;
coinex

آغاز بررسی دوباره طرح صیانت در کمیسیون مشترک از فردا (5 بهمن)

آغاز بررسی دوباره طرح صیانت در کمیسیون مشترک از فردا (5 بهمن) از سر گرفته می‌شود. کمسیون تخصصی بررسی طرح صیانت، فردا پنج بهمن بار دیگر طرح صیانت را مورد بررسی قرار می دهد.

این کمسیون تخصصی بعد از ارجاع طرح صیانت به مرکز پژوهش های مجلس بعد از مدتی اقدام به بررسی انتقادات و پیشنهادات این کمسیون نسبت به این طرح خواهد کرد. از زمانی که طرح صیانت از فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس بازگشت تا تغییر و تحولات لازم در آن اجرایی شود، ماجراهای عجیبی اتفاق افتاد که نگرانی فعالان این حوزه را نسبت به تصمیمات مجلس درباره فضای مجازی افزایش داده است.

حالا با بررسی آنچه در فاصله بازگشت طرح صیانت به مرکز پژوهش ها درباره این طرح گذشت با تکراتو همراه باشید.

آغاز بررسی دوباره طرح صیانت در کمیسیون مشترک از فردا (5 بهمن)

 یکی از این نگرانی‌ها از توافق 25 ساله شانگهای آغاز شد. آن هم درست زمانی که نایب رئیس اول کمیسیون بررسی طرح صیانت به ابتکار چینی‌ها در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و آن را منحصر به فرد دانست و بر امکان استفاده از تجربه آن‌ها در این بخش تاکید کرد. به گفته علی یزدی‌خواه، با پیاده‌سازی این شبکه برای مصارف داخلی می‌توان از اینترنت ملی استفاده کرده و  دیگر نیاز به خرید اینترنت بین المللی نیست.

افزایش نگرانی ها درباره تصمیمات مجلس در حوزه فضای مجازی

از سویی دیگر روز گذشته  عیسی زارع پور در حاشیه افتتاح شبکه ملی اطلاعات برای هزار روستا اعلام کرد همکاری با چین برای برای بخش های مختلف حوزه فناوری اظلاعات به طور جدی پیگیری خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری با چین در حوزه ICT را طبق قرار دارد ۲۵ ساله تایید کرد و اعلام کرد این همکاری برای ارتقا کیفیت اینترنت ثابت است. گذشته از همه این حواشی، صبح امروز صبح امروز لطف الله سیاهکلی ، عضو و سخن گوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، در حاشیه جلسه علنی(۳بهمن ۱۴۰۰)، اعلام کرد روز سه شنبه ۵ بهمن، سیزدهمین جلسه بررسی طرح صیانت در کمسیون مشترک برگزار خواهد شد.

بر اساس اظهارات سیاهکلی به نظر می‌رسد این بار از مرکز پژوهش‌های مجلس خواسته شده علاوه برطرح  ایرادات نسبت به طرح صیانت، پیشنهادات خود را هم ارائه دهد.سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت با تاکید بر تلاش برای بررسی ایجابی این طرح گفت:«بنای ما در کمیسیون این است که این طرح با حداقل ایراد و به صورت ایجابی و جامع در کمیسیون بررسی شود تا مشکلی هم برای مردم پیش نیاید و همچنین برای استیفای حقوق افراد در فضای مجازی قانون مناسب وجود داشته باشد تا در مراجع ذی‌صلاح به آن استناد شود.»

آشتی نمایندگان با مرکز پژوهش های مجلس

هرچند بعد از ارجاع دوباره طرح صیانت به مرکز پژوهش‌های مجلس مخالفت‌هایی از طرف نمایندگانمجلس نسبت به این موضوع طرح شد که در نهایت با ورود رئیس کمیسیون، نمایندگان به آرامش و پذیرش این موضوع دعوت شدند، اما حالا بعد از اعلام بازگشت طرح از مرکز پژوهش‌ها به سمت کمیسیون آرامش بیشتری حاکم شده و به نظر می‌رسد نمایندگان با مرکزپژوهش‌ها به توافق‌هایی رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: متن کامل طرح صیانت از فضای مجازی (PDF)

البته این موضوع را هم باید مورد توجه قرار داد که سه‌شنبه 21 دی‌ماه نیز سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت خبر بررسی مجدد این طرح را در نزدیک‌ترین زمان ممکن اعلام کرده بود.

این اظهار نظر در شرایطی طرح شد که خبر از احتمال موکول شدن رسیدگی به طرح صیانت به سال آینده به میان آمده بود. اما در نهایت به نظر می‌رسد پیش‌بینی سخنگوی کمیسیون مشترک محقق شده و قرار بر این است تا بعد از دریافت گزارش مرکز پژوهش‌ هی مجلس این کمسیون وارد تصویب کلیات طرح صیانت شود.

بررسی دوباره طرح صیانت در کمیسیون مشترک
بررسی دوباره طرح صیانت در کمیسیون مشترک

آیا طرح صیانت به سال 1401 می‌رود؟

البته این سرعت عمل در بررسی دوباره و تصویب کلیات طرح صیانت، آن هم در شرایطی که نمایندگان به طور مکرر خواستار تصویب مقرراتی به منظور مدیریت فضای مجازی را دارند خیلی هم دور از ذهن نبود.

هرچند طرح تقریبا در یک سال گذشته رفت‌وآمدهای بسیاری داشت، اما بعد از اصل 85 شدن این طرح سرعت بررسی آن کمی افزایش پیدا کرد و با این وجود همچنان تلاش رسانه‌ها و همچنین شبکه‌های اجتماعی بر نظارت نسبت به جزئیات این طرح است. 

بیشتر بخوانید: 

حالا باید دید روز سه‌شنبه 5 بهمن بررسی دوباره طرح صیانت در کمیسیون مشترک به کجا می‌رسد و این بار پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به آن چیست؟

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر