;
coinex

بررسی تجربه کاربری اپ استور کافه بازار

در این نوشتار قصد داریم تا تجربه کاربری اپ استور کافه بازار را مورد بررسی قرار دهیم. آیا کافه بازار توانسته تجربه کاربری خوبی ارائه دهد؟

اپ‌ استور کافه بازار نخستین اپ‌ استور ایرانی است. این اپ‌ استور به طور تخصصی برنامه ها و اپلیکیشن‌های مربوط به اندروید را ارائه می‌دهد. این روزها اپ استور‌های دیگری هم به بازار آمده‌اند و کافه بازار دیگر یکه‌تاز این حوزه نیست. اپ‌ استور‌هایی مثل آی‌مایکت اکنون هواداران بسیاری دارند و اکنون آی‌مایکت از رقیبان اصلی اپ استور کافه بازار محسوب می‌شود.

اما کافه بازار همچنان مخاطبان بسیاری دارد، در این نوشته قصد داریم تا مزایا و معایب کافه بازار را مورد بررسی قرار دهیم. ضمن بررسی خود اپ‌استور نظرات کاربران کافه بازار را در سراسر وب بررسی می‌کنیم.

اپ استور کافه بازار چیست؟

این روز‌ها کافه بازار آنقدر معروف هست که دیگر تمام کاربران می‌دانند کافه بازار یک اپ‌استور ایرانی است که اپلیکیشن‌های اندروید را ارائه می‌دهد. اما صحبت از تجربه کاربری این اپ‌استور است. تعریف یک تجربه کاربری خوب از زمان نصب یک اپلیکیشن تا استفاده راحت و کاربردی از آن تعریف می‌شود. در ادامه با آموزش نصب و استفاده از کافه بازار همراه تکراتو باشید.

نصب اپ استور کافه بازار

برای نصب کافه بازار ابتدا باید آن را در  موتور‌های جست‌وجو، پیدا کنید و این اپ استور را از طریق سایت خود کافه بازار  نصب کنید. همچنین کاربران می‌توانند از نسخه تحت وب کافه بازار برای دریافت خدمات استفاده کنند.

وبسایت کافه بازار

اپ استور کافه بازار

طراحی کلی صفحه اصلی کافه بازار در نسخه تحت وب و همچنین اپلیکیشن آن بسیار شبیه به گوگل پلی انجام شده است و از این لحاظ شاهد خلاقیت خاصی نیستیم.

طراحی صفحه به این صورت است که در بالای صفحه دسته بندی‌های برنامه، بازی‌، توسعه دهندگان بازار و پشتیبانی را مشاهده می‌کنیم. با ورود به صفحه اصلی می‌توانید اپلیکیشن کافه بازار را در همان صفحه نخست دانلود کنید.

در نسخه تحت وب و همچنین اپلیکیشن اپ استور کافه بازار، نخستین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، برنامه هایی است که خود کافه بازار پیشنهاد می‌دهد. جای سوال است که برنامه های پیشنهادی کافه بازار بر چه اساسی ارائه می‌شوند؟ دومین برنامه هایی که در صفحه نخست دیده می‌شوند برنامه های کاربردی هستند. در اینجا هم همان سوال پیش می‌آید که برنامه های کاربردی بر اساس چه اطلاعاتی پیشنهاد می‌شوند.

کاربران در ابتدای نصب کافه بازار به اپ اجازه دسترسی به اطلاعات خود را می‌دهند. اگر بخواهیم این دسترسی را در نظر بگیریم قائدتا برنامه های کاربردی و برنامه های پیشنهادی باید بر اساس اطلاعات شخصی کاربر ارائه شوند؛ اما به نظر نمی‌رسد که کافه بازار برنامه های پیشنهادیش را بر اساس اطلاعات شخصی کاربر پیشنهاد بدهد.  بیشتر به نظر می‌آید که اساس کار کافه بازار برای ارائه برنامه هایش تبلیغات باشد.

اپلیکیشن اپ استور کافه بازار

اپ استور کافه بازار

همان طور که گفتیم، اپلیکیشن کافه بازار نیز به لحاظ طراحی بسیار شبیه گوگل پلی است. تفاوتی که در طراحی نسخه تحت وب کافه بازار و اپلیکیشن آن وجود دارد این است که دسته بندی کلی و اصلی، برنامه، بازی، توسعه دهندگان بازار و پشتیبانی در پایین صفحه قرار دارد.

ایرادی که می‌توان به دسته بندی برنامه‌ها در کافه بازار وارد کرد، جای قرار گیری دسته بندی هاست. قرار گیری دسته بندی ها به اصطلاح user friend نیستند زیرا دسترسی به آنها منوط به آن است که برنامه‌های پیشنهادی و برنامه‌های کاربردی توسط کاربران رد شوند تا کاربر به دسته بندی‌های برنامه‌های مورد نظر برسد.

تبلیغات در کافه بازار

مسئله دیگر تبلیغات‌های بسیار کافه بازار است که مشخصا بر اساس نیاز‌های کاربران نیست. فضایی که برای تبلیغات در کافه بازار بسیار زیاد است. کاربر در مواجهه با حجم تبلیغات موجود در اپلیکیشن، احساس خوبی را دریافت نخواهد کرد.

همچنین کاربران برای دسترسی به برنامه مورد نظرشان باید حجم بالایی از تبلیغات را از نظر بگذرانند که این موضوع از لحاظ کاربرد اپلیکیشن، برای کاربر دردسر ساز است. تبلیغات بیش از حد در اپ استور کافه بازار این احساس را به مخاطب می‌دهد که در محیطی تبلیغی به جای یک محیط خدماتی در حال گشت و گذار است.

مسیر جست‌وجوی نامعلوم در کافه بازار

اپ استور کافه بازار

مسیر جست‌وجوی برنامه مورد نیاز در کافه بازار برای کاربران، تجربه کاربری پیچیده‌ای به همراه خواهد داشت. کاربر در صورتی که اپ مورد نیاز خود را از پیش شناسایی کرده باشد، به راحتی می‌تواند آن در اپلیکیشن جست‌وجو کند و در صورت موجود بودن به راحتی به آن دسترسی پیدا کند.

اما اگر کاربر تنها به واسطه نیازی که به یک اپ احساس می‌کند وارد اپ استور کافه بازار شود، با سردرگمی مواجه خواهد شد. برای مثال، اگر کاربر به دنبال یک اپ پزشکی خاص باشد، بعد از پشت سر گذاشتن تبلیغات بسیار شدن و وارد شدن به بخش پزشکی، در ابتدا با برنامه های پیشنهادی کافه بازار روبرو می‌شود. این برنامه‌ها بر اساس نیاز کاربر ارائه نشده‌اند.

از طرفی کاربر باز هم با حجم بالایی از تبلیغات روبرو می‌شود و باید ابری از تبلیغات را کنار بزند تا بتواند اپ های نزدیک به نیازمندی خود را پیدا کند.

با این که در مورد اپ ها نظرسنجی و امتیاز دهی وجود دارد ولی بعد از وارد شدن به دسته بندی ها، مرتب سازی بر اساس امتیازدهی صورت نگرفته و برای پیدا کردن اپ مناسب کاربر باید وارد صفحه اپ‌ها شود، نظرسنجی ها را بخواند و دوباره به صفحه اپ‌ها باز گردد. بهتر بود تا کافه بازار مرتب سازی اپ‌ها را بر اساس امتیاز دهی انجام می‌داد.

این طور به نظر می‌آید که مرتب‌سازی اپ‌ها در اپ استور کافه بازار بر اساس هزینه‌ای است که برای تبلیغات از سوی اپلیکیشن‌ها دریافت می‌کند. در این صورت اپ‌ها بر اساس شایستگی خود مرتب‌سازی نمی‌شوند.

این نوع مرتب‌سازی کافه بازار باعث می‌شود تا معیار نصب اپ‌هایی که تنها هزینه بیشتری برای تبلیغات پرداخت کرده‌اند بیشتر شود و برنامه‌های مفید بسیاری تنها به خاطر هزینه کم‌تری که برای تبلیغات پرداخته‌اند دیده نشوند.

درباره اپ استور کافه بازار

بر اساس گزارش سالانه کافه‌ بازار در سال ۱۳۹۶ و داده‌های به‌روزشده در شهریور سال ۹۷، برنامه‌ی «بازار» بیش از ۴۹ میلیون نصب فعال دارد که ۹۸ درصد این نصب‌ها در ایران است.

اکنون ۱۳۲۰۰۰ برنامه، ۳۱ هزار بازی در «بازار» منتشر شده است. که از سوی ۲۲۰۰۰ توسعه‌دهنده‌ی فعال- با دست کم یک عنوان محصول منتشرشده- توسعه یافته است. طی سال‌های گذشته، توسعه‌دهندگان و ناشران غیرایرانی نیز به همکاری با کافه‌بازار اشتیاق نشان داده‌اند و حدود ۱۲۰ تیم غیرایرانی ۸۰۰ برنامه و بازی با کیفیت را به صورت رسمی برای کاربران ایرانی منتشر کرده‌اند.

بازار کودک کافه بازار

اپ استور کافه بازار

بازار کودک کافه‌بازار برای تسهیل دسترسی کودکان به محتوای مناسب و جلوگیری از دسترسی آنان به محتوای نامناسب از تیرماه ۹۸ حالت کودک را به برنامه «بازار» اضافه کرده است. از نسخه بازار (۷.۲۹.۰) به بعد، با فعال‌کردن حالت کودک، محتوای برنامه بازار (اعم از برنامه و بازی) بر اساس رده سنی کودکان (تا ۱۰ سال) پالایش می‌شود و برنامه‌ها و بازی‌های مناسب، تا حد ممکن، در معرض دید و استفاده‌ی آنها قرار می‌گیرد.

در حال حاضر بازار ۱۶۱ هزار برنامه و بازی فعال دارد که رکورد ماهانه نصب و به‌روزرسانی آن‌ها به ۱۶۲ میلیون بار نیز رسیده است. تنها در سال ۹۹ توسعه‌دهندگان بازار ۲۸۰.۵ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند که ۲۰۳.۷ میلیارد مربوط به برنامه‌ها و ۷۶.۸ میلیارد تومان مربوط به بازی‌ها بوده است.

شما برای وارد شدن به بازار کودک، ابتدا باید یک حساب کاربری بسازید. برای ایجاد حساب کاربری، کافه بازار سن شما را نمیپرسد و فقط با یک شماره تلفن می‌توان یک حساب کاربری ساخت. در صورت ساخت حساب کاربری، کاربر می‌تواند به تمام برنمایه ها دسترسی داشته باشد. در مرحله ویرایش حساب کاربری می‌توان وارد بازار کودک شد.

تناقض کاربری در بازار کودک

در کل ایده ساخت بازار کودک، برای کاربران ایده کاربردی و مفیدی می‌تواند باشد. اما همان طور که در مراحل ورود به بازار کودک توضیح دادیم، یک مسئله کاملا مشخص است و آن این است که مراحل حتما باید توسط یک بزرگسال طی شود. در صورتی که یک کودک بخواهد مراحل را برای ورود به بازار کودک طی کند، در زمان ساخت حساب کاربری می‌تواند به تمام برنامه‌های بازار دسترسی داشته باشد که این مسئله با ایده کلی بازار کودک در تضاد است.

تضاد دیگری که در تجربه کاربری بازار کودک مشاهده می‌کنیم در زمان خروج کودک از بازار کودک است. کودک در زمان خروج از کافه بازار تنها با یک جدول ضرب ساده روبرو می‌شود. بعد از پاسخ گویی به جدول ضرب، کودک می‌تواند به تمام برنامه‌های بزرگسالان کافه بازار دسترسی پیدا کند که باز هم در تناقض با هدف اصلی کافه بازار است.

سوال اصلی در اینجا پیش می‌آید که اگر هدف کافه بازار ایجاد محدودیت در دسترسی کودکان به محتوای نامناسب با گروه سنی آنهاست، چرا در مراحل امنیتی ورود و خروج به بازار کودک تدابیر کافی در نظر گرفته نشده است.

کلام آخر

اپ استور کافه بازار از اواین اپ استور‌های ایرانی بود که به بازار آمد و به فارسی زبانان امکان دستیابی آسان به دنیایی از برنامه های مخصوص اندروید را داد. اکنون کافه بازار با میلیون‌ها نصب فعال همچنان از محبوبیت بسیار بالایی در بین کاربران برخوردار است.

از مزیت‌های کافه بازار می‌توان به دسترسی جامع به برنامه های روز، به روزرسانی‌ها و عدم نیاز به نصب فایل نصبی برنامه‌های در گوشی است که منجر به آزادسازی و دسترسی به فضای بیشتر برای کاربران می‌شود.

در آخر و از همه مهم‌تر، اپ استور کافه بازار با تعداد بالای نصب فعال و نفوذ در بین کاربران ایرانی اندروید، فرصتی مناسب و حمایت‌گر برای توسعه دهندگان و اپ‌های ایرانی است. کافه بازار در حالی این فضا را به اپ‌های ایرانی می دهد که  بسیاری از اپ‌های ایرانی از اپ استور‌های خارجی حدف شده‌اند و دسترسی به آن‌ها محدود شده است. به امید بهینه‌سازی و رشد کافه بازار تا روزی شاهد این باشیم که استفاده از کافه‌بازار راحتی و امکانات بیشتری به مخاطبان خود دهد.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

نظر شما درباره این اپ استور ایرانی چیست؟ آیا شما این برنامه را روی گوشی خود نصب دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر