;
coinex

بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99 چه شهرهایی هستند؟

همزمان با نزدیک شدن به زمان کنکور،‌هرساله برای عده زیادی از دانش‌آموزان این سوال شکل میگیرد که بهترین شهرهای دانشجویی ایران چه شهرهایی هستند؟

کنکور دادن و دانشگاه رفتن این روزها طبیعی ترین مسیری است که عموم افراد پس از گذران تحصیلات در مقطع متوسطه پی میگیرند. از تلاشهای بی وقفه، شب بیداری،‌ کلاسهای کنکور و آزمون های آزمایشی که بگذریم تازه با غول مرحله آخر یعنی خود کنکور مواجه میشوید.

اما آنچه کمتر به آن می‌اندیشیم،‌ این است که به راستی مقصد ما بعد از کنکور کجاست؟ عموم افراد البته در این موضوع تکلیف شان با خودشان مشخص است. عده زیادی نمیخواهند از محدود اقامت خود در شهرستان خارج شوند. در نتیجه صرفا با کنکور دادن میخواهند در دانشگاه های موجود در محیط زندگی اعم از دولتی،‌ پیام نور و یا ازاد ثبت نام کنند.

بودجه دانشگاه های کشور در لایحه بودجه 99

از طرف دیگر اما،‌ ممکن شا جزو آن دسته ای باشید، که کنکور را یک سکوی پرتاب و رهایی از بافت شهر محل سکونت خود میدانید. اما به کجا؟ مقصد چیست؟ طبعا نمیتوانید به آنچه درباره شهرهای مختلف شنیده اید اعتماد کنید. بهترین شهر دانشجویی ایران در سال 99 کدام است؟ باید علاوه بر اینکه اطلاعات موثقی درباره شهرها و شرایط سکونت، زندگی و تفریح به دست آورید،‌ به تطبیق آن اطلاعات با شرایط آموزشی دانشگاه آن شهر،‌ کیفیت تدریس و وسایل آموزشی و البته شرایط رشته مدنظر خود در آن دانشگاه نیز توجه کنید.

در همین راستا در مطلب بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99 ما قصد داریم علاوه بر معرفی شرایط شهرهای مختلف (عموما مراکز استان ها) شرایط دانشگاههای آنها را نیز بررسی کنیم.

بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99

با اطلاعات موثق انتخاب رشته کنید

همانطور که در مقدمه مطلب گفتیم،‌ یکی از مهمترین نکاتی که عموما افراد بی توجه از کنار آن میگذرند، اهمیت شهر محل تحصیل در زمان انتخاب رشته است. انکه شهر مذکور چه امکاناتی در جنیه های گوناگون تفریحی، حمل و نقل و موارد دیگر داشته باشد میتواند عنصر مهمی در چگونگی گذراندن ایام تحصیل باشد.

با در نظر گرفتن فاکتورهای اینچنینی سعی بر آن داریم تا در مقاله زیر شما را با بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99 و امکانات آنها اشنا کنیم.

تهران یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایران

تهران عموما اصلی ترین مقصد تمام دانش‌آموزان نسبتا درس خوان شهرستان و ساکنین پایتخت به عنوان محل تحصیل شناخته میشود. وجود دانشگاه مادر یعنی دانشگاه تهران،‌ دانشگاه ملی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تربیت مدرس در حوزه علوم انسانی و تجربی و دانشگاه های شریف، امیرکبیر و علم و صنعت در حوزه رشته های فنی، و سایر دانشگاههای مطرح مانند خوارزمی و حتی دانشگاه افسری امام حسین سبب شده است که خیلی عظیمی از اهل کنکور پس از گذراندن کنکور، به سمت تهران روانه شوند.

خود اهالی تهران نیز از مشتریان پرو پا قرص دانشگاههای پایتخت هستند، به علاوه که شعبه های معتبرتر دانشگاه آزاد و پیام نور نیز در پایتخت فعال هستند.

بهترین کشورهای دانشجویی جهان در سال 2020

در باب کیفیت آموزش در شهر تهران گمان نمیکنم بحثی باشد. تقریبا تمام رشته های موجود در سطح کشور بهترین کرسی های خود را در یکی از دانشگاههای پایتخت دارند و امکانات آموزشی نیز بالطبع پایتخت بودن تهران،‌ در سطح بالایی به سر میبرد.  بحث دیگری که تهران را بر سایر شهرها برتری میبخشد پایتخت بودن آن است.

بهترین شهرهای دانشجویی ایران

پایتخت در ایران یعنی مرکز توجه، امکانات، شغل و تفریح. تهران با وجود جمعیت زیاد خود این مزیت را داراست که صاحب بزرگترین سامانه های حمل و نقل عمومی کشور در قالب خطوط مترو بی آر تی است. در نتیجه دسترسی سریع و آسان به تمام نقاط شهر به سادگی میسر است.

علاوه بر این تهران به لحاظ امکانات تفریحی نظیر پارک، سینما، کافه، مراکز خرید و سایر تفریحات از قابلیت های بالایی برخوردار است. تعدد پارکها، سینماها و مراکز خرید، تهران را علاوه بر یک محل تحصیل با کیفیت، به یک محل مناسب برای وقت گذرانی و تفریح بدل میسازد.

البته در کنار این مزیت ها بی انصافی است اگر به برخی از معایب پایتخت بی توجه بمانیم. بی شک یکی از اساسی ترین معضلات پایتخت، برای افراد تازه وارد، ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن است. ترافیک تقریبا حدود 12 ساعت از شبانه روز در حالت سنگین خود به سر میبرد و این ساعات از قضا همان ساعات اوایل صبح و از عصر تا اوایل شب میباشد. یعنی دقیقا ساعاتی که ممکن است شما بخواهید برای تفریح از آن استفاده کنید.

علاوه بر این، آلودگی هوای تهران واقعا مضر است. با توجه به میانگین شاخص های آلودگی سالانه و کمبود شدید ریزش های جوی، شهر تهران در عموم ایام سال هوای ناسالمی دارد. در بسیاری مواقع نیز با اعلام وضع اضطراری، خروج از خانه ممنوع اعلام میشود. افراد برای سالم ماندن مجبورند در روزهای عادی ماسک فیلتردار استفاده کنند.

اما با همه اینها، بدون شک تهران یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایران و مقصد مناسبی برای تحصیل و تفریح محسوب میشود.

تبریز ؛‌ گذرگاه تاریخ

بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99

تبریز به راستی یکی از مهمترین، قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای ایران محسوب میشود. از استقرار آتشکده آذرگشنسب که در اساطیر ایرانی به منطقه آذربایجان ربط داده شده است تا پایتختی صفویان و همجنین ولیعهدنشین بودن آن در زمان قاجاریه، همه نشان از قدمت این مادرشهر اصیل ایرانی دارد. علاوه بر این یکی از درخشان ترین ادوار تاریخ تبریز بلاشک،‌ مربوط به عصر ایلخانان است.

نقشه تبریز متعلق به سال 944 هجری

دانشگاههای تبریز

  • دانشگاه دولتی تبریز

اما دانشگاه تبریز با داشتن 22 دانشکده و بیش از 80 رشته در شاخه های مختلف، یکی از برترین دانشگاههای ایران محسوب میشود. این دانشگاه که در سال 1326 تاسیس شده است، دومین دانشگاه ایران پس از دانشگاه تهران محسوب میشود. این دانشگاه به لحاظ امکانات آموزشی و شرایط تدریس از موقعیت خوبی برخوردار است.

  • دانشگاه صنعتی سهند

دیگر دانشگاه مطرح و سراسری تبریز، دانشگاه صنعتی سهند است. این دانشگاه که از سال 1369 آغاز به فعالیت کرده است، در شهرک سهند تبریز واقع شده است.

این دانشگاه در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد و از دانشکده‌های موجود در این دانشگاه می‌توان به مهندسی برق، مواد، شیمی، معدن، مکانیک، پلیمر، عمران، مهندسی پزشکی و نفت اشاره کرد

  • دانشگاه شهید مدنی یا دانشگاه آذربایجان

دانشگاه شهید مدنی یکی از دانشگاه‌های سراسری تبریز است که در جاده‌ی تبریز- مراغه واقع شده است. این دانشگاه‌ از لحاظ مساحت جزو بزرگ‌ترین دانشگاه‌های خاورمیانه محسوب می‌شود.
دانشگاه شهید مدنی با نام دانشگاه آذربایجان نیز شناخته می‌شود و تنها دانشگاه ایران است که دارای قطار اختصاصی است. این دانشگاه به جز رشته‌های پزشکی، در سایر رشته‌های تحصیلی از جمله علوم پایه، علوم انسانی و فنی دانشجو می‌پذیرد. گرچه شمار دانشگاههای تبریز بیش از این است اما ما در اینجا به اصلی ترین ها نظر داشتیم.

برای خرید یک لپ تاپ دانشجویی خوب چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

اما از مسئله امکانات آموزشی که بگذریم،‌ تبریز با داشتن پارکها،‌ مراکز خرید،‌ آثار تاریخی و به علاوه سیستم حمل و نقل شهری مناسب، یکی از بهترین شهرها برای گذراندن اوقات تفریحی است. علاوه بر خطوط اتوبوسرانی، متروی تبریز با پنج خط اصلی، نسبت به جا به جایی مسافران در طول روز فعالیت میکند.

مسئله آب و هوا در یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایران

تبریز را عموم ما به هوای بارانی و بادهای سرد میشناسیم. آب و هوای مرکز استان آذربایجان شرقی به‌طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است. این استان همواره تحت تأثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس قرار گرفته است.

به‌ علاوه، بادهای محلی نیز تحت تأثیر شرایط طبیعی استان از سوی کوهستان‌های بلند و دریاچه‌های ارومیه و خزر به سوی دشت‌ها و جلگه‌ها می‌وزند. آذربایجان شرقی منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید و میانگین بارندگی سالیانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر است.

مشهد ؛ یادآورد شکوه نیشابور باستانی

بهترین شهرهای دانشجویی ایران

مشهد را عموم ما به بارگاه امام هشتم شیعیان میشناسیم. اما برخلاف تصور عموم ما از مشهد به مثابه یک شهر کاملا مذهبی ـ زیارتی، مشهد علاوه بر امکانات زیارتی، مقصد تفریحی مناسبی است، با دانشگاهی مجهز و به روز به علاوه امکانات رفاهی فراوان.

مشهد

این شهر که نام امروزین خود را از امام رضا گرفته است، یکی از قدیمیترین مناطق سکونت اقوام ابتدایی بشری بوده است،‌ به طوری که کاوش های باستان شناسی، قدمت سکونت در این منطقه را به هزاره پنج پیش از میلاد بازمیگرداند. اقلیم مساعد، بارشهای فراوان و زمینهای حاصلخیز زیاد،‌ از عوامل اصلی در این قدمت دشت باستانی توس محسوب میشود.

اما این روزها مشهد اگرچه آب و هوا و بارشهای قرون گذشته را ندارد،‌به لحاظ اهمین ژئوپلیتیکی و موقعیت جغرافیایی خود،‌ یادآورد نیشابور قرن هفتم است. این مادر شهر ایرانی ـ اسلامی به مانند نیشابور پیش از حمله مغولان، که محل تجمع دانشمندان و علما بود،‌ امروز هم یکی از شهرهای تجاری،‌بازرگانی، گردشگری و تفریحی مهم در فلات ایران محسوب میشود. به علاوه که به لحاظ صنعتی و سیاسی نیز جایگاه برجسته ای دارد.

تنوع اقوام و ملتهای ساکن این شهر،‌ هم مرز بودن با افغانستان و ترکمنستان و وجود دانشگاهی چون دانشگاه فردوسی، مشهد را به یکی از مهمترین شهرها و بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99 بدل کرده است.

دانشگاه فردوسی مشهد

اما در باب امکانات آموزشی مشهد، باید بگوییم که یکی از شناخته شده ترین نامها در سراسر کشور،‌دانشگاه فردوسی مشهد میباشد. این دانشگاه که تاسیس آن به سال 1328 خورشیدی برمیگردد، سومین دانشگاه قدیمی کشور محسوب میشود.

دانشگاه فردوسی با 19 دانشکده در شاخه های مختلف و همچنین وسعت مناسب، امکانات خوابگاهی خوب و سایر موارد بدون شک یکی از بهترین دانشگاههای کشور محسوب میشود. این دانشگاه تا پیش از انقلاب یکی از نهادهای علمی وابسته به دانشگاه جرج تاون امریکا محسوب میشد و ارتباطات مناسبی با این دانشگاه مطرح برقرار داشت.

دانشگاه فردوسی مشهد

علاوه بر این دانشگاه های دیگری نیز در مشهد وجود دارد، اما با وجود نام فردوسی، کمتر کسی به دیگر دانشگاهها تمایل دارد.

علاوه بر امکانات آموزشی از دیگر خصیصه های برجسته مشهد، دسترسی مناسب و نسبتا سریع به نقاط شهر با توجه به خطوط بی آر تی و مترو،‌ امکانات رفاهی اعم از هتلها،‌ امکانات تفریحی از جمله پاسازهای بیشمار محسوب میشود که به آن جلوه ای نسبتا مدرن بخشیده است.

شیراز ؛ پایتخت باستانی ایران

بهترین شهرهای دانشجویی ایران

شیراز را ما به تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، شراب معروف و جهانی و البته بهار نارنج میشناسیم. این شهر باستانی که از جمله اولین اقامتگاههای اقوام آریایی بوده است، همواره در فراز و نشیبهای تاریخ ایران نقش به سزایی داشته است که یادگارهای بیشمار آن، تا به امروز برجای مانده است.

از پایتختی در زمان هخامنشیان و ساسانیان و تا زمان زندیه،‌ شیراز همواره یک شهر مهم سیاسی، اقتصادی و بازرگانی بوده است. بر اینها اضافه کنید، حضور ادیبانی چون حافظ و سعدی را که باعث شده است شیراز نه فقط یک شهر شهره در ایران که در سطح جهان باشد.

سعدیه

شیراز، هم اکنون نیز در محل تقاطع مهمترین راه‌های ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است و این موقعیت در ادوار قبل از اسلام شاخص‌تر بوده، چرا که در عهد هخامنشیان، شیراز بر سر راه شوش (پایتخت هخامنشی) به تخت جمشید و پاسارگاد بوده و در عهد ساسانیان راه ارتباطی شهرهای بسیار مهمی چون بیشابور و گور با استخر، از جلگه شیراز می‌گذشت.

در نتیجه مسلم است که چنین محل حاصلخیز و خوش آب‌وهوایی که در تقاطع مسیرهای مهمی که برشمرده شد، قرار داشته، هرگز خالی از آبادی و سکنه نبوده است.

شیراز با آب و هوای مناسب و آثار باستانی فراوان به علاوه هزینه سکونت نسبتا پایین، از جمله بهترین کاندیداها برای لقب بهترین شهر ایران برای تحصیل محسوب میشود. داشتن یک متروی شهری مناسب و سایر امکانات حمل و نقل در کنار آثار تاریخی چون تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، آرامگاههای حافظ، سعدی و خواجوی کرمانی،‌ مسجد نصیرالملوک، بازار وکیل، مسجد وکیل، باغ ارم، باغ دلگشا، عمارت کلاه فرنگی و غیره شیراز را به یک جاذبه گردشگری تمام نشدنی تبدیل کرده است.

پس اگر از آن دسته آدم هایی هستید که چندان اهل در خوابگاه ماندن نیستید و میل زیادی به گشتن و شناختن محیط جدید دارید، شیراز را از بهترین شهر ایران برای تحصیل بدانید.

دانشگاه دولتی شیراز

دانشگاه دولتی شیراز وابسته به وزارت علوم یکی از مهمترین و بهترین دانشگاههای سراسر کشور محسوب میشود. این دانشگاه که تا پیش از انقلاب با نام دانشگاه پهلوی شناخته میشد از جمله قدیمی ترین دانشگاههای ایران است که در سال 1325 تاسیس شده است.

این دانشگاه در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران بر اساس بازده علمی، جزو سه دانشگاه برتر پژوهش‌محور کشور است و یکی از ۵ دانشگاه مادر در رشته‌های مهندسی به‌شمار می‌آید.

دانشگاه شیراز

در احداث و توسعه این دانشگاه، دانشگاه پنسیلوانیا نقش مهمی داشت. به علاوه اگر نگاهی به ساختمان این دانشگاه داشته باشید متوجه طراحی منحصر به فرد آن خواهید شد. این طراحی یکی از برجسته ترین کارهای طراح معروف آمریکایی مینورو یاماساکی است که طراح سازمان تجارت جهانی نیز بوده است.

دانشگاه شیراز با داشتن 200 دوره کارشناسی، 300 دوره کارشناسی ارشد و 150 دوره دکتری از جمله مهمترین مراکز آموزش عالی کشور محسوب میشود.

اصفهان ؛ نصف جهان و بهترین شهر ایران برای تحصیل

یکی از مدرن ترین شهرهای دانشجویی

اصفهان به لحاظ شهریت، دست کمی از شیراز ندارد. یک شهر تاریخی، گذرگاهی تاریخی، شهری سراسر اثار باستانی دیدنی و البته امکانات رفاهی تفریحی مناسب، اما گران!!

اصفهان نیز اگر نه به اندازه شیراز، اما حداقل از اوایل دوران ایران اسلامی، همواره یکی از مهمترین شهرهای ایران محسوب میشده است. اهمیت این شهر کویری شاید بیش از هرچیز و همانطور که از نام آن برمیاید به جنبه نظامی آن برگردد. اصفهان معرب کلمه سپاهان در معنای محل تجمع سپاهیان است.

از دیرباز اصفهان اگر نه به عنوان یک شهر مهم بازرگانی، اما به عنوان یک مرکز نظامی شهره بوده است، چنان که در روایات صدر اسلام آمده است که مشاوران خلیفه دوم، یعنی عمر بن خطاب، او را به حمله به اصفهان برای پیروزی بر ساسانیان تشویق کرده، اصفهان را ب مثابه قلب ایران زمین برشمردند.

مسجد شاه اصفهان واقع در میدان نقش جهان

اما فراتر از اینها، اصفهان بعدها و به تدریج به عنوان یک شهر اقتصادی سیاسی نقش مهمی ایفا کرد که اوج آن نیز به دوره های حکومت آل بویه و صفویان بازمیگردد. عمده اثار تاریخی برجای مانده در اصفهان نیز متعلق به همین دوران اسلامی و خصوصا عهد صفویان است.

از میدان نقش جهان که ویترینی از گنجینه هنرهای ایران اسلامی است اگر بگذریم، همچنان دیدنی ها در این شهر بسیارند، کاخ چهلستون، چهارباغ، رودحانه زاینده رود و پلهای معروف آن الله وردی خان و خواجو، مسجد جامع عتیق، کلیسای وانک و بسیاری موارد دیگر این شهر را به مجموعه مهمترین شهرهای گردشگری ایران تبدیل کرده است که گردش در آن و بررسی تمام آنچه که در چنته دارد، کار یک هفته و دوهفته نیست.

در نتیجه اصفهان برای گشت و گذار و تفریح یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایران محسوب میشود.

اگر از آب و هوای نسبتا آلوده و گرم اصفهان بگذریم، این شهر با داشتن وسایل نقلیه مناسب و ترافیک نسبتا روان در ساعات شبانه روز، مقصد تحصیلی مناسبی میتواند به شمار بیاید.

دانشگاههای اصفهان

  • دانشگاه اصفهان

دانشگاه اصفهان با 57 رشته در 13 دانشکده از جمله بزرگترین و مهمترین نهادهای آموزش عالی کشور محسوب میشود. این دانشگاه با وسعت نزدیک به 300 هکتار یکی از بزرگترین دانشگاههای کشور نیز محسوب میشود.

موقعیت جغرافیایی دانشگاه اصفهان نسبتا مناسب است و دسترسی به آن ساده است. این دانشگاه به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مجاورت دروازه شیراز قرار گرفته است.

علاوه بر اینها، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه هنر اصفهان نیز از جمله دانشگاههای مطرح در سطح کشور محسوب میشوند.

یزد شهر تمام خشت و گل

بهترین شهر ایران برای تحصیل ؟

اینکه یزد را نگین کویر نامیده‌اند بیراه نیست. سکونت در این منطقه خود از عجایب جهان است. حال آنکه این سکونت قدمتی به درازای تاریخ بشر دارد.

یزد بزرگترین شهر خشت و گل جهان است، که همچنان بافت ستی خود را به خوبی حفظ کرده است، مردمانی آرام و صبور دارد، شیرینی های خوشمزه دارد و پر است از دیدنی های تاریخی و تفریحی. به گمانم همین مورد آخر برای پذیرش یزد در لیست بهترین شهرهای دانشجویی ایران کافی باشد!

یزد شهر تمام خشت و گل

پژوهشهای باستان شناسی، قدمت شهر یزد، این اقامتگاه باستانی ایرانیان را در حدود سه هزار سال تخمین میزنند. شاید جالب باشد برایتان که بدانید، یزد تنها شهر تمام خشتی جهان است که بالکل، یعنی کل شهر به عنوان یکی از آثار یونسکو، ثبت جهانی شده است. همچنین یزد پس از ونیز ایتالیا دومین شهر تاریخی جهان محسوب میشود.

بزرگترین شهر خشتی جهان و شهر بادگیرها، دیدنی های بسیاری دارد، علاوه بر قناتها، باغ دولت آباد، دخمه زرتشتیان، خانه لاری ها، آتشکده بهرام یزد، مدرسه ضیائیه، مسجد جامع کبیر، مسجد امیرچخماق، کاروانسرای شاه عباسی و غیره از جمله دیدنی ترین اثار تاریخی یزد به شمار میآید. از این منظر یزد می‌تواند به عنوان بهترین شهر ایران برای تحصیل نام بگیرد.

یزد همجنین همواره از جمله مهمترین سکونتگاههای زرتشتیان محسوب میشده است که امروزه نیز پذیرای این اقلیت دینی است.

در مورد آب و هوای یزد اما باید گفت که شاید ازاردهنده ترین بخش سکونت در آن همین نوسان آب و هوایی آن باشد که آنهم تابعی است از محیط جغرافیایی یزد یعنی در میان بیابان بودن. این خصلت شبهایی سرد و روزهایی به شدت گرم را به دنبال دارد.

دانشگاه یزد

در اواخر شهریور ۱۳۶۶ طی مسافرت میرحسین موسوی نخست وزیر وقت با حضور هادی وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت اولین کلنگ این مجتمع عظیم دانشگاهی توسط محمد صدوقی بر روی قطعه زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار بر زمین زده شد.

چگونه گرین کارت آمریکا بگیریم؟

بالخره و به برکت نظام جمهوری اسلامی، اولین دانشگاه جامع تاسیس شده بعد از انقلاب، به شهر یزد تعلق گرفت. این دانشگاه که در سال 1366 تاسیس شد هم اکنون با 14 دانشکده و بیش از 400 عضو هیئت علمی، نقش مهمی در حیات علمی ایران ایفا میکند. که یزد را به یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99 تبدیل میکند.

 

همدان با دانشگاه بوعلی سینا

بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99

همدان از جمله قدیمیترین سکونتگاههای سیاسی تاریخ بشری محسوب میشود. پایتخت باستانی مادها، که در آن ایام به هگمتانه شناخته میشد، قدمتی بیش از سه هزارسال دارد.

این شهر باستانی که از جمله اولین شهرهایی محسوب میشود که مردم آن اسلام آوردند، آمیزه ای از اقوام و فرهنگها را در خود دارد. آب و هوای آن در بیشتر مناطق سرد و همراه با وزش بادهای زیاد است و در برخی مناطق نیز آب و هوای معتدل دارد.

ارامگاه باباطاهر

این سکونتگاه قدیمی بالطبع آثار باستانی زیادی دارد، از جمله جذابیت های تاریخی و دیدنی همدان میتوان به مواردی چون، تپه باستانی هگمتانه، غار علی صدر، ارامگاه بوعلی سینا، گنبد علویان، آرامگاه باباطاهر و آبشار گنج نامه اشاره کرد.

همه اینها در کنار متناسب بودن وسایل حمل و نقل با وسعت شهر، می‌تواند به همدان بهترین شهر دانشجویی ایران در سال 99 را اعطا کند.
بدل کرده است.

دانشگاه های همدان

به لحاظ آموزشی؛ همدان با دانشگاههای بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان و سایر نهادهای آموزش عالی، وضعیت خوبی دارد. شناخته شده ترین نام در این میان دانشگاه بوعلی سینا با بیش از 400 عضو هیئت علمی و 310 رشته فعال در مقاطع مختلف است.

تاسیس این دانشگاه به سال 1353 و شروع فعالیت آن به سال 1355 با پذیرش حدود 200 دانشجو بازمیگردد. از ویژگی‌های بارز دانشگاه بوعلی سینا می‌توان به کیفیت بالای تولیدات علمی و توسعهٔ تحصیلات تکمیلی اشاره نمود که ثمرهٔ تلاش مسؤولین و اعضای هیئت علمی این دانشگاه در سالیان متمادی است.

لازم به ذکر است این دانشگاه در رشته شیمی در کشور و جهان از جمله دانشگاههای مطرح محسوب میشود. همچنین در شاخه علوم انسانی نیز، این دانشگاه از جمله دانشگاههای خوب کشور محسوب میشود.

اهواز یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایران

بهترین شهرهای دانشجویی ایران در سال 99

اهواز با پیشینه تاریخی غنی می‌تواند لقب بهترین شهر دانشجویی ایران در سال 99 را حمل کند، البته اگر آب و هوا اندکی یاری کنند. اهواز در طول تاریخ دراز خود،‌ از روزگار ایلامیان یعنی حدود 4000 سال پیش تا به امروز همواره از اصلی ترین قطب های اقتتصادی کشور مسوب میشده است.

اهواز

اگر تا پیش از کشف نفت، جلگه خوزستان به آب فراوان، زمین حاصلخیز و محصولات با کیفیتش معروف بود، با کشف نفت و توسعه صنایع وابسته آن، خوزستان به یکی از قطبهای اقتصادی صنعتی کشور تبدیل شد. گرچه مردم مظلوم این منطقه، خود نفعی از این ثروت بیکران نبرده‌اند، اما معدود دلخوشی شان، به پیشرفتی بوده که در حوزه کار و علم در کنار بهره برداری از نفت سیاه نصیب آنها شده است.

امکانات تفریحی اهواز در کنار قیمتهای مناسب آن، به علاوه امکان همنشینی با مردمی مهمان دوست و خونگرم، اهواز را به یکی از بهترین شهر دانشجویی ایران در سال 99 بدل کرده است.

دانشگاههای اهواز

دانشگاه شهید چمران اهواز که با نام پیشین خود،‌ دانشگاه جندی شاپور، یادآورد دانشگاه عصر ساسانی در این منطقه است، در سال 1334 و به فرمان محمدرضا پهلوی احداث شد. به راستی که این مرکز علمی وامدار جندی شاپور باستانی است. دانشگاه جندی شاپور عصر ساسانیان نیز از جمله مهمترین قظب های علمی شاهنشاهی ساسانیان محسوب میشد.

دانشگاه جندی شاپور عصر پهلوی نیز تا به امروز با وجود تغییر نام، همواره یکی از مطرح ترین دانشگاههای کشور بوده است. معماری این دانشگاه نیز آنرا از جنبه ظاهری به اثر خاصی بدل میکند. جالب است بدانید طراحی و اجرای ساختمان دانشگاه توسط دو تن از برجسته ترین معماران عصر خود یعنی کامران دیبا و آندره گدار فرانسوی انجام شده است.

معماری دانشگاه شهید چمران اهواز

این دانشگاه از جمله معتبرترین دانشگاههای ایران خصوصا در حوزه مطالعات آب محسوب میشود. این دانشگاه هم اکنون در 15 رشته فعالیت دارد.

البته باید بدانید که در صورت انتخاب این دانشگاه، باید به تحمل شرایط فجیع آب و هوای اهواز نیز فکر کنید. فارغ از آب و هوای شرجی و دمای بیش از حد معمول هوا در تابستان، مسئله ریزگردها نیز در سالهای اخیر به یکی از مهمترین فجایع طبیعی این استان تبدیل شده است که به شدت آزاردهنده است.

.

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    نویسندا این مطالب قطعا جزو اصفهان ستیزهای این چندساله است . اصلا به اعتبار دانشگاه صنعتی اصفهان که بعد از شریف و امیرکبیر معتبر ترین دانشگاه صنعتی است اشاره نکرده حتی در رتبه جهانی هم دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه خیلی خوبی داره ….دست بردارید از این اصفهن ستیزی و کوبیدن این شهر ..اگر هم جزو ایران نیستیم که بگید خودمون هم بدونیم

    پاسخ

    از دوران گذشته تا الان اصفهانی ها مارو پس زدن..و بعداز سالها نتونستم بینتون زندگی کنم..چون هیچ کسو به عنوان غیر اصفهانی قبول ندارین..

    پاسخ

    درود به شما دقیقا حق باشما هست❤️. همیشه مازندران پزیرای مهاجر های عزیز و مهمانان هست.

    پاسخ