;
coinex

قطاری از ماهواره‌ها؛ تصاویر دیدنی از پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس

عصر پنجشنبه، حدود ساعت ۹ بعدازظهر، پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس ،‌ تصاویر فوق‌العاده دیدنی را رقم زد که در این نوشتار به آنها می‌پردازیم.

پنج شنبه هفته گذشته قطاری از ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس، به گزارش چندی از شهروندان، در آسمان شب فلوریدا قابل مشاهده بود‌اند. شهروندان فلوریدا تصاویری از این قطار ماهواره‌ای در آسمان را منتشر کرده، و حتی با رسانه‌های محلی برای گزارش این موضوع تماس گرفتند.

ایستگاه محلی News6 گزارش داد که حدود ساعت ۹ شب، چندین تماس تلفنی، با این مضمون که “چه چیزی در آسمان است؟”، دریافت کرده است. در ادامه این مطلب به گزیده‌ای از بهترین عکس‌های این رخداد می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید!

تصاویر دیدنی از پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس

هدف از پروژه استارلینک اسپیس‌ایکس این است که هزاران ماهواره تولید شده به صورت انبوه را، برای تأمین اینترنت پرسرعت در سراسر جهان، حتی مناطقی که دسترسی آسان و کم‌هزینه به اینترنت وجود ندارد، به مدار خود بکشاند.

بیشتر بخوانید:

پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس
پرتاب اخیر ماهواره استارلینک اسپیس ایکس.(منبع: SpaceX)

هفته گذشته، شرکت ایلان ماسک با موفقیت ۶۰ ماهواره استارلینک دیگر را، از مرکز فضایی کندی در فلوریدا، به مدار خود پرتاب کرد. با اضافه شدن این ۶۰ ماهواره، در حال حاضر حدود ۴۲۰ ماهواره در این مدار قرار دارد.

پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس
پرتاب اخیر ماهواره استارلینک اسپیس ایکس.(منبع: SpaceX)

این شرکت در نظر دارد تا اواخر سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ از بیش از ۱۵۰۰ ماهواره رونمایی کرده؛ و از این طریق خدمات جهانی ارائه دهد. به طور کلی، اسپیس‌ایکس تأییدیه نظارتی کمیسیون ارتباطات فدرال را برای پرتاب حداکثر 12 هزار ماهواره دریافت کرده است.

پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس.
پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس.(منبع: SpaceX)

اما این پروژه به دلیل پتانسیل ایجاد آلودگی نوری و تأثیرگذاری بر مشاهدات نجومی، با انتقاد متخصصان روبرو شده است. در یک پژوهش جدید در رصدخانه جنوبی اروپا، نتیجه گرفته شد که صورت‌های فلکی ماهواره‌ای مگا، که در حال توسعه توسط اسپیس‌ایکس و سایر شرکت‌ها هستند، می‌توانند تأثیر قابل توجهی در برخی مشاهدات نجومی، مانند بررسی‌های میدانی گسترده با تلسکوپ‌های بزرگ، داشته باشند.

پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس.
پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس.(منبع: SpaceX)

یکی از محققان این پژوهش می‌گوید:

ماهواره‌ها یک مزاحمت جزئی برای ما محسوب می‌شدند. به دلیل تعداد کم آن‌ها، رد شدن یک ماهواره از دید ما اتفاق نادری بود. با افزایش تعداد آن‌ها، ماهواره‌ها مانند چراغ‌های خیابان، به یکی از مؤلفه‌های آلودگی نوری تبدیل شده‌اند.

آن‌ها در بیابان نیز دیده می‌شوند. ما برای فرار از آلودگی نوری، تلسکوپ‌های خود را در وسط بیابان قرار داده‌ایم؛ اما از ماهواره‌ها نمی‌توانیم فرار کنیم!

پرتاب 60 ماهواره استارلینک اسپیس ایکس.
پرتاب اخیر ماهواره استارلینک اسپیس ایکس.(منبع: SpaceX)

ماهواره‌ها چند ماه است که در برخی تصاویر نجومی به صورت رگه‌های روشن دیده می‌شوند. اسپیس ایکس طی یک بیانیه مطبوعاتی، برای پاسخ به این نگرانی‌ها متعهد شده است که برای ساخت ماهواره‌های کم‌نورتر تلاش کند.

بیشتر بخوانید:

منبع: newsweek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر