;
coinex

علی احمد جلالی کیست؟ طالبان در افغانستان دولت موقت تشکیل می‌دهد

علی احمد جلالی گفته می‌شود قرار است رئیس دولت موقت افغانستان باشد. او کیست و چه رابطه‌ای با طالبان دارد؟ طالبان اعلام کرده که کنترل کل افغانستان را به دست گرفته است. در ادامه با بررسی بیشتر با تکراتو همراه باشید.

العربیه به نقل از برخی رسانه‌های افغان اعلام کرده که اشرفغنی، رئیس جمهور این کشور قصد دارد یکشنبه از سمت خود کناره‌گیری کند. برخی می‌گویند او از کشور خارج شده است. حالا برخی از رسانه‌های خارجی می‌گویند طالبان، دولت موقت تشکیل داده و علی احمد جلالی را به‌عنوان رئیس دولت موقت انتخاب کرده است. اما رئیس دولت موقت افغانستان کیست؟

العربیه گفته عملیات انتقال قدرت امروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شده است. هرات تایمز در گزارشی از بیوگرافی جلالی که قرار است تا 6 ماه اینده همراه رهبر طالبان سوکاندار این کشور باشد نوشت:  جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است.

علی احمد جلالی کیست؟

طالبان در افغانستان دولت موقت تشکیل می‌دهد

طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته و دولت موقت تشکیل داده است. شبکه المیادین اعلام کرده علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود.

جلالی در سال ۱۳۲۳هجری خورشیدی در ولایت غزنی متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است. او در سال ۱۳۴۳هجری خورشیدی از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق لیسانس گرفت. او سپس برای ادامه تحصیل به بریتانیا رفت و در دانشکده سلطنتى بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد. در سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکتری خود تحت عنوان “سیاست جهانی آمریکا” دفاع کرد.

علی احمد جلالی کیست؟ طالبان در افغانستان دولت موقت تشکیل می‌دهد

صداو سیما اعلام کرده بر اساس گزارش‌های غیررسمی گویا اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی بزودی اعلام می شود. بر اساس برخی گزارش‌ها جلالی قرار است تا ۶ ماه آینده همراه رهبر طالبان سکاندار این کشور باشد.

جلالی بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست های مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و همچنین در رشته دیپلماسی در وزارت داخله این کشور به عنوان استاد کار کرد.جلالی در سال ۱۳۶۰هجری خورشیدی بعد از حمله نیروهای شوروی سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و به عنوان مشاور مجاهدین افغانستان به کار آغاز کرد.

علی احمد جلالی کیست؟ طالبان در افغانستان دولت موقت تشکیل می‌دهد
جولای 2018

جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است.

در سال ۱۳۶۰ و زمانی که نیروهای شوروی به افغانستان حمله کردند، علی احمد جلالی به پاکستان رفت و به عنوان مشاور دولت مجاهدین افغانستان فعالیت خود را از سر گرفت. او در سال ۱۳۶۱هجری خورشیدی به عنوان خبرنگار در رادیو صدای آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رئیس بخش فارسی و پشتو این رادیو انتخاب شد.

علی احمد جلالی کیست؟ طالبان در افغانستان دولت موقت تشکیل می‌دهد

علی احمد جلالی در این سال ها در یکی از مصاحبه های خود ادعا کردکه فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلند پایه دولتی نیز هست ولی او هیچ گاه این فهرست را افشا نکرد.

با سقوط رژیم طالبان، جلالی بار دیگر از آمریکا به افغانستان برگشت و وزیر دفاع افغانستان و وزیر داخله این کشور شد. او در سال های1382 تا 1384 وزیر داخله/کشور افغانستان بود. جلالی در سال 2006 از قدرت کناره گرفت و گفت که می خواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت. او پس از مدتی، در مصاحبه هایش با رسانه ها از اختلافات خود با رئیس جمهور کرزی در خصوص برخی مسایل امنیتی و سیاسی افغانستان سخن گفت. اگرچه او گفته بود دلیل خروجش از افغانستان رسیدگی به کارهای آکادمیک است.

علی احمد جلالی کیست؟ طالبان در افغانستان دولت موقت تشکیل می‌دهد

در آستانه داغ شدن مسایل انتخابات افغانستان، جلالی آمادگی نشان داد که این در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند.به همین منظور سفرهای متعددی به این کشور انجام داد و با افراد و گروه های زیادی در این خصوص به رای زنی و مشورت پرداخت.اما او در آخرین روزها از تصمیم خود به نامزدی در انتخابات منصرف شد. حالا علی احمد جلالی، از سوی طالبان به عنوان رئیس دولت موقت انتخاب شده و قرار است به زودی به افغانستان برگردد و برای مدتی کنترل دولت جدید را در دست بگیرد.

بیشتر بخوانید:

طالبان در افغانستان ؛ ناسا از خشکسالی و نقشه‌ها از سقوط قندوز و تالقان می‌گویند

نظر شما در خصوص وقایع اخیر افغانستان و قدرت گرفتن طالبان در این کشور چیست؟ در کامنت‌ها با دیگران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر