coinex
راهنمای خرید تکراتو

بهترین غذاهای محلی ایرانی ؛ معرفی خوشمزه‌های هر شهر

«هیچ عشقی صادقانه‌تر از عشق به غذا نیست.» این نقل قول معروف از جرج برنارد شاو بی‌دلیل نیست؛ مخصوصا اگر طعم بهترین غذاهای محلی ایرانی را چشیده باشید. خوردن غذاهای محلی شهرهای ایران یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های مسافرت و ایران‌گردی است. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین غذاهای محلی ایرانی آشنا کنیم.

هرکدام از شهرها و استان‌های ایران بزرگ، تاریخ بزرگ و درخشانی دارد. غذا هم بخشی از فرهنگ و تاریخچه شهرها بوده و برگرفته از شرایط جغرافیایی، اقلیم، کشاورزی و سبک زندگی است. همین تنوع در اقلیم و فرهنگ باعث شده تا غذاهای محلی شهرهای ایران تنوع بسیار زیادی داشته باشند. این مقاله به شما کمک می‌کند که معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی را بشناسید.

ترمینال کاراندیش شیراز یکی از بزرگ‌ترین ترمینال‌های شیراز است و شرکت‌های معتبری همچون پیک معتمد شیراز، جهان گشت مهر شیراز، پیک صبا شیراز و عدل شیراز در آن نمایندگی دارند. این ترمینال انواعی از خدمات رفاهی و فضایی امن را برای مسافران فراهم می‌کند تا لذتی متفاوت از سفر کردن را تجربه کنند.

بهترین غذاهای محلی ایرانی کدامند؟

اگر هنوز طعم معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی را نچشیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از غذاهای محلی شهرهای ایران را از دست ندهید. در ادامه شما را با معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی آشنا می‌کنیم تا بتوانید بهترین غذاها را در سفر به شهرهای مختلف میل کنید.

قنبر پلو شیرازی - غذاهای سنتی ایرانی
قنبر پلو شیرازی
  • قنبر پلو شیرازی

قنبرپلو شیرازی یکی از بهترین غذاهای محلی ایرانی است که دستور پخت ساده‌ای دارد. در پخت این غذا از گوشت چرخ‌کرده، گردو، کشمش، شیره انگور، ‌رب انار و زعفران استفاده می‌شود که در ترکیب با هم، طعم فوق‌العاده و عطری بی‌نظیر را ایجاد می‌کنند. بد نیست بدانید که اسم درست این غذا «غم بر پلو» و به مرور زمان، در گویش عامیانه به قنبر پلو معروف شده است.

  • کلم پلو شیرازی

در سفر به شهر شیراز کلم پلو مخصوص این شهر را فراموش نکنید. برای تهیه این غذا، کلم قمری را خرد کرده و با پیاز تفت می‌دهند. سپس سبزی‌های معطر و ادویه به آن اضافه می‌کنند و درنهایت با برنج آبکش شده، مخلوط می‌کنند. گوشت چرخ‌کرده و آرد نخودچی هم با هم ترکیب شده و در ظرف دیگری به صورت جداگانه سرخ می‌شوند. کلم پلو شیرازی یکی از معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی است که پیشنهاد می‌کنیم طعم آن را از دست ندهید.

  • خورش هویج تبریزی

خورش هویج یکی دیگر از بهترین غذاهای محلی ایرانی است که در تبریز و در اصل، با زردک طبخ می‌شود. اما به دلیل در دسترس نبودن زردک، از هویج برای پخت این غذا هم استفاده می‌شود. برخلاف تصور بسیاری افراد، این غذا طعم شیرینی ندارد و به‌دلیل استفاده از آلو در ترکیب آن، طعمی ملس و بهشتی دارد. این خورش را می‌توان با مرغ و گوشت نیز تهیه کرد؛ اما اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید گوشت‌ها را از دستور غذا حذف کنید.

ارومیه خورش - بهترین غذاهای محلی ایرانی
ارومیه خورش
  • ارومیه خورش

این غذا در ظاهر شبیه به خوراک لوبیاست؛ اما در اصل برای تهیه آن از بادمجان، سیب‌زمینی، گوشت خورشتی، لوبیا و غوره هم استفاده می‌شود. این غذا را معمولا با برنج سرو می‌کنند. ارومیه خورش یکی از معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی است که در سفر به این شهر می‌توانید آن را در رستوران‌ها سفارش دهید و از طعم آن لذت ببرید.

  • کوفته تبریزی

کوفته تبریزی معروف‌ترین نوع کوفته است و همین شهرت هم دلیل بر طعم فوق‌العاده این غذاست. انواع مختلفی از کوفته‌ها برگرفته از کوفته تبریزی است؛ اما اصیل‌ترین نوع کوفته را می‌توان در سفر به این شهر زیبا امتحان کرد.

  • شله مشهدی

کمتر کسی به مشهد سفر کرده و طعم شله مشهدی را نچیشده است. این غذا یکی از بهترین غذاهای محلی ایرانی است که در ترکیبات آن از گوشت و حبوبات استفاده می‌شود. این غذا یکی از وعده‌های نذری محبوب هم هست و ارزش غذایی بالایی دارد.

  • آش لخشک مشهدی

آش لخشک هم یکی دیگر از معروف ترین غذاهای محلی شهرهای ایران است. برای تهیه این آش فقط از عدس استفاده می‌کنند که وجه تمایز آش لخشک با سایر آشهاست. این آش را با نعنا داغ، سیر داغ و پیازداغ میل می‌کنند. طعم این غذای سنتی ایرانی را از دست ندهید.

آش دوغ اردبیل - معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی
آش دوغ اردبیل
  • آش دوغ اردبیل

آش دوغ یکی از معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی است. اگر به گردنه حیران و اردبیل سفر کرده باشید، پس حتما طعم این آش فوق‌العاده را چشیده‌اید. خوردن آش دوغ گرم در شهرهای همیشه خنک اردبیل با دستور پخت اصیل باعث می‌شود خاطره سفر به این شهر برای همیشه در ذهن شما ثبت شود.

  • آبگوشت کشک لرستان

آبگوشت هم جزء بهترین غذاهای محلی ایرانی است که در شهرهای مختلف با دستورهای طبخ متنوع تهیه می‌شود. اما آبگوشت کشک لرستان یکی از معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی است که با کشک و بادمجان تهیه می‌شود و حتی در اراک هم بسیار معروف است. مردم لرستان این آبگوشت را با اسم دوگوله دودار هم می‌شناسند. برای تهیه این غذا از گوشت آبگوشتی، نخود، لوبیا سفید، سیر، بادمجان، پیاز، کشک و نعناع استفاده می‌شود.

  • مگشت پلو

مگشت پلو یکی از غذاهای اصیل شهرهای جنوبی است که در اصل با ماهی قباد تهیه می‌شود. اما این ماهی همه‌جا در دسترس نیست و به همین دلیل با تن ماهی هم سرو می‌شود. غذاهای جنوبی دیگری مثل هواری میگو، قلیه ماهی و نان چرب شوشتری هم از جمله بهترین غذاهای محلی ایرانی هستند که طعم دلپذیری دارند.

پوکورا بوشهری - غذاهای سنتی شهرهای ایران
پوکورا بوشهری
  • پوکورا بوشهری

پوکورا بوشهری بیشتر به عنوان میان‌وعده سرو می‌شود و طعم تندی دارد. بنابراین اگر به غذاهای تند علاقه دارید و می‌خواهید به این شهر سفر کنید، پوکورا بوشهری را از دست ندهید. این میان وعده در اصل با سس ماست و نعنا یا سس ترش و شیرین سرو می‌شود. برای تهیه این میان‌وعده از سبزیجات، آرد و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند. این غذا بافت پفکی و ترد دارد.

  • کباب سرداشی همدان

اگر بخواهیم خوراک دیگری را در لیست بهترین غذاهای محلی ایرانی قرار دهیم، باید به کباب سرداشی، یکی از غذاهای معروف همدان اشاره کنیم. این غذا در گذشته روی سنگ‌های تنور نانوایی‌های سنگکی پخته می‌شد. «داش» در زبان ترکی به معنای «سنگ» است و به همین دلیل نام این غذا را سرداشی گذاشتند. این غذا شبیه به کباب تابه‌ای است؛ اما برای تهیه آن از روغن استفاده نمی‌شود. بلکه آن را با سیب‌زمینی و آب سبزی‌ها در تنور یا فر می‌پزند.

  • شامی بابلی

شامی یکی دیگر بهترین غذاهای محلی ایرانی است که انواع مختلفی دارد. اما شامی بابلی یکی از معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی است که چشدن طعم آن در سفر به بابل می‌تواند تجربه سفر را برای شما لذت‌بخش کند. برای تهیه شامی بابلی از گوشت، لپه و سبزیجات استفاده می‌کنند که ارزش غذایی بالایی دارد.

خورش ناردون مازندران - بهترین غذاهای محلی ایرانی ؛ معرفی خوشمزه های هر شهر (2)
خورش ناردون مازندران
  • خورش ناردون مازندران

ذائقه غذاهای مازندرانی‌ها و گیلانی‌ها شبیه به هم است و اکثرا غذاهایی با طعم ترش تهیه می‌کنند. خورش ناردون یکی دیگر از غذاهای سنتی اصیل مازندران است که طعمی ترش و لذت‌بخش دارد. برای تهیه این غذا ابتدا مرغ را سرخ می‌کنند و سپس آن را با دانه‌های انار، رب انار، پیاز داغ، شکر و ادویه می‌پزند. میزان ترشی یا شیرینی این غذا را می‌توانید بسته به میل خودتان کم یا زیاد کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم طعم واقعی آن را در شهرهای مازندران بچشید.

  • خورش ماست اصفهان

خورش ماست درواقع خورش نیست و بیشتر به عنوان دسر در میان اصفهانی‌ها روان دارد. شاید نتوانیم خورش ماست را جزء بهترین غذاهای محلی ایرانی بدانیم؛ اما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان حتما طعم آن را مزه کنید. برای تهیه این دسر، گوشت را می‌پزند، می‌کوبند سپس با ماست چکیده، زعفران و شکر ترکیب می‌کنند. این دسر را با خلال بادام و پسته تزئین می‌کنند.

  • قیمه نخود یزدی

در سفر به یزد، حتما طعم یکی از بهترین غذاهای محلی ایرانی این شهر را امتحان کنید. در این غذا به جای لپه از نخود استفاده می‌شود و طعمی شبیه به آبگوشت دارد. رنگ این غذا زعفرانی است و در تهیه آن از رب گوجه استفاده نمی‌شود. این غذا همچنین یک گزینه عالی برای مهمانی‌های ایرانی است.

آبگوشت بز قورمه کرمان - بهترین غذاهای محلی ایرانی (2)
آبگوشت بز قورمه کرمان
  • آبگوشت بز قورمه کرمان

بز قورمه در گذشته با گوشت بزغاله با بافتی بسیار لطیف و خوشمزه درست می‌شد و به همین دلیل، نام این غذا را بزقرمه (قرمه‌ بزغاله) گذاشتند. در زمان‌های دور که افراد به یخچال دسترسی نداشتند، برای نگهداری گوشت، آن را قورمه می‌کردند. قورمه کردن فرآیند سختی است که همچنان در میان مردم روستا‌ها و عشایر استان کرمان رواج دارد. این نوع آبگوشت هم یکی از بهترین غذاهای محلی ایران است که بهتر است در سفر بعدی به کرمان، طعم آن را از دست ندهید.

  • آش گندم شیر کرمانی

همانطور که می‌دانید، انواع آش‌ها جزء بهترین غذاهای محلی ایرانی هستند و هر شهری آش مخصوص به خود را دارد. آش گندم شیر، یکی از انواع مشهور و خوشمزه آش‌های کرمانی است که با گندم شیر، گوشت قرمز با استخوان، نخود، پیاز، گندم شیر، کشک سابیده ‌شده، رشته آش، نعنا داغ، سیر داغ، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه درست می‌شود. این آش مقوی و بسیار لذیذ را می‌توان به‌عنوان ناهار، شام یا حتی پیش‌غذا سرو کرد.

برای تهیه این آش به اصلی‌ترین ترکیب آن یعنی گندم شیر نیاز دارید. گندم شیر یکی از خوراک‌های مغذی اصیل کرمانی است که از مخلوط گندم، شیر، زعفران، زنجبیل، زیره، سیاه‌دانه، زردچوبه، فلفل سیاه و چند ادویه دیگر درست می‌شود. این خوراک هم به تنهایی و هم در ترکیب با غذاهای دیگر قابل استفاده است.

دوغ پای سیستان و بلوچستان - بهترین غذاهای محلی ایرانی (1)
دوغ پای سیستان و بلوچستان
  • دوغ پای سیستان و بلوچستان

خورشت دوغ پای یا دوغ پی یکی از معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی است که شباهت زیادی به قیمه دارد. این غذای سنتی ایران بسیار خوشمزه و البته نسبتا ترش است و به محض میل کردن آن متوجه طعم متفاوت و جدیدش خواهید شد. به نظر می‌رسد رستوران‌ها هنوز آنقدر مهارت پیدا نکرده‌اند که این غذای خوشمزه را به منوی خود اضافه کنند. پس برای خوردن این غذا آن هم به شکل اصیل و سنتی بهتر است به سراغ خانه‌های سیستان و بلوچستانی و بانوان باسلیقه این منطقه بروید.

  • تباهگ بلوچستان

تباهگ بلوچستان از آن دسته غذاهای سنتی ایرانی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ بلوچ دارد. مردم بلوچ در گذشته برای جلوگیری از فاسد شدن گوشت، آن را درون پودر انار و نمک قرار می‌دادند و سپس برای چند روز زیر نور آفتاب می‌گذاشتند تا خشک شود. امروزه هم از این گوشت خشک شده برای تهیه غذا از جمله تباهگ استفاده می‌کنند که یکی از بهترین غذاهای محلی ایرانی است. برای تهیه این غذا، گوشت خشک شده را در آب می‌جوشانند و از آن آن برای طبخ برنج استفاده می‌کنند. سپس گوشت‌ها هم از آب خارج شده و به صورت سرخ شده یا دمی، با برنج سرو می‌شود.

  • دیگچه بلوچ

همانطور که می‌دانید، مردم بلوچ پیشینه درازی در دامداری دارند و به همین دلیل، اکثر غذاهای این منطقه بر پایه گوشت هستند. دیگچه یکی دیگر از معروف ترین غذاهای محلی شهرهای ایران است که به تنهایی یا همراه با پلو سرو می‌شود. شهرهای سیستان و بلوچستان درمجموع پتانسیل بالایی در گردشگری دارند؛ اما متاسفانه به آن اندازه باید، به پتانسیل‌های این منطقه پرداخته نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما شهرها و روستاهای این منطقه را جزء برنامه ایرانگردی خود قرار دهید و بهترین غذاهای محلی ایرانی آن را میل کنید.

آش ترخینه کرمانشاه - بهترین غذاهای محلی ایرانی
آش ترخینه کرمانشاه
  • آش ترخینه کرمانشاه

آش ترخینه یکی دیگر از معروف ترین غذاهای سنتی ایرانی است که در کرمانشاه، لرستان، همدان و استان مرکزی بیشتر از همه جای دیگر طرفدار دارد. ترخینه درواقع عصاره خشک شده مرغ و گوشت است که به سبک سنتی تهیه می‌شود. ترخینه به شکل خمیری خشک است که از ترکیب بلغور گندم، دوغ، زردچوبه، فلفل سیاه، گل زرد و نعنا خشک درست می‌شود. اگر به آش دوغ یا آش ماست علاقه دارید احتمالا از این آش هم خوش‌تان خواهد آمد.

  • قایرمه کردستان

قایرمه که به کنگر سوخاری هم معروف است، از اصلی‌ترین غذاهای سنتی ایرانی در منطقه کردستان به شمار می‌رود. برای تهیه این غذای محلی، کنگر را در سس غلیظی از تخم‌مرغ، آرد، زعفران، کره و آب می‌خوابانند و بعد در روغن سرخ می‌کنند. کنگر نام گیاهای نایاب است که بیشتر در فروردین ماه پیدا می‌شود؛ به همین دلیل در مواقع دیگر سال یا در شهرهای دیگر، قایرمه را با کرفس هم درست می‌کنند.

  • ترش تره گیلان

اگر به غذاهایی با طعم ترش علاقه دارید، پس سفر به گیلان می‌تواند لذتی دوچندان را برای شما به همراه داشته باشد. ترکیب طعم رب انار و سیر در بسیاری از غذاهای گیلانی، آنها را به بهترین غذاهای محلی ایرانی تبدیل کرده است. ترش تره تنها یکی از غذاهای خوشمزه گیلانی است. با خوردن این غذا باور نمی‌کنید که ترکیب تنها چند سبزی با کمی برنج می‌تواند تا این اندازه خوشمزه باشد. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را همراه با ماست میل کنید.

کال کباب گیلان - غذاهای سنتی ایرانی
کال کباب گیلان
  • کال کباب گیلان

کال‌کباب هم یکی دیگر از غذاهای سنتی گیلانی است که طعم ترش و ملس فوق‌العاده‌ای دارد. این غذا کاملا گیاهی است و افرادی که به خوردن گوشت علاقه‌ای ندارد، قطعا از خوردن کال کباب لذت می‌برند. در تهیه این غذا از بادمجان کبابی، دانه‌های انار آسیاب شده، سبزی محلی دَلار و گردو آسیاب شده استفاده می‌شود. کال کباب غذای سبک و مقوی است و می‌توان آن را به عنوان پیش‌غذا هم سرو کرد.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

بازارگاه به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی وب‌سایت پایانه‌ها برای خرید و فروش معتبر بلیط در ایران فعالیت می‌کند. پایانه‌ها در جشنواره وب و موبایل ایران در سال 96 به عنوان بهترین سایت از نگاه مردم انتخاب شده و در سال 99 نیز کاندید دریافت جایزه بهترین وب‌سایت ایران شده است. پایانه‌ها و بازارگاه امسال هم در جشنواره حضور دارند و شما نیز می‌توانید در رای‌گیری مردمی شرکت کنید. برای رای و اشتراک‌گذاری نظرات خود درباره بازارگاه می‌توانید به سایت جشنواره وب و موبایل ایران مراجعه کنید.

سخن پایانی

غذا خوردن یکی از لذت‌های بزرگ است و بخش مهمی از سفر به شهرهای مختلف را تشکیل می‌دهد. بنابراین هنگام مسافرت و بازدید از مناطق گردشگری هر شهری، فرصت چشیدن غذاهای محلی منطقه را از دست ندهید و با امتحان کردن طعم‌های متنوع، لذت سفر را برای خودتان بیشتر کنید.

نظر شما در خصوص بهترین غذاهای محلی ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر