;
coinex

مدیر انجمن بلاکچین ایران: بانک مرکزی متولی کل ارز دیجیتال نیست

«بانک مرکزی متولی کل ارز دیجیتال نیست.» این گفته‌ی عباس آشتیانی، مدیر انجمن بلاکچین ایران است. گفتگوی وی با تکراتو را در ادامه این مطلب بخوانید.

روز گذشته 4 بهمن، محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه از بانک مرکزی خواست تا به عنوان رگولاتور پولی کشور موضع خود را درباره ارز دیجیتال مشخص کند و در این رابطه قانون گذار باشد. اما آیا بانک مرکزی متولی ارز دیجیتال است؟ در این رابطه با عباس آشتیانی، مدیر انجمن بلاکچین ایران گفت و گویی داشتیم.

قانون گذاری حوزه رمزارزها مدت‌هاست که دچار سردرگمی است. با توجه به رواج یافتن دارایی های دیجیتال به نظر می‌رسد خواسته اصلی قوه قضاییه این است که قانون گذاری در زمینه رمز ارز ها به سرعت انجام گیرد.

مدیر انجمن بلاکچین پاسخ می‌دهد: آیا بانک مرکزی متولی ارز دیجیتال است؟

از نظر کارشناسان حوزه رمز ارز، آنچه مراحل قانون‌گذاری و رگولاتوریِ این حوزه را کند می کند، این است که قوه قضاییه از نهاد نادرستی (بانک مرکزی) برای قانون‌گذاری درخواست کرده است. زیرا بانک مرکزی فقط در حوزه سیاست گذاری پولی کشور متولی امور است. آنچه که مسلم است این است که قانون گذاریِ کُند و از طرفی رفتار سلبی و قهری قانون با کسب و کار های حوزه دیجیتال، در برخی مواقع، این حوزه را برای هم برای مردم و هم برای کسب و کار ها نا امن می کند.

رئیس کل قوه قضائیه در حالی به اعلام موضع بانک مرکزی نسبت به رمزارزها تاکید می‌کند که هم‌اکنون کارگروهی به ریاست محسن رضایی و با حضور بانک مرکزی و نمایندگانی از مجلس تشکیل شده است تا در خصوص رمزارزها تصمیم‌گیری کنند.

بانک مرکزی متولی تمام دارایی‌های دیجیتال نیست

از مدیر انجمن بلاکچین پرسیدیم: با توجه به واکنش رئیس دستگاه قضا، پیش بینی شما از آینده رمزارزها در ایران چیست؟

آشتیانی: «با توجه به گسترش و رواج دارایی های دیجیتال دغدغه ها و نگرانی هایی که رییس قوه قضاییه به آن اشاره کردند دغدغه های طبیعی و به جایی است.  نه تنها در کشور ما بلکه در سرتاسر دنیا با با پرونده های قضایی درمورد دارایی های دیجیتال که رو به افزایش و رشد هستند مواجه هستیم.  نقش معاونت پیش گیری از وقوع جرم، و رویکرد مثبتی که این معاونت تا به امروز در این زمینه داشته است بسیار قابل ستایش بوده است. در زمینه رمز ارز ها اقدامات خوبی از سوی این نهاد انجام شده که شامل آشنایی و تسلط قضات با حوزه داریی های دیجیتال و همین طور بهبود شرایط برای فعالین و کسب و کار های این حوزه است.»

وی در ادامه می‌گوید:

اما نکته ای که جلب توجه می کند خطاب قرار دادن بانک مرکزی برای قانون گذاری در حوزه رمز ارز ها است که جای نگرانی و اصلاح در این خواسته وجود دارد. متولی حوزه دارایی‌های دیجیتال کشور به مثابه دیگر کشور های دنیا بانک مرکزی نیست.

مدیر انجمن بلاکچین ایران افزود: «از آنجایی که در تمام دنیا این کلاس جدید داراریی به وجود آمده است و ارزش دیجیتالی جدید نمود جدیدی از سهام، دارایی و سرویس و خدمت است، معمولا در کشورها نهادهایی که مسئول قانون‌گذاری در این موارد هستند نهادهای مالی‌اند و نه نهادهای پولی.  درنهایت بخش کوچکی از این زمینه که استیبل کوین ها هستند در اختیار نهاد های پولی قرار می‌گیرند. لذا این موضوع که رییس قوه قضاییه بانک مرکزی را  برای تعیین تکلیف این حوزه خطاب قرار می دهد یک مقدار  می تواند روند تنظیم گری و قانون گذاری و بهره مندی از این حوزه را به تعویق بیاندارد و حتی سردرگمی بیشتری را ایجاد کند.»

مدیر انجمن بلاکچین ایران

واکنش بانک مرکزی چه خواهد بود؟

در اظهارات روز گذشته محسنی اژه‌ای آمده است: « اگر هر چه زودتر نسبت به رمزارزها تصمیم نگیریم در آینده‌ای نزدیک با مشکلات مختلفی در این حوزه مواجه می‌شویم از همین رو باید با حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع برخورد کنیم.» اما آیا بانک مرکزی بعد از واکنش قوه قضاییه قانون گذاری را با سرعت بیشتری انجام میدهد؟

آشتیانی در پاسخ می‌گوید:

«ممکن است جوابی که بانک مرکزی به این خواسته می دهد پاسخی با جامعیت کامل نباشد، چرا که بانک مرکزی صرفا سیاست‌گذار حوزه پولی کشور است. تنها مصوبه قانونی که در این حوزه وجود دارد مصوبه هیئت وزیران به تاریخ 13 مرداد 1398 هست که در بند یک آن به صراحت اشاره شده است که پذیرش رمز ارز ها صرفا با پذیرش خطر پذیری توسط متعاملین صورت می پذیرد و استفاده از آن در داخل کشور ممنوع است.» وی افزود:

استفساریه ای از معاون حقوقی رییس جمهور انجام شده که در آن استفساریه نیز صراحتا اعلام شده که منظور از “استفاده از رمز ارز ها در داخل کشور ممنوع است” این است که استفاده از رمزارزها به عنوان ابزار پرداخت ممنوع است و ارتباطی به مبادله آن در داخل کشور ندارد.

مدیر انجمن بلاکچین با اشاره به اینکه بانک مرکزی به درستی وزارت اقتصاد و دارایی را متولی حوزه رمزارزها می‌داند، ادامه می‌دهد:

با توجه به اینکه معاون اقتصادی رییس جمهور در حال تدوین طرحی جامع برای بهره‌مندی کشور از فرصت‌های اقتصاد دیجیتال هستند و مسئولیت تدوین تنظیم‌گری {رگولاتوری} حوزه ارز دیجیتال و بلاکچین را هم به عهده گرفته‌اند، من فکر نمیکنم بانک مرکزی تسریعی در این زمینه انجام دهد زیرا از صلاحیت کافی برخوردار نیست.

از بخش خصوصی نظرسنجی کنید

از آشتیانی پرسیدیم: آیا درباره موضوع قانون گذاری و دخالت بانک مرکزی از فعالین حوزه رمز ارز و بلاکچین نظر سنجی شده است؟ 

وی در پاسخ اظهار داشت:

درباره موضوع بانک مرکزی هیچ گونه نظرسنجی از فعالین حوزه انجام نشده. اما انتظار بخش خصوصی، به خصوص انجمن بلاکچین به عنوان اولین و قدیمی ترین انجمن خصوصی کشور به صورت علمی در این حوزه،  این است که  معاونت اقتصادی رییس جمهور  نظر بخش خصوصی را به صورت کامل و جامع مطالبه کند و بخس خصوصی نیز به عنوان متولی این حوزه به صورت کامل در اختیار معاونت اقتصادی قرار بگیرد.

آیا بخش خصوصی حوزه رمزارزها فعالیت شفاف و فعالانه دارد؟

مدیر انجمن بلاکچین ایران در ادامه با گلایه از فعالان بخش خصوصی افزود:

در انتها گلایه‌ای هم دارم از بخش خصوصی و تشکل‌های بخش خصوصی؛ در خصوص اینکه با حضور ساکت در جلسات مختلف و در نهاد‌های مختلف گاهی مشاوره‌هایی می‌دهند که ما بعد از مدتی متوجه می‌شویم که فلان نهاد هم با بخش خصوصی جلسه گذاشته و نظر بخش خصوصی را هم پرسیده است.

وی در انتها اظهار داشت : «این حرکت ها بلاجهت و کم تاثیر است. در صورت شفافیت اقدامات و همین طور بررسی‌ها و استفاده از ظرفیت‌های تخصصی انجمن‌ها به خصوص انجمن های بلاکچین می‌توان جهت بهتری به اقدامات داد تا بتوانیم از آسیب‌هایی که به به کاربران و کسب و کارها که امروزه توسط برخی نهاد ها و با توجیهات بسیار صورت می‌گیرد، فاصله بگیریم. در این صورت است که می‌توانیم در دوران جهش اقتصادی دیجیتال حرکت بهتر و مفید تری برای کشورمان انجام دهیم.

مقالات بیشتر در تکراتو:

.

نظر شما در خصوص آینده رمزارزها در ایران چیست؟ در کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر