;
coinex

زیباترین دریاچه های ایران ؛ فرصت گردشگری برای دوستداران طبیعت

کشور ایران جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای خدادادی زیادی را در دل خود جای داده است که قسمتی بزرگ از این چشم‌اندازها را دریاچه‌های زیبا و تماشایی تشکیل داده‌اند. دریاچه‌ها نیز مانند سایر جاذبه‌های طبیعی طرفداران زیادی دارند و روزانه گردشگران و طبیعت‌گردان بیشماری از آن‌ها بازدید به عمل می‌آورند.  از این رو ما قصد داریم در ادامه مقاله به معرفی زیباترین دریاچه های ایران بپردازیم تا شما هم بیشتر آن‌ها را بشناسید.

اغلب دریاچه‌هایی که در ایران وجود دارند، بسیار معروف هستند و اصلا نیازی به معرفی ندارند؛ اما بعضی دیگر از آن‌ها خیلی شناخته‌ شده نیستند و گردشگران خیلی کمی دارند. در هر صورت اگر می‌خواهید بیشتر با چند مورد از زیباترین و دیدنی ترین دریاچه های ایران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پایانه بیهقی تهران در میدان آرژانتین واقع شده و یکی از مجهزترین ترمینال‌های مسافربری محسوب می‌شود. این ترمینال با محیطی آرام،‌ امن و شرایط رفاهی که در اختیار مسافران قرار داده،‌ تلاش می‌کند تا سفر با اتوبوس را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کند. تیم مدیریتی با تجربه در این ترمینال باعث شده تا خدمات‌رسانی به مسافران به بهترین شکل انجام شود. مسافران در این ترمینال می‌توانند از خدماتی همچون رستوران، پارک کودک، خشکشویی،‌ کتابخانه، سفره‌خانه و بسیاری خدمات دیگر بهره‌مند شوند.

دیدنی ترین و زیباترین دریاچه های ایران

همان طور که می‌دانید در ایران دریاچه‌های بیشماری وجود دارد که اکثر آن‌ها برای سرگرمی و گردش گزینه‌های ایده‌آلی هستند و مسلماً برای اکثر افراد نیز جذابیت خاصی دارند. البته زیبایی و جذابیت بعضی از این دریاچه‌ها بسیار بیشتر است و به همین علت گردشگران بیشتری به سمت آن‌ها جذب می‌شوند. از این رو ما در ادامه مقاله می‌خواهیم محبوب ترین و زیباترین دریاچه های ایران را به شما معرفی کنیم.

دریاچه الندان مازندران - دیدنی ترین دریاچه های ایران

 

دریاچه الندان مازندران

یکی از جذاب ترین و زیباترین دریاچه های ایران که در شمال جای گرفته‌، دریاچه الندان است. این دریاچه ویژگی‌های منحصر به‌ فردی دارد و میزان ماندگاری آب در آن بسیار بالا است. در واقع منبع تامین آب این دریاچه از بارش برف و باران است و هیچ رودخانه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

در اطراف دریاچه الندان پوشش گیاهی بسیار متنوعی همچون درخت‌های ازگیل، گل‌های بنفش، تلکا، الزی، ولیک و بسیاری گونه‌های دیگر وجود دارد. این دریاچه تماشایی در نزدیکی روستای ازنی واقع‌ شده است و طبیعت گردان می‌توانند به‌ راحتی از آن بازدید به عمل آورند و سفری پرهیجان را تجربه کنند.

دریاچه مارمیشو ارومیه

مارمیشو در نزدیکی شهر ارومیه واقع‌ شده است و فاصله زیادی با مرز بین ایران و ترکیه ندارد. این دریاچه نیلی رنگ، سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و پوشش گیاهی متنوعی را در اطراف خود جای داده است.

در اطراف این دریاچه جذاب می‌توانید درختان بلوط، صنوبر و گردو را مشاهده کنید و از طبیعت بکر لذت ببرید. از جمله هیجان‌ انگیزترین و پرطرفدارترین تفریحات دریاچه مارمیشو نیز می‌توان ماهیگیری را نام برد.

دریاچه چورت ساری - دیدنی ترین دریاچه های ایران

دریاچه چورت ساری

دریاچه چورت نیز جزو دیدنی ترین دریاچه های ایران به حساب می‌آید و زیبایی‌های فوق‌ العاده‌ای دارد. این دریاچه محبوب در فاصله کمی از روستای چورت ساری جای گرفته و نام اصلی آن میانشه است. اما به دلیل نزدیک بودن به روستای چورت، اکثر افراد آن را با نام دریاچه چورت می‌شناسند.

در فصل‌های بهار و تابستان سطح آب دریاچه مقداری پایین‌تر می‌رود و درختانی که از قبل در آن‌ جا روییده بودند، سر از آب بیرون می‌آورند. دریاچه چورت بر اثر زلزله‌ای که در سال 1318 اتفاق افتاد، به وجود آمد. در واقع با مسدود شدن مسیر آب، این چشمه زیبا تشکیل شد.

شما می‌توانید در تمام فصل‌های سال به دیدن این دریاچه تماشایی بروید و در کنار آن چادر بزنید؛ یا این که با خانواده و دوستان به تفریحات مختلفی بپردازید.

دریاچه گهر لرستان

گهر از جمله دریاچه های دیدنی ایران است که در 35 کیلومتری دورود لرستان، منطقه حفاظت‌ شده اشترانکوه جای گرفته‌ و زیبایی بی‌همتایی دارد. گهر به‌ معنای آب جمع‌ شده در یک چاله یا گودی است. بهتر است بدانید برای رسیدن به این دریاچه نیاز است مسافتی را به‌ صورت پیاده طی کنید.

دریاچه گهر به دو بخش بالا و پائین تقسیم شده‌ است و این قسمت‌ها حدود 100 متر از یکدیگر فاصله دارند. برخی افراد دریاچه گهر را با نام دریاچه نگین زاگرس می‌شناسند. این دریاچه، آب بسیار زلالی دارد و ساحل آن نیز به‌ صورت ماسه‌ای و صخره‌ای است. در اطراف دریاچه گهر پوشش گیاهی و درختانی همچون درخت بادام، درخت بلوط، گل شقایق، درخت پسته وحشی، درخت بید و گل لاله نیز به چشم می‌خورند.

شش پیر فارس - زیباترین دریاچه های ایران

دریاچه شش پیر فارس

این دریاچه زیبا در نزدیکی روستای برشنه واقع شده‌ است و جزو یکی از بی‌نظیرترین تفرجگاه‌های منطقه سپیدان به شمار می‌رود. دریاچه شش پیر از بین شکاف‌های کوه بیرون می‌آید و حدود چند متر پایین‌تر از آن، یک رودخانه‌ خروشان به چشم می‌خورد که مسلماً با دیدن آن حیرت‌زده خواهید شد.

دریاچه شش پیر که به عنوان عروس دریاچه های ایران نیز شناخته شده، از جنوب شرقی منطقه سپیدان در یک مسیر کوهستانی به‌ طرف دشت همایجان جریان دارد و با استفاده از نهرهای سنتی به باغ‌های همایجان می‌رسد. این دریاچه بعد از گذشتن از تنگ شش پیر و پیمودن مسافتی کوتاه، به رودخانه شهر اردکان وارد می‌شود.

مردم محلی استان فارس این دریاچه تماشایی را مقدس می‌دانند و به‌ همین‌ علت هرساله در زمانی معین، به کنار آن می‌روند و دعا می‌خوانند. در 200 متری چشمه شش پیر، یک نوشته‌ قاجاری وجود دارد که نشان می‌دهد این دریاچه در دوره قاجار نیز بسیار بااهمیت بوده‌ است.

توربین‌های برقی منطقه با استفاده از آب این دریاچه کار می‌کنند. همچنین بهتر است بدانید 20 واحد پرورش ماهی قزل آلا منطقه، از آب چشمه شش پیر بهره می‌گیرند. دقت داشته باشید شنا کردن در این دریاچه ممنوع است و نباید در آن‌ جا به تفریحات آبی همچون شنا بپردازید.

دریاچه شش پیر در تمام فصل‌های سال زیبایی خاص خود را دارد اما به‌ طور کلی می‌توان گفت بهترین زمان برای بازدید از آن، فصل بهار است. برای بازدید از عروس دریاچه های ایران باید ابتدا به روستای برشنه که در 20 کیلومتری قبل از منطقه سپیدان واقع‌ شده است، بروید و سپس در حد فاصل آن، یکی از زیباترین دریاچه های ایران را مشاهده خواهید کرد.

دریاچه ارومیه - دیدنی ترین دریاچه های ایران

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران بین آذربایجان شرقی و غربی واقع شده‌ است و سالانه افراد گردشگر زیادی از سراسر دنیا به دیدن آن می‌روند. این دریاچه محبوب حدود 102 جزیره دارد و افرادی که به دیدن آن بروند می‌تواند شگفتی‌های زیادی را مشاهده کنند.

رنگ دریاچه ارومیه آبی است اما گاهی اوقات به دلیل افزایش باکتری‌ها و جلبک‌های موجود در آن، سطح آب به رنگ قرمز تغییر پیدا می‌کند. البته دلیل این تغییر رنگ می‌تواند افزایش غلظت نمک نیز باشد. آب دریاچه ارومیه از رودهای سهند، تلخه رود، سبلان، سیمینه رود، زرینه‌ رود و چند رود دیگر تأمین می‌شود. در اطراف این دریاچه نیز پوشش گیاهی متنوع و انبوهی وجود دارد که جذابیت دریاچه را چندین برابر کرده‌اند.

دریاچه صورتی یا مهارلو شیراز

در شهر زیبای شیراز می‌توانید از دریاچه مهارلو یا دریاچه صورتی نیز دیدن نمایید. این دریاچه نمکی در برخی مواقع به رنگ صورتی دیده می‌شود و علت این رخداد، وجود نوع خاصی از جلبک‌ها و شوری زیاد است. دریاچه مهارلو که جزو یکی از زیباترین دریاچه های ایران نیز به شمار می‌رود، در فصل بهار، زمستان و پاییز رنگ طبیعی دارد اما در فصل تابستان رنگ آن به صورتی تغییر می‌کند.

دریاچه اوان قزوین - عروس دریاچه های ایران

دریاچه اوان قزوین

یکی دیگر از زیباترین دریاچه های ایران که در استان قزوین نزدیک روستای زرآباد واقع شده‌ است، دریاچه اوان نام دارد. این دریاچه در دامنه کوه خشچال واقع شده‌ است و با رفتن به آن‌ جا می‌توانید از چشم‌ اندازهای فوق‌ العاده زیبای منطقه لذت ببرید.

دریاچه اوان در ارتفاع 1815 از سطح دریا واقع شده‌ است و به‌ همین‌ علت در فصل زمستان سطح دریاچه به‌ طور کامل یخ می‌زند. از این‌ رو می‌توان گفت بهترین زمان برای بازدید از این منطقه رویایی، فصل بهار و تابستان است. در طول مسیر دسترسی به دریاچه اوان می‌توانید از تماشای طبیعت بکر و شکوفه‌های گیلاس که در دو طرف جاده وجود دارند نیز لذت ببرید.

در این منطقه تفرجگاه‌ها و امکانات مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته‌ شده است و شما می‌توانید به‌ راحتی از آن‌ها بهره ببرید. همچنین علاوه‌بر تماشای مناظر جذاب می‌توانید در آن‌ جا به تفریحاتی همچون پیاده‌روی، شنا، قایق‌رانی و کوهنوردی بپردازید و لذت ببرید.

دریاچه نمک قم - دریاچه های دیدنی ایران

دریاچه نمک قم

دریاچه حوض سلطان یا دریاچه نمک، در 60 کیلومتری شهر قم جای گرفته‌ است و مساحتی حدود 1800 کیلومتر مربع دارد. البته بهتر است بدانید تنها 1 کیلومتر مربع از سطح آن توسط آب پوشیده شده و برای رسیدن به دریاچه می‌توانید به روی لایه‌های ضخیم نمک راه بروید. این دریاچه چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد و به ‌عنوان منبعی فوق‌العاده از لیتیوم شناخته شده‌ است.

وسعت دریاچه در طول سال متغیر است و به میزان بارندگی در فصل‌ها، بستگی دارد. دریاچه نمک سرشار از مواد معدنی مفید است اما در آن هیچ‌ گونه موجود زنده‌ای پیدا نمی‌شود.

دریاچه زریوار مریوان

یکی دیگر از دیدنی ترین دریاچه های ایران را می‌توانید در 3 کیلومتری شهر مریوان مشاهده کنید. آب این دریاچه از هیچ رودخانه‌ای تامین نمی‌شود و با آب شدن برف موجود بر روی کوه‌های اطراف و چشمه‌های طبیعی که در کف دریاچه وجود دارند، این دریاچه تشکیل شده است.

در اطراف دریاچه زریوار گونه‌های طبیعی زیادی همچون درخت بادام، درخت بلوط، درخت گلابی و گل‌های رنگارنگ وجود دارد. جزیره‌های کوچکی نیز در اطراف این دریاچه وجود دارند که ماهیگیران برای صید ماهی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

سطح دریاچه زریوار در فصل زمستان به‌ طور کامل یخ می‌زند؛ بنابراین بهتر است در فصل بهار و تابستان به دیدن آن بروید. برای راحتی و رفاه بیشتر مسافران نیز در اطراف دریاچه امکاناتی نظیر پارکینگ، هتل، رستوران و ایستگاه قایق‌رانی در نظر گرفته‌ شده است و شما می‌توانید به‌ راحتی از آن‌ها بهره ببرید.

دریاچه انزلی - زیباترین دریاچه های ایران

دریاچه انزلی گیلان

دریاچه انزلی به‌ عنوان بزرگ‌ ترین دریاچه آب‌ شیرین ایران در استان گیلان جای گرفته و سالانه طبیعت‌گردان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این دریاچه جزو زیباترین دریاچه های ایران است و در اطراف خود گیاهان مختلف و گل‌های نیلوفر آبی کاسپین زیادی را جای داده‌ است.

در اطراف دریاچه انزلی حدود 78 گونه پرنده مختلف زندگی می‌کنند و شما می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید. این دریاچه تماشایی به علت ارزش زیاد، در سال 1354 در فهرست تالاب‌های بین‌ المللی کنوانسیون رامسر ثبت‌ شد و هم اکنون افراد گردشگر از سراسر جهان می‌توانند از آن بازدید کنند.

دریاچه جازموریان سیستان و بلوچستان

یکی دیگر از دریاچه های دیدنی ایران که در 150 کیلومتری شرق ایرانشهر جای گرفته‌ است، دریاچه جازموریان نام دارد. این دریاچه در فصل‌های پرباران وسعتی حدود 3300 کیلومتر مربع دارد و به‌ علت شرایط اقلیمی ویژه، در بیشتر اوقات سال بخش زیادی از آن به کفه‌های رسی و نمکی تبدیل می‌شود. از جمله مهم‌‌ترین رودهایی که به این دریاچه می‌ریزند نیز می‌توان رودهای بمپور و هلیل‌ رود را نام برد.

دریاچه طشک و بختگان فارس

دریاچه طشک و بختگان فارس

دریاچه بختگان در نزدیکی روستای طشک واقع شده‌ است و شما می‌توانید به‌ راحتی از آن دیدن نمایید. این دریاچه‌ها از فرونشست بین کوهی به‌ وجود آمده‌اند و از طریق دلتای رودکر با یک‌دیگر در ارتباط هستند. در سواحل این دریاچه‌ها رسوبات سفید رنگ زیبایی دیده می‌شوند که به‌ صورت تبخیری هستند.

آب این دریاچه‌ها با این که از سیوند و رودکر تامین می‌شود اما بسیار شور است و به‌ همین‌ علت نیز گونه‌های گیاهی همچون قیچ، گز و نی، آویشن، تنگس، باریم، کیکم، کاکوتی، زیره، گل نرگس و باریجه در اطراف آن‌ها رشد کرده‌اند.

دریاچه پریشان فارس

در جنوب غربی استان فارس نیز می‌توانید از دریاچه پریشان که به عنوان یکی از بزرگ‌ ترین دریاچه‌های آب‌ شیرین کشور محسوب می‌شود، نیز دیدن نمایید. این دریاچه، تنها مقدار بسیار کمی آب از رودخانه‌های اطراف خود دریافت می‌کند. در اطراف دریاچه پریشان جنگل‌های کوهستانی زیادی وجود دارد که زیبایی و شکوه منطقه را چندین برابر کرده‌اند.

دریاچه تمی خوزستان - زیباترین دریاچه های ایران

دریاچه تمی خوزستان

آب دریاچه‌ تمی از ذوب برف‌هایی تامین می‌شود که در فصل زمستان کوه‌های اطراف را پوشانده‌اند. این دریاچه در منطقه‌ای با آب و هوای سرد واقع شده است و برای بازدید از آن باید به طرف کوه کینو بروید. دریاچه‌ تمی توسط دشتی سرسبز و پهناور احاطه شده‌ است و در اطراف آن می‌توانید درختان سرسبز زیادی را مشاهده کنید.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله مفید با زیباترین دریاچه های ایران آشنا شدید و حال می‌دانید که هر کدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. بنابراین برای لذت بردن از تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری، آب و هوای دلپذیر، قدم زدن و گشت و گذار در دل طبیعت توصیه می‌کنیم این بار به طرف دریاچه‌ها سفر کنید.

نظر شما درباره زیباترین دریاچه های ایران چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر