;
coinex

مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان کیست؟

دوم خرداد ساختمان متروپل آبادان فرو ریخت و تا به امروز (3 خرداد) تعداد کشته شدگان به 11 نفر رسیده. اما مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان کیست؟ علت ریزش آن چه بوده؟

در تازه ترین اخبار مربوط به مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان ، شهردار و چندی دیگر دستگیر شده‌اند. پیش از این فاجعه، بسیاری بر عدم استانداردهای ایمنی متروپل به شهردار و  همچنین سازندگان این ساختمان تجاری هشدار داده بودند و حتی گفته شده بود که این ساختمان به روز افتتاح هم نخواهد رسید. اما فاجعه اتفاق افتاد. اکنون باید دید مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان کیست؟

مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان کیست؟

هنوز مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان به طور قطع به یقین اعلام نشده است. اما مالک ساختمان و پیمانکار پروژه، جزء اولین افرادی بودند که به‌فاصله کوتاهی پس از ریزش ساختمان، دستگیر شدند. بر اساس تازه‌ترین اخبار در خصوص جانباختگان این فاجعه، در حال حاضر 11 نفر جان خود را در ریزش ساختمان متروپل آبادان از دست داده‌اند. به گفته امدادگران و مردم حاضر در محل حادثه، هنوز بسیاری از افراد زیر آوار مانده‌اند.

مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان کیست؟

اما هنوز علت ریزش ساختمان متروپل اهواز نیز به صورت قاطع اعلام نشده است؛ هرچند پیش از این هشدارهایی در خصوص ناایمن بودن ساختمان به مالکان و سازندگان متروپل آبادان داده شده بود.

اما در راستای یافتن مقصر اصلی ریزش ساختمان متروپل آبادان ، اولین مظنونان بازداشت شدند.د ادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت:

حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه در بین افراد دستگیر شده هستند.

صادق جعفری چگنی افزود:

شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان ادامه دارد.

علت ریزش ساختمان متروپل آبادان چه بود؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان اظهار کرده است که روال قانونی صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده بود. وی تصریح کرد:

ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستون‌های پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.

کوروش خواجوی ادامه ادامه کرد: به نظر می‌رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف‌هایی بود که منجر به این حادثه شد. این معضل تا یکی دو سال گذشته وجود داشت که در حال حاضر تا حدودی رفع شده است.

وی توضیح داد: بعضی از سرمایه‌گذاران و مالکان پروژه‌های بزرگ در بسیاری شهرها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینه‌ها و بروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی‌کنند و مستقیما سراغ شهرداری می‌روند. از آنجا که مبالغ پروانه این پروژه‌ها بسیار بالاست شهرداری‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند.

بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می‌کند. در پروژه مذکور هم معتقدم نباید پروانه در آن مقطع صادر می‌شد؛ چرا که روال اولیه آن طی نشده بود.

مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان کیست؟
مقصر ریزش ساختمان متروپل آبادان کیست؟

مالک متروپل در برابر ورود سازمان نظام مهندسی جلوگیری می‌کرد

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان در خصوص مقاومت مالک متروپل گفت: بعد از آنکه در سال 1396 پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال 1399 چنین اجازه ای صادر نشد. دیدگاه ما این است که مالک درخصوص ورود سازمان نظام مهندسی مقاومت می‌کرد.

تا اینکه از خرداد سال 1399 ناظرین سازه و معماری تاسیسات به صورت قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند.

خواجوی یادآور شد: من در آن زمان ریاست سازمان نظام مهندسی را بر عهده نداشتم ولی دیدگاه سازمان همواره این بوده که در هر مرحله که بتوان با ورود به یک ساخت و ساز، جلوی حوادث را گرفت باید اقدام کرد. کما اینکه در بسیاری از پروژه‌های نیمه‌ساز این مداخله صورت گرفته و ثمرات خوبی داشته است.

شهرداری هم همکاری مناسبی صورت داده و مالک، نواقص را برطرف کرده است. ولی در این پروژه بعضی تذکرات خیلی جدی داده شده که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. چه بسا اگر به موارد هشدار عمل می‌شد امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

خواجوی اظهار داشت که یک ماه قبل در خصوص بروز فاجعه به شهردار هشدار داده شده بود:

یک ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.

اختیاراتمان فراتر از تذکر دادن نیست

خواجوی با اشاره به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 گفت: در قانون نظام مهندسی مصوب مجلس و آیین نامه اجرایی قانون که توسط هیئت دولت تصویب و به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده، این وزارتخانه را مکلف کرده که مقررات ملی را صادر کند که 23 مبحث است.

وی همچنین بیان کرد که قانون اجازه اقدامی فراتر از تذکر را نمی‌دهد:

در هیچ جای قانون اختیاری فراتر از تذکر به مهندس ناظر داده نشده است. در واقع سازمان نظام مهندسی اختیاری مبنی بر برخورد و اجرای تذکرات ندارد. این اختیار و امکان به شهرداری داده شده که در مواردی مثل پروژه متروپل باید به موقع ورود و آن را متوقف کند. در تمام دنیا نیز به همین شکل است.

 

خواجوی ادامه داد: «من هنوز با مسئولان شهرداری در خصوص برج متروپل صحبتی نکرده‌ام. شاید آنها هم اخطار لازم را به مالک داده‌اند و او بدون اذن شهرداری اقدام به ایجاد حصار کرده و کارها را پیش برده است.

همانطور که گفتم در عمده مواردی که به شهرداری گزارش می‌شود، شهرداری‌ها ساخت و سازهای ناایمن را تا رفع نقص یا متوقف می‌کنند ولی مواردی هم مثل این پروژه دیده می‌شود که کارها ادامه پیدا می‌کند.»

وی اظهار کرد: «بر اساس نقشه اولیه که مهندسین مشاور در سال 1396 برای پروژه متروپل تهیه کرده‌اند ظاهرا این ساختمان 9 سقف داشته است. برخی ایراداتی که به این بنا وارد شده عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش بعضی از ستونها بوده است.»

وقتی ساختمانی با چنین مشکلاتی ساخته می‌شود حتی اگر مسیر قانونی را هم طی کند باید متوقف شود تا یک شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت بیاید و آزمایش‌های لازم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید

نظر شما در خصوص مقصر ریزش ساختمان مترو پل آبادان چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اشتباه نوشتین اهواز بجای آبادان

    پاسخ