;
coinex

چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین» بررسی شد

چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین» بررسی شد. در ادامه این نوشتار با تکراتو همراه باشید تا بیشتر با این فناوری، مزایا و معایب آن و کارکردهای آن در جنبه‌های مختلف آشنا شویم.

پیشتر تکراتو نوشتار مربوط به رویداد عمق بلاک چین را دیده بودیم و در روز رویداد نیز در توییتر تکراتو همراه شما بودیم به طور زنده رویداد را به سمع و نظر شما رساندیم. حالا در این نوشتار نیز با ما همراه باشید تا با بررسی رویداد عمق بلاک چین بیشتر با این فناوری آشنا شویم.

روز دوم بهمن ماه 1399 از ساعت 15 تا 18 نشست برررسی ابعاد گوناگون بلاکچین با عنوان «عمق بلاکچین» یا DEEP IN BLOCKCHAIN در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران، به صورت آنلاین و حضوری، برگزار شد. با بررسی بیشتر این خبر با تکراتو همراه باشید.

چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین»

هدف از برگزاری این رویداد، که به همت و برنامه‌ریزی گروه علمی ‌پژوهشی «آورکلاک» (OVERCLOCK) صورت گرفت، آسان‌کردن فهم سازوکار فناوری بلاکچین و روشن‌سازی تبعات مثبت و منفی آن از منظر فنی، امنیت سایبری، روانشناسی اجتماعی و نظایر آن بود.

در رویداد «عمق بلاکچین»، متخصصان حوزه‌های مختلف در رابطه با فناوری بلاکچین سخنرانی کرده و هر یک از زاویه دید تخصصی خود این پدیده نوظهور و درعین حال رو به توسعه را مورد بحث و ارزیابی قرار دادند.

عناوین اصلی رویداد «عمق بلاکچین» از این قرار بودند: مکانیزم بلاکچین، دنیای رمز ارزها، امنیت سایبری، امنیت بلاکچین، وب سه، قدرت بی نهایت بلاکچین و بررسی بلاکچین از دیدگاه روانشناسی.

در رویداد «عمق بلاکچین» که علی رغم حضور تعدادی از مخاطبان در سالن، به صورت گسترده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی به صورت زنده پخش شد و با استقبال قابل ملاحظه ای روبه رو شد، سخنرانان، تقریبا به زبان ساده، به برخی از اصولی‌ترین سوالات موجود پیرامون این مساله پاسخ دادند، سوالاتی مانند: «بلاکچین چیست؟ نقش فناوری بلاکچین در رمزارزها. آیا ظرفیت بلاکچین محدود به استفاده درحوزه رمزارزهاست؟ بلاکچین چه نقشی در امنیت سایبری دارد؟ بلاکچین چگونه به حفاظت از حق کپی رایت آثار هنری و فرهنگی کمک می‌کند؟ چگونه می‌توان بر اثرات روانی تبلیغات سوء مرتبط با فناوری بلاکچین غلبه کرد؟ بلاکچین چگونه از انتشار فیک‌نیوز جلوگیری می‌کند؟ آیا بلاکچین توسعه نسل جدید وب‌سایت‌ها را متحول خواهد کرد؟ و تاثیر روانشناختی این مقوله در مردم عادی چگونه است.؟

چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد عمق بلاک چین
چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد عمق بلاک چین

کارشناسانی که در نشست «عمق بلاکچین» حضور داشتند، هر یک از منظر تخصصی خود به سخنرانی پرداختند. همزمان با این سخنرانی‌ها در توییتر چندین اکانت از جمله توییتر تکراتو این رویداد را به طور زنده گزارش می‌کردند. در ادامه مهمترین گفته‌های کارشناسان این رویداد را با هم مرور خواهیم کرد.

علی خوش‌خلق (کارشناس سامانه‌های نهفته) که دررابطه با نقش بلاکچین در بالا بردن امنیت سایبری سخنرانی کرد و امنیت سایبری را با توجه به مقوله بلاکچین آسیب‌شناسی کرد. بهزاد قاسمی، (کارشناس امنیت سایبری) نیز دررابطه با چند و چون پیاده سازی یک شبکه بلاکچین ایمن در این رویداد مطالبی را مطرح کرد. آقای قاسمی در این زمینه گفت:‌

ویرایش اطلاعات رمز نگاری شده و ثبت شده روی این شبکه غیرممکن است. چرا که هر دستگاه اطلاعات دریافتی سایر دستگاه‌ها را نیز بررسی می‌کند. به دلیل مکانیزم شبکه بلاک چین، امکان کپی کردن رمزارزها وجود ندارد. رمزارزها با استفاده از سیستم هشینگ تولید می‌شوند. تمرکززدایی شدن و عدم نظارت دولت‌ها از جمله مهمترین قابلیت‌های رمزارزهاست.

چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین»
چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین»

در بخش دیگری از این رویداد که با عنوان «قدرت بی‌نهایت بلاکچین» ادامه یافت نیز سجاد عمرانی و کیانا شعبانی به عنوان طراح و گرافیست دررابطه با حق کپی‌رایت در بلاکچین سخن گفتند. سجاد عمرانی در این رابطه گفت: 

در سپتامبر 1886، 162 کشور قرارداد بستند که از کپی‌رایت آثار را حفظ کنند. ایران عضو این کنوانسیون نیست. مخالفان در ایران می‌گویند عضویت در این کنوانسیون نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین دارد. بلام چین راهکاری ارزان‌تر برای حفظ کپی رایت است.

چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین»
چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین»

کیانا شعبانی نیز درخصوص ثبت آثار هنری و جلوگیری از نقض کپی رایت افزود:‌ آثار هنری را می‌توان در شبکه بلاک چین ثبت کرد. باید از اثر هش گرفت و این هش را هنرمند می‌تواند به نام خودش در شبکه ثبت کند. اما این هش با تغییرات جزئی در اثر قابل تغییر است که این نقص بلاک چین در این زمینه به شمار می‌رود.»

محمد امین ناطقیان، فعال حوزه رسانه نیز در رابطه با جلوگیری از انتشار فیک نیوز درارتباط با مقوله بلاکچین سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه «70 درصد اخبار مرتبط با انتخابات 2016 آمریکا فیک نیوز بود.» بیان داشت:

با ابزاری مثل WordProof می‌توان محتواها را در بلاک چین به ثبت رساند. حفاظت از کپی‌رایت، قابلیت ماشین زمان (تاریخ دقیق انتشار و تغییرات محتوا) و قابلیت سئو کردن محتوا با این ابزار در بلاک چین ممکن است.

همچنین زهرا نیکو‌عقیده، کارشناس تحقیق و توسعه درباره بررسی تاثیر اجتماعی بلاکچین و پژوهش، مباحثی را مطرح کرد. او در این خصوص افزود:

بلاک چین ابزاری برای اثبات هویت برای پناهجویان یا بازماندگان فاجعه‌های طبیعی، ثبات و کنترل بر سرمایه با خرید رمزارزها و در نهایت رسیدن به حقوق اولیه انسان‌هاست.

در بخش دیگری از این رویداد نیز سید مهدی موسوی، کارشناس ارزهای دیجیتال، تحلیل‌گر بورس و رمز ارزها و برنامه نویس بر روی شبکه بلاکچین، ضمن معرفی بلاکچین ترون، به بررسی مسائل پیرامون ارزهای دیجیتال و نقاط ضعف و قوت آن‌ها پرداخت.

چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین»
چشم اندازهای فناوری بلاک چین در رویداد «عمق بلاک چین»

در این ارتباط که به صورتی اسکایپی برقرار شد، آقای موسوی در خصوص انواع مختلف ولت یا کیف پول اشاره کرد:

کیف پول سرد یا کول والت، برخلاف کیف پول گرم یا هات والت که آنلاین است، فیزیکی است و مقدار زیادی موجودی را می‌توان در آن قرار داد و به طور فیزیکی ذخیره کرد.

در نهایت دکتر محمد کریمی‌، به عنوان روانکاو و روانشناس بالینی به بررسی تبعات اجتماعی و روانشناختی پدیده نوظهور بلاکچین پرداخت و به این مساله اشاره کرد که چگونه می‌توان افراد حاضر در رویداد را در برابر عواقب روانی سوء استفاده‌ها از این فناوری ایمن کرد؟

 سید امیرمحمد حسینی، کارشناس حوزه وب در بخش وب 3 در رابطه با آینده وب و نسل جدید وب‌سایت‌ها که بر بستر بلاکچین توسعه داده می‌شوند، سخنرانی کرد و به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخت.

گفتنی است که بلاکچین اصطلاح و فناوری جدیدی است که درچند سال گذشته با جا افتادن رمز ارزها راه خود را به ادبیات حوزه فناوری جهان باز کرده است. در ابتدا که شناخت صحیح و کاملی از بلاکچین برای عموم مردم و مسئولان وجود نداشت و از دانش کم مخاطبان در این حوزه برای رسیدن به مقاصد مختلف بهره‌برداری هایی می‌شد. به نظر می‌رسد برگزاری چنین رویدادهایی به عنوان یک ضرورت روزافزون بتواند در رابطه با ظرفیت‌های بلاکچین بیش از پیش روشنگری نماید.

گالری تصاویر رویداد عمق بلاک چین

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر