;
coinex

حل مشکل تایپ عدد در ورد ؛ ظرافت مطالب خود را در برنامه‌های آفیس بالاتر ببرید!

یکپارچگی یک متن ایجاب می کند که حدالامکان همه قسمت های آن به یک زبان نوشته شوند. در این مطلب به آموزش نحوه حل مشکل تایپ عدد در ورد پرداخته‌ایم.

فارسی نویسی یکی از استانداردهایی است که برای تهیه مقالات و پروژه‌های خود باید آن را رعایت کنیم. یکی از مشکلاتی که عموم کاربران در نگارش درست دارند، این است که به خاطر عدم استفاده از صفحه کلید استاندارد فارسی اعداد مطالب آن‌ها فارسی تایپ نمی‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی دو راهکار برای حل مشکل اعداد فارسی در برنامه‌های آفیس مایکروسافت که شامل ورد، پاورپوینت و اکسل هستند، بپردازیم و به کمک این روش‌ها نحوه تایپ اعداد فارسی در این برنامه‌ها را آموزش دهیم. با تکراتو همراه باشید.

حل مشکل تایپ عدد در ورد و سایر برنامه‌های آفیس

در این مقاله سه روش برای تایپ اعداد فارسی را معرفی می‌کنیم. در روش اول شما قرار است از صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده کنید؛ در این روش اگر زبان انتخابی فارسی باشد، اعداد موجود در نوار بالایی کیبورد به صورت عدد فارسی خواهند بود. در روش دوم هم تنظیمات برنامه‌ها را باید تغییر داد که مشترکا همه‌ برنامه‌ها را توضیح می‌دهیم. و در روش سوم از فونت‌هایی با اعداد تمام فارسی استفاده می‌کنیم.

روش اول: صفحه کلید استاندارد فارسی

در این روش لازم است که حتما اعداد فارسی در فونت شما وجود داشته باشد. در تمامی نسخه‌های فونت ایران سنس این حالت رعایت شده و به صورت همزمان در کنار اعداد انگلیسی، اعداد فارسی را هم دارید. اما چون بیشتر شما از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید و امکان تایپ اعداد فارسی صرفا در صفحه کلید فارسی استاندارد وجود دارد، در این صورت با هر زبان که اعداد را وارد کنید همچنان خواهید دید که آن‌ها انگلیسی تایپ خواهند شد.

برای رفع این مشکل شما باید صفحه کلید فارسی خود را به فارسی استاندارد تغییر دهید. برای این منظور ابتدا به قسمت control panel ویندوز بروید، گزینه change input methods را مانند تصویر زیر جستجو کنید و روی نتیجه زیر کلیک کنید.

صفحه کلید استاندارد فارسی
حل مشکل تایپ عدد در ورد

یا اینکه می‌توانید مستقیما مسیر Control Panel\Clock, Language, and Region\Language را دنبال کنید. پس از این کار صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود که در صورت وجود نداشتن زبان فارسی ابتدا باید روی گزینه add a language کلیک کنید.

صفحه کلید استاندارد فارسی
حل مشکل تایپ عدد در ورد

سپس مانند تصویر زیر بر اساس حروف الفبا انگلیسی به بخش P مراجعه کنید و پس از انتخاب زبان فارسی روی دکمه Add کلیک کنید.

صفحه کلید استاندارد فارسی
حل مشکل تایپ عدد در ورد

اما در صورتی که زبان فارسی در سیستم شما وجود دارد، نیازی به طی این مرحله نیست؛ کافی است روی گزینه Options که در مرحله قبل در مقابل زبان فارسی مشاهده کردید، کلیک کنید و مشابه تصویر زیر روی Add an input method کلیک کنید.

صفحه کلید استاندارد فارسی
حل مشکل تایپ عدد در ورد

مشابه تصویر زیر گزینه فارسی استاندارد را انتخاب و روی دکمه Add کلیک کنید.

صفحه کلید استاندارد فارسی
حل مشکل تایپ عدد در ورد

حال یک صفحه کلید جدید به سیستم شما اضافه می‌شود و با تغییر زبان خواهید دید که دو نوع زبان فارسی در سیستم شما وجود خواهد داشت. برای اینکه زیاد درگیر استفاده از کلیدهای ترکیبی alt + shift برای تغییر زبان نباشید، می‌توانید صفحه کلید پیش فرض را با کلیک کردن روی گزینه remove حذف کنید و همان حالت صفحه کلید فارسی استاندارد را حفظ نمایید.

صفحه کلید استاندارد فارسی
حل مشکل تایپ عدد در ورد

برای تایپ فارسی کافی است زبان را روی حالت فارسی قرار دهید و سپس از تایپ اعداد صفحه کلید که در بخش بالایی کیبورد شما قرار دارد، استفاده کنید.

استفاده از این روش یعنی تغییر صفحه کلید به فارسی استاندارد در ویندوز باعث می‌شود تا در تمامی برنامه‌ها و همچنین سایر فونت‌های فارسی قادر به استفاده از اعداد فارسی (در صورت پشتیبانی فونت) باشید.

روش دوم: استفاده از تنظیمات برنامه‌ها

در این روش تنها کاری که باید انجام دهید این است که وارد تنظیمات هر برنامه شوید و سپس بخشی که مربوط به تایپ کردن و نگارش است را به زبان فارسی تغییر دهید. برای این کار در هر برنامه طبق مراحلی که گفته شده عمل کنید.

حل مشکل اعداد فارسی در ورد

مشابه تصویر زیر برنامه ورد را باز و از منوی برنامه روی گزینه options کلیک کنید.

روش دوم: استفاده از تنظیمات برنامه‌ها
حل مشکل تایپ عدد در ورد

سپس به بخش advanced بروید و همانطور که در تصویر می‌بینید گزینه numerals را روی زبان Arabic قرار دهید.

روش دوم: استفاده از تنظیمات برنامه‌ها
حل مشکل تایپ عدد در ورد

دقت داشته باشید که ممکن است زبان فارسی هم اضافه شده باشد یا وجود نداشته باشد؛ اگر اطمینان حاصل کردید که زبان (Persian) وجود ندارد، زبان عربی را که ساختار نزدیکتری به فارسی دارد انتخاب کنید.

حل مشکل اعداد فارسی در اکسل

در برنامه اکسل می‌توانید مستقیما از تنظیمات خود ویندوز کمک بگیرید. برای این کار وارد قسمت control panel شوید و سپس مشابه تصویر زیر گزینه Region را انتخاب کنید. در این مرحله پنجره‌ای باز می‌شود که باید گزینه additional settings را در آن انتخاب کنید.

حل مشکل اعداد فارسی در اکسل

حال پنجره‌ای مثل تصویر زیر نمایش داده می‌شود که باید مشابه تصویر تنظیمات را اعمال کنید.

حل مشکل اعداد فارسی در اکسل

حل مشکل اعداد فارسی در پاورپوینت

برنامه پاورپوینت را باز و سپس مشابه تصویر زیر گزینه options را انتخاب کنید.

حل مشکل اعداد فارسی در پاورپوینت

سپس مشابه تصویر زیر به بخش Languge مراجعه کنید و براساس توضیحات ارائه شده در تصویر زیر عمل کنید.

حل مشکل اعداد فارسی در پاورپوینت

از گزینه Add additional editing languages زبان فارسی(persian)  را انتخاب کنید. سپس روی دکمه Add کلیک کنید تا زبان فارسی هم به لیست زبان‌های موجود اضافه شود. در نهایت روی دکمه OK کلیک کنید و تنظیمات را ذخیره نمایید.

روش سوم: استفاده از فونت های تمام فارسی  fanum

در فونت‌های قدیمی سری B مثل Bnazanin اعداد انگلیسی کلا فارسی تایپ می‌شوند و شما اعداد انگلیسی ندارید. در فونت‌های سایت فونت ایران هم مشابه چنین فونت‌هایی در اغلب بسته‌ها موجود است مانند فونت IRANSans Fanum استفاده از این روش برای حل مشکل توصیه نمی‌شود چون فارسی شدن اعداد از داخل فونت شماست و با تغییر فونت اعداد مجددا انگلیسی خواهد شد. اما در مواردی که این موضوع اهمیتی ندارد و نتوانید با هیچکدام از راه ‌حل‌های بالا مشکل را حل کنید می‌توانید از فونت‌های دارای اعداد تمام فارسی استفاده کنید.

10 ترفند کاربردی ورد برای همه

میزان کاربرد هر نرم‌ افزاری به کاربر آن بستگی دارد و مایکروسافت ورد (Microsoft Word) نیز استثنائی برای این موضوع نیست. با برنامه ورد کارهای زیاد و متنوعی را می‌توانید انجام دهید، ولی برای انجام آن‌ها باید دانش کافی داشته باشید. در این قسمت به ارائه 10 ترفندی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند برای هر کاربری مفید باشند.

حالت Safe Mode در آفیس

در هر زمانی می‌توانید Word را در حالت «Safe Mode» اجرا کنید. یکی از بیشترین کاربردهای این حالت در زمانی است که یک افزونه در اجرای Word تداخل ایجاد کند. با اجرای «Safe Mode»، تمام افزونه‌های اضافی غیر فعال می‌شوند و Word با حداقل منابع لازم اجرا خواهد شد تا بتوانید مشکلات آن را بر طرف نمایید. همچنین هر تغییراتی که در نرم‌ افزار به وجود آورده باشید، در این حالت بی معنا خواهد بود.

اجرای حالت «Safe Mode» کار ساده‌ای است. تنها کافی است در هنگام اجرای برنامه Word کلید «Ctrl» را نگه دارید و تا زمانی که کادر «Safe Mode» بالا نیامده است کلید «Ctrl» را رها نکنید. راه دیگر انجام این کار نیز وارد کردن عبارت  «winword /safe» در پنجره‌ی «Run» است. به این منظور می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Winkey + R هم استفاده نمایید.

حالت Safe Mode در آفیس

برای خروج از«Safe Mode»، نرم‌افزار را ببندید و مجددا به صورت معمولی آن را اجرا نمایید.

غیر فعال کردن صفحه‌ آغازین

صفحه‌ آغازین می‌تواند برای کاربرانی که به طور منظم با Word سروکار دارند، کمی آزاردهنده شود. ولی جای نگرانی نیست، چرا که تنها در عرض چند ثانیه می‌توانید آن را غیر فعال کنید. تنها کافی است از طریق زبانه‌ «File» به قسمت «Options» بروید و وارد بخش «General» شوید.

غیر فعال کردن صفحه‌ آغازین

در بین گزینه‌های «Start up» گزینه‌ «Show the Start screen when this application starts» را غیرفعال و روی گزینه «OK» کلیک کنید.

انتخاب حالت لمسی یا ماوس برای دقت بیشتر

اگر انگشتان بزرگی دارید و نمایشگر دستگاهتان لمسی است، قطعا کار با آن سخت خواهد بود. از نسخه‌ Word 2013 به بعد می‌توانید بین حالت لمسی و کار با ماوس در Word یکی را انتخاب نمایید تا کار با صفحات لمسی آسانتر شود. با فعال کردن این گزینه دکمه‌ها بزرگتر می‌شوند و فاصله‌ بین آن‌ها افزایش می‌یابد.

برای انتخاب حالت مورد نظر خود روی فلش موجود در نوار ابزار «Quick Access» کلیک کنید و گزینه‌ «Touch/Mouse Mode» را از لیست موجود انتخاب نمایید.

انتخاب حالت لمسی یا ماوس برای دقت بیشتر

پس از ظاهر شدن گزینه «Touch/Mouse» در نوار ابزار روی فلش کنار آن کلیک کنید و حالت ایده ‌آل خود را از بین «Touch Mode»  و «Mouse Mode» انتخاب نمایید.

انتخاب حالت لمسی یا ماوس برای دقت بیشتر

انتخاب حالت «Touch Mode» زبانه‌ها را بزرگتر و لمس حروف و کاراکترها را برای شما آسانتر می‌کند. همچنین تغییراتی در ظاهر زبانه‌ها نیز به وجود می‌آید تا دیدن آن‌ها برای کاربران مسن ساده‌تر شود.

بازیابی اسناد از دست رفته

اگر فایل‌های خود را به هر دلیلی از دست داده باشید، می‌توانید از روش «بازیابی متن از هر فایلی» استفاده کنید. مبدل «Recover Text from Any File» می‌تواند متن خام را از هر نوع فایلی به دست بیاورد. توجه داشته باشید که این ویژگی با ویژگی «Open and Repair» تفاوت دارد. همچنین اجباری نیست که فایل شما یک سند Word باشد.

از زبانه‌ «File» گزینه‌ «Open» را بزنید. فایل آسیب دیده خود را انتخاب و از لیست موجود در کنار نام فایل، گزینه‌  «Recover Text from Any File» را انتخاب کنید.

بازیابی اسناد از دست رفته

با این کار باید بتوانید داده‌های موجود را با فرمت «ASCII» و بدون قالب ‌بندی به دست آورید. البته تنها متون به دست آمده و تصاویر، فیلد‌ها، اشکال و سایر موارد تبدیل نخواهند شد. سربرگ‌ها، پاورقی‌ها، یادداشت‌ها و موارد مشابه نیز به شکل متن معمولی بازیابی می‌شوند. در نسخه‌های 97 و 2003 ورد، این ویژگی تنها برای اسناد کار می‌کند.

انتخاب بین راهنمای آنلاین و آفلاین

به طور پیش فرض، هر زمانی که از Word کمک بخواهید فرض می‌کند به دنبال راهنمای آنلاین هستید. حال اگر به اینترنت متصل نباشید یا ارتباطتان کند باشد، این قضیه می‌تواند آزاردهنده شود، هر چند که راهنمای آنلاین بسیار کاملتر از راهنمای آفلاین است. با این حال به سادگی می‌توانید Word را مجبور کنید که راهنمای آفلاین را به شما نمایش دهد و از نمایش راهنمای آنلاین خودداری کند.

کلید «F1» را بزنید تا صفحه‌ راهنما ظاهر شود، سپس از طریق لیست موجود در کنار«Word Help»، گزینه‌ «Word Help from computer» را انتخاب کنید.

انتخاب بین راهنمای آنلاین و آفلاین

همچنین توجه داشته باشید که در صورت نیاز می‌توانید صفحه‌ راهنما را به بالای صفحه سنجاق کنید و همزمان با جست ‌و جو برای راهنما بر روی سند خود نیز کار کنید.

کپی و پیست محتوا بدون تغییر حافظه‌ی کلیپ بورد

گاهی پیش می‌آید که داده‌های زیادی را از جایی دیگر کپی کرده‌اید و در کلیپ بورد خود نگه داشته‌اید تا در ورد Paste کنید. ولی همزمان نیاز به جا به‌ جایی یا کپی متنی دیگر هم دارید. در این بخش راه حل ساده‌ای ارائه می‌دهیم که بدون تغییر حافظه‌ کلیپ بورد بتوانید محتوا را در Word جا به‌ جا کنید.

بخش مورد نظر که قصد جا به‌ جایی آن را دارید در سند خود علامت بزنید. سپس به بخشی بروید که می‌خواهید متن انتخاب شده را به آنجا منتقل کنید.

اگر قصد جا به‌ جایی متن انتخاب شده را دارید، کلید «Ctrl» را نگه دارید و در محل جدید راست کلیک کنید. علاوه بر این می‌توانید کلید «F2» را بزنید، به محل جدید بروید و کلید «Enter» را فشار دهید.

اگر قصد کپی کردن متن انتخاب شده را دارید، کلیدهای «Ctrl + Shift» را نگه دارید و در محل جدید راست کلیک کنید. علاوه بر این می‌توانید کلیدهای «Shift + F2» را بزنید، به محل جدید بروید و کلید «Enter» را فشار دهید.

حال می‌توانید همانند همیشه از کپی و پیست برای وارد کردن داده‌های قبلی خود به Word استفاده نمایید. این روش تنها یکی از راه‌های کپی و پیست کردن محتوا است. مسلما روش کپی و پیست معمول بسیار سریعتر و موثرتر عمل می‌کند.

Spike، یک حافظه‌ی کلیپ بورد قویتر

اینک می‌خواهیم با استفاده از یک ویژگی به نام اسپایک (Spike) روش‌های کپی و پیست خود را بهبود ببخشیم. بر خلاف طبیعت تک آیتمی کلیپ بورد ویندوز، اسپایک به شما این اجازه را می‌دهد که چندین بخش را از یک سند Word مشخص کنید و تمام آن‌ها را به بخش دیگری از سند یا یک سند Word دیگر یا حتی نرم‌افزاری دیگر منتقل کنید.

استفاده از اسپایک یک راه سریع برای ایجاد لیستی از متون جمع ‌آوری شده از بخش‌های مختلف یک سند است. برای مثال می‌توانید با استفاده از اسپایک یک خلاصه از تمام نکات اصلی سند در انتها یا ابتدای آن به وجود بیاورید.

متن مورد نظر خود را انتخاب کنید و کلیدهای «Ctrl + F3» را فشار دهید. با این کار اطلاعات به اسپایک منتقل می‌شوند. اگر قصد کپی کردن متن را دارید و نمی‌خواهید آن‌ها را جابه‌جا کنید، فورا کلید «Ctrl + Z» را فشار دهید. با این کار متون حذف شده به سند باز خواهند گشت، ولی محتوای کپی شده در اسپایک تغییری نخواهند کرد.

Spike، یک حافظه‌ی کلیپ بورد قویتر

برای جمع‌ آوری اطلاعات بیشتر، پروسه‌ قبلی را تکرار کنید. ورد تمام متون انتخاب شده را به محتوای فعلی اسپایک اضافه می‌کند.

برای پیست کردن اطلاعات جمع ‌آوری شده به سند جدید یا جایی جدید از همان سند، کلیدهای «Ctrl + Shift + F3» را فشار دهید. با این کار اسپایک خالی خواهد شد، ولی اگر نمی‌خواهید پس از پیست شدن محتوا، حافظه‌ اسپایک خالی شود می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • نشانه‌ گر خود را در محلی قرار دهید که می‌خواهید محتوای اسپایک را در آن کپی کنید.
  • عبارت «Spike» را بنویسید.
  • کلید F3 را فشار دهید.

اسپایک یک بخش برای وارد کردن متون خودکار است. اگر آن را با فشردن کلید «Ctrl + Shift + F3» خالی نکنید، اطلاعات شما حتی پس از ری ‌استارت کردن ویندوز نیز در آن باقی خواهند ماند.

حذف فاصله‌های دوگانه

اگر در کار نویسندگی یا ویراستاری باشید، قطعا استفاده از دو فاصله به جای یک فاصله یکی از کابوس‌هایتان است. این نوع فاصله‌ها نباید بعد از نقطه یا در هر جایی از متن استفاده شوند. همیشه باید فقط یک فاصله وجود داشته باشد. از همین رو با استفاده از ویژگی «Find and Replace» می‌توانید به سادگی تمام فاصله‌های دوگانه را تبدیل به یک فاصله کنید.

کل متن خود را در سند علامت بزنید (Ctrl + A). از طریق زبانه‌ «Home» و در بخش «Editing» گزینه «Replace» را انتخاب نمایید یا از کلیدهای «Ctrl + H» استفاده کنید. در قسمت «Find what» دو بار کلید «Space» را فشار دهید تا دو فاصله ایجاد شود. سپس در قسمت «Replace With» یک فاصله وارد نمایید.

حذف فاصله‌های دوگانه

روی کلید «Replace All» کلیک کنید تا تمام فاصله‌های دوگانه حذف شوند.

استفاده از صفحات عمودی و افقی در یک سند

گاهی اوقات نیاز به استفاده از صفحات افقی و عمودی در یک سند خواهید داشت تا بتوانید جداول، گراف‌ها و سایر نمودارهای خود را به خوبی در آن جای دهید. استفاده از جهت مناسب می‌تواند نیاز شما به ایجاد یک سند مجزا را برطرف سازد.

صفحه یا پاراگراف مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس از طریق زبانه‌ «Page Layout» به قسمت «Page Setup» بروید و با باز کردن منوی «Margins» گزینه‌ «Custom Margins» را انتخاب کنید.

استفاده از صفحات عمودی و افقی در یک سند

در زبانه‌  «Margins»روی حالت «Portrait» یا «Landscape» کلیک کنید.

استفاده از صفحات عمودی و افقی در یک سند

از بخش «Apply to» گزینه‌ «Selected text» را انتخاب نمایید.

Word از شکستگی بخشی یا «Section Breaks» برای ایچاد چرخش مناسب در متن انتخاب شده استفاده می‌کند. به این ترتیب اگر بخشی از متن موجود در یک صفحه را انتخاب کرده باشید که شامل تمام آن صفحه نمی‌شود، Word متن انتخاب شده را در صفحه‌ مجزایی قرار خواهد داد و بخش‌های بعدی و قبلی آن نیز هر کدام در صفحه‌ مربوط به خود قرار می‌گیرند.

دریافت لیست کامل دستورات  Word

شاید هر روز نیاز به این دستورات نداشته باشید، ولی استفاده از این ویژگی ساده و قدرتمند می‌تواند دانش شما را در مورد Word افزایش دهد. این دستور یک سند Word جدید ایجاد خواهد کرد که شامل تمام دستورات Word می‌شود. می‌توانید این سند را ذخیره کنید و در زمان نیاز در داخل آن به دنبال دستورات مورد نیاز خود بگردید یا با مطالعه‌ آن دستورات جدیدی را بیاموزید.

از طریق منوی «File» به بخش «Options» بروید و گزینه‌ «Customize Ribbon» را بزنید. در زیر لیست «Main Tabs» گزینه‌ «Developer» را فعال و روی گزینه «OK» کلیک کنید. سپس به زبانه‌ «Developer» بروید و از بخش «Code group» گزینه‌ «Macros» را انتخاب نمایید. حال در کادر «Macros» عبارت «ListCommands» را بنویسید.

دریافت لیست کامل دستورات  Word

روی گزینه‌ «Run» کلیک کنید. با این کار کادر «List Commands» ظاهر خواهد شد.

دریافت لیست کامل دستورات  Word

برای این که ورد تمام دستورات را لیست کند، گزینه «All Word commands» را انتخاب کنید و سپس کلید «OK» را بزنید. با این کار Word یک سند جدید ایجاد خواهد کرد و تمام دستوراتش را در داخل یک جدول در آن در اختیارتان می‌گذارد. در این جدول سه ستون وجود دارد که به شرح زیر هستند:

Command Name: نام دستور

Modifiers: در صورتی که کلید میانبر این دستور نیاز به نگه داشتن یکی یا بیشتر از سه کلید «Shift»، ‏«Ctrl» یا «Alt» داشته باشد، در این ستون نمایش داده می‌شود.

Key: در صورتی که کلید میانبری برای این دستور وجود داشته باشد، در این ستون نمایش داده خواهد شد.

دریافت لیست کامل دستورات  Word

این لیست به ترتیب حروف الفبای انگلیسی است تا به سادگی بتوانید دستورات مورد نظر خود را در آن پیدا کنید. از آنجایی که لیست در یک سند Word قرار دارد، به سادگی می‌توانید در آن به جست ‌و جو بپردازید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: تکراتو و makeuseof

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر