;
coinex

جایزه نوبل فیزیک 2020 به کشفیات مرتبط با سیاه‌چاله‌ها اهدا شد!

آکادمی نوبل که چند روز پیش جایزه نوبل پزشکی را به سه پژوهشگر اهدا کرده بود، امروز جایزه نوبل فیزیک 2020 را به اکتشافات مرتبط با سیاه‌چاله‌ها اختصاص داد.

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به صورت مشترک به راجر پنرُز، رینهارد گنزل و آندریا گز تعلق گرفت. این سه دانشمند صد و چهاردهمین جایزه نوبل فیزیک را به‌خاطر اکتشاف یک سیاه‌چاله غول‌پیکر در مرکز کهکشان راه شیری و پژوهش در زمینه شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها از آن خود کردند.

جایزه نوبل فیزیک به راجر پنروز، فیزیکدان انگلیسی برای تحقیقات و اکتشافاتش در مورد سیاهچاله‌ها و راینهارد گنزل و آندریا گز فیزیکدان‌های آلمانی و آمریکایی به دلیل کشف “یک جرم بسیار سنگین و فشرده در مرکز کهکشان راه شیری” تعلق گرفت.

جایزه نوبل فیزیک 2020

طبق اعلان کمیته داوران، نیمی از این جایزه به پنروز تعلق می‌گیرد زیرا این دانشمند نشان می‌دهد که “نظریه عمومی نسبیت منجر به تشکیل سیاهچاله‌ها می‌شود.” پنروز کشف کرده که تشکیل یک سیاهچاله، پیش‌بینی دقیق از نظریه عمومی نسبیت است. نیم دیگر این جایزه نیز به گنزل و گز برای کشف “حاکم بودن یک جسم نامرئی و فوق‌العاده سنگین بر مدار ستارگان واقع در کهکشان” تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید:

اولف دانیلسن، از اساتید فیزیک دانشگاه اوپسالای سوئد در مراسم معرفی برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۰ گفت:

«برندگان امسال اسراری را در تاریک‌ترین گوشه جهان ما کشف کرده‌اند. اما این فقط یک ماجراجویی قدیمی نیست که حالا به نتیجه پیروزمندانه خود رسیده باشد، بلکه شروع جدیدی است. هرچه بیشتر به افق سیاهچاله‌ها نزدیک شویم، طبیعت ممکن است شگفتی‌های جدیدی را در چنته داشته باشد».

جایزه نوبل فیزیک 2020

آندریا گز چهارمین زنی است که از زمان اهدای نوبل فیزیک از سال ۱۹۰۱ تا به امروز برنده این جایزه معتبر علمی می‌شود.

تقسیم جایزه نوبل میان چند دانشمند که در زمینه‌های مرتبط فعالیت دارند، امری باسابقه به شمار می‌رود. سال گذشته نیز نوبل فیزیک به طور مشترک به یک دانشمند کانادایی و دو دانشمند سوئیسی اهدا شد.

جایزه نقدی نوبل فیزیک امسال حدود یک میلیون و صد هزار دلار است که نیمی از آن به پنروز و نیم دیگر آن به گز و گنزل تعلق می‌گیرد. از آنجا که مراسم حضوری اهدای جایزه نوبل امسال به دلیل همه‌گیری بیماری کووید۱۹ لغو شده است، برندگان، جایزه را در کشورهایشان دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره جایزه نوبل فیزیک 2020 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر