;
coinex

اپل از سیستم عامل MacOS Ventura با قابلیت‌های جدید رونمایی کرد

اپل امروز از نسخه بعدی سیستم عامل خود به‌نام macOS Ventura با چندین ویژگی قابل توجه جدید در جریان کنفراس WWDC 2022 رونمایی کرد.

سیستم عامل جدید اپل به‌نام MacOS Ventura امروز در جریان کنفرانس WWDC 2022 معرفی شد. این سیستم عامل شامل ویژگی‌هایی از جمله Stage Manager ،Continuity Camera و به‌روزرسانی‌های امنیتی جدید می‌شود.

Stage Manager به شما کمک می‌کند بدون هیچ گونه مشکلی روی برنامه‌ای که در حال استفاده از آن هستید تمرکز کرده و آن‌ را در وسط صفحه قرار دهید و همه برنامه‌های استفاده نشده را در کنار هم بگذارید.

دوربین پیوسته (Continuity Camera) به کاربران macOS این امکان را می‌دهد که از آیفون خود به‌عنوان وب‌کم استفاده کنند. با استفاده از ویژگی Continuity، مک می‌تواند به‌صورت خودکار دوربین آیفون را زمانی که به مک نزدیک است، تشخیص داده و از آن به‌عنوان وب‌کم استفاده کند. زمانی که این اتصال انجام شود، دوربین پیوسته ویژگی‌های موجود مانند Center Stage، حالت پرتره (Portrait mode) و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. همچنین از دوربین Ultra Wide آیفون برای فعال کردن حالت Desk View استفاده می‌کند که چهره کاربر و قسمت بالای میز او را نشان می‌دهد.

همچنین قابلیت Handoff به FaceTime اضافه شده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا تماس FaceTime خود را در یک دستگاه اپل شروع کرده و آن‌را به یک دستگاه اپل دیگر در نزدیکی خود منتقل کنند.

قابلیت‌های جدید مرورگر سافاری در سیستم عامل MacOS Ventura

در مرورگر سافاری گروه‌های تب (Tab Groups) به دوستان و خانواده اجازه می‌دهد تا سایت‌های مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارند و به‌صورت زنده ببینند که دیگران چه تب‌های را مشاهده می‌کنند. این گروه می‌تواند فهرستی از بوک‌مارک‌ها را در صفحه اشتراکی شروع ایجاد کند. از قابلیت‌های دیگر این مرورگر می‌توان به شروع مکالمات به‌صورت پیام یا تماس‌های FaceTime به‌صورت مستقیم اشاره کرد.

مشابه به‌روزرسانی‌هایی که به iOS 16 اضافه خواهد شد، پیام‌ها در مک شامل امکان ویرایش خواهند بود یا می‌توان پیامی که اخیرا ارسال شده را لغو کرد. قابلیت علامت‌ گذاری پیام‌ها به‌عنوان خوانده‌ نشده نیز اضافه شده است و کاربران می‌توانند پیام‌های حذف شده به‌صورت تصادفی را نیز بازیابی کنند.

سیستم عامل macOS Ventura همچنین Spotlight را با نتایج گسترده بهبود می‌بخشد و به iOS و iPadOS نیز راه پیدا خواهد کرد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا از درون Spotlight اقداماتی را انجام دهند. این قابلیت اکنون برنامه‌های بیشتری از جمله Photos ،Live Text و موارد دیگر را فهرست می‌کند.

در ادامه اپل  بهبودهای بزرگی را به برنامه Mail در مک اضافه خواهد کرد. لغو کردن ایمیل ارسال شده به کاربران امکان می‌دهد چند لحظه پس از ارسال ایمیل آن‌را لغو کنند. همچنین می‌توانند ایمیل‌ها را زمان‌بندی کرده و برای خود یادآور (reminder) تنظیم کنند.

کتابخانه تصاویر اشتراکی iCloud به اعضای خانواده اجازه می‌دهد تا یک کتابخانه عکس را بین حداکثر شش نفر ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند. همه افراد در این کتابخانه می‌توانند تصاویر را اضافه، حذف یا ویرایش کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که کدام عکس‌ها را از کتابخانه خود به کتابخانه اشتراکی اضافه کنند.

در تلاش برای افزایش امنیت سیستم عامل، اپل قابلیتی به‌نام Passkeys را برای سافاری معرفی کرده است. Passkeys کلیدهای دیجیتالی منحصر به فردی هستند که روی دستگاه شخص باقی می‌مانند و هرگز در وب‌سرور ذخیره نمی‌شوند. کاربران می‌توانند به‌راحتی کلیدهای دیجیتالی عبور را با استفاده از Touch ID یا Face ID ایجاد کرده و iCloud Keychain همه رمزهای عبور را ذخیره می‌کند تا با رمزگذاری سراسری (end-to-end encryption) بین دستگاه‌ها همگام سازی شوند.

همچنین اپل آخرین نسخه از نرم افزار متال 3 خود را که مربوط به تجربه بهتری از بازی‌های ویدیوی است را در دستگاه‌های خود بهبود بخشیده است. این بهبود در نرم افزار به‌دلیل ترکیب با اپل سیلیکون است. در راستای این موضوع اپل اعلام کرد که «تجربه‌های بزرگ‌تری از بازی‌های ویدیویی» روی مک‌ها ارائه خواهد شد.

دیگر به‌روزرسانی‌های macOS Ventura:

Live Text اکنون از فریم‌های متوقف شده ویدیویی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند متن ژاپنی و کره‌ای را نیز تشخیص دهد.
Visual Look Up می‌تواند حیوانات، پرندگان، حشرات، مجسمه‌ها و مکان‌های دیدنی دیگر را تشخیص دهد.
برنامه‌های آب و هوا و ساعت برای مک بهینه شده اند.
ابزارهای دسترسی جدیدی مانند گذاشتن کپشن لایو برای محتوای صوتی، تبدیل تایپ کردن به صحبت در تماس و چک متن.
System Preferences به System Settings تغییر نام داده است و دارای طراحی کارآمدی شبیه به برنامه تنظیمات iPhone و iPad است.
macOS Ventura در اواخر امسال برای همه مک‌های پشتیبانی‌شده در دسترس خواهد بود. همچنین نسخه بتای توسعه‌دهنده‌ها در اواخر امروز منتشر می‌شود و بتا عمومی نیز در ماه جولای در دسترس قرار خواهد گرفت. برای آگاهی از این‌که مک شما از macOS Ventura پشتیبانی می‌کند یا خیر، می‌توانید این مطلب (لیست دستگاه‌هایی که از MacOS 13 Ventura پشتیبانی می‌کنند) را بخوانید.

بیشتر بخوانید:

شما چه انتظاری از macOS Ventura دارید؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: macrumors

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر