;
coinex

فیلم لحظه پرتاب تلسکوپ جیمز وب را تماشا کنید!

لحظه پرتاب تلسکوپ جیمز وب یکی از مهمترین لحظات قرن حاضر است. تلاشی برای بسط مرزهای دانش؛ تلاشی برای فهم بیشتر از منشاء هستی و حیات. با تکراتو همراه باشید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب لحظاتی پیش با موفقیت از مرکز فضایی گویان فرانسه در ساحل شرقیِ امریکای جنوبی پرتاب شد. چالش‌برانگیزترین و نگران کننده‌ترین لحظات ماموریت جیمز وب برای مهندسین ناسا، از لحظه پرتاب تا 14 روز پس از آن است. آنها تمام تلاش‌شان را کرده‌اند تا همه چیز مطابق پیش بینی‌ها پیش برود.

لحظه پرتاب تلسکوپ جیمز وب، لحظه‌ای تاریخی در تاریخ مهندسی فضایی، مدیریت پروژه‌های علمی و رصد کیهان به شمار می‌رود. پیشتر، تجربه‌های درخشان دیگری از ماموریت های تلسکوپ های فضایی اسپیتزر، کپلر و هابل داشته‌ایم و بی‌صبرانه منتظر مرزهای جدیدی برای دانش هستیم.

فیلم لحظه پرتاب تلسکوپ جیمز وب را تماشا کنید!

ناسا، سازمان فضایی اروپا (ESA) و سازمان فضایی کانادا در همکاری مشترک خود این سازه 20 در 14 متری را ساخته‌اند. جیمز وب برای یک ماموریت 10 ساله برنامه ریزی شده و بیش از 10 میلیارد دلار در طول 2 دهه گذشته روی آن سرمایه گذاری شده است. فضاپیما توسط موشک آریان 5 (Ariane 5) پرتاب شد.

تلسکوپ جیمز وب سفر خود را به سوی نقطه لاگرانژی 2 در مدار زمین و خورشید آغاز کرده است. این فضاپیما در اوج (Apsis) مداری خود تا فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین فعالیت خواهد داشت. فیلم لحظه پرتاب تلسکوپ جیمز وب را در ویدیوی زیر تماشا کنید:

برای دانلود با حجم 18 مگابایت اینجا کلیک کنید

آینه اصلی تلیکوپ جیمز وب 6.5 متری است و خود از 18 آینه 6 ضلعی تشکیل شده است. در مقام مقایسه آینه تلسکوپ هابل 2.4 متر قطر داشت. همچنین در حالی که هابل، تمرکز خود را در طیف مرئی، فرابنفش و تاحدی مادون قرمز معطوف کرده‌ بود، نسل جدید تلسکوپ فضایی (NGST) در طول موج بلندتر مادون قرمز رصد خواهد کرد. این موضوع، امکان محقق شدن پدیده «انتقال به سرخ» را برای رصد اجرام بسیااار دور دست، فراهم می‌کند.

تلسکوپ جیمز وب در چندین حوزه علمی فعالیت می‌کند:

  • منشاء اولیه کیهان (تا مرز 100 میلیون سال نوری پس از بیگ بنگ)
  • نحوه تشکیل و تکامل کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌ها
  • فرآیند تولد ستاره‌ها و منظومه‌های پیش سیاره‌ای
  • منشاء حیات و سیارات فراخورشیدی

بیشتر بخوانید: 

نظر شما در خصوص فیلم لحظه پرتاب تلسکوپ جیمز وب چه بود؟ از احساستان در آن لحظه در کامنت ها بگویید. ماموریتی که به پرسش‌های بنیادین ما در خصوص هستی می‌پردازند. چه چیز جذابتر از این؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر