;
coinex

فیبر نوری چیست و چه مزایایی دارد؟

شاید تا به امروز برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که فیبر نوری چیست و چه مزایایی دارد؟ برای اطلاع از جزئیات با ما همراه باشید.

فیبر نوری یا تار نوری، یک رشته باریک و بلند است که با استفاده از ماده‌ای شفاف مانند پلاستیک یا شیشه تولید می‌شود و می‌تواند نوری که از یک طرف به آن وارد می‌شود را از طرف دیگر خارج کند.

تار نوری به‌ طور معمول پهنای باند بسیار بالاتری نسبت‌ به کابل‌های معمولی دارد و با استفاده از آن می‌توان داده‌های صوت، تصویر و… را به‌ سادگی با پهنای باند بالا تا حدود 10 گیگابایت بر ثانیه انتقال داد.

فیبر نوری امروزه به دلیل پهنای باند وسیع‌تر نسبت‌ به کابل‌های مسی، بسیار مورد توجه مخابرات قرار گرفته‌ است و آن را به‌ عنوان بهترین ابزار انتقال اطلاعات می‌شناسند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره تار نوری یا فیبرهای نوری به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب نیز همراه ما بمانید.

معرفی برخی از تجهیزات فیبر نوری

پیگتیل، کاست، پچ پنل، آداپتور و پچ کورد از جمله مهم ترین تجهیزات فیبر نوری هستند و هر کدام کاربرد مختلفی دارند. پیگتیل نوعی تار نوری است که از یک طرف آزاد است و طرف دیگر آن به کانکتور متصل شده‌ است.

کاست نیز برای نگهداری فیوژن و پیگتیل استفاده می‌شود. این نوع از تجهیزات داخل پچ پنل قرار دارد و برای آرایش تارهای نوری نیز از آن بهره می‌گیرند. پچ پنل نیز یک باکس برای محافظت از تارهای نوری لخت است که کاست را داخل آن قرار می‌دهند و آداپتور نیز در قسمت جلویی آن جای گرفته‌ است تا دسترسی به زون‌ بندی‌ها راحت‌تر شود.

یکی دیگر از تجهیزات فیبر نوری آداپتور است که از آن برای برقراری اتصال دو کانکتور تار نوری به یک‌دیگر بهره می‌گیرند و به صورت‌های تکی و دوتایی موجود هستند. پچ کورد نیز یک کابل است که در هر 2 سر آن کانکتور وجود دارد و معمولاً متراژ آن زیر 50 متر است.

انواع کابل فیبر نوری

به‌ طور معمول فیبر نوری از چند لایه ساخته می‌شود و از آن برای انتقال دادن داده‌ها توسط نور لیزر استفاده می‌کنند. این کابل دارای انواع مختلفی همچون کابل یک حالتی و چند حالتی است و هر کدام از این کابل‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها خواهیم پرداخت.

کابل‌های یک حالته در واقع نوعی کابل تار نوری هستند که نور مورد نظر را به شکل مستقیم به یک طرف هدایت می‌کنند و نور خود را نیز از لیزرها تامین می‌نمایند.

این کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های دیگر، اندازه‌ نسبتاً کوچک‌تری دارند و خیلی بلند نیستند. کابل‌های چند حالتی نیز نور مورد نیاز خود را به‌ راحتی از چراغ‌های LED به دست می‌آورند و اندازه‌شان نسبت‌ به کابل‌های یک حالتی تقریباً مقداری بیشتر است.

مهم ترین کاربردهای فیبر نوری

فیبر نوری به‌ طور معمول کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، در زمینه نظامی است. در این زمینه از تار نوری برای برقراری ارتباط، کنترل با آنتن رادار، ارتباط زیردریایی‌ها و کنترل موشک‌ها بهره می‌گیرند.

برای اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی نیز از حسگرهای فیبر یا تار نوری استفاده می‌کنند. کاربرد دیگر تار نوری در تشخیص بیماری‌ها و آزمایش‌های مختلف است و از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن، اندازه‌گیری خون، دزیمتری غدد سرطانی و جراحی لیزری را نام برد. از دیگر مهم ترین کاربردهای فیبر نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از فیبر نوری در ساخت وسایل دندانپزشکی‌ نیز استفاده‌های مختلفی می‌کنند.
  • تارهای نوری در دستگاه آندوسکوپ نیز به کار برده می‌شوند.
  • از تارهای نوری در صنایع روشنایی نیز استفاده‌های مختلفی می‌کنند و با کمک آن نور لامپ‌های الکتریکی را تامین می‌نمایند.

مزایای فیبر نوری در مقایسه با سیم‌های دیگر

  • قطر فیبرهای نوری به‌ طور معمول کمتر از سیم‌های دیگر است و در عین نازک بودن، کیفیت بالاتری هم دارند.
  • به‌ طور معمول پهنای باند تار نوری برای ارسال اطلاعات بیشتر از سیم‌های دیگر است و می‌تواند داده‌های بیشتری را هم انتقال دهند.
  • عبور سیگنال‌های نوری در یک تار تأثیری بر تار دیگر ندارد و هیچ‌ گونه تداخل الکترومغناطیسی هم ایجاد نخواهد شد.
  • تارهای نوری به طور کلی در مقایسه با تارهای دیگر، مصرف برق بسیار پایینی دارند.
  • قیمت کابل فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های دیگر بسیار به صرفه‌تر و کمتر است.
  • به طور معمول امکان بروز آتش سوزی در این خصوص وجود ندارد زیرا در فیبرهای نوری اصلا الکتریسته وجود ندارد.
  • وزن کابل تار نوری بسیار کمتر از کابل‌های دیگر است و نحوه نصب و نگهداری آن نیز بسیار راحت‌ است.
  • فیبرهای نوری انعطاف پذیری بالایی دارند و می‌توانید از آن‌ها در زمینه‌های مختلفی بهره بگیرید.
  • در کابل‌های فیبر نوری امکان ایجاد اختلال و نفوذ در انتقال داده‌ها بسیار کمتر است.
  • فیبرهای نوری امنیت بالایی دارند زیرا تارها انرژی تشعشع نمی‌نمایند.

معرفی مودم فیبر نوری و کاربردهای آن

مودم فیبر نوری در واقع یک اتصال میان شبکه اینترنت و دستگاه الکترونیکی است که کمک می‌کند سرعت اینترنت چندین برابر شود. این دستگاه به طور معمول در سمت مشترک نصب می‌شود و کابل‌های مخصوص آن را از مخابرات تا محل مورد نظر منتقل می‌کنند.

مودم تار نوری، پورت‌های مختلفی دارد و به راحتی می‌توانید با استفاده از آن شبکه اینترنت را راه اندازی کنید و همچنین چندین نفر به صورت همزمان از یک اینترنت پرسرعت بهره‌مند بگیرید. به طور معمول از این مودم در شبکه‌های انتقال داده نیز استفاده می‌کنند.

مودم‌های تار نوری اغلب مقاومت زیادی در برابر اختلالات الکترومغناطیسی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند اطلاعات و داده‌ها را در بستر اینترنت، با سرعت فوق العاده‌ای انتقال دهند. البته بهتر است بدانید سرعت انتقال این مودم‌ها به جنس و نوع کابل تار نوری نیز بستگی دارد.

بعضی‌ از سرورها در شبکه، از کابل‌های تار نوری برای انتقال داده به دیگر تجهیزات، اداره‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌نمایند. به همین دلیل نیز وجود مودم فیبر نوری در مجموعه‌های مختلف برای برقراری اتصال بین سرور و دیگر تجهیزات الزامی است.

انواع مودم فیبر نوری

  • مودم فیبر نوری ONT

مودم فیبر نوری ONT یا  (Optical Network Terminal)برای استفاده در شبکه‌های FTTH گزینه‌ای ایده‌آل است زیرا سرعت بسیار بالایی دارد. این گزینه از انواع تار نوری، می‌تواند عملکرد مطلوبی در خصوص انتقال داده‌های صوتی، تصویری، اینترنت و … ارائه دهد.

مودم تار نوری ONT به طور معمول برای شرکت‌های کوچک و مصارف خانگی گزینه‌ای مطلوب است و می‌توانید به راحتی از آن بهره بگیرید. دقت داشته باشید این نوع مودم گ‌ها مناسب مجموعه‌های بزرگ نیست و نباید از آن در هر مکانی استفاده کرد.

  • مودم فیبر نوری ONU

مودم فیبر نوری ONU یا  (Optical Network Unit)نیز تقریبا کارکردی شبیه به مودم ONT دارد اما این مودم به قابلیت میریت از راه دور مجهز است و بیشتر مناسب مجموعه‌های بزرگ نظیر مجتمع‌های مسکونی و اداری است. مقاومت این مودم در شرایط مختلف بسیار بالا است و همچنین سرعت فوق العاده‌ای دارد‌.

به طور معمول فیبرهای نوری از چندین لایه تشکیل می‌شوند و درونی ‌ترین لایه آن هسته نام دارد. هسته نیز شامل یک تار کاملاً بازتاب کننده است که از شیشه خالص تهیه می‌شود. هسته در برخی کابل‌ها از پلاستیک کاملاً بازتابنده تشکیل می‌شود و معمولا در چنین شرایطی هزینه ساخت آن تا حدود زیادی کاهش می‌یابد.

البته در نظر داشته باشید هسته‌ای که از جنس شیشه باشد، کیفیت بیشتری دارد و بیشتر برای حمل داده‌ها در فواصل بلند به کار خواهد رفت. دور هسته نیز یک قسمت به نام پوسته وجود دارد که آن هم از جنس شیشه یا پلاستیک می‌سازند.

هسته و پوسته با یک دیگر نوعی رابط بازتابنده را تشکیل می‌دهند. در لایه آخر نیز یک پوشش سخت پلاستیکی وجود دارد که مانند محافظی عالی عمل می‌کند و تمام کابل را در خود نگه می‌دارد. این کابل‌ها قطرشان کمتر از 1 اینچ است اما بیش از 100 فیبر نوری مختلف را در بر می‌گیرند.

بهترین درگاه برای خرید تجهیزات فیبر نوری و شبکه

مجموعه بانک فیبر نوری و شبکه، یکی از معروف ترین و بزرگ ترین مجموعه‌های فروش، تولید و مشاوره تجهیزات فیبر نوری و شبکه در ایران است. این مجموعه، خدماتی همچون مشاوره در زمینه اجرای انواع پروژه‌های فنی، خرید و تامین تجهیزات را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

بانک فیبر نوری و شبکه با کادری مجرب و با سابقه‌ای طولانی در اجرای پروژه‌های فیبر نوری، اطمینان خاطر را از لحاظ رعایت استانداردهای ضروری برای شما به همراه می‌آورد. از دیگر خدمات این مجموعه می‌توان به تامین تجهیزات، تعمیر تجهیزات و برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد.

شما همراهان گرامی می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی و شماره تماس 22894865-021 با متخصصان این مجموعه در ارتباط باشید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر