coinex
راهنمای خرید تکراتو

آموزش آنلاین از طریق شاد و واتساپ در مدارس ممنوع شد

بر اساس آخرین بخشنامه آموزش و پرورش، آموزش آنلاین از طریق شاد و واتساپ در مدارس غیر مجاز اعلام شده است. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

پلتفرم‌های «شاد» و «واتساپ» در پاندمی کرونا از وسایل ضروری آموزش به شمار می‌رفتند. این روزها اما به نظر می‌رسد مسئولین به گونه‌ای در دستورات خود عمل می‌کنند که گویی پاندمی کرونا به کلی از بین رفته است. در آخرین دستور از سوی رئیس جمهور، مدارس و دانشگاه‌ها در تمامی مقاطع باید به آموزش حضوری برگردند. ممنوع شدن استفاده از پلتفرم‌های «شاد» و «واتساپ» نیز از آخرین دستورات سیاست آموزش حضوری است.

پلتفرم‌های شاد و واتساپ دیگر وسیله آموزشی نیستند

دستور‌العمل ممنوع شدن آموزش از طریق پلتفرم‌های شاد و واتساپ از سوی آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد کرونا تنظیم و ابلاغ شده است. در دستور‌العمل تازه، تاکید می‌شود که پلتفرم‌های شاد و واتساپ و تمامی بسترهای آنلاین تنها می‌توانند ابزارهای کمک آموزشی باشند.

شبکه دانش اموزان یا همان «شاد» پلتفرمی بود که برا آموزش مجازی یا از راه دور در فروردین سال 1399 طی توافقنامه‌ای میان همراه اول و وزارت آموزش و پرورش، توسط همراه اول ایجاد شد و روبیکا ان را ارائه داد.

انتخاب روبیکا در آن زمان خود محل بحث بود. بحث‌های انتقادی از سوی پلتفرم‌های پیام رسان داخلی بود که از ابتدای کرونا برای ارائه چنین بستری برای آموزش اعلام آمادگی کردند و با آموزش و پرورش در این رابطه وارد مذاکره شده بودند.

پذیرش پلتفرم «شاد» به عنوان کلاس درس برای معلمان و دانش آموزان کار آسانی نبود. معلمانی که همیشه پای تخته تدریس کرده بودند و حتی در برخی موارد رابطه خوبی هم با تکنولوژی نداشتند باید این اپ را به عنوان محیط کلاس خود می‌پذیرفتند.

مشکل دانش‌آموزان از این هم پیچیده‌تر بود. بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم در تهیه گوشی که وسیله‌ای لازم برای ادامه تحصیل در دوره پاندمی کرونا بود به مشکل برخوردند. در برخی مناطق مشکل حتی جدی‌تر از تهیه گوشی بود، زیرا در صورت تهیه گوشی و وسیله مورد نیاز، ممکن بود اصلا دسترسی به اینترنت نداشته باشند.

آموزش آنلاین از طریق شاد و واتساپ در مدارس ممنوع شد

شاد و واتساپ می‌توانند وسیله کمک آموزشی‌ باشند

روزهای اوج کرونا تمام شدند و به نظر می‌رسد این بیماری کم‌کم کمرنگ می‌شود. اما آمارهای مبتلایان و کشته‌شدگان حتی در این روزها هم باعث می‌شوند تا شهروندان خیال راحتی از سوی رفتن کرونا نداشته باشند و همیشه گوشه نگاهی همراه با ترس به این بیماری داشته باشند.

این روزها نگران‌ترین شهروندان، والدین کودکانی هستند که فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند. به خصوص والدینی با فرزندان دارای بیماری خاص. در دستور‌العمل‌ها آمده است که شاد و واتساپ می‌توانند به عنوان ابزاری در آموزش استفاده شوند؛ اما نباید کلاس درس در آنها برگزار شود.

در این دستورالعمل آمده که دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تایید پزشک و رضایت والدین از بستر شاد برای آموزش استفاده کنند. سوالی که ایجاد می‌شود این است که معلمانی که اجازه استفاده از شاد و واتساپ را ندارند چگونه می‌توانند به دانش‌آموزان دارای عذر غیبت آموزش دهند؟

چه چیز باعث می‌شود «شاد» را به راحتی کنار بگذارند؟

هزینه راه‌اندازی و تامین زیرساخت پلتفرم «شاد» تا به امروز به عهده همراه اول بوده است. اپراتورها نیز برای دسترسی آسان به تحصیل برای افراد، استفاده از پهنای باند این پلتفرم را رایگان اعلام کردند. آموزش و پرورش نیز بارها اعلام کرد که راه‌اندازی پلتفرم شاد هیچ‌وقت برایش هزینه‌ای نداشته است. شاید هم دلیل راحت کنار رفتن این پلتفرم همین باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد آموزش آنلاین از طریق شاد و واتساپ چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر