;
coinex

حداقل حقوق کارگران در سال 1401 چقدر است؟

با پایان سال و شروع سال جدید، بسیاری از کارگران به دنبال این هستند که بدانند در سال جدید میانگین افزایش حقوق آنها چگونه خواهد بود و حداقل حقوق کارگران در سال 1401 چقدر تعیین شده است؟

به گزارش تجارت نیوز، جزئیات جدیدی از حداقل حقوق کارگران در سال 1401 منتشر شد، به طوری که عضو اتاق بازرگانی ایران و چین اینگونه بیان کرد: «دولت میزان دریافتی حقوق کارگران را با توجه به خط فقری که خود اعلام کرده، مشخص خواهد نمود.»

حداقل حقوق کارگران در سال 1401

به نقل از خبر آنلاین، از آنجایی که در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم و نزدیک سال جدید هستیم، باز هم بازار گمانه‌زنی‌ها به منظور تعیین رقم حقوق و دستمزد کارگران بیشتر از گذشته داغ شده و مسلماً کارگران زیادی به دنبال این هستند تا بدانند پایه حقوقی‌شان تا چه اندازه‌ای افزایش پیدا می‌کند و آیا این مبلغ در نظر گرفته شده از سوی دولت برای افزایش حقوق و دستمزد، می‌تواند پاسخگوی مخارج زندگی و معیشت آنها باشد یا خیر؟

حداقل حقوق کارگران در سال 1401 چقدر است؟

 

بر این اساس، بررسی آمارهای مربوط به دستمزد و معیشت خانواده‌های مختلف، به خوبی نشان می‌دهد که در طول سال‌های 1390 تا 1399، ضریب پوشش هزینه معیشت با دستمزد کارگران همخوانی نداشته و چیزی در حدود 28 تا 37 درصد در حال نوسان و تغییر است و شرایط اقتصادی در این مدت به‌گونه‌ای بوده که بسیاری از افراد شاغل از طریق دستمزد و حقوق دریافتی خود نتوانستند به درستی هزینه معیشت و زندگی خود را تأمین کنند.

اکنون اگر نگاهی به حداقل حقوق کارگران در سال 1400 بیندازیم، متوجه می‌شویم که هزینه سبد معیشتی کارگران در حدود 6 میلیون و 895 هزار تومان تعیین شده که برای یک خانواده 3.3 نفری کارگر، حداقل حقوق، چیزی در حدود 4 میلیون و 50 تومان در نظر گرفته شده و فقط 7/58 درصد از هزینه‌های سبد معیشتی آنها را پوشش می‌دهد و بر این اساس است که بسیاری از کارگران میل و رغبتی برای کار کردن ندارند.

بنابراین دلیل اصلی بی‌میلی کارگران به کار این است که در چنین وضعیتی یک کارگر متأهل که سرپرست خانوار 3.3 نفری است باید ماهیانه در کنار دریافت 5 میلیون و 280 هزار تومان حقوق دریافتی خود، چیزی در حدود 7/3 میلیون تومان درآمد متفرقه هم از مکان‌های دیگر داشته باشد تا بتواند فقط هزینه‌های جاری معیشت خانواده خود را تأمین کند و زیر خط فقر سقوط نکند.

بنابراین حداقل حقوق کارگران در سال 1401 باید به‌گونه‌ای تعیین شود که با توجه به رقم واقعی تورم، محاسبه سبد معیشتی خانوار بر اساس فاکتورهای استاندارد بازار هزینه مثل اجازه مسکن و … باشد.

اشتیاقی بیان نمود: «در سال جدید، دولت میزان دریافتی کارگران را مطابق با خط فقری که خود اعلام نموده، تعین کرد. اما با اجرای برنامه حذف ارز ترجیحی بعضی از کالاها، شاهد آن هستیم که سفره‌های خالی قشرهای مختلف کشور در حال کوچک‌تر شدن است و فشار معیشتی بر دوش کارگران رو به افزایش خواهد بود.»

پس ضروری است که دولت مردان برای حقوق کارگران در سال 1401 به فکر راه چاره ای باشد و با انصاف و عدالت تصمیم‌گیری نمایند.

بیشتر بخوانید:

منبع: tejaratnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    کارگری که اسفند 1400 بازنشسته شده ، حقوقش از بازنشسته های سالهای قبل و شاغلین امسال بمراتب پایین تره . آیا این عدالته یا عین ظلمه؟!(مثله سوراخ قیف ، حقوق ما ته سوراخه و دو لبه قیف بازنشسته های چند سال قبل و کارگرانی هستند که هنوز بازنشسته نشده اند) . و این با عدالت منافات دارد.بنظر میرسد باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود تا حقوق بازنشستگان 1400 کمتر از بازنشستگان سالهای قبل نگردد.

    پاسخ

    منطقه ای می کنند مثلا تهرانو میخوان بزارن جای گرون قیمت حقوق بیشتر بدن دیگه نمیدونن مثلا یه لباس یا هر کالای دیگه توی شمال 2 برابر تهرانه هزینه آب برق گاز توی شمال بدلیل شرجی بودن و سرمای بالا دوبرابر تهرانه هزینه گرایه صدمتر با تاکسی میری فلان قدر میگیرن ولی با یه مترو یا بی آرتی راحت کل تهرانو میتونی بری. فقط و فقط و فقط هزینه اجاره مسکن تو تهران و کلان شهرا بالاست ولی مابقی خرج مایحتاج زندگی تو شهرستانها دو برابر همون تهرانه خرج بالاشون بدلیل بودن امکانات زیاد در دسترسه شهری که هزارتا سالن سینما داشته باشه فرق میکنه با شهری که یکی داشته باشه مسلما تحریک میشی بری خرج کنی و خیلی چیزهای دیگه

    پاسخ

    فک کردی تهران *** برات خوب توهم بیاتهران

    پاسخ