;
coinex

ناسا از تاریخ انتشار نخستین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب خبر داد

ناسا اعلام کرد که به‌زودی، نخستین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب را منتشر می‌کند. تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا با مشارکت آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA) توسعه یافته و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی به شمار می‌رود.

ناسا گفته است که اولین تصاویر تمام رنگی و داده‌های طیف سنجی خود را در 12 جولای (21 تیر) که توسط جیمز وب ارسال شده، منتشر خواهد کرد.

جیمز وب به عنوان بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین رصدخانه‌ای که تاکنون پرتاب شده، شش ماه قبل از اینکه فعالیت علمی خود را در فضا شروع کند، دوره‌هایی را برای آماده‌سازی طی کرد. منظور از آماده‌سازی، کالیبره کردن ابزارها مطابق با محیط فضا و تراز کردن آینه‌ها بود.

نخستین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب

نتیجه توسعه این تکنولوژی پیشرفته، این بوده که اولین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب منتشر می‌شوند؛ این نمایشی از قدرت جیمز وب و آغاز ماموریت علمی او خواهد بود.

اریک اسمیت، دانشمند پروژه‌های جیمز وب در مقر ناسا در واشگتن، در توضیح انتشار اولین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب گفت: «با نزدیک شدن به مراحل پایانی آماده‌سازی رصدخانه (جیمز وب) برای آغاز اکتشافات علمی، در مسیری سخت از یک دوره هیجان‌انگیز اکتشاف جهان خود قرار داریم. انتشار اولین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب ، لحظه‌ای منحصربه‌فرد برای همه ماست تا از منظره‌ای که بشر هرگز تاکنون ندیده، شگفت‌زده شویم. این تصاویر، نشان‌دهنده دهه‌ها فداکاری، استعداد و رویاهاست …. این تنها آغاز کار خواهد بود.»

ناسا از تاریخ انتشار نخستین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب خبر داد

تصمیم گیری درباره اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب در ابتدا، روی چه بخشی از فضا متمرکز شود و به چیزهایی نگاه کند، پروژه‌ای بود که 5 سال به طول انجامید. این پروژه با همکاری بین‌المللی ناسا، CSA ،ESA و موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScl) در بالتیمور (محل فعالیت علمی و ماموریتی جیمز وب) انجام شد.

کلاوس پونتوپیدان (Klaus Pontoppidan)، ستاره شناس و دانشمند پروژه Webb در STScI گفت: «هدف ما این بود که اولین تصاویر و داده‌های تلسکوپ، نمایش‌دهنده‌ قدرت بازارهای آن باشد و اینکه پیش‌نمایشی از ماموریت‌های علمی آینده را نشان دهد.» او همچنین اضافه کرد که اولین تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب ، شگفتی را برای ستاره‌شناسان و عموم مردم به همراه دارد که مدت‌هاست منتظر آن بودیم.»

هنوز مشخص نیست که نخستین تصاویر رنگی که این تلسکوپ ثبت می‌کند، چه شکلی باشد. سال‌ها برنامه‌ریزی شده تا جیمز وب بتواند عملکرد واقعی خود را نمایش بگذارد؛ با این‌حال، این تلسکوپ آنقدر قدرتمند است که نمی‌توان ظاهر تصاویر ثبت شده را پیش‌بینی کرد.

جوزف دی پاسکوال، توسعه‌دهنده ارشد تصاویر علمی در مرکز STScl در این باره توضیح داد: «البته چیزهایی هستند که انتظار داریم و امیدواریم که آنها را ببینیم؛ اما در این تلسکوپ جدید و دیتای اینفرارد و رزولوشن بالای آن، نمی‌توانیم بفهمیم، تا اینکه واقعا آنها را ببینیم.»

اکتشافات غیرمنتظره‌ای، فراتر از آنچه که قبلا برای وب برنامه ریزی شده، وجود دارند که ستاره‌شناسان نمی‌توانند پیش‌بینی کنند. برای مثال، در سال 1990 زمانی که تلسکوپ فضایی هابل به فضا پرتاب شد، انرژی تاریک کاملا ناشناخته بود. اکنون یکی از هیجان‌انگیزترین حوزه‌های اخترفیزیک است. وب چه چیزی را کشف خواهد کرد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تصاویر رنگی تلسکوپ جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: nasa

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر