;
coinex

نقد فیلم مولان (Mulan 2020) : افسانه ای شعار زده!

در این نوشتار به نقد فیلم مولان Mulan 2020 به کارگردانی لی ایزاک چانگ می‌پردازیم. در ادامه با بررسی و تحلیل این فیلم در سایت تکراتو همراه ما باشید.

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم Mulan خواهید خواند به شرح زیر است:

  • افسانه ای شعار زده!
  • عناصر بد
  • تکنیک
  • زن بودنِ قهرمان به چه قیمت؟
  • شخصیت پردازی

به اعتقاد من نقد و بررسی یک فیلم باید فرم یا نوع نگاه و انگیزه کارگردان را برای ما در طول فیلم آشکار کند. نقد و بررسی یک فیلم علاوه بر تحلیل محتوایی باید اساس انتقال آن مفاهیم را مشخص کند. باید از تکنیک و ساختاری که کارگردان برای نشان دادن نگاه یا جهان بینی خود در فیلم استفاده کرده حرف زد و به بررسی آن‌ها پرداخت.

برداشت و بررسی شخصی منتقد از این تکنیک‌ها باید بدون جبهه‌گیری مشخص کند که آیا ابزارهایی که کارگردان جهت پیشبرد و یا پایه‌ریزی مفاهیم برای به نمایش گذاشتن آن جهان بینی که مدنظرش بوده، کارساز شده یا خیر.

ما دو نوع تحلیل داریم: اولی سینماتیک که منتقد ظاهر یا نکات فنی فیلم و داستان را در نظر می‌گیرد. و تحلیل دیگر تحلیلی است ادراکی که اصطلاحا به آن می‌گویند تحلیل هرمونوتیک. یک تحلیل‌گر واقعی باید اشراف کامل به مسائل سیاسی و اعتقادی داشته باشد. در تحلیل نوع دوم ظاهر فیلم و نکات فنی مهم نیست بل زیرلایه‌های فیلم مهم می‌شوند. در ادامه با نقد فیلم Mulan 2020 ما را همراهی کنید.

نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

افسانه ای شعار زده!

نسخه جدید دیزنی مولان، یادبودی زنده برای خرد عامیانه است که نمی توان از دنیا راضی بود. در حالی که منتقدان بیشتر درباره اینکه چه چیزی در فیلم تاثیر گذار است و چه عواملی باعث بهتر شدنش میشد و حالا وجود ندارند، اتفاق نظر دارند.

بگذارید اینطور بگوییم اکشن و هویت بصری با اینکه به شدت بد هستند مطمئناً اجزای قویتری نسبت به فیلمنامه هستند. حالا ببینید که فیلمنامه چه افتضاحی به بار آورده.

مخاطبان از هر طرف، غالباً متقابل، به آن حمله کردند. برای طرفداران اثبات شده دیزنی، مولان جدید بیش از حد جدید و کاملاً مطابق با برنامه های خاص سیاسی است و به اندازه کافی تماشایی نبود (یا حداقل از نظر عادت معمول تماشایی بود).

در حالی که این فیلم برای مخاطبان چینی بیش از حد غربی با کلیشه های غربی به تصویر کشده شده است. جنجال بر سر بازیگر نقش اصلی زن و حمایت وی از پلیس هنگ کنگ در صحنه نمایش با معترضین و فیلمبرداری این فیلم در استان سین کیانگ چین معروف به ترور دولتی علیه اعضای اقلیت اویغور، قطعاً کمکی به بازاریابی فیلم نکرد.
همانطور که در نقدهای بسیاری گفته شده است مولان مورد انتظارترین فیلم در میان لایو اکشن های انیمیشن دیزنی است. دلیل این امر این است که این فیلم پیشگام ترین قهرمان دیزنی در سالهای اخیر در حوزه فمینیسم دنبال می کند. که به شدت مخالفم و جز شعار و شعارزدگی چیز دیگری ندیدم.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم لیگ عدالت اسنایدر کات 2021 : یک دفاعیه غافلگیر کننده

نقد فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر 2021 ؛ جنگ خدایان

همانطور که در مورد Beauty and the Beast یا Aladdin اتفاق افتاد، اقتباس جدید یک فیلم انیمیشن دیزنی به شکل یک لایواکشن، بخشی از مردم را کاملا ناامید کرده است.

مولان Mulan توسط نیکی کارو، که پیش از این نیز آثار زیبایی از مبارزان دختر را بر روی پرده برده بود که از میان آن‌ها می‌توان به سوارکار نهنگ اشاره کرد، کارگردانی شده است. 

این فیلم در حقیقت بازتولیدی از فیلم انیمیشنی سال ۱۹۹۸ نیست. در این فیلم اثری از آهنگ‌های آن انیمیشن به چشم نمی‌خورد و بار کمدی آن نیز قطعا کمتر است.

مولان درباره زن جوانی است که تصمیم می گیرد به جای پدرش به خدمت اجباری که از سوی امپراطور وضع شده است برود. این دستور از سمت امپراطور از این قرار است که یک مرد از هر خانواده برای مبارزه با حمله به قبایل شمالی وارد ارتش شود. 

مولان وانمود می کند که یک مرد است تا مانع درماندگی پدر پیرش در جنگ شود. من فکر می کنم همه تاریخ فیلم انیمیشن و افسانه چینی را می دانند. 

و من فکر نمی کنم که این فیلم کپی برابر اصل انیمیشن باشد. این یک اقتباس است. و اتفاقا از نظر من همین که اقتباس میباشد باعث میشود تغییرات و غافلگیری هایی جهت جذابیت وجود داشته باشد. اما در ادامه متوجه میشویم که جذابیتی که انتظار داریم در کار نیست!

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم بتمن 2022 (The Batman) ؛ دروغ کافیه

بهترین فیلم های دی سی 2021

مولان در این فیلم باید با مبارز شمالی عصبانی بوری خان با بازی جیسون اسکات لی و یک شخصیت بد زن به نام شین یانگ با بازی گونگ لی بجنگد و در عین حال نگذارد هویت واقعی‌اش فاش شود.

نقد فیلم مولان (Mulan 2020) : افسانه ای شعار زده!
نقد فیلم مولان (Mulan 2020) : افسانه ای شعار زده!

عناصر بد : نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

هر چه از انیمیشنی که در سال 1998 به خاطر دارید بگذارید کنار؛ این فیلم داستان دیگری دارد. در نتیجه این فیلم رو اصلا نبایست با انیمیشن مقایسه کرد. نه از جادوها و موجودات روحانی و خیالی در آن خبری است و نه مثل انیمیشن دنبال مخفی کردن خشونت هاست.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم موریتانیایی ؛ حقایق تکان دهنده ی یک زندانی

 نقد فیلم Cherry 2021 (چری) ؛ یک جنایت عاشقانه

فیلم اکشن بسیار بدی دارد. درحالی که داستان را قابل قبول شروع میکند اما در ادامه فیلم با بی توجهی به عناصری که خودذش ساخته و را نیمه کاره رها می کند. 

فیلم با وجود اینکه سعی دارد فرهنگ چین را بر اساس واقعیت نشان دهد و از فانتزی کردن فیلم دور بماند، نمیتواند. کافیست بخشی از فیلم را که جادوگر به داخل دروازه های شهر وارد میشه و کلی از افراد را به شکل غریبی تارو مار می کند، بیاد بیاورید. 

وقتی فیلم وارد این مسیر شد به نظر میومد که فیلم در حال وارد شدن در مسیری میباشد که مولان و گروهش بایست فکری به حال جادوهای جادوگر بکنند. اما فیلم به یکباره رها و وارد مسیر دیگری میشود.

پرداخت ماجرای بر ملا شدن زنانگی مولان برای شاهزاده یکی دیگر از مواردی است که ساختار روایتی فیلم را مخدوش میکند. در حالی که فیلم این انتظار را برایمان ایجاد میکند که نوعی ارتباط بین شاهزاده و مولان به وجود بیاید که فیلم باری دیگر تغییر مسیری را خارج از روایت مورد نظر ایجاد میکند. 

بنظر فیلم در کلیت خود دچار سردرگمی و غش و ضعف است به هر طرف که کم می آورد. مورد دیگری که در فیلم آزاردهنده است نریشن های داخل فیلم میباشد. 

بیشتر بخوانید:

نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی

نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ

این نریشن ها که بیشتر شبیه هندوانه زیر بغل قهرمان فیلم گذاشتن است نه تنها هیچ کمکی به شخصیت پردازی نمیکند بلکه در پیشرفت داستان خلل ایجاد میکند و مخاطب را از همراهی کردن با شخصیت اصلی پس میزند. کلا همه چیز در فیلم مزاحمت ایجاد میکنند. 

فیلم به لحاظ جنگی به شدت بد و تصنعی هستند. مبارزت تن به تن و فنون و روش های رزمی با سلاح های مختلف و همچنین صحنه های شلوغ جنگی لشکریان و خون و خونریزی و سر بریدن ها و خونریزی ها با جسارت تمام با کات های بد و تدوین نامتناسب از حیث انتفاء ساقط میشوند.  

مشخص است که کارگردان و گروهش توانایی کمی برای منسجم نشان دادن این سکانسها را دارند. و با نماهای نزدیک و تدوین سریع سعی در پوشاندن ضعف خود در این صحنه ها دارند. مخصوصا در پرش ها و پرتاب شدن آدم ها کمی اغراق و تصنعی بودن به چشم می آید.

نقد فیلم مولان (Mulan 2020)
نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

تکنیک : نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

کرو با کمک فیلم‌برداری مندی واکر و طراحی تولید گرنت میجور و طراحی لباس بینا دایگلر، نه تنها نتوانسته دنیای اطراف مولان را به زیبایی به تصویر بکشد بلکه با رنگ قرمز لباس مولان فقط توانسته به زور خشونت سکانسهای مصنوعی زد و خورد و جنگی را رنگ و لعاب بدهد. 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موزیکال ؛ آپدیت ژانویه 2021

نور قرمز فانوس‌های روستا، به پرواز در آمدن تیرها درست مانند دسته‌ای پرنده بر فراز صحنه‌ی جنگ، پرهای صورتی و نارنجی دم یک ققنوس مرموز که به شدت وصله ناجور به نماهای فیلم مولان است، ابریشم آستین‌های لباس شیانیانگ که او از آن برای به دام انداختن دشمنانش استفاده می‌کند و لیو که قدرت و زیبایی یک رقصنده را دارد همه و همه توی ذوق میزنند.

نقد فیلم مولان (Mulan 2020)
نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

زن بودن قهرمان به چه قیمت؟ : نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

قهرمان زن فیلم مولان با دیدن انعکاس تصویر خودش در شمشیر براق پدرش بدون هیچ پیشزمینه ای  و هیچگونه زیست درستی به یکباره قدرت می‌گیرد. زن بودن و نشان دادن چند صحنه جنگی در دل نشان دادن فرهنگ چینی کافیست تا شجاعت یک زن را به این حد سخیف و بدون پرداخت خاصی در چشم مخاطب فرو کنند؟

شخص جادوگر (گونگ لی) آنتاگونیست مولان است. زیبا، باهوش و سرشار از انگیزه. اما چه فایده که فقط چون زن میباشد در فیلم وجود دارد! جنگ دختران در دره فقط رنگارنگ است حتی کارگردان بسیار تلاش دارد که جنون آمیز، پرانرژی این صحنه ها را نشان دهد اما جز شعارزدگی و جنسیت زدگی چیز دیگری در میان نیست.

فیلم مولان به شدت عجیب و غریب ساخته شده است. هیچگونه سکانس عاشقانه ای در آن وجود ندارد. شاید به دلیل سانسور چین میباشد. اما هر نوع همدردی با مولان هم بسیار غریب، نچسب و به زور در ما حضورش را میقبولاند. 

او در بیشتر فیلم وانمود می کند که یک مرد است. اگر قرار است با این وانمود به مرد بودن در بین مردانی که در اردوگاه وجود دارند، عواطف ما را برانگیزد، که باز هم کارگردان فیلم موفق نشده. 

اگر قرار است در سختی های آموزش نظامی عواطف در ما متولد شوند که بازهم کارگردان شکست میخورد. زن بودن به تنهایی در دنیای حال حاضر تلنگر خوبی برای مرحمت طلبی نیست!

نقد فیلم مولان (Mulan 2020)
نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

شخصیت پردازی : نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

فیلم با کودکی مولان شروع میشود که در همین حد میماند. درصورتی که زیست مولان مهم است که بسیار در ادامه برای شخصیت پردازی او و فهماندن مشکل اصلی و چالش او مسئله اساسی میباشد. 

و در مورد بقیه شخصیت ها مانور خاصی نمیدهد. در صورتی که برای ایجاد انگیزه در ساختار روایت بسیار مهم است. این یعنی همان ضعف در رسیدگی به هر بخش از یک فیلم. با اینکه تنها قهرمان داستان خود شخصیت Mulan است، اما دانستن اطلاعاتی در مورد بقیه کاراکترهای داخل قاب میتوانست جذابیت ایجاد کند.

حضور جت لی را بهیچوجه نفهمیدم. بدتر از آن دونی ین است که فیلم هرگز نمی داند چگونه از او به عنوان بازیگر و یا به عنوان یک رزمی کار استفاده کند. و این خجالت آور است، از آنجا که فیلم پر از صحنه های اکشن میباشد، صحنه هایی که کاملا حس وجود طنابهایی که بازیگران را به اینور و آنور پرت میکند ملموس است. این فرمت از به تصویر کشیدن سکانسهای اکشن تلاش قهرمان داستان را هم الکن به حال خود رها میکند.

بگذارید اینطور بگویم درگیری عادی تن به تن در فیلم وجود ندارد. کسانی که معرفی می شوند بسیار بد و پلشت فیلمبرداری شده اند. همانطور که گفتم با در اختیار داشتن دونی ین و جت لی، سازندگان از هدیه ای که در اختیار دارند درست حسابی سود نمیبرند. 

شخصیت دونی ین تبدیل به یک احمق با خاطره ای گنگ شده است. او چنان با پدر مولان دوست بود که از فرزندانش چیزی نمی دانست. کافیست تصور کنید تا بلند بلند بخندید. 

فیلم هیچگونه جذابیتی برایم نداشت. لحن خنثی، بی روح و هیچ شخصیتی در فیلمنامه وجود ندارد. این بزرگترین بدهی یک فیلم سرگرم کننده است. حداقل کاش انیمیشن را نمیدیدم. و این قیاس در ذهن من ایجاد نمیشد.

بنابراین ما داریم یک فیلمنامه ضعیف با عبارات پرمدعا، یک طرح ناب و بی عیب و نقص بدون یک قطره خلاقیت، جمعیتی از ستارگان چینی که در سراسر آن وجود دارند ولی بلا استفاده. همچنین دارای رنگ های غنی اما سطحی. وجود یک استعداد افسانه ای، زیبا و باورنکردنی بنام لیو یفی که به شدت بد از سوی کارگردان کارساز شده است.

نقد فیلم مولان (Mulan 2020)
نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

عوامل فیلم : نقد فیلم مولان (Mulan 2020)

  • کارگردان: نیکی کارو
  • تهیه‌کننده: کریس بندر، جیک وینر و جیسون تی. رید
  • فیلمنامه‌نویس: الیزابت مارتین، لورن هینک، ریک جافا و آماندا سیلور بر پایه مولان والت دیزنی اثر تونی بانکرافت و باری کوک
  • بازیگران: لیو ییفئی، دانی ین، یوسون آن، جیسون اسکات لی، گونگ لی، ران یوان و جت لی
  • موسیقی: هری گرگسون-ویلیامز
  • فیلم‌بردار: مندی واکر
  • تدوین‌گر: دیوید کولسون
  • شرکت تولید: والت دیزنی پیکچرز
  • توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی
  • مدت زمان: 115 دقیقه
  • کشور: ایالات متحدهٔ آمریکا
  • زبان: انگلیسی
  • هزینهٔ فیلم: 200 میلیون دلار

 

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نقد فیلم مولان چیست؟ نظرات خود را درباره نقد فیلم  2020 Mulan با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر