;
coinex

طالبان در افغانستان ؛ ناسا از خشکسالی و نقشه‌ها از سقوط قندوز و تالقان می‌گویند

طالبان در افغانستان نام‌اش با تروریسم و کشتار غیرنظامیان گره خورده است. این گروه در طول یک هفته گذشته بر مناطق مهمی از این کشور کنترل پیدا کرده است. در ادامه نقشه‌های مهمی را بررسی می‌کنیم. با تکراتو همراه باشید.

در یک هفته گذشته طالبان کنترل سه شهر مهم تالقان، قندوز و سرپل را به دست گرفته است. در حالی که مقامات رسمی دولت این کشور، وضعیت را «خراب» توصیف می‌کنند، جامعه جهانی از کشتار غیرنظامیان در درگیری‌های روزهای گذشته به شدت انتقاد کرده است. ویدیوها، صحنه‌های ناخوشایندی را از فرار مردم بی‌پناه و به آتش کشیده شدن ساختمان‌ها در شهر قندوز در شمال این کشور نشان می‌دهند.

کشورهایی نظیر بریتانیا و ایالات متحده در چند روز گذشته خواهان خروج دیپلمات‌های‌شان از این کشور شده‌اند. آیا کشورهای جهان قرار است افغانستان‌ را پس از سال‌ها جنگ داخلی به حال خود رها کنند؟ آیا همچون ویتنام، این کشور نیز به حال خود رها خواهد شد؟

طالبان در افغانستان

ناسا از خشکسالی و نقشه‌ها از سقوط قندوز و تالقان می‌گویند

در طول روزهای گذشته چهار مرکز ولایت از جمله «زرنج» شهر مرزی با ایران و قندوز در مرز شمالی با تاجیکستان، به دست طالبان افتاده است. در جنوب نیز دولت امیدوار است کنترل «لشکرگاه» را از دست ندهد. هواپیماهای B52 در شهر شبرغان چندی پیش طی حملاتی به گفته دولت این کشور حدود 200 عضو طالبان را کشتند.

برای درک بهتر آنچه بر افغانستان امروز می‌گذرد بیایید به 2017 برگردیم. جایی که تعداد انگشت شماری از ولایات تحت کنترل طالبان بود. به نقشه زیر دقت کنید. مناطق قرمز رنگ در کنترل طالبان قرار داشتند.

طالبان در افغانستان ؛ ناسا از خشکسالی و نقشه‌ها از سقوط قندوز و تالقان می‌گویند
طالبان در افغانستان سال 2017 (اعتبار تصویر: بی بی سی)

حالا اما بیش از هر زمان دیگری از سال 2001 طالبان بر افغانستان کنترل دارد. افغانستان 34 ولایت دارد و در مجموع این ولایات 398 ولسوالی (معادل شهرستان در ایران) دارند. دیدیم که در 2017 تنها 12 ولسوالی در کنترل طالبان بود. اما حالا اوضاع به شدت فرق کرده است. به نقشه مهم زیر دقت کنید. در 9 آگوست یعنی 18 مرداد، طالبان کنترل 90 ولسوالی را در اختیار داشته و در 167 ولسوالی در حال ستیز بوده است. پس از تنها 3 روز و در 12 آگوست یعنی امروز 21 مرداد، طالبان کنترل 28 ولسوالی دیگر را نیز به دست گرفته و در برخی شهرهای دیگر ستیز را آغاز کرده است. به نقشه زیر دقت کنید:

طالبان در افغانستان ؛ ناسا از خشکسالی و نقشه‌ها از سقوط قندوز و تالقان می‌گویند
طالبان در افغانستان ؛ تفاوت‌ روزهای 18 مرداد و 21 مرداد (اعتبار تصویر: بی بی سی)

این گروه کنترل 6 شهر مرزی مهم از جمله دو شهر مرزی با ایران یعنی اسلام قلعه و شیخ ابونصر فرحی را نیز در دست دارد. آنطور که از این نقشه‌ها بر می‌آید شهرهای مهم کابل، قندهار و هرات هنوز در کنترل کامل نیروی های دولت رسمی این کشور است. شهرهای مرزی مناطق مهم تجاری هستند. به عنوان مثال داده‌ها نشان می‌دهد دولت افغانستان در ماه، حدود 20 میلیون دلار درآمد از اسلام قلعه دارد.

مردم افغانستان ؛ درگیر جنگ، کرونا و خشکسالی

در شش ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از 1600 غیرنظامی در نبردهای دولت با طالبان و سایر گروه‌های مسلح جان خود را از دست داده‌اند که این موضوع نگرانی سازمان ملل را در پی داشته است. اگرچه مناطقی که طالبان کنترل آنها را به دست گرفته، ساکنین کمتری دارد، اما تاکنون بیش از 360 هزارنفر از مردم این کشور خانه و زندگی خود را به ناچار رها کرده‌اند.

در کنار جنگ بسیاری از افغان‌ها با کمبود غذا و آب نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. حدود 80 درصد این کشور با خشکسالی شدید و جدی مواجه است. انتظار می‌رود این خشکسالی اوضاع کشت گندم و دامداری در این کشور را وخیم‌تر کند. تصویر زیر در سمت چپ اوضاع ذخیره آب‌های زیرزمینی و در سمت راست میزان رطوبت خاک در افغانستان را نشان می‌دهد. این تصاویر به وضوح حکایت از وضعیت اقلیمی اضطراری در این کشور دارند.

وضعیت رطوبت خاک و ذخیره آب‌های زیر زمینی در افغانستان
وضعیت رطوبت خاک و ذخیره آب‌های زیر زمینی در افغانستان

جنگ، کرونا و مشکلات اقلیمی نظیر قحطی و خشکسالی امان مردم این کشور را بریده است. تصاویر زیر اندکی از اندوه این مردمان را نشان می‌دهد:

مطالب بیشتر در تکراتو:

منبع: bbc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر