;
coinex

دولت با کلیات آزادسازی واردات خودرو موافق است اما یک شرط دارد

به نظر می‌رسد دولت با کلیات آزادسازی واردات خودرو موافق است. اما دولت در واردات خودرو یک شرط دارد؛ آن هم عدم واردات خودروی خارجی لوکس است.

مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه گذشته، در جلسه‌ای علنی با بند الحاقی 1 تبصره 7، موافقت کرد که به موجب آن به واردات خودرو به منظور توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل و با حفظ اصول سیاست‌های کلی نظام، مجوز داده شد. اکنون چند روز بعد از اعلام موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدور مجوز ازسرگیری واردات خودرو در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد.

آزادسازی واردات خودرو با شرط دولت

سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)  از آزاد شدن واردات خودرو به کشور از اواخر اردیبهشت 1401 خبر داد. بعد از اعلام موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص واردات خودروهای خارجی، پیشنهاد صدور مجوز ازسرگیری واردات خودرودر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد و این پیشنهاد نیز برای تایید و تصویب نهایی به هیئت دولت تقدیم شد.

دولت با کلیات آزادسازی واردات خودرو موافق است اما یک شرط دارد

سخنگوی دولت در خصوص واردات خودرو به کشور گفت:

صلاح نظام وضعیت موجود خودروسازی کشور یکی از اولویت‌های دولت است و رئیس‌جمهور هشت دستور را برای اصلاح و صادر کرد و منظم هم پیگیر این موضوع است. وزیر صمت هم پیشنهاد اخذ مجوز واردات خودرو را در دولت مطرح کرد که بحث و بررسی شد، اما دولت با واردات خودروهای لوکس موافق نیست و آن را نیاز روز مردم ندانست. اما با کلیات طرح موافقت شد.

از ممنوعیت تا آزاد سازی واردات خودرو

واردات خودرو در چند سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است. در سال 67 به منظور مدیریت منابع ارزی به موجب مصوبه‌ای، سران قوا تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو گرفتند. اما این مصوبه دوره‌ای چهار ساله داشت و در تاریخ 31 اردیبهشت ماه به اتمام خود می‌رسد. در صورت عدم تمدید این مصوبه واردات خودرو به صورت قانونی آزاد خواهد شد.

دولت با کلیات آزادسازی واردات خودرو موافق است اما یک شرط دارد

اما شرطی که دولت برای موافقت با واردات خودرو اعلام کرده، قابل توجه است. دولت اعلام کرد که موافقت با آزاد سازی واردات خودرو را در صورتی انجام می‌دهد که خودروی لوکس وارد نشود، زیرا خودروی لوکس مورد نیاز مردم نیست.

به اعتقاد کارشناسان اگر دولت به جای مجلس، مصوبه واردات خودرو را پیگیری کند، دیگر با شروط محدود کننده روبرو نخواهیم بود و اتفاقا تعادل و کاهش قیمت به بازار بازخواهد گشت. این درحالی است که دولت شرط خود را برای آزادسازی خودرو اعلام کرده که همانا عدم واردات خودروی لوکس است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آزادسازی واردات خودرو چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر