coinex
راهنمای خرید تکراتو

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

سرعین یکی از شهرهای کوچک اردبیل زیباست و به‌تنهایی، جاذبه‌های گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است. این شهر کوچک به چشمه‌های آب گرم شهرت دارد؛ اما جاهای دیدنی سرعین به همین چشمه‌ها خلاصه نمی‌شوند.

سرعین در جنوب اردبیل واقع شده و مساحت آن 1 میلیون و 280 هزار متر مربع است. این شهر 1650 متر از سطح دریا فاصله دارد و یکی از زیباترین شهرها در کوهپایه‌های استان اردبیل محسوب می‌شود. این شهر دارای پیشینه‌ای کهن، فرهنگی غنی و طبیعتی فوق‌العاده است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌‌کند. در این مقاله قصد داریم جاهای دیدنی سرعین را معرفی کنیم تا در سفر به این شهر زیبا بتوانید به بهترین شکل از فرصت استفاده کنید.

ترمینال زرین شهر امکانات رفاهی مختلفی را برای مسافران در نظر گرفته که از جمله آنها می‌توان به سالن‌های غذاخوری، هتل، حمام،‌ آرایشگاه، تاکسیرانی و فضا برای بازی کودکان اشاره کرد. بسیاری از شرکت‌های مسافربری از جمله سیروسفر، ایران پیما و همسفر در این ترمینال نمایندگی فعال دارند تا مسافران به امکانات متنوع دسترسی داشته باشند و به‌راحتی بتوانند به شهرهای دور و نزدیک سفر کنند.

جاهای دیدنی سرعین

روستاها، چشمه‌های آب گرم و چشم‌اندازهای بی‌نظیر از کوهستان، اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری سرعین هستند. فراموش نکنید که در سفر به این جاذبه‌ها، حتما آش دوغ، سرشیر و عسل سرعین را نیز میل کنید تا بیشتر از سفر به این شهر لذت ببرید. در ادامه شما را با جاهای دیدنی سرعین آشنا می‌کنیم.

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

روستای آلوارس

روستای آلوارس را می‌توان به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی سرعین معرفی کرد. این روستا در قسمت جنوبی سرعین واقع شده است و با زیباترین مناظر از شما پذیرایی می‌کند. روستای آلوارس که در 12 کیلومتری غرب سرعین قرار گرفته، قدمتی 3 هزار ساله دارد. عشایر شاهسون در گذشته از این روستا برای چراندن دام‌های خود استفاده می‌کردند.

در بازدید از این روستا سعی کنید حتما سری هم به چشمه مین بلاغ بزنید. منظره و چشم‌‌انداز این چشمه بی‌نظیر است؛ اما نمی‌توان از ماهی‌های قزل‌آلای خوشمزه آن گذشت.

بهترین زمان برای سفر به روستای آلوارس، فصل بهار و مخصوصا اردیبهشت است. طبیعت زیبا و پوشش گیاهی این منطقه، منظره‌ای بهشتی را می‌سازند. در نزدیکی این روستا، مجتمعی تفریحی نیز برای مسافران در نظر گرفته شده و علاقه‌مندان می‌توانند از پیست‌های اسکی، دوچرخه‌ سواری و سایر امکانات مجتمع بهره‌مند شوند.

آب گرم گاومیش گلی

یکی از جاهای دیدنی سرعین که تجربه سفر به این شهر را برای شما لذت‌بخش می‌کند، آب گرم گاومیش گلی است. آبی که از این چشمه می‌جوشد، کمی ترش و بو دار است. آب این چشمه حاوی ترکیبات سدیم کربنات و کلسیم است و برای افرادی که دچار بیماری‌های حرکتی، استخوانی و قلبی هستند بسیار مفید است.

این آب گرم در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا قرار دارد و حجم آب خروجی از آن 140 لیتر در ثانیه است. آب گرم گاومیش گلی در گذشته به داخل نهری می‌ریخت و آسیاب آبی موجود در آن را می‌چرخاند. ورودی آب چشمه به این نهر از اهمیت بالایی برخوردار بود؛ چراکه باعث می‌‌شد آب رودخانه همیشه گرم بماند و از یخ زدن آب جلوگیری می‌کرد.

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

دهکده ویند کلخوران

همانطور که می‌دانید، مکان های دیدنی سرعین فقط به چشمه‌ها خلاصه نمی‌شوند. دهکده ویند کلخوران یکی از جاذبه های گردشگری سرعین است که به دلیل بافت منحصربه‌فرد خود، شهرت زیادی دارد. این دهکده از مجموعه‌ای از خانه‌های سنگی تشکیل شده که اکثرا در زیر تپه‌ای به نام چله خانه قرار دارند.

این دهکده را می‌توانید در 5 کیلومتری جنوب و جنوب غربی سرعین مشاهده کنید. یکی از جاهای دیدنی سرعین که در 2 کیلومتری شمال غرب این دهکده قرار دارد، تپه‌‌ای با بافت رسوبی است. ضلع جنوبی این تپه در اثر فرسایش بستر رودخانه بالیخو به وجود آمده و امروزه شبیه به دیواری بلند است.

ویژگی جالب‌تر این دیوار رسوبی، دخمه‌ای است که در ارتفاع 50 متری از بستر رودخانه ایجاد شده که ورودی و اتاقک هم دارد. در حاشیه این دخمه، حروفی کنده‌کاری شده که امروزه،‌ قسمت عمده آن از بین رفته است.

ویند کلخوران، دهکده‌ای باستانی است که از لحاظ تاریخی و زمین‌شناسی، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد.

آب گرم سبلان

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سرعین و بزرگ‌ترین مجتمع‌های آب درمانی ایران، مجموعه آب گرم سبلان است. این مجتمع به شکلی طراحی و ساخته شده که ظرفیت 300 نفر را دارد و به بهترین شکل از مسافران پذیرایی می‌کند.

بسیاری از افراد که دچار بیماری‌های مفصلی، عضلانی، پوستی و رماتیسم هستند، برای درمان بیماری خود به این آب گرم می‌روند و از خواص درمانی آب چشمه بهره‌مند می‌شوند.

امکانات رفاهی دیگری نیز در مجتمع سبلان در نظر گرفته شده و علاقه‌مندان می‌توانند از سونای خشک، سونای بخار، رستوران‌ها، حوضچه‌های آب سرد، بخش‌های فیزیوتراپی و سالن‌های ماساژ این مجموعه نیز استفاده کنند. در این مجموعه همچنین استخری برای کودکان نیز در نظر گرفته شده است.

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

روستای کنزق

روستای کنزق هم از جمله مکان های دیدنی سرعین است که تماشای مناظر و بازدید از آن خالی از لطف نیست. این روستا از طبیعتی بی‌نظیر و مناظری چشم‌نواز برخوردار است. البته همه‌چیز به جاذبه‌های طبیعی این روستا ختم نمی‌شود. روستای کنزق از لحاظ تاریخی و باستانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. غارهایی که در این روستا واقع شده، همیشه محلی برای کاوش و تحقیق محققان بودند.

این روستا به باغ‌های باصفا و گلابی‌‌های خوشمزه آن مشهور است. در بازدید از جاذبه های گردشگری سرعین سعی کنید به این روستا هم سری بزنید و فرصت گشت و گذار در باغ‌های گلابی را از دست ندهید.

تپه باستانی آناهیتا

یکی از مهم ترین جاهای دیدنی سرعین تپه باستانی آناهیتا است. این تپه در غرب سرعین واقع شده که اثری تاریخی و کهن به شمار می‌رود. در این منطقه باستانی، اشیاء و سفالینه‌هایی تاریخی کشف شده که قدمت آن به هزاره اول و دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

این منطقه به نام‌های دیگری مثل «سارقین» و «زرتشت» هم معروف است و در آن، آتشکده‌های متعددی برای عبادت و مراسم آیینی وجود داشته است. از جمله آتشکده‌هایی که هنوز در این منطقه وجود دارند، «آتشکده آناهیتا» و «آتشکده آذرفریق» هستند. آثار به‌جا مانده از دوران قراقویونلو‌ها،‌ آق قویونلو‌ها، ایلخانان و سلجوقیان نشان از حکومت آنها بر سرزمین اردبیل دارد.

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

آبشار ورگه سران

اگر به طبیعت گردی و پیکنیک علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به آبشار ورگه سران بروید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید. این آبشار را می‌توانید در دامنه‌های کوه سبلان و در میان دشت‌های سرسبز آن پیدا کنید. این منطقه از طبیعتی بکر برخوردار است و با سکوت و آرامش از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند. این آبشار از برخورد دو چشمه به نام‌های «قیرخ بولاخ» و «چهل چشمه» ایجاد شده است.

ورگه سران تنها 5 دقیقه با سرعین فاصله دارد؛‌ پس در بازدید از شهر سرعین، فرصت را از دست ندهید.

چشمه آب گرم بش باجیلار

بش باجیلار به معنی پنج خواهر، دومین چشمه آب گرم سرعین از لحاظ ظرفیت است. این چشمه از این جهت به بش باچیلار معروف شده که پنج چشمه در کنار هم می‌جوشند و به همین دلیل، مردم آن را به پنج خواهر می‌شناسند. این چشمه از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی سرعین و جاذبه های توریستی آن به شمار می‌رود و قدمتی طولانی دارد.

دمای آب این چشمه 35 درجه است و در هر ثانیه، حدود 13 لیتر آب از این چشمه‌ها می‌جوشد. اهالی قدیم سرعین، این چشمه را به «دره لر سویی» می‌شناسند و دلیل آن هم محل جوشیدن چشمه‌هاست که در میان دره‌ای سرسبز قرار داشت که امروزه، در شهر سرعین واقع شده است.

طعم آب این چشمه کمی ترش است، رنگ آن کمی کدر بوده و بوی خاصی هم از آن به مشام می‌رسد. در آب این چشمه، عناصری همچون کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، کلرور، سولفات و بی‌کربنات وجو دارد و ازاین نظر، خواص درمانی بسیاری دارد. آب این چشمه می‌تواند دردهای مفصلی، عضلانی و عصبی را کاهش دهد و حتی به تقویت قوای بدنی هم کمک می‌کند.

در بازدید از مکان های دیدنی سرعین حتما سری هم به چشمه بش باجیلار بزنید و از مجتمع آب درمانی آن استفاده کنید. در این مجتمع امکاناتی مثل استخر، سونا، جکوزی و مرکز درمانی هم در نظر گرفته شده است.

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

روستای ویلا دره

تماشای مناظر روستای ویلا دره را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ویلا دره که به بیله درق هم مشهور است، از جمله معروف ترین جاهای دیدنی سرعین به شمار می‌رود. این روستا در دره‌ای به عمق 100 متر و در فاصله 3 کیلومتری سرعین قرار دارد. این روستا طبیعتی منحصربه‌فرد دارد و به خاطر چشمه‌های آب معدنی فراوان مشهور شده است.

چشمه آب گرم قهوه سویی

برای آب درمانی در سرعین می‌توانید به مجتمع آب درمانی قهوه سویی هم مراجعه کنید که چشمه آب گرم قهوه سویی در آن می‌جوشد. آب این چشمه سرشار از آهن، سیلیس، کلسیم و بی‌کربنات است که خواص درمانی بالایی را به آن بخشیده است.

سیلیس موجود در این آب، موجب ایجاد آرامش در بدن می‌شود. این عنصر در ترکیب با عناصر دیگر، حس خوبی را ایجاد می‌کند و لذت آب  درمانی و آب تنی در آب چشمه را برای شما لذت‌بخش می‌کند. این چشمه با دمای 37 درجه، یکی از گرم‌ترین چشمه‌های سرعین به شمار می‌رود.

بی دلیل نیست که چشمه آب گرم قهوه سویی را به عنوان یکی از بهترین جاذبه های توریستی سرعین می‌شناسند؛ چرا که در این مرکز آب درمانی، استخرهایی بزرگ و باکیفیت برای آقایان و بانوان به صورت مجزا در نظر گرفته شده و عموم مردم می‌توانند از امکانات آن مثل سونا، سالن ماساژ، جکوزی و استخر کودکان استفاده کنند.

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

روستای شایق

یکی دیگر از روستاهای نزدیک سرعین، روستای شایق است. این روستا در نزدیکی روستای آلوارس و در مسیر پیست اسکی آلوارس واقع شده است. روستای شایق هم جزء جاذبه های توریستی سرعین محسوب می‌شود و دو تپه «زال تپه سی» و کلک لر تپه سی» آن بسیار مشهورند. این تپه‌ها درواقع در قلمرو ایل شایقی قرار دارند.

روستای آشتگاه

آتشگاه یا «آغ مام» نام یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین است که در چند کیلومتری سرعین واقع شده و به تپه‌های باستانی، ‌معابد و آتشکده‌ها شهرت دارد.

آتشکده آذرفریق، یکی از معابد به جا مانده باستانی است که تماشای آن خالی از لطف نیست. اسناد تاریخی موجود در روستای آتشگاه نشان می‌دهند که عبادت‌گاه‌های مختلفی در این منطقه در زمان ساسانیان وجود داشته و یکی از مراکز مهم زرتشتیان بوده است.

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

دره گلستان

در فاصله کمی از روستای آلوارس می‌توانید به دره گلستان بروید و از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید. دره گلستان یا «غزل گل لر» یکی دیگر از جاهای دیدنی سرعین است که ارزش یک بار دیدن را دارد. چون با یک بار سفر به این منطقه، عاشق آن خواهید شد و قطعا تمایل دارید که باز هم به این دره سفر کنید.

طبیعت بی‌نظیر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده دره گلستان، از جمله بهترین جاهای دیدنی سرعین هستند. این دره محل زندگی جانورانی همجون بز، کبک و قوچ است.

آب گرم ایرانیان

در سرعین کمبود چشمه‌های آب گرم را احساس نخواهید کرد. آبگرم ایرانیان یکی دیگر از مجتمع‌های آب درمانی سرعین است که با چشمه‌های آب گرم تمیز از مهمانان پذیرایی می‌کند. این مجموعه شامل مدرن‌ترین تجهیزات آب گرم است. در این مجتمع آب درمانی می‌توانید از امکاناتی همچون استخر، حمام ترک، رستوران، سونا خشک و جکوزی بهره‌مند شوید.

سالن ورزش و ماساژ و سرسره‌های آبی نیز از دیگر ویژگی‌های هیجان‌انگیز مجتمع آب گرم ایرانیان هستند.

جاهای دیدنی سرعین ؛ معرفی بهترین جاذبه های گردشگری سرعین

دره جنگلی ایرد موسی

اگر به دنبال لحظه‌ای آرامش هستید، سفر به دره جنگلی ایرد موسی را از دست ندهید. سکوت و آرامشی که در این منطقه جریان دارد، مثال‌زدنی است. ایرد موسی به عنوان یکی از جاهای دیدنی سرعین از طبیعتی فوق‌العاده زیبا برخوردار است و آرامشی لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کند. در این منطقه همچنین می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه محلی و سنتی میل کنید که طعم آن را هیچ‌جای دیگری نخواهید چشید.

دره جنگلی ایرد موسی در 5 کیلومتری سرعین قرار دارد. این منطقه از نزدیکی‌های سرعین تا روستای نوران امتداد دارد. چشمه‌ها، چمنزارها، نهرها و باغ‌های میوه دره ایرد موسی، این منطقه به یکی از با ارزش ترین جاهای دیدنی سرعین تبدیل کرده‌اند.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

کلام آخر

هر گوشه و کنار ایران زیبا، جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و هنری دارد. در این مقاله سعی کردیم تنها بخش کوچکی از این جاذبه‌ها که در شهر زیبای سرعین قرار دارند را به شما معرفی کنیم. سرعین به شهر چشمه‌های آب گرم معروف است؛ اما همانطور که مشاهده کردید، جاذبه های گردشگری سرعین تنها به چشمه‌ها ختم نمی‌شوند. این شهر در دامنه سبلان واقع شده و هر قسمتی از آن، دارای طبیعتی بکر است که مردمانی خونگرم در آن زندگی می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم با برنامه‌ریزی درست، به تمام جاذبه های توریستی سرعین سر بزنید.

نظر شما درباره جاهای دیدنی سرعین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های تکراتو با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر