;
coinex

آثار ترک سیگار ؛ با ترک سیگار چه اتفاقاتی برای شما و بدنتان می افتد؟

سیگار افیونی محبوب، اما مضر است. شاید قصد ترک سیگار را داشته باشید، در نتیجه اگر میخواهید بدانید که آثار ترک سیگار چیست در این گفتار با ما همراه باشید.

در اینکه سیگار افیونی جذاب، دوست داشتنی، محبوب و پرطرفدار است هیچ شکی نیست. سیگار و سیگاری شدن برای بسیاری از ما حتی پیوند خاصی دارد با سیگاری بودن یا نبودن شخصیت های مشهور. از سیگار کشیدن بازیگران محبوب تا سیگار کشیدن چگوارا، همه و همه به توانایی های این افیون محبوب در خلق صحنه های زیبا تاکید دارد. و به راستی که چه زیباست سیگار کشیدن.

بهترین برند سیگار ؛ با محبوب ترین و پرفروش ترین برندهای سیگار آشنا شوید

ترک سیگار یکی از پاسخ‌های مهم سوال چگونه شاد باشیم؟  و از جمله راه های مقابله با افسردگی به شمار می‌رود. اگر مسئله شما هم این است که چگونه خوشحال باشیم و زندگی شادی داشته باشیم؟ برای پاسخ این سوال به سراغ کتاب‌ها بروید. بهترین رمان های جهان شما را دنیاهایی دیگر و بهترین کتاب های موفقیت شما را با راه رسم موفق زندگی کردن آشنا می‌کند. مطالعه بهترین کتاب های روانشناسی جهان نیز در همین زمین خالی از لطف نیست.

آثار ترک سیگار ؛ چرا سیگار نکشیم؟

آثار مثبت ترک سیگار

اما موضوع این گفتار ستایش سیگار نیست. افراد سیگاری پرشمارند، حتی شاید پرشمارتر از پیروان ادیان، از قضا سیگار و سیگار کشیدن را هیچ مرز جغرافیایی، نژادی، مذهبی و غیره، محدود نمیکند.

در میان این خیل پرشمار هستند افرادی که شاید به هر دلیلی حس کنند سیگار کشیدن لطمه ای به بدن و سلامتی شان وارد میکند. یا حتی برخی جوان ترها ممکن است حس کنند به دام بدی افتاده اند و از ترس فشار خانواده و بوی بد سیگار (که البته خیلی هم خوب است) به فکر ترک سیگار باشند. اگر شما نیز به فکر ترک سیگار هستید و مشتاقید بدانید که آثار ترک سیگار چیست در ادامه این گفتار ما را همراهی کنید.

برخی معتقدند که سیگار کشیدن ناشی از هیچگونه نیاز جسمی نیست. یعنی همه چیز تلقین است. اگر گمان میکنید تا سیگار نکشید حالتان خوب نمیشود و یا برای ادامه فعالیت روزانه و کار خود نیاز به سیگار دارید، اشتباه میکنید.

به گفته برخی متخصصان علت اصلی و مهمترین موضوع در اعتیاد به سیگار، مسائل و وابستگی های روانی است. در نتیجه و بازهم بنا به گفته متخصصان اگر مایل به ترک شیگار باشید، اینکار را باید پیش از 40 سالگی انجام دهید.

سیگار کشیدن

علت این مسئله این است که پزشکان معتقدند اگر تا قبل از این سن سیگار را ترک کنید امکان جبران بسیاری خسارات که طی مدت سیگار کشیدن به بدنتان وارد شده بالاتر است.

باری، گرچه سیگار کشیدن در ایران چیزی است شبیه آب خوردن روزانه افراد و هر فردی این روزها آزادانه و در هر محیطی سیگار میکشد، اما جالب است بدانید در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی، محدودیت ها خاصی برای افراد سیگاری و سیگار کشیدن وجود دارد.

برای مثال شما در هر محیط عمومی مثل پیاده روهای شلوغ یا پارک ها نمیتوانید سیگار بکشید. بلکه معمولا فضای خاص و مجزایی برای افراد سیگار در نظر گرفته میشود. حتی جالب است بدانید در برخی کشورها قوانینی برای شکایت از فرد سیگاری وجود دارد. البته در شرایطی که فرد سیگاری با سیگار کشیدن خود ضرری یا آزاری به دیگران رسانده باشد.

در بسیاری از کشورهای جهان، این قوانین محدود کننده حتی شامل تولیدکنندگان هم میشود. تولید کنندگان ملزم هستند که تصاویری تهوع آور از تاثیرات منفی سیگار بر بدن روی پاکت های سیگار درج کنند. فروشندگان نیز میبایست سیگار را تا حد ممکن خارج از دید قرار دهند و همواره هشدارهایی مبنی بر مضرات استفاده از دخانیات درج کنند.

آثار مثبت ترک سیگار ؛ مهمترین آثار ترک سیگار کدامند؟

آثار ترک سیگار

آثار و علائم مثبت ترک سیگار بسیارند و تاثیر خود را از همان ساعات اولیه ترک تا سالها بعد نشان میدهند. به همین بهانه در ادامه فهرستی از اثار ترک سیگار را برایتان ذکر میکنیم.

نفع مادی ترک سیگار

آثار ترک سیگار

یکی از مهمترین مسائل برای افراد سیگاری که توان مالی چندان خوبی نیز ندارند، مسئله هزینه سیگار است. با یک حساب و کتاب سرانگشتی نیز میتوان فهمید که هزینه ماهانه ای که صرف خرید سیگار میشود چیز کمی نیست. البته اگر بخواهید کمی به ریه خود ارج بگذارید و سیگار نسبتا با کیفیت تری بکشید بالاتر هم میرود.

اگر به فکر صرفه جویی در هزینه سیگار بیفتید باید به سمت خرید سیگارهایی ارزان تر اما بی‌کیفیت‌تر که شامل برخی ناخالصی ها از جمله کارتن و غیره میشوند بروید. اما اگر واقعا اراده کنید میتوانید با ترک سیگار، برای همیشه از این هزینه آسوده شوید. از اثار مثبت ترک سیگار، بازگشتن این هزینه ثابت به جیب تان است.

اتفاقا و از همین سال گذشته که قیمت سیگار به شکل سرسام آوری در کشور بالا رفت، برخی افراد به خاطر هزینه بر بودن خرید و مصرف سیگار، نسبت به ترک آن مبادرت ورزیدند.

نفع روانی ترک سیگار

  • آثار مثبت ترک سیگار

یکی از مشکلات اصلی برای افراد سیگاری، دغدغه وابستگی به سیگار و فراهم نبودن امکان استفاده از آن در هر موقعیتی است. چراکه سیگار خصوصا در نزد خانواده ها به یک تابو تبدیل شده و مصرف آن برای خصوصا جوانان را به شدت منفی تلقی میکنند.

در نتیجه فرد سیگاری علاوه بر دغدغه چگونه و کجا سیگار کشیدن در خانه، باید نگران بوی سیگار و مواردی از این دست نیز باشد. تمام این مسائل در کنار هم فشار روانی خاصی را به فرد تحمیل میکند که در مواقعی میتواند بسیار آزاردهنده باشد. از اثار مثبت ترک سیگار رفع چنین دغدغه هایی برای فرد است.

بهبود فرایند اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن

مهمترین آثار ترک سیگار

گاها دیده میشود که فرد سیگاری از گز گز شدن انگشتان یا احساس سرما در دست و پا مینالد. این مسئله به نوبه خود ناشی از مصرف نیکوتین در قالب سیگار و اثرات مضر آن است که مانع انجام کامل فرایند اکسیژن رسانی میشود.

از مهمترین آثار ترک سیگار این موضوع است که در حدود 24 ساعت پس از ترک سیگار، تمام نیکوتین موجود در بدن خارج شده، مونوکسید کربن خون کاهش میابد. در نتیجه فرایند اکسیژن رسانی به مغز و سایر بافت های بدن به نحو بهتری انجام میشود. این مسئله بعدها خود را در قالب از بین رفتن مشکلاتی مانند آنچه در ابتدا ذکر کردیم؛ خود را نشان میدهد.

تقویت حس بویایی و چشایی

آثار مثبت ترک سیگار

فرد سیگاری به واقع بوها را خوب حس نمیکند. بدتر از بو، مسئله طعم هاست. قوه چشایی در نتیجه مصرف طولانی مدت سیگار، تضعیف میشود و برای فرد سیگاری، جذابیت طعم ها به تدریج وجود ندارد.

از آثار مثبت ترک سیگار، بازگشتن حس بویایی و چشایی به تدریج و تا یک هفته اول ترک سیگار میباشد. در این دوره سطح مواد آنتی اکسیدان در بدن افزایش میابد و ریه و شش ها فرایند احیا را طی میکنند. در نتیجه تغییرات مثبتی در فرایند نفس کشیدن، بویایی و چشایی اتفاق میفتد.

آثار ترک سیگار

کاهش سرفه های عفونی

مهمترین آثار ترک سیگار

سرفه های آزاردهنده و عفونی از مشخصه های بارز افراد سیگاری است. از مهمترین آثار ترک سیگار که تا یکماه ظاهر میشود، آغاز فرایند احیا و بازسازی ریه و شش هاست. در نتیجه مواد عفونی ناشی از مصرف سیگار به تدریج از بدن خارج میشوند.

در نتیجه سرفه ها، خس خس سینه و مشکلات تنفسی به تدریج برطرف میشوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

علائم آثار ترک سیگار

بدن افراد سیگاری در مواجه با بیماری به طرز عجیبی ضعیف میشود. گاها حتی یک سرماخوردگی ساده، برای یک فرد سیگاری میتواند چندین هفته به طول بی انجامد و اثرات آن آزاردهنده تر باشد.

از مهمترین آثار ترک سیگار افزایش توانایی خون برای انتقال مواد مغذی به بافت ها و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با انواع باکتری هاست.

کاهش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری های خطرناک

علائم ترک سیگار

یکی از خطرات مهمی که افراد سیگاری را تهدید میکند خطر مواجهه با حملات قلبی یا ابتلاد به انواع مختلفی از سرطان است. رایج ترین موارد از سرطان در میان زنان سیگاری، سرطان رحم است. بنا به گفته متخصصان، از علائم ترک سیگار، کاهش ریسک حملات قلبی و در مورد خاص زنان، با گذشت پنج سال از ترک سیگار، رفع کامل خطر ابتلا به سرطان رحم است.

با گذشت ده سال از ترک سیگار (البته با فرض زنده ماندن تا آن زمان) ریه ها به طور کامل به حالت کارخانه بازمیگردند. یعنی خطر ابتلا به سرطان ریه رفع شده است.

آثار ترک سیگار

تاثیر ترک سیگار بر چهره ؛ چگونه ترک سیگار بر ظاهر شما اثر میگذارد؟

سیگار علاوه بر سلامتی بدن، زیبایی و سلامتی ظاهر و پوست شما را نیز به خطر می اندازد. از مهمترین آثار ترک سیگار بر چهره و ظاهر، رفع سیاهی لب، سیاهی دور چشم، سلامتی دهان و دندان و مواردی از این دست میباشد.

از مهمترین آثار ترک سیگار بر چهره عبارت است از:

جوان سازی و روشن شدن پوست

تاثیر ترک سیگار بر چهره

مواد شیمیایی موجود در سیگار با تاثیر منفی بر کلاژن و الاستین، عاملی میشوند در رفع طراوت و رطوبت پوست و در نتیجه ایجاد چین و چروک بر چهره و پوست شما. از اثار مهم ترک سیگار، افزایش سطح تولید کلاژن در بدن و در نتیجه احیای استحکام و سلامتی پوست میباشد.

به علاوه نیکوتین موجود در سیگار با انقباض عروق خونی که مسئول اکسیژن رسانی و تغذیه پوست هستند، به کدر و تیره شدن پوست صورت می‌انجامد. ترک سیگار بالطبع این فرایند را به شرایط عادی برمیگرداند.

رفع سیاهی دور چشم

تاثیر ترک سیگار بر چهره

بنا به گفته متخصصان، سیگار از عوامل اساسی برهم خوردن الگو خواب افراد و افزایش بدخوابی است. افراد سیگاری معمولا حتی با وجود خواب زیاد، خواب مفیدی ندارند و حس خستگی همچنان با ایشان همراه است.
مسئله الگوی خواب در کنار بدخوابی، آثاری را در چهره فرد نمایان میسازد که شاید مهمترین آن، سیاهی دور چشم باشد. ترک سیگار و اصلاح تدریجی الگوی خواب میتواند این مشکل را بهبود دهد.
سلامت مو

تاثیر ترک سیگار بر چهره

مطالعات نشان میدهد که مردان سیگاری 2 برابر بیشتر از مردان غیر سیگاری دچار طاسی سر می شوند زیرا بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار برای فولکیول‌های مو مضر بوده و باعث ضعیف و شکننده شدن موها می شود.

ترک سیگار جریان خون به فولیکول های مو را بهبود بخشیده و موها را ضخیم و محکم می کند.

سلامت دهان و دندان

تاثیر ترک سیگار بر چهره

ترک سیگار به بهبود سلامت دهان، لثه ها و دندان ها کمک می کند. سیگار رابطه مستقیمی با نوعی بیماری لثه به نام بیماری پریودنتال دارد که در موارد شدید می تواند باعث از بین رفتن و افتادن دندان ها شود. ترک سیگار خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داده و از رشد بیماری در افراد مبتلا جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    من که طرفدار سیگار هستم و همیشه سیگار می‌کشم چون عوارض زیادی نداره و تازه یک آرامبخش خیلی خوبیه.

    پاسخ