;
coinex

ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ همه‌چیز درباره نحوه دریافت ارز مسافرتی

مسلماً تاکنون برای یک‌ بار هم که شده، درباره ارز مسافرتی مطالب مختلفی را شنیده‌اید اما شاید به‌ خوبی ندانید که ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ ارز مسافرتی در واقع یک نوع کمک‌ هزینه سفر خارجی به حساب می‌آید که دولت برای مسافران در نظر گرفته است.

برخی افراد ارز مسافرتی را با نام ارز دولتی نیز می‌شناسند. ارز مسافرتی توسط بانک‌های مرکزی یا صرافی‌ها به مسافران ارائه می‌شود و‌ افراد متقاضی می‌توانند به صورتی اینترنتی یا حضوری، مراحل لازم را طی کنند. میزان این ارز با توجه به کشور مقصد، مختلف است و افرادی که قصد سفر خارجی را دارند، باید با طی کردن یک‌سری مراحل اقدام به دریافت آن کنند.

در واقع آشنایی با ارز مسافرتی و نحوه ثبت‌ نام برای دریافت آن، از جمله ملزوماتی هستند که با رعایت آن می‌توانید هزینه‌های سفر خود را تا حدود قابل‌ توجهی کاهش دهید. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله مفید همراه ما بمانید و به مطالب ذکر شده نیز توجه کافی داشته باشید.

اگر این مقاله را می‌خوانید، پس قطعا اهل سفر هستید. بنابراین، صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر و راه‌های دسترسی به امکانات مسافرتی هم برای‌تان اهمیت زیادی دارد. سفر زمینی با اتوبوس که در سال‌های اخیر رواج بیشتری داشته، یکی از روش‌های مسافرت زمینی ارزان است. افزایش کیفیت خدمات شرکت‌های مسافربری و روش‌های دسترسی به آنها نیز باعث شده که سفر با اتوبوس محبوب‌تر شود. وب‌سایت پایانه‌ها یکی از درگاه‌های ارتباطی بین مسافران و شرکت‌های مسافربری است و شما می‌توانید بلیط سفر بعدی خود را از مقصدها به مبداهای مختلف از جمله بلیط اتوبوس تهران تبریز و بسیاری از شهرهای ایران، به‌راحتی خریداری کنید.

ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم

معمولا اغلب مسافران قبلا از اولین سفرشان به خارج از کشور، این سوال برای‌شان به وجود می‌آید که ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ بنابراین اگر شما هم جزو این افراد هستید، بهتر است بدانید این ارز مسافرتی یک مبلغ مشخص شده است که می‌توانید آن را به صورت یورو، دلار یا پوند با قیمتی پایین‌تر، از بانک‌های مرکزی دریافت کنید.

ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ همه‌چیز درباره نحوه دریافت ارز مسافرتی
ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم

دقت داشته باشید این ارز فقط مخصوص مسافرانی است که برای اولین‌ بار در طول یک‌ سال قصد سفر خارجی هوایی را دارند و افرادی که برای چندمین‌ بار در طی یک‌ سال به خارج سفر می‌کنند، مشمول دریافت آن نمی‌شوند.

برای دریافت ارز مسافرتی اول از هر کاری لازم است بلیط هواپیمای مقصد مورد نظرتان را تهیه کنید و سپس آن را به همراه مدارک مربوطه، به بانک مرکزی ببرید تا به راحتی حواله را دریافت کنید. در سال‌های گذشته این ارز برای هر مسافر حدود 1000 دلار آمریکا در نظر گرفته‌ شده بود اما بعد از سال 1397 هنگامی که قیمت ارز بسیار جهش پیدا کرد، این مقدار به 300 یورو برای کشورهای بدون ویزا کاهش یافت.

البته افرادی که قصد دارند به کشورهای با ویزا از طریق راه هوایی سفر کنند، حدود 2000 یورو ارز دریافت می‌کنند. این قیمت در سال‌های گذشته معادل 2200 یورو بود اما بانک مرکزی برای بهتر شدن وضعیت فروش ارز مسافرتی، سقف فروش آن را کاهش داد. نحوه دریافت ارز مسافرتی بسیار راحت است و برای دریافت آن تنها باید مدارک لازم را به طور کامل به بانک موردنظر ارائه دهید.

بهتر است بدانید مقدار ارز مسافرتی برای کشورهای هم مرز با ایران حدود 500 یورو و برای دیگر کشورها، حدود 1000 یورو است. از جمله کشورهای هم مرز ایران نیز می‌توان ترکیه، ارمنستان، استونی، آذربایجان، گرجستان، عمان، روسیه، ترکمنستان، قطر، بلاروس، کویت، قبرس، پاکستان، قزاقستان، بحرین، قرقیزستان، عمارات متحده عربی، اوکراین، تاجیکستان، افغانستات و ازبکستان را نام برد.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

  • گذرنامه

برای گرفتن ارز مسافرتی باید گذرنامه‌تان حدود 6 ماه اعتبار داشته باشد. افراد متقاضی برای دریافت این ارز علاوه‌بر اصل گذرنامه، به کپی آن نیز احتیاج دارند. بنابراین زمانی‌ که به بانک‌های مرکزی مراجعه کردید، حتما اصل و کپی گذرنامه را نیز همراه خود ببرید.

ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ همه‌چیز درباره نحوه دریافت ارز مسافرتی

  • پرداخت مبلغ ریالی

در برخی مواقع ممکن است بانک‌ها به‌ غیر از مبلغ روز ارز درخواستی، یک مبلغ دیگر را هم به‌ عنوان کارمزد فروش از شما دریافت کنند. به همین علت بهتر است به همراه خود پول نقد داشته باشید‌. در آخر نیز فراموش نکنید رسید پولی که پرداخت کرده‌اید را تحویل بگیرید.

  • اصل و کپی بلیط هواپیما

قبل‌ از این‌ که اقدامات خودسرانه‌ای انجام دهید، حتماً راهنمای دریافت ارز مسافرتی را به خوبی مطالعه کنید تا به مشکلی برنخورید. یکی دیگر از مدارکی که برای دریافت ارز مسافرتی لازم است، کپی و اصل بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی است. در صورتی که بلیط سفرتان را به‌ صورت اینترنتی خریداری کرده‌اید، اطمینان حاصل نمایید که اطلاعات شرکت صادر کننده بلیط، کد رهگیری و تاریخ خرید بر روی آن ذکر شده باشد.

  • اصل و کپی ویزا

اگر قصد سفر به کشوری را دارید که نیازمند ویزا است، حتماً اصل و کپی آن را همراه خود به بانک ببرید زیرا بدون آن ممکن است ارزی دریافت نکنید.

  • اصل کارت ملی

کارت ملی نیز یکی دیگر از مدارک ضروری برای دریافت و گرفتن ارز مسافرتی است. در واقع مسافرانی که بدون ارائه اصل کارت ملی اقدام نمایند، هیچ‌ گونه ارزی را دریافت نخواهند کرد زیرا برای ثبت اطلاعات دقیق به کارت ملی نیاز است.

  • رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور

از جمله دیگر مدارک لازم برای گرفتن ارز مسافرتی می‌توان رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور را نام برد. همان طور که می‌دانید برای خارج شدن از کشور، مسافران باید هر بار مبلغی را به‌ عنوان عوارض خروج از کشور به دولت بپردازند. این مبلغ دریافتی توسط دولت صرف صنعت گردشگری و ساخت‌ و ساز روستاهای مرزی می‌شود.

هزینه عوارض خروج از کشور با توجه به تعداد دفعات سفر، متفاوت است و مسافران قبل از سفر به خارج از کشور حتما باید آن را بپردازند. پس‌ از این‌ که هزینه عوارض خروج از کشور را پرداخت کردید، حتما رسید واریز وجه را به بانک مورد نظر برای دریافت ارز مسافرتی ارائه دهید.

ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ همه‌چیز درباره نحوه دریافت ارز مسافرتی

  • تکمیل فرم درخواست

بعد از این که متوجه شدید ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ حتما با دقت فرم درخواست خود را تکمیل کنید. این فرم را می‌توان به‌ صورت حضوری یا الکترونیکی تکمیل کرد. هنگام تکمیل فرم تا حد امکان دقت خود را بالا ببرید زیرا اگر اشتباهی در آن صورت بگیرد ممکن است برای‌تان مشکل ساز شود و نتوانید ارزتان را دریافت کنید.

چه کسانی نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند؟

توجه داشته باشید تمام افراد نمی‌توانند ارز مسافرتی را برای خود دریافت کنند و این ارز تنها برای یک دسته از افراد در نظر گرفته شده است. از جمله کسانی که ارز مسافرتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، می‌توان کودکان زیر 12 سال، افرادی که مقیم کشور نیستند، افرادی که گذرنامه سیاسی دارند و همچنین افرادی که قصد سفر دریایی یا زمینی دارند را نام برد.

مسافرانی که جزو این موارد ذکر شده نباشند، می‌توانند با تهیه کردن مدارک لازم به راحتی ارز مسافرتی خود را دریافت کنند و راهی سفر شود. بنابراین اگر شرایط لازم برای اخذ این ارز را دارید، بهتر است حتما از مزایای آن بهره بگیرید.

از کدام بانک‌ها می‌توان ارز مسافرتی دریافت کرد؟

پس از این که تمام مدارک لازم برای گرفتن ارز مسافرتی را آماده کردید، می‌توانید به بانک ملی، بانک پارسیان، بانک ملت، بانک تجارت و بانک سامان که دارای شعبه‌های ارزی هستند مراجعه کنید. توجه داشته باشید که هر کدام از این بانک‌ها دارای شرایط ویژه‌ای هستند اما به طور کلی برای دریافت ارز باید حدود 4 الی 10 روز قبل‌ نوبت بگیرید.

پس‌ از این‌ که نوبت‌تان رسید، باید به‌ صورت مجدد برای گرفتن ارز مسافرتی به شعبه موردنظر مراجعه نمایید. البته لازم به ذکر است که تمام بانک‌ها از چنین سیستمی برخوردار نیستند و ممکن است در همان روز اول که به بانک مراجعه کرده‌اید، حواله را به شما تحویل دهند و نیازی به مراجعه دوباره نباشد. برخی از بانک‌هایی که خلوت هستند، نسبت به بانک‌های دیگر سریع‌تر ارز را به مسافران ارائه می‌دهند.

برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر درباره شرایط دریافت ارز مسافرتی بهتر است به یکی از نزدیک‌ ترین شعبه‌های ارزی این بانک‌هایی که نام بردیم، مراجعه کنید و از آن‌ها شرایط لازم و سوالات‌تان را بپرسید.

ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ همه‌چیز درباره نحوه دریافت ارز مسافرتی

خرید آنلاین ارز مسافرتی

نحوه دریافت ارز مسافرتی آنلاین هم بسیار راحت است و افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی بانک موردنظر خود، به صورت اینترنتی درخواست ارز مسافرتی بدهند و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنند. این روش از دریافت ارز مسافرتی به احتیاط بسیار بالایی نیاز دارد و افراد نباید به سایت‌های نامعتبر مراجعه کنند.

همچنین در نظر داشته باشید برای انجام این کار یک صرافی معتبر و قابل اعتماد را انتخاب نمایید تا بعداً به مشکل برنخورید و به‌ راحتی ارز مسافرتی خود را دریافت کنید. افرادی که از این روش بهره بگیرند می‌توانند سریع‌تر کارهای لازم را انجام دهند و دیگر در صف‌های طولانی و صرافی‌ها وقت خود را هدر ندهند.

نکات مهم درباره ارز مسافرتی

  • اگر نمی‌دانید ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ حتما از افراد باتجربه راهنمایی بگیرید و موارد مهمی که در این مقاله ذکر شد را هم با دقت مطالعه کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • دقت داشته باشید نرخ مبادلاتی ارز بانک‌ها هم مانند نرخ بازار آزاد ارز دائماً در حال تغییر است. از این جهت نیز بانک موردنظر حواله پرداخت قیمت روز مبادلاتی آن را به شما ارائه می‌دهد تا پرداخت نمایید و شما نباید نگرانی بابت کلاهبرداری‌ داشته باشید.
  • در صورتی‌ که می‌خواهید برای سفر زیارتی ارز مسافرتی خریداری نمایید، باید حتما نام شما در سازمان حج و زیارت قرار گرفته باشد. در غیر این صورت ممکن است ارزی به شما تعلق نگیرد.
  • بهتر است بدانید حواله ارزی در بانک‌های مختلف بین ساعت 9:30 صبح تا 12:30 ظهر داده می‌شود و افرادی که از این زمان به بعد مراجعه نمایند، نمی‌توانند خدماتی را دریافت کنند.
  • دقت داشته باشید تا وقتی‌ که بانک مرکزی نرخ ارز را اعلام نکند، بانک موردنظر به شما هیچ‌ گونه حواله این نخواهد داد. بنابر این عجله نکنید و منتظر بمانید تا نرخ ارز اعلام شود.
  • از بانک مورد نظرتان حتما شرایط و نحوه دریافت ارز مسافرتی را بپرسید تا بتوانید بهتر اقدامات لازم را انجام دهید و دچار سردرگمی نشوید.
  • جهت دریافت ارز مسافرتی، حضور فرد الزامی است و حتما باید خود متقاضی کارهای لازم را انجام دهد. به همین علت کسی را به جای خودتان به بانک نفرستید.
  • افرادی که گذرنامه المثنی دارند و یا این‌ که گذرنامه خود را تعویض کرده‌اند، در حین دریافت ارز مسافرتی باید حتما گذرنامه قبلی را به متصدی ارزی بانک ارائه دهند تا مورد بررسی قرار بگیرد.
  • برای گرفتن این ارز بهتر است حداقل 7 روز قبل‌ از تاریخ سفرتان اقدامات مربوطه را انجام دهید. معمولاً مسافران از 1 هفته تا 3 روز قبل‌ از سفر، زمان دارند که به بانک مراجعه نمایند و حواله ارز خود را دریافت کنند.
  • در برخی مواقع ممکن است ارز را در فرودگاه‌های مختلف کشور مانند فرودگاه امام‌ خمینی به مسافران تحویل دهند.
  • افرادی که می‌دانند ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ در زمان‌های لازم اقدامات ضروری را انجام می‌دهند و کار را به لحظه آخر موکول نمی‌کنند. زیرا اگر به موقع اقدام نکنید یا این که فراموش کنید حواله را دریافت نمایید، دیگر ارزی به شما تعلق نمی‌گیرد. البته می‌توانید بعدا پول‌تان را از همان شعبه پس بگیرید.
  • توجه داشته باشید مقصد مسافران برای دریافت ارز مسافرتی خیلی اهمیتی ندارد و تنها مقدار آن متفاوت خواهد بود.
  • در برخی از بانک‌ها مانند بانک ملت برای دریافت ارز نیاز است حتما در آن‌ جا حساب بانکی داشته باشید اما بعضی دیگر از بانک‌ها نیازی به حساب بانکی ندارند و می‌توانید با هر کارتی مبلغ موردنظر را پرداخت کنید.
  • سعی کنید نسبت به راهنمای دریافت ارز مسافرتی بی‌توجه نباشید و با در نظر گرفتن نکات مهم، کارهای لازم را انجام دهید تا بدون دردسر ارز مسافرتی خود را دریافت نمایید.
  • بهتر است بدانید این ارز مسافرتی تنها با واحد یورو به مسافران داده می‌شود اما شما می‌توانید با توجه به مقصدتان درخواست پوند یا دلار نیز بدهید.
  • افرادی که در اولین سفر خارج از کشور خود نتوانند ارز مسافرتی را دریافت کنند، این فرصت بر روی آن ها تا 29 اسفند سال جاری محفوظ است و می‌توانند در سفرهای بعدی خود به راحتی درخواست ارز مسافرتی بدهند و مراحل لازم را برای دریافت آن، دنبال کنند.

ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ همه‌چیز درباره نحوه دریافت ارز مسافرتی

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

قطعا تا این بخش از مقاله به‌ خوبی متوجه شده‌اید که ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟ بنابراین اگر زمانی قصد سفر به کشورهای خارجی را داشتید، بهتر است با در نظر گرفتن نکات ذکر شده، اقدامات لازم را انجام دهید و به‌ راحتی ارز مسافرتی خود را دریافت کنید. البته فراموش نکنید که ارز مسافرتی فقط 1 بار در سال به مسافران تعلق می‌گیرد و افرادی که در سال چندین‌ بار راهی سفر خارج از کشور می‌شوند، می‌توانند از ارزهای دیگر بهره بگیرند.

نظر شما درباره مقاله ارز مسافرتی چیست و چگونه ارز مسافرتی بگیریم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر