;
coinex

سایت تهران من کماکان از دسترس خارج است [دومین روز اختلال پس از هک شدن]

ساعاتی پیش حمله‌ای سایبری به وب‌سایت شهرداری تهران و چند زیرمجموعه آن صورت گرفت که در پی آن، وب‌سایت‌ها از دسترس خارج شدند. با این خبر همراه ما باشید تا جزییات ماجرای حمله سایبری به شهرداری تهران را بررسی کنیم. (این خبر به‌روزرسانی شد)

این حمله، ساعاتی قبل انجام شد که سایت شهرداری تهران و زیر مجموعه‌های اساسی این وب‌سایت مانند «تهران من» را تحت تاثیر قرار داد. سازمان فاوای شهرداری اعلام کرد این اختلال کاملا عمدی و حمله‌ سایبری بودند. سایت شهرداری به‌منظور بررسی‌های بیشتر، از دسترس خارج شده است.

ماجرای حمله سایبری به شهرداری تهران

در پی رخداد حمله سایبری به وب‌سایت شهرداری، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری (فاوا) تهران گفت، حوالی ظهر امروز دوازدهم خرداد ماه، حمله‌ سایبری به سیستم اینترنتی داخلی تهران صورت گرفت که با نشر تصاویری از اتاق سرورهای شهرداری و موقعیت خیابان‌ها، دسترسی را به طور موقت، از همکاران شهرداری گرفت.

حمله سایبری به شهرداری تهران

پس از وقوع این حادثه، مشکل با سرعت رفع شد و دلیل در دسترس نبودن سایت شهرداری، کنترل و دلیل‌یابی فاوا است.

در این اطلاعیه آمده‌ است:

«سازمان فاوای شهرداری تهران با همکاری نهادهای مسئول در حال بررسی ابعاد موضوع و اقدامات پیشگیرانه برای حفظ کیفیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان است. ماهیت اخلال‌گران و شیوه فعالیت آن‌ها، پس از بررسی نهایی توسط نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قبل از این نیز، چنین مشکلی برای امنیت صفحات مجازی شهرداری تهران در سال 1397 رخ داده بود؛ گروه هک‌کننده‌ای با نام مستعار «تپندگان» برای چند ساعت محدود، صفحات اینستاگرم، توییتر و ایمیل رسمی شهرداری پایتخت را در کنترل کامل خود گرفته بودند.

حمله سایبری به شهرداری تهران

طی سال‌های اخیر، چندین بار ایجاد اختلال در سامانه‌های کشور را دیده بودیم که شاید فجیع‌ترین آن‌ها، اختلال در سامانه هوشمند سوخت و توزیع آن باشد که مردم را چندروزی سردرگم و بسیاری از فعالیت‌های خودروها را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

پس از اخلال ایجاد شده در سامانه سوخت، سازمان پدافند غیرعامل کشور طی اطلاعیه‌ای به سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در آن‌ها رزمایش سایبری انجام یافته بود، اعلام کرد در اثر وقوع هر نوع اتفاقی از سوی آسیب‌پذیری‌های اعلامی یا ابلاغی سازمان مذکور، موضوع مختل شدن خدمات‌رسانی به شهروندان و امنیت سایبری را به صورت قانونی پیگیری کنند.

از خبرسازترین حملات سایبری اخیر به هک شدن شبکه یک صدا وسیما و چند کانال رادیویی می‌توان اشاره کرد که در بهمن‌ ماه سال 1400 رخ داد.

به‌روزرسانی خبر:

شهرداری تهران در پی ماجرای هک شدن سایت‌هایش اعلام کرده بود که سامانه‌ها از دسترس خارج شدند تا بررسی‌های بیشتر توسط سازمان فاوا انجام شود.

در اطلاعیه شهرداری نوشته شده بود که سازمان فاوای شهرداری و نهادهای مسئول در حال بررسی ابعاد موضوع هستند و قصد دارند اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای حفظ خدمات‌رسانی انجام دهند. شهرداری همچنین اعلام کرد که پس از مشخص شدن ماهیت اخلالگران و شیوه فعالیت آنها، موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما پس از گذشت چند روز، سامانه تهران من همچنان از دسترس خارج است. هنوز زمان دقیقی برای فعالیت دوباره این سایت مشخص نشده و معلوم نیست شهروندان از چه طریقی باید از خدمات آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ماجرای حمله سایبری به شهرداری تهران چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر