌هایی مثل هان سولو در جنگ ستارگان و ایندیانا جونز را به یک قالب تصویری و ذهنی مشخص تبدیل کرد. او تا به حال برنده‌ی اسکار یا گلدن گلوب نشده است. با اینحال، او در پنج فیلم از فهرست ۱۰۰ فیلم برتر بنیاد فیلم آمریکا (American Film Institute) نقش آفرینی کرده که از مهارت او برای خلق شخصیت‌هایی خبر می‌‌دهد که ماندگار می‌شوند. بسیاری از طرفداران فیلم‌های جنگ ستارگان و ایندیانا جونز، بدون شک هریسون فورد را بهترین بازیگر مرد هالیوود می‌دانند.

نقش‌آفرینی‌های شاخص

  • شاهد (Witness)
  • سری فیلم‌های ایندیانا جونز
  • سری فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای (Starwars)

بیشتر بخوانید:

بهترین بازی های کامپیوتری دهه 90 میلادی

فردریک مارچ (Fredric March)

29. فردریک مارچ (Fredric March)

  • تولد: 1897
  • مرگ: 1975
  • آغاز فعالیت حرفه‌ای: 1921
  • اولین فیلم: The Education of Elizabeth

فردریک مارچ بدون شک یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما آمریکا است. او دو بار برنده‌ی جایزه‌ی اسکار و دو بار هم برنده‌ی جایزه تونی شده است. فردریک مارچ در دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ یکی از پر رنگ‌ترین چهره‌ها در مراسم اسکار بود. او پنج بار نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد در جایزه‌ی آکادمی اسکار شد. افتخار سه بار نامزدی در مراسم‌های گلدن گلوب، امی و بفتا را هم کسب کرد.

فردریک مارچ شخصیت مرد مضطرب و نگران را فوق العاده اجرا می‌کرد. او در فیلم‌‌هایی که بالا اشاره کردیم و همچنین فیلم ستاره ای متولد شد (A Star is Born) محصول ۱۹۳۷، اجرای بی نقصی از همین شخصیت را به نمایش گذاشت.

نقش‌آفرینی‌های شاخص

  • دکتر جکیل و آقای هاید (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)
  • بهترین سال های زندگی ما (The Best Years of Our Lives)
  • مرگ فروشنده (Death of a Salesman)

گریگوری پک (Gregory Peck)

28. گریگوری پک (Gregory Peck)

  • تولد: 1916
  • مرگ: 2003
  • آغاز فعالیت حرفه‌ای: 1941
  • اولین فیلم: Days of Glory

گریگوری پک با بازی در نقش آتیکاس فینچ در فیلم کشتن مرغ مقلد توانست اسکار بهترین بازیگر مرد هالیوود را در سال ۱۹۶۲ کسب کند. او همچنین جایزه‌ی گلدن گلوب را هم برای این نقش به دست آورد. این بازیگر همیشه با اعتماد که قطعا جزء فهرست بهترین بازیگران تاریخ سینما خواهد بود. به نفس و قدرتمند روی صحنه‌ی سینمای حاضر می‌شد و با نقش آفرینی‌های خود مخاطب را به وجد می‌آورد. گریگوری پک پنج بار نامزده جایزه‌ی اسکار شده است. او برای این فیلم جایزه‌ی گلدن گلوب را هم دریافت کرد؛‌ پک در این مراسم گلدن گلوب در مجموع سه جایزه دریافت کرد.

فیلم‌های گریگوری پک در زمان خود جزء پرفروش ترین فیلم های باکس آفیس بودند که از جمله‌ی آنها می‌توان به تعطیلات رمی در سال ۱۹۵۳ و پسران برزیل در سال ۱۹۷۶ اشاره کرد.

نقش‌آفرینی‌های شاخص

  • کشتن مرغ مقلد (To Kill a Mockingbird)
  • دوازده ساعت پرواز (Twelve O’Clock High)
  • تعطیلات رمی (Roman Holiday)

برایان کرانستن (Bryan Cranston)

27. برایان کرانستن (Bryan Cranston)

  • تولد: 1956
  • آغاز فعالیت حرفه‌ای: 1980
  • اولین فیلم: To Race The Wind

برایان کرانستن یا برایان کرانستون را می‌توان بهترین بازیگر خارجی تلویزیون آمریکا دانست. او از اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ در دنیای تلویزیون آمریکا رشد چشمگیری داشت. بازی کمدی او در سریال ساینفلد (Seinfeld) و مالکوم در میانه توانست بیشتر از همیشه رضایت مخاطبان و طرفداران را جلب کند. برایان کرنستن در سریال برکینگ بد بازی درخشانی داشت و جای خود را در میان بهترین بازیگران تاریخ سینما تثبیت کرد. این نقش آفرینی قدرتمند در سریال اخیر باعث شد تا بسیاری افراد او را حتی بهترین بازیگر مرد هالیوود بدانند.

او تا به حال یازده بار نامزد امی شده که در نهایت، چهار برد را برای او به ارمغان آورده است. این موفقیت از تسلط او بر جریان قصه‌ گویی در تلویزیون دارد. البته این موفقیت‌ها به تلویزیون خلاصه نمی‌شود. برایان کرانستن با بازی در نقش دالتون ترامبو در فیلم ترامبو محصول ۲۰۱۵ توانست نامزد جایزه‌ی اسکار شود.

نقش‌آفرینی‌های شاخص

  • برکینگ بد (Breaking Bad)
  • مالکوم در میانه (Malcolm in the Middle)
  • ترامبو (Trumbo)

26. سیدنی پواتیه (Sidney Poitier)

سیدنی پواتیه (Sidney Poitier)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: زنبق های مزرعه (Lillies of the Field)،‌ حدس بزن چه کسی برای شام می آید (Guess Who’s Coming to Dinner)، در گرمای شب (In the Heat of the Night)

سیدنی پواتیه بیشتر از هر بازیگر مرد دیگری روی پرده‌ی نقره‌ای سینما ظاهر شده است. بازی‌های قدرتمند و استوار او توانست باکس آفیس دهه‌ی ۱۹۶۰ را از آن خود کند. سیدنی پواتیه اولین بازیگر مرد سیاهپوستی بود که نامزد جایزه‌ی اسکار شد و البته اولین سیاهپوستی بود که توانست این جایزه را به نام خود ثبت کند. او از این حیث یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما محسوب می‌شود.

او هر بار که روی صحنه ظاهر می‌شود، مخاطب را محو بازی کند می‌کند؛ مخصوصا در فیلم در گرمای شب. پواتیه در این فیلم نقش یک کارآگاه اهل فیلادلفیا را بازی می‌کند. سیدنی پواتیه در دوران بازیگری درخشان خود برنده‌ی جایزه‌ی گلدن گلوب و بفتا هم بود و توانست دو بار نامزد جایزه‌ی امی شود. او در سال ۲۰۰۹ بالاترین افتخار غیر نظامی، یعنی مدال آزادی ریاست جمهوری را کسب کرد و به یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما به دسته معدود هنرمندان پیوست که به چنین افتخاری دست پیدا می‌کنند.

25. پیتر فینچ (Peter Finch)

پیتر فینچ (Peter Finch)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: شبکه (Network)،‌ یکشنبه خونین یکشنبه (Sunday Bloody Sunday)، داستان راهبه (The Nun’s Story)

پیتر فیلنچ یکی از پرافتخارترین بازیگران بریتانیایی است که که به عنوان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما تا به حال هفت باز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در بفتا شده و پنج بار هم این جایزه را کسب کرده است.

او در سال ۱۹۵۹ با بازی در کنار آدری هپبورن در فیلم داستان راهبه به یک ستاره سینما تبدیل شد. پس از این فیلم بود که پیتر فینچ برای بازی در نقش‌های پرفشار بهترین گزینه بود. او در فیلم شبکه هم خوش درخشید و متاسفانه در سال ۱۹۷۷ از دنیا رفت؛ تنها چند هفته قبل از اینکه تنها جایزه‌ی اسکار خود را برای بازی در فیلم شبکه دریافت کند.

24. لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio)

لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: بازگشته (The Revenant)، گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street)، هوانورد (The Aviator)

به سختی می‌توان فیلمی پیدا کرد که لئوناردو دی کاپریو در آن بازی خوبی را به نمایش نگذاشته باشد. بسیاری از منتقدان،‌ دی کاپریو را بهترین بازیگر مرد جهان در عصر حاضر می‌دانند. او از زمانی که یک نوجوان بود وارد دنیای سینمای هالیوود شد و از همان زمان تا به حال، چیزی جز استعداد بازیگری را روی پرده‌ی نقره‌ای نمایش نداده است. او در ۱۹ سالگی برای اولین بار و برای بازی در فیلم چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می دهد (What’s Eating Gilbert Grape) محصول سال ۱۹۹۳، نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. لئوناردو دی کاپریو در مجموع شش بار نامزد جایزه‌ی اسکار شده که در نهایت در سال ۲۰۱۶ برای بازی در فیلم بازگشته یا از گور برخاسته توانست این جایزه را به دست آورد.

دی کاپریو، که شاید نامش در رده از فهرست بهترین بازیگران تاریخ سینما برای‌تان عجیب باشد، تا به حال بازی‌های درخشانی را برای بزرگ ترین کارگردان های هالیوود به اجرا گذشته است؛ اینطور که به نظر می‌رسد، هیچ نقشی آنقدر سخت نیست که دی کاپریو از پس آن برنیاید.

  • اگه می تونی منو بگیر (Catch Me If You Can)؛ استیون اسپیلبرگ
  • تایتانیک (Titanic)؛ جیمز کامرون
  • هوانورد (The Aviator)؛ مارتین اسکورسیزی

23. پیتر اوتول (Peter O’Toole)

پیتر اوتول (Peter O’Toole)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: لورنس عربستان (Lawrence of Arabia)، شیر در زمستان (The Lion in Winter)، ونوس (Venus)

پیتر اوتول احتمالا یکی از جذاب‌ترین چشم‌ها را در میان بازیگران تاریخ سینمای هالیوود دارد که به او کمک کرده تا مهارت‌های بازی در ژانر درام و احساسات عمیق قلبی را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. او تا به حال هشت بار نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد در اسکار شده؛ اما تا به حال این جایزه را دریافت نکرده است. هرچند که این آکادمی در سال ۲۰۰۲ جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری را به این بازیگر اهدا کرد. پیتر اوتول به عنوان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما ، در مجموع چهار بار برنده‌ی جایزه‌ی گلدن گلوب، یک بفتا و یک امی شده است.

اوتول در نقش‌هایش یک آرامش قدرتمند را به نمایش می‌گذارد که در لورنس عربستان (لارنس عربستان) به بهترین شکل اجرا شد؛ ویژگی‌ای که او را به یکی از بهترین بازیگران جهان تبدیل کرده است. بازی در فیلم شیر در زمستان در سال ۱۹۶۸ و در کنار کاترین هپبورن از دیگر نقش آفرینی‌های ماندگار این بازیگر است. او همچنین در سال ۲۰۰۶ هم نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد و در نهایت در سل ۲۰۱۳ از دنیا رفت.

22. جف بریجز (Jeff Bridges)

جف بریجز (Jeff Bridges)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: دل دیوانه (Crazy Heart)، لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)، آخرین نمایش مصور (The Last Picture Show)

کمتر بازیگر نقش اولی را می‌توان پیدا کرد که بتواند هر نقشی را به خوبی جف بریجز بازی کند. بریجز توانست اجرای دقیقی از نقش Dude را در فیلم لبوفسکی بزرگ به نمایش بگذارد و به همین دلیل به یکی از بهترین بازیگران جهان تبدیل شد. درخشش او در فیلم اگر سنگ از آسمان ببارد (Hell or High Water) در سال ۲۰۱۶ هم از دیگر نمونه‌های نبوغ بازیگری جف بریجز است.

فرقی نمی‌کند که جف بریجز چه نقشی را به عهده داشته باشد؛ چون مخاطب در هر صورت این شخصیت را عمیقا درک می‌کند. ارتباط خوب با مخاطب وی را به یکی از بهترین بازیگران جهان تبدیل کرده است. او در مجموع هفت بار نامزد جایزه‌ی اسکار شد، اما در نهایت در سال ۲۰۰۹، آکادمی اسکار عنوان بهترین بازیگر مرد هالیوود را به این بازیگر اختصاص داد. او برای بازی در نقش یک هنرمند موسیقی کانتری در فیلم دل دیوانه یا قلب دیوانه نام خود را به عنوان یکی بهترین بازیگران جهان بنده اسکار ثبت کرد.

21. شان پن (Sean Penn)

21. شان پن (Sean Penn)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: رودخانه مرموز (Mystic River)، راه رفتن مرد مرده (Dead Man Walking)، شیر (Milk)

شان پن قطعا یکی از بهترین بازیگران جهان در دوره معاصر است. او از دهه‌ی ۱۹۸۰ تا به حال ثابت کرده می‌تواند هر نقشی که به او سپرده می‌شود را به بهترین شکل اجرا کند. کمتر بازیگری این استعداد را دارد که شخصیت یک معتاد به ماریجوانا را در فیلم روزهای هیجانی در بلندی های ریجمونت (Fast Times at Ridgemont High) محصول سال ۱۹۸۲ بازی کند و بعد از آن در سال ۱۹۸۶ در فیلم در محدوده نزدیک (At Close Range) در نقش یک جنایتکار وحشتناک ظاهر شود. تنوع نقش‌ها از او یکی از بهترین بازیگران جهان را ساخته‌ است.

شان پن برای بازی در دو نقش کاملا متفاوت برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده است. شخصیت یک پدر عزادار در فیلم رودخانه مرموز و شخصیت مدافع حقوق هم جنس‌گراها در فیلم شیر توانست در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ عنوان بهترین بازیگر مرد هالیوود را برای او به ارمغان آوردند. او در مجموع پنج بار نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است.

20. هنری فوندا (Henry Fonda)

20. هنری فوندا (Henry Fonda)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: 12 مرد خشمگین (12Angry men) خوشه های خشم (The Grapes of Wrath)، کنار برکه طلایی (On Golden Pond)

هنری فوندا در عمر هنری خود در هالیوود که پنجاه سال طول کشید، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران نقش اول مرد تاریخ سینما شناخته شد؛ مخصوصا اگر نقش‌های جدی دراماتیک را بازی می‌کرد. مجموعه‌ی فعالیت‌های بازیگری او در طی سال‌ها، نهایتا یک اسکار در سال ۱۹۸۲ برای او به ارمغان آورد. بازی در کنار کاترین هپبورن و دخترش جین فوندا در فیلم کنار برکه طلایی، عنوان بهترین بازیگر مرد جهان را در اسکار سال ۱۹۸۲ برای او به همراه داشت. هنری فوندا، نابغه‌ای در زمره بهترین بازیگران جهان ، تنها یک سال بعد از آن از دنیا رفت.

از بهترین‌های 2020 چه خبر؟

فهرست نامزدها و برندگان اسکار 2020

فهرست نامزدها و برندگان بفتا 2020

فهرست نامزدها و برندگان گرمی 2020

فهرست نامزدها و  برندگان گلدن گلوب 2020

 

بازی هنری فوندا در چند فیلم اجتماعی با بار مفهومی سنگین، توجه منتقدان را جلب کرد؛ فیلم‌های خوشه های خشم (خشم خوشه ها)‌ در سال ۱۹۳۹،‌ حادثه آکس بو (The Ox-Bow Incident) در سال ۱۹۵۷ و ۱۲ مرد خشمگین در سال ۱۹۵۷. تمام این فیلم‌ها با تمرکز بر مبارزه با بی عدالتی‌های جامعه ساخته شدند.

19. مایکل کین (Michael Caine)

19. مایکل کین (Michael Caine)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: الفی (Alfie)، کارتر را بگیرید (Get Carter)، کارآگاه (Sleuth)

مایکل کین ستاره‌ی بازیگری بریتانیایی از عهده‌ی هر نقشی بر‌می‌آید و از دهه‌ی ۱۹۶۰ تا به حال به یکی از بازیگران قابل اعتماد سینمای هالیوود تبدیل شده است. هنرنمایی او در نقش شخصیت‌های مختلف و ژانرهای متفاوت،‌ در مجموع شش نامزدی اسکار را برای او به همراه داشته است. او تا به حال دو بار برنده‌ی جایزه‌ی آکادمی اسکار شده است.

نقش آفرینی‌های مایکل کین در فیلم‌های الفی (۱۹۶۶) و شغل ایتالیایی یا حرفه ایتالیایی (The Italian Job) (۱۹۶۹) و کارتر را بگیرید (۱۹۷۱) به یاد ماندنی است. او همچنین در فیلم‌های زولو (Zulu) در سال ۱۹۶۴، هانا و خواهرانش (Hannah and Her Sisters) در سال ۱۹۸۶ و قوانین خانه سایدر (The Cider House Rules) در سال ۱۹۹۹ توانست دراماتیک‌ترین نقش‌آفرینی‌های بهترین بازیگران جهان را به نام خود ثبت کند. مایکل کین در نقش آلفرد در سه گانه‌ی شوالیه تاریکی بتمن برای مخاطبان نسل جدید سینما، بیشتر شناخته شده است. همچنین وی در فیلم میان‌ستاره‌ای نیز نقش پروفسور برند را ایفا می‌کرد.

18. چارلی چاپلین (Charlie Chaplin)

18. چارلی چاپلین (Charlie Chaplin)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: روشنایی های شهر (City Lights)،‌ دیکتاتور بزرگ (The Great Dictator)، عصر جدید (Modern Times)

چارلی چاپلین بدون شک پادشاه سینمای صامت است. او نه تنها در زمینه‌ی بازیگری، بلکه در فیلمنامه نویسی و کارگردانی هم بهترین بود. چارلی چاپلین به طرز شگفت انگیزی با استعداد و با مهارت بود که می‌توانست بدون گفتن حتی یک کلمه، انواع مختلفی از احساسات را به بیننده انتقال دهد. سینمای صامت و مسکوت چارلی او را در صدر بهترین بازیگران جهان قرار داده است.

چارلی چاپلین با کمدی‌های روشنگری مثل جویندگان طلا (The Gold Rush)، روشنایی های شهر و عصر جدید در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۳۰ در سینمای جهان تاریخ ساز شد. بسیاری از فیلم‌های چاپلین با گذشت صد سال هنوز هم جزء برترین‌ها هستند.

اما فیلم دیکتاتور بزرگ در سال ۱۹۴۰، جلوه‌ی تازه‌ای از نبوغ هنری و جسارت او بود. چاپلین در این فیلم در ظاهر آدولف هیتلر ظاهر شد. او نوعی از کمدی را در این فیلم نمایش داد که تا به حال در سینمای کمدی هالیوود دیده نشده است. چارلی چاپلین هیچ وقت در اسکار برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر نشد؛ اما آکادمی اسکار دو بار جایزه‌ی افتخاری را به او تقدیم کرده است.

17. رابین ویلیامز (Robin Williams)

17. رابین ویلیامز (Robin Williams)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: صبح بخیر ویتنام (Good Morning, Vietnam)، خانم داوت فایر (Mrs. Doubtfire)، ویل هانتینگ خوب (Good Will Hunting)

رابین ویلیامز می‌توانست از سخت‌ترین نقش‌های کمدی و خنده‌دار گرفته تا نقش‌های پر فشار احساسی را به بهترین شکل اجرا کند. او یکی از معدود بازیگرانی بود که می‌توانست طیف وسیعی از شخصیت‌های مختلف را بازی کند. بسیاری او را بهترین بازیگر مرد هالیوود در عصر خود می‌دانستند.

نقش آفرینی‌های او در شخصیت‌های کمدی فیلم‌های خانم داوت فایر یا خانم داتفایر در سال ۱۹۹۳، قفس پرنده (The Birdcage) در سال ۱۹۹۶ و علاء الدین در سال ۱۹۹۲ کلاس بالایی از کمدی بود. از طرف دیگر، بازی او در نقش‌های درام مثل فیلم انجمن شاعران مرده (Dead Poets Society) در سال ۱۹۸۹ و ویل هانتینگ خوب در سال ۱۹۹۷ بسیار تاثیرگذار بود. رابین ویلیامز در مجموع چهار بار نامزد جایزه‌ی اسکار شد که در نهایت برای بازی در فیلم ویل هانتینگ خود توانست اسکار بهترین بازیگر مرد جهان را در آن سال به خود اختصاص دهد.

مرگ غم انگیز او در سال ۲۰۱۴ به زندگی یکی از پرافتخارترین، ماهرترین و محبوب‌ترین بازیگران تاریخ هالیوود پایان داد.

16. اسپنسر تریسی (Spencer Tracy)

16. اسپنسر تریسی (Spencer Tracy)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: قدرت و افتخار (The Power and the Glory)، شهر پسران (Boys Town)، زن سال (Woman of the Year)

تنها دو مرد در تاریخ سینمای هالییود هستند که توانستند ۹ بار نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد شوند؛ اسپنسر تریسی اولین فردی بود که به این افتخار دست پیدا کرد. او ثابت کرد که یک بازیگر همه فن حریف است و بسیاری او را بهترین بازیگر مرد خارجی می‌دانستند. او از فیلم‌های درام و کمدی گرفته تا ماجراجویی و عاشقانه، همه‌ی نقش‌ها را با مهارت‌های یک ستاره‌ی واقعی به اجرا می‌گذاشت.

اسپنسر تریسی دو بار پیاپی در سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۳۹ برای بازی در فیلم‌های کاپیتان های شجاع (Captains Courageous) و شهر پسران، جایزه‌ی اسکار را دریافت کرد و در آن سال‌ها به عنوان بهترین بازیگر مرد هالیوود شناخته شد.

همکاری طولانی او با کاترین هپبورن، بازیگر افسانه‌ای به ساخت ۹ فیلم منجر شد. کاترین هپبورن او را بهترین بازیگر تاریخ سینما می‌دانست.

15. کری گرانت (Cary Grant)

15. کری گرانت (Cary Grant)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: داستان فیلادلفیا (The Philadelphia Story)، معما (Charade)، شمال از شمال غربی (North by Northwest)

بازیگرانی مثل کری گرانت آنقدر راحت و بی دردسر بازی می‌کنند که هر کسی از میان تماشاگران فکر می‌کند که خودش هم می‌تواند به راحتی بازیگر سینما شود. سبک و استایل گرانت در بازی‌های نقش اول آنقدر جذاب است که تماشای تمام فیلم‌های او را بسیار لذت بخش می‌کند. شگفت آور است که او هیچ وقت برنده‌ی هیچ کدام از جایزه‌های اسکار، گلدن گلوب و بفتا نشد. با اینحال،‌ او دومین بازیگری بود که توسط بنیاد فیلم آمریکا به عنوان بهترین بازیگر تاریخ سینمای کلاسیک هالیوود معرفی شد.

کری گرانت در فیلم‌های مختلف، نقش مقابل ستاره‌های سینمای هالیوود شد که از میان آنها می‌توان به فیلم‌های زیر اشاره کرد:

  • معما در سال ۱۹۶۳؛ آدری هپبورن (Audrey Hepburn)
  • بی ملاحظه (Indiscreet) در سال ۱۹۵۸؛ اینگرید برگمان (Ingrid Bergman)
  • داستان فیلادلفیا در سال ۱۹۴۰؛ کاترین هپبورن (Katharine Hepburn)

14. همفری بوگارت (Humphrey Bogart)

14. همفری بوگارت (Humphrey Bogart)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: گنج های سیرا مادره (The Treasure of the Sierra Madre)، کازابلانکا (Casablanca)، ملکه آفریقایی (The African Queen)

همفری بوگارت هم یکی دیگر از بهترین بازیگران مرد خارجی است که جایزه‌های مختلف سینمایی نمی‌توانند استعدادها و مهارت‌های درخشان او را تعریف کنند. او سه بار نامزد اسکار شده و تنها یک بار برنده‌ی این جایزه‌ی آکادمی شده است. او هرگز در گلدن گلوب و بفتا نامزد دریافت هیچ جایزه‌ای نشد. اما فعالیت‌های هنری او به اندازه‌ای قدرتمند بود که بنیاد فیلم آمریکا، ‌او را به عنوان بزرگ‌ترین افسانه‌ی صحنه در تاریخ هالیوود معرفی کند. او به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان، بهترین بازیگر مرد جهان است.

او برای بازی در نقش اول فیلم‌های کازابلانکا و شاهین مالت (The Maltese Falcon) در دهه‌ی ۱۹۴۰ توانست چنین شهرت و آینده‌ی درخشانی را برای خود رقم بزند. او بعدها با بازی در فیلم‌های گنج های سیرا مادره (۱۹۴۸) و ملکه آفریقایی (۱۹۵۱) ثابت کرد که می‌تواند نقش‌های متفاوتی را هم به بهترین شکل به نمایش بگذارد. نقش آفرینی او در فیلم ملکه آفریقایی، جایزه‌ی آکادمی اسکار را برای او به همراه داشت.

13. آل پاچینو (Al Pacino)

13. آل پاچینو (Al Pacino)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: بعد از ظهر سگی (Dog Day Afternoon)، نفوذی (The Insider)، سه گانه پدرخوانده (The Godfather)

آل پاچینو تعریف واقعی قدرت است. هنرنمایی‌های او روی پرده سینما او را به یکی از کاریزماتیک ترین بازیگران تاریخ سینمای هالیوود تبدیل کرده است. طرفدارانش بی‌دلیل او را بهترین بازیگر هالیوود لقب نمی‌دهند. او در فیلم‌های بعد از ظهر سگی در سال ۱۹۷۵، صورت زخمی (Scarface) در سال ۱۹۹۲ و گلن گری گلن راس (Glengarry Glen Ross) در سال ۱۹۹۲، صحنه را مال خود کرد.

اما بازی او در فیلم نفوذی سال ۱۹۹۹، یک قدرت در عین آرامش را به نمایش گذاشت. همین سبک بازیگری بود که در سه گانه پدرخوانده به استایل بازیگری او تبدیل شد. او حداقل یکبار تا به حال تمام جایزه‌های سینمایی را کسب کرده است که از میان آنها می‌توان به اسکار، امی و تونی اشاره کرد. آل پاچینو نه بار نامزد دریافت جایزه در اسکار شده است؛ اما بازی او در فیلم بوی خوش زن (Scent of a Woman) در سال ۱۹۹۲ بود که اسکار بهترین بازیگر مرد هالیوود را در این سال برای او به همراه داشت.

12. پل نیومن (Paul Newman)

12. پل نیومن (Paul Newman)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: لوک خوش دست (Cool Hand Luke)، بوچ کسیدی و ساندنس کید (Butch Cassidy and the Sundance Kid)، حکم (The Verdict)

پل نیومن بهترین بازیگر مرد خارجی است که در دو دهه‌ی ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ توانست تعریف تازه‌ای از ستاره سینمای آمریکا را به نمایش بگذارد. راحت و آسان بودن بازیگری برای او به این معنا نیست که بازیگری را در مجموع کار ساده‌ای بدانیم. عمر هنری پل نیومن در مجموع نه بار نامزدی اسکار را برای او به همراه داشت که هشت نامزدی برای بهترین بازیگر نقش اول مرد بود.

پل نیومن هم مثل بسیاری از بازیگران این فهرست، مدت‌های طولانی منتظر ماند تا بالاخره توانست برای بازی در فیلم رنگ پول (The Color of Money) در سال ۱۹۸۶ جایزه‌ی آکادمی اسکار را به عنوان بهترین بازیگر مرد جهان به خانه ببرد. او همچنین در عمر هنری خود توانست دو گلدن گلوب، یک بفتا و یک امی را هم به نام خود کسب کند؛ سابقه‌ای که در میان بسیاری از بهترین بازیگران هالیوود کم نظیر است.

11. رابرت دنیرو (Robert De Niro)

11. رابرت دنیرو (Robert De Niro)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: گاو خشمگین (Raging Bull)، راننده تاکسی (Taxi Driver)، شکارچی گوزن (The Deer Hunter)

در دوره‌ای که هر کدام از بهترین بازیگران مرد خارجی تعریف منحصر به فردی از ستاره‌ی هالییود را به اجرا می‌گذاشتند، رابرت دنیرو به میدان آمد و برای بازی در چند فیلم توانست بهترین بازیگر مرد هالیوود لقب بگیرد.

استایل قدرتمند همراه با نوعی آرامش و اضطراب زیر پوستی باعث شد تا بهترین بازیگر جهان هنرنمایی ماندگاری را در فیلم‌های راننده تاکسی در سال ۱۹۷۶،‌ شکارچی گوزن در سال ۱۹۷۸ و گاو خشمگین در سال ۱۹۸۰ به نمایش بگذارد. این فیلم‌های رابرت دنیرو نام خود را در میان ۱۰۰ فیلم برتر بنیاد فیلم آمریکا ثبت کردند. بی‌دلیل او را بهترین بازیگر مرد جهان نخواندیم. نام دو فیلم دیگر هم از این بازیگر در این فهرست دیده می‌شود. یکی از بهترین بازیگران تاریخ از مجموع ۵ نامزدی اسکار، دو بار توانست این جایزه را دریافت کند.

رابرت دنیرو با بازی در فیلم پدرخوانده ۲ محصول سال ۱۹۷۴ ثابت کرد که شخصیت‌های سرسخت و آرام را در فیلم‌های گانگستری خیلی خوب اجرا می‌کند. فیلم‌های دیگر در این ژانر مثل رفقای خوب (Goodfellas) در سال ۱۹۹۰ و مخمصه (Heat) در سال ۱۹۹۵ هم از دیگر نقش آفرینی‌های ماندگار دنیرو هستند. رابرت دنیرو در سال‌های اخیر بیشتر در ژانر کمدی فعالیت کرده و فیلم‌های پرفروشی را در کارنامه هنری خود دارد.

10. تام هنکس (Tom Hanks)

10. تام هنکس (Tom Hanks)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: فیلادلفیا (Philadelphia)، نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)، فارست گامپ (Forest Gump)

شاید هیچ بازیگری در هالیوود (حداقل نه در عصر طلایی هالیوود) به انداز‌ه‌ی تام هنکس دوست داشتنی نباشد. اما این محبوب بودن به معنای بازی‌های خسته کننده و فیلم‌های سطح پایین نیست. بهترین بازیگر مرد جهان در چهل سال فعالیت هنری خود توانست نقش‌های موثری را در نقش‌های اول در ژانرهای مختلف به نمایش بگذارد.

اگر از هر کسی بخواهید که پنج فیلم محبوب خود با بازی تام هنکس را نام ببرد، احتمالا به نام‌های مشابهی مثل بزرگ (Big) در نقش کمدی،‌ فیلادلفیا در نقش دراماتیک و فارست کامپ، ترکیب هر دو نقش می‌رسید. کمتر بازیگری می‌تواند احساسات مختلف اشک و لبخند تماشاگر را به یک اندازه به وجد بیاورد.او به عنوان بهترین بازیگر تاریخ تا به حال شش بار نامزد دریافت جایزه در آکادمی اسکار شده است و در نهایت دو بار توانست این جایزه را به نام خود ثبت کند.

9. جیمز کاگنی (James Cagney)

9. جیمز کاگنی (James Cagney)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: اوج التهاب (White Heat)، فرشتگانی با چهره های کثیف (Angels With Dirty Faces)، یانکی دودل دندی (Yankee Doodle Dandy)

جیمز کاگنی احتمالا تنها بازیگر عصر طلایی هالیوود است که می‌تواند از نقش یک جنایتکار حرفه‌ای گرفته تا یک رقاص را با اعتماد به نفس و درخششی یکسان به نمایش بگذارد. او اولین بازیگر تاریخ هالیوود بود که بنیاد فیلم آمریکا، افتخار یک عمر دستاورد معتبر هنری را در سال ۱۹۷۴ به او اهدا کرد تا بیانگر سپاس از استعداد و حرفه‌ی بی نظیر بهترین بازیگر تاریخ عصر خود باشد.

جیمز کاگنی یکی از پیشروان ژانر گانگستری بود و در فیلم‌های دشمن مردم (The Public Enemy) در سال ۱۹۳۱ و اوج التهاب در سال ۱۹۴۹ در همین ژانر خوش درخشید.

بهترین بازیگر مرد جهان از مجموع سه بار نامزدی در اسکار توانست یک بار این جایزه را برای بازی در نقش جورج ام کوهان در فیلم یانکی دودل دندی محصول سال ۱۹۴۲ به دست آورد. جیمز کاگنی در این فیلم مهارت‌های خود در آواز خواندن، رقصیدن و کمدی را هم به اجرا گذاشت. اورسون ولز در جایی درباره‌ی جیمز کاگنی گفته بود او احتمالا بهترین بازیگر مرد جهان است که تا به حال جلوی دوربین ظاهر شده.

8. لارنس الیویه (Laurence Olivier)

8. لارنس الیویه (Laurence Olivier)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: هملت (Hamlet)، بلندی های بادگیر (Wuthering Heights)، دونده ماراتن (Marathon Man)

لارنس الیویه امروز به عنوان یک الگو در روش‌های فنی بازیگری شناخته می‌شود. شاید اگر شکسپیر زنده بود او را بهترین بازیگر مرد جهان می‌دانست؛ چرا که بیشتر از هر کسی برای زنده نگه داشتن میراث ویلیام شکسپیر در صحنه‌ی سینما تلاش کرد. لارنس الیویه و اسپنسر تریسی دو بازیگری بودند که 9 بار نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد در آکادمی اسکار شدند. الیویه یک بار دیگر هم نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده بود که مجموع نامزدی‌های این بهترین بازیگر تاریخ را در اسکار برای بازیگری را به ده می‌رساند. لارنس الیویه برای کارگردانی و بهترین فیلم هم نامزد جایزه‌ی اسکار شده بود.

الیویه کارگردانی چندین فیلم از ویلیام شکسپیر را به عهده داشت که خود نیز در آنها بازی می‌کرد. این فیلم‌ها که در دو دهه‌ی ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ ساخته شدند، همگی مورد استقبال منتقدین قرار گرفتند. او تنها اسکار بازیگری خود را برای فیلم هملت محصول سال ۱۹۴۹ دریافت کرد. پس از آن برای بازی نقش منفی در فیلم ماراتن من یا دونده ماراتن بار دیگر نامزد جایزه‌ی اسکار شد.

لارنس الیویه فعالیت‌های هنری خود را در تلویزیون هم ادامه داد که پنج بار دریافت جایزه‌ در امی را برای بهترین بازیگر مرد جهان به همراه داشت.

7. جک لمون (Jack Lemmon)

7. جک لمون (Jack Lemmon)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: بعضی ها داغشو دوست دارن (Some Like it Hot)، ببر را نجات بده (Save the Tiger)، گلن گری گلن راس (Glengarry Glen Ross)

در دنیای پر تب و تاب هالیوود، جک لمون توانست همیشه یک ستاره باقی بماند. او چهل سال در سینمای هالیوود فعالیت کرد و با فیلم‌های خود، فروش باکس آفیس را بالا نگه داشت. جک لمون مورد ستایش بسیاری از منتقدان قرار گرفت و برخی او را بهترین بازیگر مرد هالیوود و حتی بهترین بازیگر مرد جهان می‌دانستند.

اما مخاطبان سینما جک لمون را به خاطر نقش آفرینی در کمدی‌هایی مثل پیرمردهای غرغرو (Grumpy Old Men) محصول سال ۱۹۹۳ و پیرمرهای غرغرو تر (Grumpier Old Men) محصول سال ۱۹۹۵ (پیرمردهای غرغرو ۱ و ۲) دوست داشتند. هنرنمایی بازیگران در این فیلم‌ها فوق العاده بود و از موفق‌ترین فیلم‌ها در آن سال‌ها به شمار می‌رفت.

جک لمون هشت بار نامزد دریافت جایزه‌ی آکادمی اسکار شده بود که در نهایت دو برد را برای او به همراه داشت. هفت نامزدی در دسته‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد بود. بهترین بازیگر جهان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به طرز شگفت آوری توانست ۲۲ بار نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب شود که چهار جایزه را با خود به خانه برد. جک لمون همچنین ۳ جایزه‌ی بفتا (از بین هشت بار نامزدی) و یک امی (از بین پنج بار نامزدی) را در کارنامه‌ی هنری درخشان خود دارد. به این ترتیب می‌توان او را بهترین بازیگر مرد خارجی خطاب کرد.

جک لمون یکی از معدود بازیگرانی بود که می‌توانست اعتماد مخاطب را به خود جلب کند و با بازی در فیلم‌های درام مثل آپارتمان (The Apartment) در سال ۱۹۶۰، ببر را نجات بده در سال ۱۹۷۳ و گلن گری گلن راس در سال ۱۹۹۲ هم توجه تماشاگران و هواداران خود را به سمت خود جلب کرد.

6. داستین هافمن (Dustin Hoffman)

6. داستین هافمن (Dustin Hoffman)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: فارغ التحصل (The Graduate)، مرد بارانی (Rain Man)، توتسی (Tootsie)

بدون اغراق می‌توان گفت که تا به حال هیچ بازیگری به خوبی داستین هافمن نتوانسته از مرزهای کمدی و درام عبور کند. هنرنمایی درخشان بهترین بازیگر جهان در دهه ۸۰ میلادی در فیلم فارغ التحصیل،‌ نبوغ داستین هافمن را مورد توجه سینمای هالیوود قرار داد. از زمان تا به حال، او در این ژانر سینما به خوبی نقش آفرینی می‌کند و هر بار، توجه و علاقه‌ی مخاطبان و منتقدان را به خود جلب می‌کند. برخی حتی او را بهترین بازیگر مرد هالیوود و حتی بهترین بازیگر جهان می‌دانند. بازی در فیلم فارغ التحصیل، یکی از هفت نامزدی اسکار را برای او به همراه داشت.

داستین هافمن برای بازی در فیلم کرامر علیه کرامر (Kramer vs. Kramer) محصول سال ۱۹۸۰ که نقش مقابل مریل استریپ (Meryl Streep) را بازی کرد و همچنین فیلم مرد بارانی محصول سال ۱۹۸۹ توانست دو بار جایزه‌ی اسکار را به نام خود ثبت کند. هنرنمایی او در چند فیلم دیگر هم نام او را به عنوان بهترین بازیگر مرد جهان در تاریخ ثبت کرده است. سابقه‌ی بازی‌های بهترین بازیگر جهان مثل سایرین در این فهرست، بسیار متنوع است:

  • کابوی نیمه شب (Midnight Cowboy) محصول سال ۱۹۶۹؛ در نقش یک مرد کلاهبردار
  • توتسی محصول سال ۱۹۸۲؛ در نقش بازیگر مردی که برای تصاحب یک نقش، لباس زنانه می‌پوشد
  • سگ را بجنبان (Wag the Dog) محصول سال ۱۹۹۷؛ در نقش تهیه کننده‌ی هالیوودی

5. دنزل واشینگتون (Denzel Washington)

5. دنزل واشینگتون (Denzel Washington)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: روز تمرین (Training Day)، افتخار (Glory)، مالکوم ایکس (Malcolm X)

کمتر بازیگری هست که مثل دنزل واشینگتن بتواند استایل بازیگران نقش اول قدیمی را با قدرت و آرامش دراماتیک امروزی ترکیب کند. حرفه‌ی بازیگری او از دهه‌ی ۱۹۸۰ شروع شده و تا همین امروز با قدرت ادامه دارد. «شاید» بهترین بازیگر جهان برای بازی در نقش‌های مختلفی روی صحنه ظاهر شده و همه‌ی آنها را به بهترین شکل به اجرا گذاشته است.

دنزل واشینگتن تا به اینجای فعالیت حرفه‌ای خود توانسته هشت بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شود و از این میان دو بار این جایزه را به نام خود ثبت کرده است. او، که یکی از شایسته‌ترین‌ها برای لقب بهترین بازیگر جهان است، برای بازی در فیلم افتخار یا شکوه در سال ۱۹۸۹ و روز تمرین یا روز تعلیم در سال ۲۰۰۱ برنده‌ی اسکار شده است. واشینگتن در فیلم افتخار نقش یکی از اعضای هنگ سیاهپوست در ارتش اتحادیه در جریان جنگ داخلی را بازی می‌کرد. او در فیلم روز تمرین هم نقش یک پلیس بد را به عهده دارد.

بهترین‌ فیلم‌های سینما در سال ۲۰۲۰ را از دست ندهید:

دنزل واشینگتن نه بار نامزدی در گلدن گلوب را در کارنامه‌ی خود دارد که نهایتا توانست دو بار این جایزه را به خانه ببرد. بهترین بازیگر جهان همچنین پنج بار در مراسم انجمن بازیگران فیلم (SAG) نامزد دریافت جایزه شده که از احترام سایر بازیگران هالیوود به اعتبار این بازیگر خبر می‌دهد.

4. دنیل دی لوئیس (Daniel Day-Lewis)

4. دنیل دی لوئیس (Daniel Day-Lewis)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: خون به پا خواهد شد (There Will Be Blood)، پای چپ من (My Left Foot)، لینکلن (Lincoln)

از اینجای فهرست به بعد واقعا دشوار است که بگوییم بهترین بازیگر مرد هالییود یا بهترین بازیگر تاریخ کدام است؛ پس به همه آنها این لقب را اعطا می‌کنیم. دنیل دی لوئیس بازیگر بزرگ و بی حاشیه، در دنیای واقعی مرد آرامی است؛ اما شخصیت‌هایی که جلوی دوربین به نمایش می‌گذارد، حقیقتا فراموش نشدنی و شگفت آور هستند. او به استایل متد اکتینگ در بازیگری شهرت دارد و با همین روش بازیگری، نقش‌هایی را به تصویر می‌کشد که شاید باور نکنید یک بازیگر جلوی دوربین ظاهر شده است. هنرنمایی دنیل دی لوئیس در نقش کاشف بی رحم نفت در فیلم خون به پا خواهد شد محصول سال ۲۰۰۷ و گانگستر خشن در دارو دسته های نیویورکی (Gangs of New York) محصول سال ۲۰۰۲ از جمله بازی‌های او در این سبک از بازیگری است.

بهترین بازیگر تاریخ از مجموع شش نامزدی در دسته‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد در اسکار، سه بار برنده شده است. او همچنین سه بار برنده‌ی جایزه‌ی انجمن بازیگران فیلم شده که نشان از تاثیر بازیگری او بر بازیگران هالیوود دارد. بهترین بازیگر مرد هالیوود عنوانی است که بسیاری از منتقدان سینما به او داده‌اند.

دی لوئیس به همان اندازه برای بازی در نقش‌های آرام و دوست داشتنی مثل نقاش ایرلندی در فیلم پای چپ من محصول سال ۱۹۸۹ استعداد دارد که برای بازی در نقش آبراهام لینکلن رئیس جمهور بزرگ آمریکا در فیلم لینکلن،‌ محصول ۲۰۱۲. به همین دلیل می‌توان او را بهترین بازیگر تاریخ لقب داد.

3. جک نیکلسون (Jack Nicholson)

3. جک نیکلسون (Jack Nicholson)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: محله چینی ها (Chinatown)، دیوانه از قفس پرید (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)، بهتر از این نمیشه (As Good as It Gets)

جک نیکلسون در بازی در نقش‌های متفاوت استاد است. بهترین بازیگر تاریخ جلوی دوربین می‌تواند به همان اندازه که یک روانی تمام عیار است، یک دوست قابل اعتماد هم باشد؛ این کاری است که نیکلسون انجام داده است. او از معدود بازیگرانی است که سه برد در اسکار را در کارنامه‌ی خود دارد. البته سه اسکار از ۱۲ بار نامزدی که در میان بازیگران مرد، یک رکورد بی سابقه است؛ بهترین بازیگر تاریخ از لحاظ تعداد نامزدی در اسکار. او هر کدام از این اسکارها را در سه دهه از زندگی حرفه‌‌ای خود کسب کرده است.

هنرنمایی درخشان او در نقش یک نویسنده‌ی دیوانه در فیلم درخشش (The Shining) محصول سال ۱۹۸۰ و یک گانگستر خطرناک در فیلم رفتگان (The Departed) محصول سال ۲۰۰۶ (این فیلم با نام‌های مردگان و جدا مانده هم ترجمه شده است)، جک نیکلسون را در ترسناک‌ترین حالت ممکن به مخاطبان نشان داد. اما این تمام هنر بازیگری بهترین بازیگر تاریخ نیست؛ نیکلسون گاهی اوقات آسیب پذیر هم بوده است.

آثار شاخص

جک نیکلسون با بازی خود در نقش یک شخصیت آزاد در فیلم پنج قطعه آسان (Five Easy Pieces) محصول سال ۱۹۷۰ و دیوانه از قفس پرید محصول سال ۱۹۷۵ (این فیلم با نام پرواز بر فراز آشیانه فاخته هم شناخته شده است)، بهترین نوع بازیگری در سینمای مدرن را به نمایش گذاشت. نقش آفرینی او در قالب یک نویسنده‌ی وسواسی در فیلم بهتر از این نمیشه محصول سال ۱۹۹۷، برای همیشه در سینمای مدرن به یادگار می‌ماند که در نهایت یکی از اسکارهای جک نیکلسون را برای او به همراه داشته است. او قطعا از نظر بسیاری از منتقدان سینما، بهترین بازیگر مرد هالیوود در سینمای مدرن است.

بیشتر بخوانید:‌

بهترین فیلم های 98 ؛ مروری بر بهترین فیلمهای جدید ایرانی سال

2. جیمز استوارت (James Stewart)

2. جیمز استوارت (James Stewart)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: آقای اسمیت به واشینگتن می رود (Mr. Smith Goes to Washington)، سرگیجه (Vertigo)، تشریح یک قتل (Anatomy of a Murder)

جیمز استوارت را می‌توان تام هنکس زمان خود دانست. بهترین بازیگر مرد جهان می‌توانست هر نقشی را به بهترین شکل بازی کند و در عین حال، شخصیتی محبوب و دوست داشتنی باشد. اگر از عاشقان سینما بخواهید فیلم‌های محبوب خود را نام ببرند، حتما حداقل به یکی از فیلم‌های جیمز استوارت اشاره می‌کنند. بازی جیمز استوارت در نقش یک کارآگاه خصوصی در فیلم شاهکار مخمصه به کارگردانی آلفرد هیچکاک، بازی در نقش یک سناتور آمریکایی در فیلم آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود محصول ۱۹۳۹ و بازی در نقش جورج بیلی در فیلم چه زندگی شگفت انگیزی (It’s a Wonderful Life) محصول سال ۱۹۴۶، همگی خاطره‌ای تاثیرگذار را در ذهن مخاطب به یادگار گذاشته‌اند.

فعالیت هنری جیمز استوارت، پنج نامزدی اسکار را برای بهترین بازیگر مرد هالیوود به ارمغان آورد که او توانست یک بار این جایزه را به نام خود ثبت کند. او همچنین توسط بنیاد فیلم آمریکا به عنوان سومین بازیگر بزرگ در سینمای کلاسیک هالیوود شناخته شد.

1. مارلون براندو (Marlon Brando)

1. مارلون براندو (Marlon Brando)

  • نقش آفرینی‌های تحسین برانگیز: در بارانداز (On the Waterfront)، اتوبوسی به نام هوس (A Streetcar Named Desire)، پدرخوانده (The Godfather)

سرانجام به بهترین بازیگر مرد هالیوود رسیدیم، زمانی که صحبت از هنر بازیگری به میان باشد، می‌توانیم دوره‌های بازیگری را به زمان قبل از مارلون براندو و بعد از مارلون براندو تقسیم کنیم. کاربرد پیشگامانه او در متد اکتینگ و توانایی او در نمایش عمق احساسات و آسیب پذیری روی صحنه، مواردی هستند که تا پیش از ظهور او در دهه‌ی ۱۹۵۰، دیده و شنیده نشده بودند. فقط کافیست نگاهی به یکی از فیلم‌های اولیه بهترین بازیگر تاریخ مرد بیندازید؛ اتوبوسی به نام هوس محصول سال ۱۹۵۱، وحشی (The Wild One) محصول سال ۱۹۵۳ و در بارانداز محصول سال ۱۹۵۴ تنها برخی از شاهکارهای اولیه‌ی این نابغه‌ی سینما هستند.

نقش پیشگام بهترین بازیگر مرد جهان در فیلم پدرخوانده محصول سال ۱۹۷۲، قابل احترام ترین نقش آفرینی در تاریخ سینما محسوب می‌شود و او را در صدر فهرست بهترین بازیگران تاریخ سینما قرار می‌دهد. مارلون براندو هشت بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد و تنها یک بار این جایزه را به نام خود ثبت کرد. دریافت دو جایزه در گلدن گلوب و سه برد پیاپی در بفتا از جمله افتخارات این بهترین بازیگر مرد هالیوود هستند.

بیشتر بخوانید:‌

.

منبع: thedelite

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    بنظرم سه نفر از بزرگترین هنرپیشه های هالیوود رو از قلم جا انداخته بودید،سه نفری که هر کدوم جلوه یک مرد بودند،اول استیو مک کوئین،دوم سلطان سینما کلارک گیبل و سوم برت لنکستر

    پاسخ

    استیو مک کویین هم بهترین بازیگر جهان است و و فیلمهای معروف و ضد قهرمانی مانند پاپیلون،نوادا اسمیت و گریز بازی کرده و جذاب ترین و خوشتیپ ترین بازیگر بود و همیشه 🚬سیگار می کشید،،،بنظرم جای اون هم خالیه.

    پاسخ

    رده بندی ای خیلی درستی نبود ال پاچینو باید تو ده نفر اول بهترین بازیگر مرد هالیوود باشه احساس میکنم کسانی که اسکار بیشتری دریافت کرده بودند رتبه بهتری داشتند وگرنه واشینگتن،هافمن و هنکس و…به اندازه ی پاچینو خوب نیستند

    پاسخ

    سلام ازتون ممنونم. واقعا بهترین بازیگران هالیوود هستند. در ضمن مارلون براندو دو بار موفق به کسب جایزه اسکار شده. یک بار به خاطر بازی در فیلم “در بارانداز” و بار دیگر به خاطر بازی در فیلم “پدرخوانده”. البته مارلون براندو اسکاری که به خاطر بازی در فیلم پدرخوانده کسب کرده بود را به دلیل نژادپرستی علیه سرخ پوستان در آمریکا نپذیرفت.

    پاسخ