;
coinex

بهترین جت جنگنده 2021 ؛ فهرست جدیدترین هواپیماهای جنگی

جت‌های جنگنده یکی از ابزارهای نظامی هوایی ضروری برای دفاع از یک کشور حین حمله‌های هوایی است و ما در این گفتار، بهترین جت جنگنده 2021 را معرفی‌ می‌کنیم‌.

هر سال ما شاهد قدرت‌نمایی کشورها با رونمایی کردن از جت‌های جنگنده‌ آنها هستیم ولی بهترین جت جنگنده 2021 ساخت چه کشوری است و کدام کشور از لحاظ نیروی نظامی هوایی قوی‌تر است؟ از این‌ها مهم‌تر، بر چه اساسی این بهترین جنگنده دنیا 2021 انتخاب می‌شوند؟

ما در این گفتار، به معرفی خطرناک ترین جنگنده های سال 2021 و دلایل انتخاب آنها به عنوان قوی ترین جت جنگنده سال 2021 می‌پردازیم و همینطور، نگاهی به تاریخچه‌ی نسل‌های جنگنده می‌اندازیم. با تکراتو همراه باشید!

بهترین جت جنگنده 2021

در واقع، جت جنگنده یا هواپیمای شکاری نوعی هواگرد نظامی با سرعت بالا و مانورپذیری بسیار زیاد است و شامل سلاح‌‌هایی برای از بین بردن هواپیماهای دشمن است. این هواپیماهای جنگی در درجه اول برای تضمین کنترل فضای هوایی طراحی می‌شوند.

از این رو، هر کشوری که می‌خواهد از فضای هوایی خود محافظت کند، باید جدیدترین و بهترین هواپیماهای جنگی را در انبار مهمات خود داشته باشد. در حال حاضر، هواپیماهای جنگنده نسل 5 با جدیدترین سلاح ها، موتورهای قدرتمند و قابلیت‌های مخفی کاری خود پیشرفته‌ترین هستند.

اما بسیاری از کشورها در حال حاضر جنگنده‌های نسل 6 را توسعه داده‌اند، در حالی که جنگنده‌های نسل 4 همچنان ستون اصلی اکثر نیروهای هوایی در سراسر جهان هستند. جنگنده‌های نسل چهارم را می‌توان با فن آوری جدید ارتقا داد تا از آنها به عنوان یک نیروی رزمی موثر در میدان جنگ مدرن استفاده شود. از چنین هواپیماهایی غالباً به عنوان جنگنده‌های نسل 4+ یا 4++ یاد می شود.

شاید برای شما هم سوال باشد که خطرناک ترین جنگنده های سال 2021 بر اساس چه ویژگی‌هایی انتخاب می‌شوند؟ ما در این مقاله، بر اساس ویژگی‌های زیر بهترین هواپیما جنگی در سال 2021 را مشخص می‌کنیم:

  • قدرت و قابلیت اطمینان موتور آن: بهترین جت جنگنده 2021 از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین موتورها نیرو می‌گیرد.
  • جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم‌های تسلیحاتی: یک جنگنده به اندازه سلاح‌هایش کارآمد است.
  • اویونیک با کارایی بالا: تجهیزات پیشرفته کنترل پرواز امکان بهترین کار با هواپیما را فراهم می‌کند و بهترین جت جنگنده 2021 باید از این تجهیزات برخوردار باشد.
  • مخفی کاری همه جانبه: چنین قابلیتی به هواپیما اجازه می‌دهد تا آنجا که ممکن است در برابر رادارها و ردیاب‌های دشمن نامرئی بماند و مطمئنا این یک ویژگی مهم برای بهترین هواپیما جنگی در سال 2021 است.
  • رادار قدرتمند و پیشرفته: این ویژگی که برای بهترین هواپیما جنگی در سال 2021 ضروری است، امکان شناسایی دشمنان را فراهم می‌کند و احتمال کمتری برای رهگیری دارد.
  • سیستم‌های رایانه‌ای کاملاً یکپارچه: رایانه‌های پیشرفته امکان کنترل هواپیما و همچنین برقراری ارتباط با جنگنده‌های دیگر و همچنین کنترل زمینی را فراهم می‌کنند.

اما قبل‌از اینکه به معرفی پیشرفته ترین جنگنده جهان در سال 2021 بپردازیم، نگاهی به نسل‌های جنگنده‌ها می‌اندازیم.

نگاهی بر سیر نسل‌های جنگنده‌ها

بهترین جت جنگنده 2021
قوی ترین جت جنگنده سال 2021

جنگنده‌های نسل اول که در میانه دهه 1940 تا میانه دهه 1950 به‌وجود آمدند، ظاهری شبیه به ملخ داشتند و سلاح غالب آنها توپ‌های خودکار با کالیبر بین 12 تا 37 میلی متر بود. این جنگنده‌های جت نسل اول در اواخر جنگ جهانی دوم ظاهر شدند و معروف‌ترین آن، میگ 15 روسی بود که در زمان خود، سریع‌ترین جت جنگنده محسوب می‌شد.

جنگنده‌های نسل دوم که در میانه دهه 1950 تا اوایل دهه 1960 ظاهر شدند، جت‌هایی بودند که سرعت بیشتر و سیستم‌های راداری تشخیص هدف داشتند. این جنگنده‌ها با توجه به درس‌هایی که در جنگ کره آموخته شده  طراحی و تولید شدند. یکی از مشهورترین جنگنده‌های نسل دوم، میگ 21 بود که در جنگ ویتنام توسط کره شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در زمان خود، سریع‌ترین هواپیمای جنگنده محسوب می‌شد.

جت‌های جنگنده نسل سوم در اوایل دهه 1960 تا دهه 1970 ساخته شدند و در این جنگنده‌ها سیستم‌های هدایت آنالوگ جایگزین سیستم‌های قدیمی‌تر شده و افزایش قدرت مانور را نیز به دنبال داشت. در این نسل، اولین جت‌های چند منظوره نیز متولد شدند و بهترین مثال آن F-4 فانتوم است.

جنگنده‌های نسل چهارم در دهه 1970 تا میانه دهه 1990 ظاهر شدند و حاصل پیشرفت در تجهیزات هدایت خودکار هواپیما بودند. در این جنگنده‌ها به جای تکیه صرف بر سرعت و ارتفاع پرواز، به قابلیت ایجاد تغییرات سریع در سرعت، ارتفاع و جهت پرواز تکیه شده بود. همینطور اهرم‌های مکانیکی به‌تدریج جای خود را به کنترل‌های الکترونیکی و دیجیتالی دادند.

جت‌های جنگی نسل چهارم از قابلیت مانور بالایی برخوردار بوده و در تعقیب وگریز هوایی بسیار برتر از نسل پیشین خود هستند. نمونه عالی یک جنگنده نسل چهارم اف 15 ایگل آمریکا است که تمام ویژگی‌های یک جنگنده برتری هوایی از جمله رادار گریزی را دارد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت سکه در سال 1400

نسل پنجم جنگنده‌ها که از سال 2005 تا کنون ظاهر شده‌اند، جزو پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان هستند و قابلیت‌هایی همچون رادار گریزی کامل، قابلیت دید اول شلیک اول، بدنه با کارایی بسیار بالا، سیستم اویونیکی پیشرفته و کامپیوتر‌های قدرتمند دارند.

تاکنون تنها هواپیماهای نسل پنجم که به طور رسمی معرفی شده‌اند، سوخوی T-50 پاکفا، لاکهید مارتین F-35 و لاکهید مارتین بوئینگ F-22 هستند. با اینکه این نسل از جنگنده‌ها در اول راه خود هستند، برخی کشورها در حال کار کردن روی نسل ششم هواپیماهای جنگنده هستند.

پس از اینکه با نسل‌های این جنگنده‌ها آشنا شدیم، بهتر است که 10 نمونه از بهترین جت جنگنده 2021 را به شما معرفی کنیم. بنابراین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید!

بیشتر بخوانید: میزان یارانه در سال 1400

لاکهید مارتین اف-35 لایتنینگ 2 (Lockheed Martin F-35 Lightning II)

بهترین جت جنگنده 2021
بهترین جنگنده دنیا 2021

یکی از خطرناک ترین جنگنده های سال 2021 که بهترین جت جنگنده 2021 است، لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ نام دارد. با اینکه این بهترین جت جنگنده 2021 را برخی دوست دارند و برخی از دیگر از آن خوششان نمی‌آید، اما هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که F-35 یکی از توانمندترین و پیشرفته ترین جنگنده جهان در سال 2021 است.

با اینکه نوع‌های اول این هواپیما با مشکلات زیادی درگیر بود، آمریکا میلیاردها دلار برای بهبود بخشیدن به این هواپیما هزینه کرد و بسیاری از آزمایشات و مانورهای آموزشی نشان می‌دهد این هواپیمای جنگی از خطرناک ترین جنگنده های سال 2021 است که قادر است جت‌های دیگر را به چالش بکشد.

این هواپیما دارای سه نوع مختلف است: F-35A اصلی‌ترین جنگنده معمولی است. F-35B یک نوع برای برخاست کوتاه و فرود عمودی است. F-35C یک نوع حامل است که برای جایگزینی جت جنگنده F / A-18 نیروی دریایی ایالات متحده طراحی شده است.

آنچه F-35 را برجسته می‌کند، تلفیق باورنکردنی حسگرهای پیشرفته، مخفی کاری، جنگ الکترونیکی و قابلیت‌های شبکه است. ایالات متحده بیش از 1.5 تریلیون دلار هزینه صرف ساخت این هواپیما کرده و آن را به گران‌ترین پلت فرم تسلیحاتی تبدیل کرده است. به همین خاطر این جت، بهترین هواپیما جنگی در سال 2021 محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: حداقل حقوق در سال 1400

چنگدو جی-20 (Chengdu J-20)

بهترین جت جنگنده 2021
بهترین جنگنده دنیا 2021

جی 20 که با نام اژدهای توانا (Mighty Dragon) نیز شناخته می‌شود، پیشرفته ترین جنگنده جهان در سال 2021  چینی است که از جدیدترین فناوری مخفی کاری استفاده می‌کند. این هواپیما همچنین دومین هواپیمای جنگنده نسل 5 است و این دستاورد، با این واقعیت که چین به تازگی توسعه هواپیماهای جنگنده پیشرفته خود را آغاز کرده است، بسیار چشمگیرتر به‌نظر می‌رسد.

قابلیت‌های واقعی آن  یک راز محرمانه است که فقط توسط بالاترین مقامات چینی شناخته می‌شود. با این وجود، می‌توان گفت که چین مرتباً J-20 های خود را ارتقا می‌دهد. اخیراً، موتورهای قدرتمند ساخت داخل جدید برای این نوع جت ساخته شده است و همچنین گفته شده در آینده می‌توان منتظر پیشرفت‌های بیشتر این هواپیمای جنگی بود.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری 1400

سوخو-57 (Sukhoi Su-57)

بهترین جت جنگنده 2021
بهترین هواپیما جنگی در سال 2021

سوخو-57 نیز بهترین هواپیما جنگی در سال 2021 ساخت روسیه است که از رقبای F-22 محسوب می‌شود. این اولین هواپیمای پنهانکار کشور است که ترکیبی از کارایی بسیار خوب جنگنده نزدیک Su-27 و Su-30 با دید کم رادار و سایر ویژگی‌های هواپیمای جنگنده نسل پنجم است.

اگرچه هزینه برآورد شده آن بسیار کمتر از سایر پیشرفته ترین جنگنده جهان در سال 2021 است، اما توسعه Su-57 با تأخیرهایی روبرو شد. تولید سریالی آن تنها در سال 2020 آغاز شد و در سال 2021 نیروی هوایی روسیه از اولین واحدهای این جت جنگنده باورنکردنی استفاده می‌کند. همچنین، روسیه در حال توسعه موتور جدید برای این بهترین جت جنگنده 2021 است، بنابراین، در آینده‌ای نزدیک Su-57 مرگبارترین و حتی قوی ترین جت جنگنده سال 2021 خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین شغل های 2021

لاکهید مارتین اف-22 رپتور (Lockheed Martin F-22 Raptor)

بهترین جت جنگنده 2021
بهترین هواپیما جنگی در سال 2021

اف-۲۲ رپتور اولین هواپیمای جنگنده نسل پنجم بود که همچنان از پنهانکار ترین هواپیمای جنگنده موجود و بهترین هواپیما جنگی در سال 2021 است. همچنین با ارائه دید کم رادار، پرواز ابرپیمایشی (Supercruise)، شبکه‌های حسگر پیشرفته و قابلیت تحرک فوق العاده در یک پکیج، مسیر را برای دنبال کردن سایر هواپیماها فراهم کرد و‌تبدیل به قوی ترین جت جنگنده سال 2021 شده است.

اگرچه تولید آن در سال 2011 به دلیل هزینه زیاد متوقف شد، اما همچنان یکی از مرگبارترین هواپیماهای جنگی برای نبردهای خارج از برد است که با قابلیت نبرد جنگنده‌هاى هوایى تقریباً بی رقیب، ترسناک‌تر می‌شود.

با اینکه این بهترین جت جنگنده 2021 فاقد قابلیت‌های چندمنظوره بسیاری دیگر از هواپیماهای جنگنده است، Raptor هنوز هم یک سکوی فوق العاده موثر برای حمله‌های هوایی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: عیدی و افزایش حقوق در سال 1400

شنیانگ جی-31 (Shenyang FC-31)

بهترین جت جنگنده 2021
جت جنگنده برتر دنیا 2021

FC-31 آخرین هواپیمای جنگنده نسل 5 چینی و از خطرناک ترین جنگنده های سال 2021 است. از قابلیت‌های آن اطلاعات زیادی در دست نیست، اما به احتمال زیاد به زودی به عنوان یک مانور سبک برای J-20 یا به عنوان یک جت جنگنده جدید برای ناوهای هواپیمابر چین، به زودی در ارتش چین معرفی خواهد شد.

این بهترین جت جنگنده 2021 با وجود پیشرفته بودن و قابلیت‌هایی همچون پنهان کاری، ابر کشتی و بسیاری دیگر از قابلیت‌های باورنکردنی، بسیار سبک و ساده است. از آنجایی که این جت جنگی هنوز معرفی نشده است، باید همچنان خودش را ثابت کند.

بیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون های ایرانی

داسو رافال (Dassault Rafale)

بهترین جت جنگنده 2021
جت جنگنده برتر دنیا 2021

رافال بهترین جنگنده دنیا 2021 است که توسط کمپانی فرانسوی به نام داسو توسعه داده شده است. فرانسه پس از اختلاف نظر با دیگر کشورها از برنامه مشترک جت جنگنده اروپا خارج شد و هواپیمای جنگنده خود را ساخت که جایگزین جنگنده‌های میراژ قدیمی خود در دو نقش پدافند هوایی و حمله زمینی می‌شود.

نه تنها فرانسه، بلکه هند، مصر، قطر و یونان نیز این هواپیما را برای نیروهای هوایی خود سفارش داده اند، در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر نیز‌ قصد خرید آن را دارند.  Rafale دارای انواع مختلفی است که شامل ویژگی‌های ارتقا تسلیحات، اویونیک و مخفی کاری است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت نفت در سال 2021

یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon)

بهترین جت جنگنده 2021
جت جنگنده برتر دنیا 2021

یوروفایتر تایفون یک جنگنده چند منظوره نسل 4+ است که توسط انگلیس، آلمان، قطر، کویت، ایتالیا و دیگران استفاده می‌شود. این توسعه مشترک ایرباس، BAE Systems و لئوناردو بود و یکی از پیشرفته ترین جنگنده های ساخته شده در اروپا و بهترین جنگنده دنیا 2021 است.

یوروفایتر تایفون به‌طور مداوم با ویژگی‌های جدید ارتقا می‌یابد. Tranche 3 آخرین استاندارد تولیدی است که دارای سیستم‌های الکترونیکی، راداری و دفاعی جدید است و قابلیت هوا به هوا و هوا به زمین را بسیار بهبود یافته است.  Eurofighter Typhoon های قدیمی به طور مداوم به سطح جدیدترین نسخه ارتقا می‌یابند و آنها را به پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی سال 2021 تبدیل می‌کنند.

این هواپیما براساس F-15QA ساخته شده برای نیروی هوایی قطر است، در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی، اسرائیل و کشورهای دیگر نیز F-15 های خود را به استانداردهای مدرن ارتقا داده اند. در اوایل سال 2021، ایالات متحده فروش F-15EX را به هند نیز تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: کاندیداهای ریاست جمهوری 1400

بوئینگ F-15EX

بهترین جت جنگنده 2021
جت جنگنده برتر دنیا 2021

مک دونل داگلاس اف -15 عقاب (The McDonnell Douglas F-15 Eagle) پرشمارترین هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) و همچنین بسیاری از نیروهای هوایی دیگر در سراسر جهان است. امروزه این جت توسط بوئینگ ساخته می‌شود، که پیشرفت‌های زیادی را برای هواپیما ایجاد کرده است.

F-15E Strike Eagle نوع فعلی آن است و F-15EX یک نسخه ارتقا یافته است که با سیستم کنترل جدید، قابلیت‌های پیشرفته سلاح و بسیاری از ویژگی‌های دیگر، قابلیت نسل 4+ را به آن می‌دهد.

این هواپیما براساس F-15QA ساخته شده برای نیروی هوایی قطر است، در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی، اسرائیل و کشورهای دیگر نیز F-15 های خود را به استانداردهای مدرن ارتقا داده‌اند. در اوایل سال 2021، ایالات متحده فروش F-15EX را به هند نیز تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین سیستم گیمینگ ارزان قیمت

سوخو-30 (Sukhoi Su-30)

بهترین جت جنگنده 2021
جت جنگنده برتر دنیا 2021

سوخو 30 جدیدترین ورژن جت جنگنده روسی Su-27 است. سوخو 30 از هر جنبه‌ای نسبت به مدل پایه خود پیشرفت کرده و یک هواپیمای جنگنده با نسل 4+ است و دارای رادار، هواپیمای هوایی، سیستم‌های تسلیحاتی و موارد دیگر است.

بسیاری از کشورها از جمله هند، ویتنام، ارمنستان و سایر کشورها با موفقیت فراوان از مدل‌های مختلف Su-30 استفاده می‌کنند. Su-30 SM با رادار قدرتمندتر، هواپیمایی جدیدتر و از مهم‌تر مانور پذیری بالایی نیز دارد و همینطور می‌توان گفت بهترین جت جنگنده 2021 محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین تلویزیون های ایکس ویژن

جی‌اف-17 تاندر (JF-17 Thunder) و HAL Tejas

بهترین جت جنگنده 2021
جت جنگنده برتر دنیا 2021

این دو جت جنگنده تا حدی با یکدیگر مطابقت دارند که نمی‌توانیم تصمیم بگیریم کدام یک از آنها بهتر است چرا که می‌توان هردوی آنها را در زمره‌ی بهترین هواپیما جنگی در سال 2021 دانست.

این دو بهترین جنگنده دنیا 2021 بهترین طراحی جنگنده سبک نسل 4 هستند و هردو داگ فایت‌های (dogfighters) عالی‌ای هستند که به سلاح‌های گسترده‌ای مجهز هستند.از طرفی، هردوی آنها جنگنده‌های چندمنظوره‌ای هستند که قادر به انجام بسیاری از نقش‌های رزمی هستند.

هواپیمای JF-17 Thunder که با نام FC-1 Xiaolong نیز شناخته می‌شود توسط پاکستان و چین ساخته شده و اکنون با جایگزینی هواپیماهای جنگنده قدیمی Dassault Mirage III و Chengdu J-7 به اسب کار نیروی هوایی پاکستان تبدیل شده است. در ژانویه 2021، جدیدترین نوع JF-17A Block 3 با تولید پیشرفته‌ترین هواپیمای اویونیک، صفحه نمایش نصب شده بر روی کلاه ایمنی، رادار جدید و بسیاری پیشرفت‌های دیگر، تولید شد.

HAL Tejas همتای هندی آن است که برای جایگزینی هواپیماهای جنگنده قدیمی MiG-21 و غنی سازی نیروی هوایی هند با جنگنده‌های پیشرفته متعدد و تولید داخل ساخته شده است و انصافا می‌توان آن را قوی ترین جت جنگنده سال 2021 دانست. در ژانویه 2021، نوع بهبود یافته Tejas Mark 1A برای تولید با رادار جدید، تجهیزات پیشرفته جنگ الکترونیکی و امضای رادار کاهش یافته برای تولید تأیید شد.

این لیستی از بهترین هواپیما جنگی در سال 2021 بود. علاوه بر این، می‌توانید مقالاتی در راستای بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2021، بهترین لپ تاپ های 2021 و بهترین لپ تاپ های دانشجویی 2021 نیز مطالعه کنید.

همینطور تیم تکراتو گفتارهایی در مورد بهترین تبلت های 2021، بهترین هدفون های 2021 و بهترین ساعت های هوشمند 2021 نیز تهیه کرده است که ممکن است به دانستن آن علاقه‌مند باشید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: aerotime

نظر شما در خصوص بهترین جت جنگنده 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    به نام خدا
    سلام
    مگر پیروزی در میدان جنگ فقط به داشتن هواپیمای بهتر مربوطه؟

    1 – مصر چهارمین نیروی هوایی برتر جهان رو داشت ولی در جنگ با اسرائیل نیروی هوایی مصر روی زمین بمباران شد و بدون حتی یک ثانیه جنگ هوایی مصر شکست خورد

    2 – صدام در جنگ خلیج فارس که منجر به نابودش اش شد صدها فروند جنگنده میراژ فرانسوی و میگ های روسی داشت ولی آسان شکست خورد و نابود شد

    3 – نیروی هوایی ژاپن در اقیانوس آرام جزو 3 نیروی هوایی برتر هوایی جهان بود ولی با غافل گیری هوایی در منطقه میدوی در یک روز نابود شد

    4 -روسیه با داشتن صدها جنگنده به قول خودشون پیشرفته هنوز نتوانسته اوکراین را به طور کامل از روی نقشه محو سازد

    5 – نیروی هوایی آمریکا هم که در بیشتر جنگ ها و عملیات هاش شکست خورد از جنگ کره و ویتنام تا دشت طبس(که با شن نابود شد) و افغانستان و سوریه و…..

    6 – نیروی هوایی عربستان با میلیارد ها دلار هزینه اضافی و داشتن ده ها فروند f15 و جنگنده اروپایی در جنگ یمن روسیاه شد و آخر هم عقب نشینی و اعلان شکست

    7- در جنگ داخلی سودان هواپیماهای جنگی مثل ماکت و مجسمه بی استفاده ماندند و به دست شوروی ها نابود شدند

    کم است؟ یا بازهم مثال ها و جنگ های بیشتری یاد آوری داشته باشیم؟

    پاسخ

    همه اومدن از این جنگنده پاکستان انتقاد داشتند که چرا تو لین لیست اومده خب شاید هواپیمای کارآمدی برای میدان جنگ باشه

    پاسخ

    گریپین یا میگ۳۵ یا سوخو۳۵ چی اونوقت؟! اف۱۸سوپرهورنت هم که یادت رفت تازه جی۱۰ ورژن سی شو یادت رفته درسته بیشتراز۱۰تا جنگنده میشه ولی تیتر مطلب رو بهتر بزار عزیزمن

    پاسخ

    با سلام خدمت شما زهرا یاوری عزیز لطفاً حجاب خود را بصورت کامل رعایت کنید.

    پاسخ

    نمیدونم چرا سایت های داخلی ما روی تجهیزات خطرناک نظامی همسایهای عمدتن دشمن اینقدر مانورهای خوشبینانه میدهند و یک جورایی ب این آتوآشغالها افتخار ناشتا میکنند!؟ شما رپتور و لاتنینگ و تایفون را ک ملیاردها دلار هزینه تحقیقات و ساختشون شده را با تعدادی جت معمولی با خط تولید قدیمی ک بزور نسل سوم محسوب میشوند مقایسه میکنید؟ اولن ک کلن قابل مقایسه نیستند و دومن تفاوت میانشان از زمین تا کهکشان هاست

    پاسخ

    شما احتمالأگریپین یادتون نرفته درضمن تجاس نسبت به تاندر جی اف۱۷خیلی ضعیفتر شبیه سازی درگیری هندی ها بین تجاس با تاندر بین۱از۶ یعنی به ازای هر جی اف۱۷پاکستانی تو داگ فایت ۶تا تجاس نابود میشه تازه خود هندیا گفتن شاید تومیدون جنگ این رقم بیشترم باشه…

    پاسخ

    سلام.
    ممنون از سایت خوب و مفید شما .
    یک انتقاد :
    مشخص بود تکرار واژه کیلدی «بهترین جت جنگنده ۲۰۲۱» بزور بوده . وزن و تعادل جملات رو بهم ریخته بود . و آزار دهنده بود .

    پاسخ

    استاد شما جی اف 17 تاندر آشغال پاکستانی ک هنوز ب سه تا کشور هم نتونسته بفروشه رو تو این لیست اوردی ولی گریپن رو یادت رفته؟ یا فالکن ایکس!!!!

    پاسخ