;
coinex

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

علاوه‌بر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، رودخانه‌های خروشان، کوه‌های مرتفع، کویرهای زیبا، دریاچه‌های کوچک و بزرگ، آبشارها، دشت‌ها و جنگل‌های سرسبز، در ایران می‌توانید از دره‌‌های خارق العاده‌ زیادی نیز به عنوان جاذبه‌ طبیعی دیدن نمایید. در واقع تعداد زیباترین دره های ایران به قدری زیاد است که اگر بخواهیم تمام آن‌ها را به شما معرفی کنیم، یک مقاله بسیار طولانی پیش رو خواهید داشت.

از این‌ رو ما قصد داریم چند مورد از اسرارآمیزترین و فوق‌ العاده‌ترین دره‌ها را به شما معرفی کنیم تا اگر زمانی برای کشف جذاب‌ترین دره‌های ایران کنجکاو شدید، به‌ راحتی سراغ آن‌ها بروید و سفری بی‌نظیر داشته باشید.

بیهقی یکی از ترمینال‌های بزرگ تهران است که در میدان آرژانتین واقع شده و هر روزه، آماده خدمت‌رسانی به مسافران است. این ترمینال میزبان بسیاری از شرکت‌های معتبر است که از میان آنها می‌توان به شرکت‌های سیروسفر،‌ رویال سفر، آسیا سفر و گیتی پیما اشاره کرد. در این ترمینال همچنین خدمات مسافربری برون مرزی ارائه می‌شود و مسافران می‌توانند بلیت‌هایی را به مقاصد ترکیه، عراق و روسیه تهیه کنند.

معروف ترین و زیباترین دره های ایران

در حال‌ حاضر اکثر شهرهای ایران دارای دره‌هایی تماشایی و زیبا هستند اما برخی از گردشگران و مسافران به‌ خوبی با این دره‌ها آشنایی ندارند و حتی نیز ممکن است تاکنون نام آن‌ها را نشنیده باشند. به‌ همین‌ علت ما سعی داریم در ادامه مقاله به معرفی چند مورد از شاخص‌ترین گزینه‌ها بپردازیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره خزینه

یکی از زیباترین دره های ایران که جذابیت فوق‌ العاده‌ای دارد، دره خزینه است. این دره تماشایی در استان لرستان واقع‌ شده است و می‌توانید به راحتی بین جاده پل‌ دختر به طرف اندیمشک آن را پیدا کنید. دره خزینه در روستایی با همین نام جای گرفته‌ است و در اطراف خود جاذبه‌های مهمی همچون پل معلق را جای داده‌ است.

این پل معلق به‌ عنوان مرتفع‌ ترین پل خاورمیانه شناخته شده‌ است و شهرت جهانی دارد. طول پل معلق اطراف دره خزینه حدود 112 متر است و ارتفاع آن نیز به 85 متر می‌رسد. این پل معلق بر روی رود سیمره واقع شده‌ است و شما می‌توانید به‌ راحتی از آن هم بازدید نمایید.

دره اقلید

در 20 کیلومتری شهر سده شهرستان اقلید، یک دره تماشایی به نام دره اقلید وجود دارد که طبیعت بکری را در اطراف خود جای داده است. این دره به عنوان یکی از شگفت انگیزترین دره های ایران شناخته شده‌ است که رودخانه پرآبی نیز در آن جریان دارد. این رودخانه به رود کر وارد می‌شود و جذابیت فوق العاده‌ای دارد.

ارتفاع دیواره‌های دره اقلید به 40 متر می‌رسد و طول آن نیز حدود 100 متر است. افرادی که به دیدن این دره جذاب بروند، می‌توانند از تماشای طبیعت و سرسبزی منطقه لذت ببرند و سفری متفاوت داشته باشند.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره شیرز

یکی دیگر از بکرترین دره‌هایی که می‌توانید در ایران از آن بازدید نمایید، دره شیرز است. این دره قدمتی چند میلیون‌ ساله دارد و بر اثر تغییرات زمین‌ شناسی و فرسایش ایجاد شده‌ است. تنگه شیرز در بین استان کرمانشاه، ایلام و لرستان جای گرفته‌ است و شما می‌توانید به‌ راحتی در 50 کیلومتری شمال شرقی استان کوهدشت آن را پیدا کند.

دره شیراز حدود 5 کیلومتر طول دارد و ارتفاع دیواره‌های آن نیز در برخی قسمت‌ها به 150 الی 200 متر می‌رسد. در وسط تنگه شیرز یک آب خروشان نیز وجود دارد که به رود سیمره وارد می‌شود. این گزینه از زیباترین دره های ایران مکانی بسیار عالی برای استراحت و تفریح به حساب می‌رود و شما می‌توانید در انتهای مسیر، یک کمپینگ بزنید و به تماشای طبیعت بپردازید.

دره چاهکوه

دره چاهکوه در جزیره قشم بر اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین به‌ وجود آمده است و عمقی حدود 100 متر دارد. عرض این دره در برخی از قسمت‌ها به‌ قدری باریک است که عبور از بین آن‌ها امکان پذیر نیست. دره چاهکوه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و مطمئنا هر کسی با تماشای آن شگفت‌زده خواهد شد.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره مرتضی علی

یکی دیگر از قشنگ‌ترین دره‌ های ایران را می‌توانید در 30 کیلومتری طبس مشاهده کنید. این دره تماشایی با نام دره مرتضی علی شهرت پیدا کرده‌ است و در دل کوه‌های خشک و کویری قرار دارد. میان دره مرتضی علی یک چشمه خروشان وجود دارد که مسلماً با دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد.

چشمه تماشایی دره مرتضی علی به 2 قسمت آب سرد و آب گرم تقسیم می‌شود و هر کدام از این چشمه‌ها دارای املاح فراوانی هستند. چشمه آب سرد در سمت چپ و چشمه آبگرم در سمت راست دره جای گرفته‌ است و در انتهای آن‌ها نازک‌ ترین سد قوسی جهان که سد عباسی نام دارد، جای گرفته است. در امتداد این چشمه‌ها می‌توانید از قبرهای زرتشتیان نی دیدن نمایید.

دره شمخال

دره شمخال نیز جزو زیباترین دره های ایران به حساب می‌آید و می‌توانید به راحتی آن را در استان خراسان پیدا کنید. این دره حدود 18 کیلومتر طول دارد و دیواره‌‌های سخت و بلندی را در اطراف خود جای دادن است. در نزدیکی دره شمخال، یک روستا با همین نام نیز وجود دارد که می‌توانید از آن هم دیدن نمایید.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره چاکرود

این دره زیبا بر اثر فرسایش چندین‌ ساله‌ آب با سنگ‌ها و خاک به وجود آمده است و در اطراف آن حوضچه‌ها و آبشارهای جذاب زیادی وجود دارد. دقت داشته باشید عمق دره چاکرود بسیار طولانی است، از این‌ رو نیز هنگام بازدید باید خیلی مواظب باشید و به‌ هیچ‌ وجه بدون راهنما داخل دره نروید.

دره راگه

از جمله بی‌نظیرترین پدیده‌های طبیعی شهرستان رفسنجان می‌توان دره راگه را نام برد. این دره در بین 2 جاذبه مهم کلوت شهداد و روستای میمند جای گرفته‌ است و شما می‌توانید با رفتن به آن‌ جا، از جاذبه‌های جذاب زیادی دیدن نمایید. دره راگه یکی از شگفت انگیزترین دره های ایران به شمار می‌رود و قطعا با تماشای آن غافلگیر خواهید شد.

این دره فوق‌ العاده بر اثر فرسایش آب رودخانه دائمی گیودری به‌ وجود آمده است و قدمت یا تاریخچه آن به حدود 20 هزار سال پیش بر می‌گردد. طول دره راگه 20 کیلومتر و عمق آن 70 متر است. عرض این دره نیز از 2 متر تا 180 متر به‌ صورت متغیر است.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره ستارگان

دره ستارگان در جزیره قشم واقع‌ شده است و ستون‌ها و اشکال مختلفی دارد. برخی از اهالی منطقه بر این باورند که این دره بر اثر برخورد برخی ستارگان با زمین به‌ وجود آمده است. برای بازدید از دره شگفت انگیز ستارگان بهتر است هنگامی‌ که هوا تاریک نشده، به آن‌ جا بروید زیرا رفتن به این منطقه در شب بسیار خطرناک است و اصلا توصیه نمی‌شود.

دره عشق

یک مورد دیگر از زیباترین دره های ایران که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده‌ است، دره عشق نام دارد. این دره معروف را می‌توانید در مسیر رود کارون به‌ راحتی پیدا کنید و از تماشای آن لذت ببرید.

با توجه به داستان‌های مردم محلی، در زمان‌های گذشته دو عاشق در دو طرف این دره زندگی می‌کرده‌اند اما آن‌ها برای رسیدن به یک‌دیگر هیچ‌ گونه راه عبوری نداشتند و به‌ همین‌ دلیل خود را به درون دره پرتاب می‌کنند و هر دو جان خود را از دست می‌دهند. از آن‌ پس نیز به‌ خاطر عشق فروزان این دو عاشق، مردم دره را با نام دره عشق می‌شناسند.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره داماش سیاهو

دره داماش سیاهو در استان هرمزگان و شهر بندرعباس جای گرفته‌ است و رود جاماش از میان آن عبور می‌کند. این دره زیبا پوشش گیاهی منحصر به فردی را در اطراف خود جای داده‌ است و موقعیت جغرافیایی بسیار عالی دارد.

دره داماش سیاهو که یکی از قشنگ‌ترین دره‌ های ایران است، آب‌ و هوای نسبتا گرمی دارد. از این‌ رو شما می‌توانید برخلاف سایر دره‌ها در فصل بهار، پاییز و زمستان هم به دیدن آن بروید.

دره کول خرسان

یکی از جذاب‌ترین و باعظمت‌ ترین دره‌های ایران را می‌توانید در استان خوزستان مشاهده کنید. این دره جذاب کول خرسان نام دارد و اکثر افراد گردشگر با آن آشنایی دارند. در ابتدا عرض دره بسیار زیاد است اما در برخی نقاط، عرض آن به قدری تنگ می‌شود که یک نفر به‌ سختی می‌تواند از آن عبور کند.

در انتهای دره کول خرسان یک رود به نام دز وجود دارد و شما می‌توانید با رفتن به آن‌ جا، تفریحاتی همچون قایق‌ سواری و شنا انجام دهید و سفری پرهیجان داشته باشید.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره الموت

دره الموت نیز به عنوان یکی از زیباترین دره های ایران شناخته شده است و روزانه گردشگران بی‌شماری را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند. این دره در استان قزوین واقع شده‌ است و طبیعت و جنگل‌های بسیار تماشایی در اطراف آن وجود دارد.

در این منطقه یک قلعه تاریخی با همین نام نیز وجود دارد که برخی افراد آن را با نام قلعه قاتلان نیز می‌شناسند. افرادی که به بالای قلعه الموت بروند، می‌توانند مناظر و چشم‌اندازهای اطراف را به شکل فوق‌ العاده‌تری مشاهده نمایند و از جذابیت آن‌ها لذت ببرند.

علاوه‌بر قلعه الموت، در نزدیکی این دره می‌توانید از قلعه شیرکوه، کاروانسرای پیچ بن، دژ لمبسر، دریاچه اوان و غارهای الموت نیز دیدن کنید. از آن جایی که این دره بی‌نظیر در منطقه‌ای کوهستانی واقع‌ شده، بهترین زمان برای بازدید از آن نیز، فصل تابستان است.

دره درویشان

در 3 کیلومتری روستای درویشان استان مازندران می‌توانید از دره درویشان که یکی از شگفت انگیزترین دره های ایران است، دیدن فرمایید. در وسط این دره یک رود‌ جذاب عبور می‌کند که آبی زلال و خنک دارد. دره درویشان در اطراف خود آبشارهای مختلفی را نیز جای داده‌ است که هر کدام از آن‌ها به گونه‌ای نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

در این منطقه یکی از پرآب‌ ترین آبشارهای ایران که آبشار درویشان نام دارد، جای گرفته‌ است. حوضچه عمیقی که زیر این آبشار وجود دارد، محلی فوق‌ العاده برای شنا و آب‌تنی در فصل تابستان است و گردش مسافران می‌توانند در آن جا ساعت‌ها خود را سرگرم کنند.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره تو بیرون

تو بیرون به‌ معنای مکانی است که تب را از بدن بیرون می‌برد و بدن را خنک نگه می‌دارد. در واقع از آن جایی که منطقه اطراف دره آب‌ و هوای مطبوع و خنکی دارد، این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. دره تو بیرون یک مکان فوق‌ العاده برای گردش و تفریح در فصل تابستان است و کسانی که به آن‌ جا سفر کنند، می‌توانند سفر حیرت‌انگیزی را تجربه نمایند.

دره رنگین کمان

دره رنگین کمان بی‌شک یکی از زیباترین دره های ایران است که جذابیت بسیار زیادی دارد. این دره در جزیره هرمز واقع‌ شده و فاصله آن با قشم بسیار کم است. علت اصلی نامگذاری این دره، وجود خاک‌ها و سنگ‌های رنگی در اطراف آن است که در هر جایی نمی‌توانید شبیه آن را مشاهده کنید.

دره رنگین کمان در منطقه‌ای بسیار خوش آب‌ و هوا قرار گرفته‌ است و گردشگران می‌توانند در هر فصلی از سال که خواستند، به دیدن آن بروند و به تماشای مناظر جالب و بی‌همتا بپردازند.

دره رغز

اگر علاقه‌مند به سفرهای پر هیجان هستید و دوست دارید از مسیرهای سخت عبور کنید، بهتر است حتما بازدید از دره رغز در استان فارس را هم در برنامه سفر خود قرار دهید. روزانه کوهنوردان و صخره نوردان زیادی به این منطقه می‌روند و در آن‌ جا به کوهنوردی یا صخره‌نوردی می‌پردازند.

در بین تنگه یا دره‌ رغز، یک آب‌ زلال و چندین حوضچه طبیعی نیز وجود دارد و افرادی که در فصل تابستان به دیدن آن بروند، می‌توانند تفریحات آبی همچون شنا و آب‌تنی را انجام دهند و در کنار دوستان یا خانواده سفری لذت‌بخش را تجربه کنند.

شگفت‌انگیز ترین و زیباترین دره های ایران

دره دوهزار

یکی دیگر از زیباترین دره های ایران در جنوب شهر تنکابن جای گرفته‌ است. این دره تماشایی را می‌توانید در دامنه ضلع شمالی رشته کوه‌های البرز به‌ راحتی پیدا کنید و از بالای آن به تماشای جنگل‌ها، دشت‌ها، تپه‌ها، چمنزارها، مراتع و قله‌های مختلف بپردازید.

زیبایی دره دوهزار در فصل بهار و تابستان بیشتر از هر زمان دیگری است زیرا در این فصل‌ها درختان و گیاهان انبوهی سراسر منطقه را فرا می‌گیرند. بنابراین اگر می‌خواهید از زیبایی طبیعت بیشتر بهره ببرید، بهتر است در این زمان‌ها آماده سفر شوید.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

سخن پایانی

تا این قسمت از مقاله با زیباترین دره های ایران به خوبی آشنا شدید و می‌دانید که هر کدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. اکثر دره‌های کشورمان در مکان‌های خوش آب و هوایی واقع شده‌اند و درون‌شان گل و گیاهان مختلف، آبشارها، درختان سرسبز، دریاچه های نیلگون و حوضچه‌های زیادی وجود دارد. در واقع همین شگفتی‌ها نیز موجب شده است این مناطق به عنوان مهم ترین جاذبه‌های دیدنی محسوب شوند و روزانه گردشگران خارجی و داخلی زیادی را به طرف خود جذب کنند.

نظر شما در مورد زیباترین دره های ایران چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر